شهرداري از پشت غبارها

آرمان- احسان اسقایی: با‌ هزار امید و برای ایجاد شهرداری شفاف و شیشه‌ای، مردم تهران به حاکمیت 14‌ساله اصولگرایان بر شورای شهر پایتخت پایان دادند. اعضای شورای شهر نیز به‌علت این اعتماد مردم به آنها یکی از مدیران پاکدست و تحولخواه و باسابقه اصلاح‌طلبان را به‌عنوان شهردار تهران انتخاب کردند. محمدعلی نجفی نیز با قدرت تمام معاونان خود را از مجموعه مدیران اصلاح‌طلب انتخاب کرد و نشان داد که خواهان اصلاح در اداره شهر تهران است، اما گویی نجفی در همین حد و اندازه یک اصلاح‌طلب تحولخواه متوقف شد و بسیاری از مدیران دیگر بخش‌های شهرداری تهران، از جمله مناطق شهری را که از زمان محمدباقر قالیباف مدیریت مناطق و محلات تهران را برعهده داشتند، یا از منطقه‌ای به منطقه‌ای ‌دیگر فرستاد یا در همان منطقه ابقا کرد.
پذیرش واقعیت‌ها
محمدعلی نجفی در شرایطی اداره شهر تهران را برعهده گرفت که شهردای تهران سه برابر بودجه مصوب یک‌ساله خود بدهکار است. از سوی دیگر بدنه شهرداری تهران اصولگراست و نجفی می‌کوشد از میان همین افراد اشخاصی را به‌عنوان مدیران مجموعه‌های شهرداری تهران انتخاب کند زیرا اعتقاد دارد که مدیریت یک مجموعه باید هم‌رأی و نظر با بدنه شهرداری باشد. البته تا اینجای کار کاملا درست و منطقی است اما سوال این است که‌ آیا با برخی از اعضای شهرداری تهران را که در گذشته مرتکب تخلفات اداری شده‌اند و حتی در بین آنها کسانی دیده می‌شوند که به دادگاه‌ هم رفته‌اند، می‌توان شهرداری شیشه‌ای به وجود آورد و تهران را شفاف مدیریت کرد؟ آیا اگر تخلفات در شهرداری تهران بررسی شود، اولین افرادی که باید کنار گذاشته شوند، برخی از همین اشخاص نخواهند بود؟ چه لزومی دارد برنامه ‌ایجاد شفافیت مالی و اداری به اشخاصی سپرده شود که بقای آنها در مسئولیتی که دارند، به معنای عدم شفافیت است؟
مدیران متخلف گذشته


روزگذشته در کنار اعتراضاتی که به عزل و نصب‌های شهردار تهران می‌شود، رئیس‌کمیسیون حمل‌و‌نقل شورای شهر تهران نیز با تاکید بر لزوم پیگیری گزارشات ارسال شده از سازمان بازرسی کل کشور اظهار داشت: درگزارشات سازمان بازرسی کل کشور، برخی تخلفات مدیران ارشد شهرداری تهران که در حال حاضر در این سمت‌ها حضور دارند، محرز شده است و باید این گزارشات مورد پیگیری قرار گیرد. محمد علیخانی در تذکری به شورای شهر گفت: سازمان بازرسی کل کشور در سال‌های گذشته گزارشات متعددی از تخلفات صورت گرفته در مجموعه شهرداری تهران به شهرداری و شورا ارسال کرده است. بخشی از این گزارشات که در دوره قبل به شورای شهر ارسال شده، قابل دسترس نیست. بنابراین چون این گزارشات برای پیگیری به شورای شهر ارسال شده، باید مجددا جمع‌آوری و مورد پیگیری قرار گیرد.
بررسی گزارش‌ها
محمد علیخانی‌ در توضیح این مورد ادامه داد: بخش دوم این گزارشات که درحال حاضر موجود و دسترسی به آن مقدور بوده، حاکی از آن است که برخی از تخلفات محرز است ولی پیگیری نشده و تعدادی از مدیران که نامشان در این گزارش‌ها آمده، همچنان در مدیریت‌های ارشد شهرداری حضور دارند. رئیس کمیسیون حمل‌و‌نقل شورای شهر تهران، ری و تجریش ادامه داد: از هیات رئیسه شورای شهر تهران خواسته می‌شود نسبت به پیگیری و کشف این گزارشات از دسترس خارج شده اقدام لازم را انجام دهد. او تاکید کرد: از شهرداری تهران خواسته می‌شود کلیه گزارشات سازمان بازرسی کل کشور را حداقل از سال 90 تا سال 96 مورد رسیدگی و پیگیری قانونی قرار دهد تا جلو از بین رفتن حقوق شهرداری و شهروندان گرفته شود و با مدیرانی که تخلف آنها در این گزارش‌ها محرز می‌شود، برخورد قانونی صورت گیرد.
پاسخگویی شورای شهر
یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب در مورد عدم تغییر مدیران میانی و استفاده از برخی از مدیران دارای مشکل اداری در شهرداری تهران توسط محمدعلی نجفی به «آرمان» گفت: واقعیت‌های اداره شهر تهران را باید پذیرفت؛ نجفی مدیری پاکدست و تحولگراست اما با مشکلات مالی به جا مانده از قبل روبه‌روست. سیدفاضل موسوی اظهار داشت: شهردار تهران از مدارا با مدیران شهرداری گذشته در نظر دارد از کوه مشکلات عبور کند و تا حدودی وضعیت مالی شهر تهران را سامان دهد. شهردار تهران در مقابل اعتراضات فعلی به نوع مدریتش باید به مردم تهران گزارش دهد که چه چیز را تحویل گرفته است. نجفی مدیر تکنوکرات است. یک مدیر با ‌این خصیصه هیچ‌گاه به‌دنبال تغییرات عمیق در هرم مدیریتی یک مجموعه نیست و می‌کوشد با امکانات فعلی هر مجموعه‌ای را اداره کند. او تاکید کرد: مدیریت نجفی همین‌گونه است. آنها که او را انتخاب کردند باید پاسخ دهند که چرا نجفی تصمیم گرفته با این روش شهر تهران را داره کند.
در نهایت...
شهردار تهران باید واقعیت‌ها را با مردم در میان بگذارد. به مردم تهران اعلام کند که چه چیز تحول گرفته و به چه علت در تغییر مدیران مناطق 20 گانه شهرداری و انتصاب مدیران اصلاح‌طلب، پاکدست و تحولخواه در این مناطق درنگ می‌کند. شاید نجفی با محدودیت‌ها و معذوریت‌‌هایی در تغییرات بنیادین در شهرداری تهران روبه‌روست. در این صورت باید آنها را با مردم درمیان بگذارد اما او باید به یک سوال اساسی پاسخ دهد. اینکه شهرداری شیشه‌ای، مدیریت تحولگرا و پاکدستانه‌ای که مردم بر اساس آن به اعضای شورای شهر رأی دادند و آنها نیز او را به‌عنوان شهردار تهران انتخاب کردند، چه خواهد شد؟