پایان بست‌نشینی نمایشی بقایی و یاران

آرمان: تمام شد؛ تنها 4 و نیم روز نمایشی که به قول خودشان بست‌نشینی در حرم حضرت عبدالعظیم بود دوام داشت و دیروز برای اینکه از شدت شکست پروژه خود بکاهند اعلام کردند که به‌صورت موقت به ‌این بست‌نشینی پایان دهند. البته‌ این پایان ماجرا نبود چرا که اسفندیار رحیم مشایی در کانال تلگرامی‌اش به تشریح احضاریه‌ای پرداخت که 22 آبان برای او ارسال شده است. او نوشت: « با توجه به ابلاغ احضاریه در ۲۲ آبان، پس از گذشت ۵ روز کاری و با توجه به تعطیلی روز یکشنبه به‌مناسبت شهادت امام رضا(ع)، ان‌شاءا... صبح دوشنبه ۲۹ آبان، آن‌چنان که بازپرسی مربوطه در احضاریه عنوان کرده است «جهت ادای توضیحات» درباره جرم‌های اعلامی علیه ‌اینجانب به دادسرای ذیربط مراجعه خواهم کرد.» مشایی از همراهان احمدی‌نژاد بود که در حرم حضرت عبدالعظیم برای دلگرمی دادن به 3 بست‌نشین حضور داشت. آنچه در کانال مشایی به عنوان علت حضور در احضاریه منتشر شده، شامل «توهین به مقامات، تصرف غیرقانونی دراموال دولتی، نشر اکاذیب به منظور تشویش اذهان عمومی» است.
آغاز تا پایان بست‌نشینی
درباره پایان بست‌نشینی 3 یار محمود احمدی‌نژاد، ایسنا نوشت: «بست‌نشینان با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کردند که موقتا به بست‌نشینی خود در حرم حضرت عبدالعظیم (ع) پایان دادند.» در بخشی از متن اطلاعیه حمیدرضا بقایی، علی‌اکبر جوانفکر و حبیب‌ا... جزءخراسانی آمده است: «تا فراهم شدن شرایط مقتضی، بست‌نشینی در این مکان شریف را به طور موقت متوقف می‌نماییم.» ایسنا همچنین بست‌نشینی یاران احمدی‌نژاد را چنین روایت کرد: «حمیدرضا بقایی، علی‌اکبر جوانفکر و حبیب‌ا... جزءخراسانی از صبح چهارشنبه هفته گذشته (۲۴ آبان) با حضور در حرم حضرت عبدالعظیم(ع) در اعتراض به آنچه تظلم‌خواهی در روند رسیدگی قضائی پرونده خود می‌خواندند بست‌نشینی خود را آغاز کرده بودند. این در حالی بود که صبح همان روز سومین جلسه رسیدگی به پرونده حمید بقایی معاون رئیس دولت دهم بدون حضور وی برگزار شد. دومین جلسه رسیدگی به پرونده بقایی ۳۰ مهرماه برگزار شد که با حواشی همراه بود. روز جمعه (۲۶ آبان) بقایی و همراهانش در اطلاعیه شماره ۲ خود از مقام معظم رهبری درخواست کردند که‌ آیت‌ا... سیدمحمود هاشمی‌شاهرودی را برای رسیدگی به ادعاها و اتهامات مربوط به آنها مامور کنند. در این چند روز بست‌نشینی این سه نفر، محمود احمدی‌نژاد چند بار در حرم حضرت عبدالعظیم(ع) حضور یافت و در سخنانی از بست‌نشینان حمایت کرد.» خبرآنلاین هم روز شنبه به نقل از سایت دولت بهار نوشت: «حجت الاسلام شفیعی‌کیا، رحمان زارع، محمدحسین بادامچی و محمدمهدی میرزایی‎پور، چهار نفری هستند که با سخنرانی‎هایشان در حرم عبدالعظیم سعی کرده‌اند نظر مردم را به بقایی و بست‌نشینی‎اش جلب کنند. البته‌ این کانال تلگرامی مدعی است که همزمان صدای بلندگوهای حرم بیشتر شده تا صدای این سخنران‌ها کمتر شنیده شود. محور این سخنرانی‎ها دفاع از بقایی و مظلوم نمایی او در قبال اتهامات بود.» خبرآنلاین چنین ادامه داده است: «در حالی که محمود احمدی‎نژاد در سفر به مناطق زلزله‌زده مشغول سلفی گرفتن با مردم و انتشار تصاویری از حضورش در یک نمازجمعه اهل تسنن به نام ابراز همدردی با حادثه دیدگان است، بقایی در کانال تلگرامی‎اش اعلام کرده که بست‌نشینی‎اش را ادامه می‎دهد. در همین حال محمدحسین حیدری، مدیرمسئول دولت بهار باشکایت مدعی‌العموم به اتهام تبلیغ علیه نظام، توهین به مسئولان، نشراکاذیب وافترا به شعبه ۱۲ بازپرسی دادگاه فرهنگ و رسانه احضار شده است.»
ادعای ضرب و شتم


ظهر دیروز هم بار دیگر خبر آنلاین به نقل از کانال دولت بهار نوشت: «بقایی، جوانفکر و خراسانی با صدور اطلاعیه‎ای اعلام کردند که بست‌نشینی‎شان در حرم عبدالعظیم تا فراهم شدن شرایط مقتضی متوقف شد. در این اطلاعیه به دو بار درخواست شفاهی و کتبی متولیان حرم برای پایان یافتن بست‌نشینی اشاره شده و آمده است: در چهارمین شب بست‌نشینی، معاون تولیت حرم حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) با ارسال نامه‌ای نسبت به احتمال وقوع برخوردهای فیزیکی از سوی برخی افراد فرصت‌طلب برای هتک حرمت حرم مطهر هشدار داد و عواقب ناشی از هرگونه حادثه احتمالی را نیز متوجه بست‌نشینان دانست. اندکی پس از آن، قرار ملاقات با مقام مزبور در دفتر کار ایشان واقع در حرم مطهر گذاشته شد که در میانه دیدار، یک گروه سازماندهی‌شده از افراد لباس شخصی، ضمن فیلمبرداری از مردم و کسانی که پیش از این مراتب حمایت خود را از درخواست بست‌نشینان اعلام کرده بودند، آنان را مورد حمله و ضرب و شتم قرار دادند که در نتیجه آن یکی از آنان مجروح گردید.» همچنین در این اطلاعیه آمده است: «از آنجا که حفظ حرمت حرم مطهر حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) و دو امامزاده مطهر دیگر، برای ما یک امر بسیار مهم و ضروری است و عمیقا نگران هتک حیثیت مردم و زائران حرم مطهر آن حضرت از سوی عناصر جاهل، هتاک و برخوردار از یک حاشیه امن و مصون از هرگونه پیگرد هستیم، تصمیم بر آن گرفتیم تا فراهم شدن شرایط مقتضی، بست‌نشینی در این مکان شریف را به طور موقت متوقف نماییم.»
کهریزک و سکوت احمدی‌نژاد
دیروز محمود صادقی از اعضای فراکسیون امید با اشاره به انتقادات احمدی‌‌نژاد و بست‌نشینی چندروزه حمیدرضا بقایی و دیگر نزدیکان رئیس دولت‌های نهم و دهم در حرم شاه‌عبدالعظیم، اظهار داشت: «فردی که پیش از این رئیس‌جمهور بوده، در همان زمان نیز دولت و اعضای دولتش را خط قرمز خود می‌دانست و با چنین گردنکشی‌هایی از رسیدگی به برخی تخلفات این افراد در زمانی که در قدرت بودند، جلوگیری می‌کرد.» وی افزود: «مگر آقای مرتضوی که جزو نزدیک‌ترین اشخاص به احمدی‌نژاد بود، مرتکب چنین تخلفاتی نشد و مگر احمدی‌نژاد از جنایات کهریزک بی‌خبر بود؟ چرا احمدی‌نژاد زمانی که مسئول اجرای قانون اساسی بود هیچ اقدامی انجام نمی‌داد و اکنون که با جلب، بازداشت و محاکمه یکی از نزدیکانش مواجه شده، به‌این ترتیب عمل می‌کند؟» صادقی تصریح کرد: «به نظر می‌رسد تاریخ مصرف احمدی‌نژاد تمام شده و بعید است بتوان جایگاهی برای بازگشت این جریان تصور کرد و این اقدامات صرفا تلاشی یک‌سویه از جانب این جریان سیاسی است و آن‌چنان که از قرائن و واکنش‌هایی که نسبت به‌این افراد وجود دارد، پیداست که از طرف مقابل این رفتار احمدی‌نژاد جدی گرفته نمی‌شود.» وی افزود: «با این حال به نظر می‌رسد این جریان سیاسی سعی دارد در هر شرایطی با ژست‌های مختلف خود را در عرصه سیاسی حفظ کند و احمدی‌نژاد و اطرافیانش عملا وارد نوعی جنگ بقا شده‌اند.» حسام الدین آشنا مشاور رئیس جمهور هم در کانال تلگرامی خود با اشاره به اقدام یاران احمدی‌نژاد در بست‌نشینی و همچنین سخنرانی محمود احمدی‌نژاد در حمایت از آنها نوشت: «او در میانه راهی است که دیگران در آن راه، اولین قدم‌ها را برنداشته، متوقف شدند. او پیش از این با توسل به مفهوم عدالت اقتصادی به‌دنبال کسب محبوبیت بود و حالا با فرار به جلو، عدالت قضائی را هدف گرفته است. او نمی‌داند دیگر کسی وی را به‌عنوان پیشگام در مبارزه با فساد باور ندارد. برای قضاوت مردم و نظام درباره او 8 سال کافی بود.»