فراکسیونی برای عدم شفافیت

آرمان: انتخابات اسفند94 با برتری قاطع لیست امید در تهران و برخی شهرهای بزرگ پایان یافت. دور دوم انتخابات که تقریبا دو ماه بعد برگزار شد، صحنه رقابت افراد بر سر حضور در لیستی بود که یا در دور نخست بنا به دلایلی از آن بازمانده بودند، یا به‌خاطر ترس از عدم تایید صلاحیت در ادوار بعد از حضور در لیست امتناع ‌ورزیده بودند و یا فراتر از آن در لیست اصولگرایان جای داشتند! پیروزی لیست امید به‌گونه‌ای بود که محمدرضا عارف تحت تاثیر شرایط گفت: «قدرت لیست امید را در جریان انتخاب ریاست مجلس به رخ اصولگرایان خواهیم کشید.»
فراکسیون در برابر فهرست!
محمدرضا عارف برای نخستین‌بار نمایندگی مجلس را تجربه می‌کرد، اما علی لاریجانی در این زمینه صاحب تجربه بود. او حتی در لیست اصولگرایان برای انتخابات مجلس حضور نداشت و به همین سبب جایگاه نخست شهر قم را از دست داد. لاریجانی بازی سیاسی را بسیار بهتر از عارف پیش برد. وی توانست در انتخابات هیات‌رئیسه به‌عنوان کاندیدای مورد اجماع اصولگرایان معرفی شود، میانه‌روهای محافظه‌کاری را نیز که با لیست امید به مجلس آمده بودند، به سوی خود بکشاند و با 176 رأی در برابر 103 رأی رئیس مجلس دهم شد. گفتنی اینکه جز در انتخاب رئیس کمیسیون بهداشت (علی نوبخت برادر محمدرضا نوبخت) فراکسیون امید در انتخابات دیگر کمیسیون‌ها موفقیتی به دست نیاورد.
سکوت خودخواسته


رئیس فراکسیون امید که سکوت دامنه‌دار و طولانی در پیش گرفته بود، جز یک نطق میان‌دستور و نیز یک نطق کوتاه در دفاع از کلیات دولت، نه از وزیری سوالی پرسیده، نه پای نامه‌های درخواست‌های سیاسی فراکسیون امید را امضا کرده، نه تاکنون درخواست تحقیق و تفحص داده است، نه وزیری در معرض تذکر یا تلاش وی برای استیضاح قرار گرفته است. او که تاکنون در مخالفت یا موافقت با هیچ‌طرحی در یک سال و نیم اخیر سخن نگفته است، گاه از پیمان‌شکنان و کسانی که لیست امید را «فقط تا در مجلس می‌خواستند»، گله می‌کند.
انتشار اسامی در هاله‌ای از ابهام
در حالی که عارف از پیمان‌شکنان گلایه می‌کند، اما کماکان از انتشار اسامی اعضای فراکسیون امید امتناع می‌ورزد. در شرایطی که انتشار نام اعضای فراکسیون به‌عنوان مطالبه‌ای حداقلی مطرح شده، فراکسیون امید در این‌باره به جمع‌بندی نهایی نرسیده است. محمدعلی وکیلی، عضو هیات‌رئیسه مجلس از عضویت 104 الی 105 نفر در این فراکسیون خبر می‌دهد و محمود صادقی معتقد است که انتشار اسامی این افراد کار درستی نیست و باعث تفرقه و تنش می‌شود. این سخنان در حالی بیان می‌شود که شعار لیست امید همواره شفافیت در تصمیم‌گیری‌ها بوده است. محمود صادقی، رئیس فراکسیون شفافیت مجلس و عضو فراکسیون امید، معتقد است که راه‌های بسیاری برای حل این موضوع وجود دارد و می‌شود این معضل را حل کرد. وی در یکی از پیشنهادات خود برای حل این موضوع می‌گوید: «یکی از روش‌ها این است که از افراد بخواهند خودشان با امضای فرم مجددا تعهد خود را به فراکسیون اعلام کنند.» بدیهی است که در بسیاری از کشورهای جهان، افراد حاضر در پارلمان از شناسنامه حزبی و سیاسی خود فرار نمی‌کنند، بلکه با افتخار به هویت سیاسی خود، تصمیماتی مبتنی بر فهم خود از مصالح ملی اتخاذ می‌کنند. در این میان به طور طبیعی رأی‌گیری در مجلس به‌صورت مخفی صورت می‌گیرد و افراد از رأی یکدیگر در حالت عادی خبر ندارند، اما انتشار اعضای فراکسیون می‌تواند باعث ایجاد شفافیت برای افکار عمومی شود. برای مثال هنگامی که تعداد اعضای فراکسیون امید 104 نفر اعلام می‌شود، وزن این فراکسیون در طرح‌های تحقیق و تفحص، استیضاح و سوال، تذکرات مکتوب، طرح‌ها و لوایح دارای فوریت مشخص می‌شود. برای افکار عمومی، فراکسیونی در اقلیت اما با شفاف، قطعا محبوب‌تر از اکثریتی است که از شفافیت لازم برخوردار نیست.