به‌جای فرافکنی، کشتار مردم یمن را متوقف کنید

 ایران به بیانیه ائتلاف تحت رهبری عربستان در یمن واکنش نشان داد؛ سخنگوی وزارت خارجه ایران با رد اتهامات وارده در بیانیه اخیر ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی، این اتهامات را ناروا، غیرمسئولانه، مخرب و تحریک‌آمیز خواند.  بهرام قاسمی با اشاره به جنایات جنگی و تجاوز چندساله سعودی‌ها در قبال مردم یمن، واکنش یمنی‌ها را اقدامی مستقل خواند که عامل آن را باید در تجاوزات سعودی‌ها و نه اقدام یا تحریک هیچ کشور دیگری جست‌وجو کنند. او افزود: «سعودی‌ها که در جنگ و تجاوز طولانی‌مدت نظامی قادر به دستیابی به اهداف شوم خود نبوده و نیستند، در یک عملیات ناشیانه و نابجای روانی با واردکردن اتهامات موهوم، بی‌اساس و سراسر کذب، ائتلاف شکست‌خورده خود را در تنگناهای بیشتری قرار می‌دهند. توصیه مشفقانه ما به آنان این است با کنارنهادن فرافکنی و اتهام‌زنی‌های پوچ، حملات به مردم بی‌گناه و بی‌دفاع یمن را هرچه سریع‌تر متوقف کنند و راه را برای گفت‌وگوهای یمنی-یمنی و برقراری صلح در آن کشور هموار سازند».
روز شنبه، پرتاب یک موشک از یمن به فرودگاه بین‌المللی ریاض در عربستان سعودی، موجب موج جدیدی از اتهام‌زنی به تهران شد. عربستان گفته یگان موشکی ارتش یمن، یک فروند موشک بالستیک از نوع «برکان 2h (آتشفشان) » به فرودگاه بین‌المللی «ملک خالد» شلیک کرده است. به‌گزارش «تسنیم» به‌نقل از «المسیره»، یگان موشکی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن تأکید کرد این موشک که ساعت 08:۲۰ شب به وقت محلی پرتاب شده، به‌دقت به هدف مدنظر در فرودگاه بین‌المللی ملک خالد در ریاض اصابت کرده است. حوثی‌ها تاکنون بارها مناطق جنوبی عربستان سعودی را با موشک یا راکت هدف قرار داده بودند؛ اما به نظر می‌آید این اولین‌بار است که موشک آنها به حوالی پایتخت این کشور رسیده است. 
بلافاصله دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمريكا، در نخستين واکنش خارجی گفت: «از نظر من حمله (به عربستان) کار ایران بوده است». ترامپ که در ابتدای سفر ۱۲‌روزه به کشورهای آسیایی است، ادامه داد: «سیستم‌های آمریکایی مستقر در عربستان سعودی، این موشک را ساقط کرده‌اند... هیچ کشوری قادر به تولید آنچه آمریکا می‌سازد، نیست و این تجهیزات در نقاط مختلف جهان استفاده می‌شود».
اما این ادعا به‌سرعت از سوی مقامات مسئول جمهوری اسلامی ایران رد شد. وزیر دفاع ایران با رد مشارکت ایران در این اتفاق و با اشاره به ادعای مسئولان آمریکایی درباره مشارکت ایران در اصابت موشک انصارالله یمن به فرودگاه عربستان، گفت: «مگر کسی از آمریکا سؤال می‌کند که شما چه چیزی در اختیار عربستان قرار می‌دهید؟ بنا نیست هر اتفاقی در منطقه رخ داد، آمریکا ایران را متهم کند؛ البته از دشمن این موارد بعید نیست. دشمن از هر فرصتی برای اتهام‌زنی علیه ایران استفاده می‌کند و قطعا ما این مسئله را رد می‌کنیم». 


بیانیه ائتلاف تحت رهبری عربستان
روز گذشته ائتلاف تحت رهبری عربستان در یمن در تلاش برای مقصر جلوه‌دادن ایران در حمله موشکی به ریاض، مسئولیت این حمله را متوجه ایران دانست و هشدار داد که می‌تواند یک اقدام جنگ‌طلبانه تلقی شود. به‌گزارش «ایسنا»، به نقل از خبرگزاری «آسوشیتدپرس»، روز دوشنبه، ائتلاف عربستانی در یمن بیانیه‌ای منتشر کرد و مدعی شد که ایران مسئول تأمین سلاح نیروهای حوثی یمن و متحدانش و حمله موشکی روز شنبه به فرودگاه بین‌المللی ریاض پایتخت عربستان سعودی است. این بیانیه تنش‌ها میان پادشاهی بیش‌ازحد محافظه‌کار سعودی و رقیب منطقه‌ای‌اش ایران را افزایش خواهد داد.  در بیانیه‌ای که صبح دوشنبه از سوی ائتلاف نظامی تحت رهبری عربستان منتشر شد، آمده است که پرتاب این موشک را «تعرض مستقیم نظامی» و كار ایران قلمداد می‌کند. این بیانیه که ازسوي خبرگزاری رسمی عربستان سعودی منتشر شده است، می‌گوید عربستان حق دفاع از خاک و مردم خود را دارد. در این بیانیه آمده است: «نقش ایران و فرماندهی مستقیم آن بر حوثی‌ها در این مورد آشکارا تعرضی به کشورهای همسایه است و صلح و ثبات در منطقه و جهان را تهدید می‌کند. به‌همین‌دلیل فرماندهی ائتلاف این را یک تعرض فاحش نظامی ازسوي رژیم ایران تلقی می‌کند و می‌تواند عملی جنگی علیه پادشاهی عربستان سعودی تلقی شود».در ادامه آمده است: «فرماندهی ائتلاف همچنین تأکید می‌کند که پادشاهی عربستان حق پاسخ‌گویی به ایران در زمان و شکل مناسب را محفوظ می‌دارد».
این ائتلاف همچنین مرزهای زمینی، دریایی و هوایی را به روی یمن بست و اعلام کرد که این اقدام موقت بوده و کمک‌های بشردوستانه و سازمان‌های کمک‌رسان نیز در نظر گرفته شده‌اند. این جنگ تاکنون جان بیش از 10‌هزار یمنی، شامل زنان و کودکان را گرفته است و باعث شده كه این کشور در قحطی قرار گیرد. یمن درحال‌حاضر در شرایط بحرانی قرار دارد و ‌هزاران نفر در این کشور به وبا مبتلا شده‌اند. 
ائتلاف تحت رهبری عربستان در ادامه ادعاهای خود با مقصر جلوه‌دادن ایران برای حمله موشکی به ریاض مدعی شد که در صورت تداوم حملات ممکن است دست به حمله انتقام‌جویانه بزند و این را حق خود می‌داند. روز یکشنبه، بعد از واکنش وزیر دفاع ایران علیه این ادعاها، عزیزجعفری، فرمانده سپاه پاسداران، هم واکنش نشان داد: «ما امکان انتقال موشک به آنجا (یمن) را نداریم و موشک‌ها برای خودشان است که بازسازی و برد آن را زیاد کرده‌اند و بدین وسیله انتقام خون شهدای مظلوم یمن را گرفته‌اند». در بیانیه‌ای که صبح دوشنبه از سوی ائتلاف نظامی تحت رهبری عربستان منتشر شد، آمده است که پرتاب این موشک را «تعرض مستقیم نظامی» ازسوي ایران قلمداد می‌کند. وزارت خارجه ایران به این بیانیه واکنش نشان داده است. 
جایزه ۴۴۰‌ میلیون‌دلاری عربستان برای بازداشت رهبران انصارالله
عربستان همچنین فهرستی متشکل از ۴۰ رهبر و عضو انصارالله یمن تهیه کرده که مدعی است این افراد از ایران حمایت دریافت کرده و با حزب‌الله لبنان همکاری دارند. به گزارش خبرگزاری رسمی عربستان (واس)، عربستان فهرستی از ۴۰ رهبر و عضو انصارالله را تهیه کرده و مبالغ مالی را برای کسانی قرار داده که به بازداشت یا مشخص‌شدن مکان حضور این رهبران کمک کنند. عربستان این افراد را به دریافت حمایت از ایران و همکاری با حزب‌الله لبنان متهم کرده است. 
در بیانیه خبرگزاری عربستان آمده است: «این اقدام در راستای پایبندی ریاض به مبارزه با «تروریسم» و خشکاندن منابع مالی آن و در پی افزایش فعالیت‌های «تروریستی» حوثی‌ها و تلاششان برای لطمه‌زدن به امنیت عربستان با حمایت ایران و همکاری‌شان با حزب‌الله در چارچوب تبادل مهارت و تجارب و تقویت توانایی‌های نظامی و استفاده از موشک‌های بالستیک صورت گرفته است». این لیست شامل ۴۰ شخصیت سیاسی و نظامی یمنی است و پاداشی که عربستان برای بازداشت یا دادن اطلاعات درباره مکان اقامتشان تعیین کرده، بین پنج تا ۳۰‌ میلیون دلار است و درمجموع این لیست ۴۴۰‌ میلیون دلار جایزه را دربر دارد. از جمله شخصیت‌هایی که در این لیست قرار دارند، عبدالملک الحوثی، رهبر انصارالله یمن، است که مبلغ ۳۰‌میلیون دلار برای بازداشت یا دادن اطلاعات درباره مکان اقامت وی تعیین شده است. ۲۰‌میلیون دلار نیز برای بازداشت صالح علی الصماد، رئیس شورای‌عالی سیاسی یمن و محمد علی الحوثی، رئیس کمیته انقلاب یمن، تعیین شده است. جنگ یمن بدون پیروزی هیچ طرفی وارد سومین سال خود شده است. 
واکنش انصارالله چیست؟ 
در همین راستا، محمد علی الحوثی، رئیس کمیته انقلاب یمن، در توییتر نوشت: «لیستی که ائتلاف عربستان تهیه کرده «لیست شرافتی» برای تمامی کسانی است که علیه تجاوز عربستان به یمن هستند». او کشورهای عضو ائتلاف عربی را مورد خطاب قرار داده و گفت: «تمامی کسانی که می‌خواستید آنها را بخرید نزد شما هستند و اکنون در یمن تنها افراد شریفی قرار دارند که هرگز دلارهای شما آنها را فریب نخواهد داد». او از ائتلاف متجاوز عربی خواست که اگر مدعی حمایت از ماهیت عربی هستند فهرستی از جنایتکاران اسرائیلی تهیه کنند. 
همچنین روز گذشته حزب کنگره ملی یمن به ریاست علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهوری سابق یمن، با صدور بیانیه‌ای بر حمایت خود از جنبش انصارالله و دیگر نیروهای ملی برای مقابله با متجاوزان تا تحقق پیروزی نهایی تأکید کرد. به گزارش «ایسنا» به نقل از شبکه خبری «المیادین»، حزب کنگره ملی یمن در بیانیه خود، مخالفت با فهرست منتشره از سوي ائتلاف عربی به رهبری عربستان که برخی شهروندان یمنی را تروریست نامیده است اعلام کرد. در این بیانیه آمده است: «تروریست‌ها همان کسانی هستند که افراد را ترور و اقدام به انفجارهایی با حمایت مالی و تسلیحاتی ائتلاف عربی به سرکردگی آل‌سعود می‌کنند. رژیم آل‌سعود خود تروریست‌پرور و حامی مالی و فکری تروریست‌ها در یمن و جهان است».
حزب کنگره ملی یمن با رد فهرست اعلام‌شده ازسوي مقامات عربستانی که شامل اسامی یمنی‌هایی است که آنها را تروریست نامیده، تأکید کرد که رژیم آل‌سعود حامی تفکر تروریستی و سرمایه‌گذار اصلی تروریست‌هاست. عربستان از ششم فروردین سال 94 تاکنون به‌همراه چندین کشور عربی، یمن را تحت محاصره و حمله زمینی، هوایی و دریایی قرار داده که این تجاوز تاکنون بیش از 13‌هزار کشته و ‌هزاران زخمی به‌جا گذاشته است.