مجموعه نظام راغب به حل‌وفصل مسئله حصر است

جماران: محمدرضا تابش، نماينده مجلس شوراي اسلامي، درخصوص اعمال محدوديت‌هاي جديد رئيس دولت اصلاحات گفت: اعمال محدوديت‌هاي جديد تأييد مي‌شود. تا پيش از اين به طور موردي از ايشان مي‌خواستند به محفل خاصي نروند و بنا بر ملاحظات خاصي ايشان قبول مي‌کردند. اما اخيرا اين اعمال محدوديت‌ها مکتوب و زمان‌دار شده است، يعني موعد سه‌ماهه‌اي براي ايشان در نظر گرفته شد که از حضور در برخي محافل و مجالس منع شوند. او در پاسخ به اينکه آيا حکم دادگاه به وي ابلاغ شده است يا خير، گفت: ابلاغيه را که به ايشان تحويل نداده‌اند، اما حکم را به ايشان نشان داده‌‌اند که از طرف دادستان ويژه روحانيت تهران امضا شده است. تابش همچنين گفت: رئيس دولت اصلاحات هرگز به دادگاه احضار نشده و حکم به درخواست بعضي دستگاه‌ها صادر شده است.  
حصر در واژگان آقاي شمخاني معناي متفاوتي دارد
تابش همچنين درخصوص تلاش‌هاي فراکسيون اميد  براي رفع حصر گفت: متعجبم که آقاي شمخاني چطور گفتند حصري وجود ندارد، شايد در واژگان ايشان معناي حصر با آنچه ما مي‌دانيم متفاوت است. به هر شکل در امر حصر پيشرفت‌هايي را شاهد بوده‌ايم و من خوش‌بينم که مجموعه نظام مي‌خواهد اين مسئله حل‌وفصل شود. ما بايد با ابزار‌هاي قانوني، گفت‌وگو، تعامل و مذاکره کار را پيش ببريم. نسبت به مسائلي که مي‌تواند اصل قضيه را تحت‌الشعاع قرار دهد، خودداري کنيم. او ادامه داد: ملاقات‌هاي آقاي موسوي و کروبي انجام شده است. اما اينکه مي‌گويند خواست آقاي کروبي اين بوده که افرادي غير از خانواده به ديدارش بروند، نمي‌تواند درست باشد. به احتمال زياد اين خواست نظام بوده که افرادي با ايشان ديدار کنند. گشايش‌هايي براي ملاقات‌هاي خانواده محصوران اتفاق افتاده است. همچنين خارج‌شدن نيروهاي امنيتي از منزل آقاي کروبي قدم مثبتي بود. تابش اضافه کرد: ما کميته‌اي در مجلس تشکيل داده و اقداماتي را در اين زمينه انجام مي‌دهيم. ان‌شاءالله در هفته آينده نيز ملاقاتي را با آيت‌الله آملي‌لاريجاني خواهيم داشت تا به گشايشي دست پيدا کنيم. ملاقات با سران سه قوه در دستور کار ماست و به رفع حصر اميدواريم.
ليست اعضاي واقعي  اميد با تأخير منتشر خواهد شد


اين نماينده مجلس درخصوص معرفي اعضاي واقعي ليست اميد نيز گفت: بنا بر ملاحظاتي، انتشار ليست اميد را به تأخير انداخته‌ايم، چراکه عده زيادي قبل از انتخابات اعلام کرده بودند که در فراکسيون اميد فعاليت خواهند کرد، اما هنگام ورود به مجلس، ريزشي رخ داد. اما به واسطه اعمال محدوديت‌ها و فشار‌ها رويه محافظه‌کاري در برخي به وجود آمد. ما نيز نخواستيم دوستانمان را در معذوريت قرار دهيم، اگرچه اخلاق ايجاب مي‌کند انسان به تعهدات خود پايبند باشد. مجموع اين عوامل موجب تأخير در انتشار ليست اميد شد، اما در آينده اين ليست منتشر خواهد شد.
حاکميت به بانک مرکزي کمک کند
تابش در ادامه با اشاره به جريانات پيش‌آمده براي مؤسسات مالي و اعتباري گفت: اين پديده ميمون و مبارکي است که بانک مرکزي به ساماندهي اين مؤسسات اهتمام ورزيده است. بستر قانون‌گريزي در صدور مجوز توسط وزارت تعاون در دولت سابق شکل گرفته بود و بانک مرکزي نيز نظارت کافي بر اين امر نداشت. تعدادي از بانک‌هاي وابسته به برخي نهاد‌ها قوانين را به درستي اجرا نمي‌کردند. اينکه حاکميت به جايي رسيد که اين مؤسسات را ساماندهي کند، کار قابل تقديري است. او ادامه داد: اما بانک مرکزي بايد در نظارت بر بانک‌ها فعال‌تر عمل کند و مجموعه حاکميت بايد از اين عملکرد پشتيباني کند، تا بتوان بر اين بحران فائق آمد و اعتماد مردم به بانک مرکزي احيا شود. در مسئله اخير هم رهبري اختيار شرعي خود را به سران سه قوه تفويض کردند. سران قوا نيز براي رسيدگي جلسه گذاشتند، مجلس و دولت نيز اهتمام جدي‌تري براي حل موضوع دارند، خوشبختانه قوه قضائيه نيز اقدامات هماهنگي را انجام مي‌دهد. مجموع اين عوامل موجب شده است جو اميدوارانه‌اي به وجود آيد. البته زمان‌بر است و نبايد انتظار داشت اين مسئله خيلي زود حل‌وفصل شود.