عبرت مسکن مهر

آرمان - مطهره شفیعی: فقط غرب کشور نبود که لرزید، قلب تمام ایرانیان در شامگاه یکشنبه به لرزش درآمد و ماتم در آن ساکن شد. پایان تنفس کودک 4 ماهه که نام لرزش زمین را نمی‌دانست و فریاد پدری که نمی‌توانست فرزندش را از زیر آوار بیرون بیاورد پس به ناچار شاهد مرگ بود، چندان آسان نیست که بتوان چشم بر آن بست. ایران جامه سیاه پوشید در غم از دست دادن هموطنان مظلومی که هیچگاه تصور نمی‌کردند نباید برای روز دوشنبه برنامه‌ریزی کنند چرا که ‌این روز را نخواهند دید. صبح دوشنبه مشغول جمع آوری کشته شدگان و رساندن مصدومان به مراکز درمانی بودند اما این سوال در ذهن‌ها بود که چرا ساختمان‌هایی که نام مسکن مهر داشت و نوساز بودند فروریختند؟ مگر نه آنکه در زمان ساخت این مسکن‌ها شعار استحکام و پایان بی‌خانمایی ایرانیان سر داده شده بود پس چرا سبب مرگ عده‌ای از هموطنان در غرب کشور شد؟ «من نشنيدم مردم از مسكن مهر ناراضي باشند! فقط سياسيون اشكال مي‌گيرند!» این جملات را محمود احمدی‌نژاد بر زبان آورده است، رئیس دولتی که سعی داشت با اقداماتی که به‌ آینده خیلی فکر نمی‌کرد، نامش را در تاریخ زنده نگه دارد که ظاهرا به خواسته‌اش هم رسید و اقدامات او نه به عنوان تجربه بلکه به عنوان عبرت در تاریخ ثبت شد. در سال 1391 آماری در خصوص تعداد متقاضیان ارائه داده بود که پیرو آن، تعداد نفرات ثبت‌نامی برای این پروژه را 7 هزار و 325 نفر اعلام شد. بنا به گفته فرماندار سرپل ذهاب «واجدین شرایط 2 هزار و 600 نفر بودند که تعداد 597 نفر از آن‌ها انصراف دادند.»
مسکن مهر و تبلیغ انتخاباتی
مسکن مهر اگر چه با شعار خانه‌دار کردن مردم ساخته شد اما کمی بعد تبلیغ سیاسی و انتخاباتی شد. چنان‌که حجت الاسلام سیدابراهیم رئیسی در هنگامه تبلیغ انتخاباتی خود در دیدار با علمای حوزه علمیه قم گفت: «آقایان در مناظره‌ها می‌گویند شما چگونه می‌خواهید سالی یک میلیون شغل ایجاد کنید، اگر مسکن مهر را تعطیل نمی‌کردید، اگر نقدینگی موجود در جامعه را به سمت اقتصاد کشور می‌بردید، اگر نفت را خام فروشی نمی‌کردید و اگر از دریا برای تولید ناخالص ملی‌مان بیشتر استفاده می‌کردیم یا فضای مجازی را که امروز فقط به سطح آن توجه می‌شود، برای ایجاد شغل به کار می‌گرفتید، امکان داشت.»
زلزله در حمایت از مسکن مهر


اما از روز دوشنبه بازار برائت از مسکن مهر گرم است، وقتی پس از فرو ریختن ساختمان‌های مسکن مهر در غرب کشور حمید رسایی از حامیان احمدی‌نژاد از پاسخ درباره ‌این موضوع امتناع کرد و به ‌این سوال که «آیا شما وضعیت مسکن‌های مهر را پس از زلزله‌ شهرهای غربی کشور که تقریبا همه‌شان آسیب جدی دیده و یا تخریب شده‌اند، دیده‌اید؟» پاسخ داد: «نه، من چون در سفر بودم هنوز ندیده‌ام، تازه رسیدم.» و زمانی که موضوع برای او شرح داده شد، اظهار داشت: «قبل از شما یک خبرنگار دیگری زنگ زد و گفت این مسکن مهرهایی که دولت آقای روحانی تکمیل کرده، همه‌اش ریخته است، نظر شما چیست؟ من به او چه بگویم؟ به شما چه بگویم؟ یک خبرنگاری مثل شما بود، گفت این مسکن مهرهایی که الان در اسلام‌آباد غرب ریخته است، در سال ۹۴ تکمیل شده است، در دولت آقای روحانی تکمیل شده است.»
هشدار دولت روحانی
دولت روحانی با علم به وضعیت مسکن مهر از تداوم آن خودداری کرد و هجمه‌های زیادی را پذیرا شد چنان‌که رئیس جمهور در دی ماه 95 درباره مسکن مهر گفت:‌ «مسکن مهر یکی از مشکلات دولت بود. خانه‌هایی ساخته شده بود بدون اینکه تسهیلات لازم را داشته باشد. مسجد و کلانتری و مدرسه و گاز و برق و آب و جاده در این مسکن‌ها نبود،...
ادامه صفحه16