<امکان و امتناع گفت‌وگوی نخبگان> در ترازوی سنجش

مهسا رمضانی / نشست «امکان و امتناع گفت‌وگوی نخبگان» به همت مؤسسه رحمان، روز گذشته 8 اسفندماه، در محل این مؤسسه برگزار شد. در این نشست استاد مصطفی ملکیان از زاویه اخلاق، دکتر سارا شریعتی از دریچه جامعه‌شناسی و حجت‌الاسلام محمدعلی ایازی از زاویه فقه به مسأله امکان و امتناع گفت‌وگوی نخبگان در ایران پرداختند. در ابتدای این هم‌اندیشی دکتر هادی خانیکی به عنوان مدیر جلسه به طرح این پرسش پرداخت که چرا روشنفکران و آکادمیسین‌های ما در ایران با هم گفت‌وگو نمی‌کنند؟ موانع در کجا است؟ و مکان چنین تعامل‌هایی کجا باید باشد؟ خانیکی معتقد است که مشکل اساسی در کشور ما «گفت‌وگو» است و این امر را خاص جامعه امروز ندانست و در این راستا به قبل از انقلاب گریز زد و پرسید چرا روشنفکران ما قبل از انقلاب فقط در زندان با هم آشنا می‌شدند؟ و معتقد است امروز این آشنایی به جلسه‌های دفاع شیفت پیدا کرده است. وی هدف از برگزاری این جلسات در مؤسسه رحمان را فراهم کردن فرصتی برای گفت‌وگو میان نخبگان دانست. استاد مصطفی ملکیان، پژوهشگر و مدرس اخلاق که عنوان «روشنفکری» را هم در دوره‌ای در کارنامه فکری خود دارد، در پاسخ به پرسش دکتر خانیکی جامعه فکری ما را در سه دسته روشنفکران، آکادمیسین‌ها و عالمان دینی تفکیک کرد و در صحبت‌های خود بیشتر بر نقد روشنفکران متمرکز شد و در این راستا، سه نکته را طرح کرد؛ نخست آنکه هم روشنفکران، هم آکادمیسین‌ها و هم عالمان دینی ما صرفاً با «هواداران»شان گفت‌وگو می‌کنند و از آنجا که هواداران نسبت به آنها حس عاطفی مثبت دارند، نقدی هم انجام نمی‌شود در نتیجه اساساً گفت‌وگویی شکل نمی‌گیرد. به زعم او، این امر در مورد روشنفکران به صورت نامطلوبی برجسته‌تر است و وجهی پیامبرگونه یافته است چنان که نمی‌توان با آنها گفت‌وگو کرد. دومین نکته ملکیان این بود که روشنفکری ما بیشتر وجهی سیاسی یافته‌ و اینجا است که برای روشنفکر، شکست و پیروزی بر رقیب مطرح است نه برحق بودن سخنش و این خود یکی از موانع گفت‌وگو است. وی نکته سوم بحث خود را به مهم‌ترین شرط گفت‌وگو یعنی «آزادی بیان» اختصاص داد و معتقد است که این محدودیت بیشتر در مورد روشنفکران دینی مصداق دارد چرا که در کنار قدرت سیاسی با موانعی که افکار عمومی می‌آفرینند نیز مواجه هستند. از این رو، روشنفکران دینی اغلب در مباحث خود، نیمه جویده سخن می‌گویند. دکتر سارا شریعتی استاد جامعه‌شناسی دانشگاه تهران، دیگر سخنران این نشست بود و کوشید تا از زاویه جامعه‌شناسی به این بحث بپردازد. وی ضمن ابراز همدلی با ملکیان گفت: «گفت‌و‌شنود» وجه غالب گفت‌وگو در جامعه ما است چرا که اساساً ما در شرایط برابری قرار نداریم و نخبگان ما جامعه‌ای را تشکیل داده‌اند و مرتب بدون آنکه به حرف‌های یکدیگر گوش دهند، به هم پاسخ می‌دهند و در این میانه چیزی که غیبت دارد حضور مردم به عنوان مخاطبان است. به زعم شریعتی، مردم در میان گفت‌وگوهای بین نخبگان رها شده‌اند و دغدغه نخبگان ما «مردم» نیستند بلکه موضعگیری نسبت به یکدیگر است. وی در پایان تأکید کرد بیاییم از پایان گفت‌وگو میان روشنفکران و آغاز گفت‌وگو با مردم دفاع کنیم. حجت‌الاسلام ایازی نیز ضمن ابراز همدلی با صحبت شریعتی گفت: «مشکل ما نشنیدن است»  و در ادامه کوشید تا از رهگذر بهره گرفتن از آیات قرآن، به بیان «اصول گفت‌وگو» بپردازد.
مشروح این نشست را در روزهای آتی در صفحه اندیشه «ایران» بخوانید.