جلوه های نوع دوستی ایرانیان در مصیبت زلزله

بروز حوادث ناگوار و تلخی چون زلزله و سیل هرچند که با خرابی و ویرانی و خسارت های جانی و مالی همراه  است، اما خالق صحنه هایی زیبا وناب از حس همنوع دوستی و کمک به دیگران نیز است.صحنه هایی که پس از زلزله مرگبار غرب کشور هم شاهد آن بوده ایم و این مردم بزرگوار که گویی یکی از اعضای خانواده آن ها در مصیبتی گرفتار آمده است بی تاب و دل نگران ، با هر چه در توان دارند به کمک شتافته اند . تازه عروسی تمام  جهیزیه خود را برای زلزله زدگان ارسال کرده ،قهرمان المپیکی مدال خود را به حراج گذاشته است تا پولش را برای کمک به این هموطنان آسیب دیده اختصاص دهد و دیگری با اندک توان خود با عروسکی سعی در شاد کردن کودکان بازمانده از زلزله ویرانگر دارد .
  به گزارش مهر،  یک نوعروس بجنوردی، جهیزیه خود را به مردم زلزله زده کرمانشاه اهدا کرد. سایت ها و خبرگزاری ها، تصاویری از بخشی از جهیزیه اهدایی وی منتشر کرده اند . در همین حال برخی دیگر از سایت ها و صفحات فضای مجازی تصاویری از برخی نانوایی ها در سنندج و برخی دیگر از شهرهای نزدیک به مناطق زلزله زده منتشر کرده اند که تا صبح در حال پخت نان  رایگان برای ارسال به این مناطق بوده اند.  در این تصاویر تعدادی از مردم در حال کمک برای بسته بندی نان ها هستند . یک کاربر فضای مجازی نیز با  انتشار عکسی نوشت :« تو قسمت های مختلف شهر ایستگاه های کمک های مردمی دایر شده،مردم از پتو گرفته تا آب،کنسرو،خرما و...کمک می کنن.ایران با این مردمش هیچ وقت تنها نیست» کاربر دیگری نیز با قرار دادن تصویری از مقداری کمک جمع آوری شده نوشت :«دوستان نازنینم مهدی ... و شایان ...از صبح گروه تلگرامی تشکیل داده اند برای جمع آوری کمک های مردمی.حجم کمک ها و مشارکت عجیب مردم؛ اشک آدم را در می آورد. نخستین محموله امشب ساعت ١١ به سمت مناطق زلزله زده ارسال می شود.»  مترجمی نیز  اعلام کرد « حق ترجمه ام  از دو کتاب .... و... را  برای کمک به نیازمندان دادم، کار زیادی از دستم بر نمیاد اما از امروز حق الترجمه این دوتا کتاب و ترجمه های دیگری که منتشر می کنم برای کمک به آسیب دیدگان زلزله اختصاص داره.»
 در این میان یکی از هموطنان  روی بسته کمکی که برای ارسال به مناطق زلزله زده با خود آورده، نامه ای چسبانده و نوشته است :
«هموطن کرد زبانم من یک ویزیتورم .خدا شاهده هنوز حقوق نگرفته ام فقط توانستم 30 هزار تومان برایتان و خرما و لباس های زمستانی ام را بفرستم .برای خودم دو ژاکت نگه داشته ام شرمنده ام حلالم کنید .همین در توانم بود .حقوق بگیرم سر برج حتما دوباره برایتان مواد غذایی می فرستم » کاربر دیگری  نوشته :«دوست پزشکم از بیمارستان در سرپل ذهاب نوشته :«نزدیک صبح به مقدار عالی خون، دارو و اقلام رسید مردم دمتون گرم. »حالمو خوب کرد. از اتفاق های خوب هم بگیم دلگرم شیم.انتشار تصویری از یک عروسک گردان در شبکه های اجتماعی نیز بسیار مورد توجه قرار گرفته است در این تصویر این عروسک گردان با عروسک به مناطق زلزله زده رفته است وبا انجام حرکات و نمایش هایی  سعی دارد کودکان بازمانده از زلزله را بخنداند .


  فرد دیگری نوشته بود :یک تعداد از مجروحان زلزله منتقل شدند به بیمارستان‌های تهران. بد نیست هماهنگی کنیم و در گروه‌های ۵-۴نفره، برای عیادت و روحیه دادن بریم.نباید احساس غربت و تنهایی کنند. و دیگری هم می گفت: «خونه من بزرگ نیست ولی از ۳-۲ نفر می‌تونم پذیرایی کنم، اگر کسی رومی‌شناسید از غرب کشور برای درمان داره میاد تهران و محل اقامت نداره بگید لطفا»
در این میان برخی شرکت های صنعتی نیز کمک هایی برای زلزله زدگان ارسال کرده اند . شرکت نفت ایرانول اعلام کرد که  هزینه چاپ و توزیع سررسید امسال خود را به ساخت مدرسه در مناطق زلزله‌زده اختصاص می‌دهد. شرکت  کاله نیز اعلام کرد به دنبال زلزله‌ اخیر در غرب‌ کشور اولین محموله‌ موادغذایی کاله برای هموطنان عزیز در این مناطق ارسال شد.این محموله شامل یک تریلی شیربرنج، یک تریلی انواع شیر و آب‌معدنی و یک تن کالباس است و در روزهای آتی محموله‌های دیگری نیز به مناطق آسیب دیده ارسال خواهد کرد.