مشتریان جدید اروپایی، خریداران نفت ایران


قائم‌مقام وزير نفت گفت: ما در حال مذاکره با مشتريان جديدي براي فروش نفت هستيم و بيشتر رويکرد ما افزايش صادرات نفت خام به کشورهاي اروپايي است. مرضيه شاهدايي قائم‌مقام وزير نفت در گفت‌وگو با تسنيم، اظهار داشت: اينکه برخي مشتريان آسيايي نفت ايران اقدام به کاهش واردات نفت از کشورمان کنند، به‌معناي متزلزل شدن صادرات نفت ايران نيست. وي افزود: ما در حال مذاکره با مشتريان جديدي براي فروش نفت هستيم و بيشتر رويکرد ما افزايش صادرات نفت خام به کشورهاي اروپايي است. قائم‌مقام وزير نفت تصريح کرد: با به ثمر نشستن مذاکرات با کشورهاي اروپايي، سهم فروش نفت به قاره سبز نسبت به قبل، در سبد صادرات نفت خام ايران بيشتر خواهد شد. کشور هند يکي از بزرگترين مشتريان نفتي ايران است. اين کشور پس از تلاش براي تصاحب امتياز توسعه ميدان گازي فرزاد B با مدل مالي گران براي ايران و پرامتياز براي هندي‌ها، و عدم موفقيت در کسب نظر مساعد مسئولان نفتي ايران، اقدام به کاهش واردات نفت از ايران کرد. اين اقدام اگرچه به‌ظاهر به‌عنوان اقدامي‌تلافي‌جويانه در پي عدم موفقيت هندي‌ها در کسب امتياز از وزارت نفت ايران نمود کرد اما در حقيقت به‌دليل مذاکرات آمريکايي‌ها با مسئولان نفتي هند به‌منظور جايگزيني نفت ايران با نفت آمريکا بود. مؤيد اين امر، پهلوگيري اولين نفتکش حامل نفت آمريکا در بنادر هند در ماه گذشته است. اين کشور آسيايي مهرماه نخستين محموله نفتي خود را از آمريکا وارد کرد و هند به‌عنوان يکي از مشتريان جديد نفت آمريکا محسوب مي‌شود. شواهد امر نشان مي‌دهد آمريکا با رونمايي از حيله جديد خود در دشمني با ملت ايران با تلاش براي تصاحب بازارهاي نفتي، گازي و پتروشيمي‌کشورمان، به‌دنبال حذف کانون‌هاي درآمدزايي ايران است.
کاهش ۲۷ درصدي واردات نفت اسار اويل هند از ايران 
چند روز پيش بود که اعلام شد واردات شرکت خصوصي اسار اويل هند از ايران در ماه اکتبر حدود ۲۷ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش داشته و به حدود ۱۸۳ هزار بشکه در روز رسيده است. رويترز گزارش داد که‌امارهاي مربوط به‌امد و شد تانکرها که از منابع تجاري به دست آمده نشان مي‌دهد که ميزان واردات شرکت خصوصي اسار اويل هند از ايران در ماه اکتبر حدود 27 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش داشته و به حدود 183 هزار بشکه در روز رسيده است.
شرکت روسنفت روسيه و شرکايش از جمله موسسه تجاري ترافيگورا و صندوق يو سي پي روسيه در ماه اوت 98.3 درصد از سهام شرکت اسار اويل را به قيمت 12.9 ميليارد دلار خريداري کردند. اين خريد موجب مي‌شود تا شرکت‌هاي خريدار سهام اسار اويل جاي پاي محکمي‌براي خود در بازار نفت آسيا دست و پا کنند. اين گزارش حاکي است، ميزان خريد نفت شرکت اسار اويل از ايران در ماه اکتبر حدود 88 درصد نسبت به ماه گذشته رشد داشته است. در بازه زماني ژانويه تا اکتبر، ميزان خريدا نفت اسار اويل از ايران با حدود 20 درصد کاهش به 140 هزار بشکه در روز رسيده است. در ماه اکتبر ايران بزرگترين تامين کننده نفت شرکت اسار اويل بوده است.
کاهش 39 درصدي صادرات نفت ايران به هند
همچنين رويترز گزارش داده بود که، آمارهاي منابع تجاري و داده‌هاي موسسه تامسون رويترز نشان مي‌دهد که ميزان واردات نفت هند از ايران در ماه اکتبر به ميزان 38.9 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش يافته و به 467 هزار و 600 بشکه در روز رسيده است. اين رقم نسبت به ماه سپتامبر 12.5 درصد رشد نشان مي‌دهد. بر اساس اين گزارش، ميزان کل واردات نفت هند در ماه اکتبر به 4.1 ميليون بشکه در روز رسيد که حدود 15 درصد نسبت به ماه قبل کاهش داشت. اين آمارها، 4.6 درصد کمتر از مدت مشابه سال قبل بوده است. ميزان واردات نفت هند از آمريکاي لاتين و آفريقا در ماه اکتبر نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته در حالي که ميزان واردات از کشورهاي خاورميانه افزايش داشته است. ميزان واردات نفت هند از ايران در بازه زماني ژانويه تا اکتبر 2017 به 486 هزار و 400 بشکه در روز رسيده که 7.1 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزايش نشان مي‌دهد. ميزان واردات نفت هند از عربستان در ماه اکتبر با 6.9 درصد کاهش به 753 هزار بشکه در روز رسيده است. ميزان صادرات نفت عراق به هند نيز در اين ماه 27.3 درصد افت داشته و به 757 هزار بشکه در روز رسيده است. بدين ترتيب ايران بعد از عراق و عربستان سومين تامين کننده بزرگ نفت هند بوده است.