سرانجام نجفي به تحول رضايت داد

دستور ویژه برای اصلاح ساختار سازمانی شهرداری تهران
سرانجام نجفي به تحول رضايت داد
شهری درخور تهران امروز بسازیم
آرمان- حمید شجاعی: شهرداری تهران به‌دلیل مدیریت دگرگونه در 14 سال گذشته به لحاظ اداری و سازمانی با مشکلاتی مواجه بوده که بستر بسیاری از ابهامات شده است. در این راستا شهردار تهران در راه مبارزه با فساد تلاش می‌کند تا با اصلاح ساختاری شهرداری روندهای حاکم بر این نهاد را تغییر دهد. اخیرا محمدعلی نجفی شهردار تهران، در نامه به یکی از معاونان خود، اصلاح ساختار سازمانی شهرداری را خواستار شده است. ازسوی دیگر آقای شهردار در دیدار با اصحاب فرهنگ و هنر، این حوزه را حیاتی‌ترین و ضروری‌ترین شاخص زندگی شهری دانست و تاکید کرد: این شاخص باید شهر و شهروندان را از عنصر امید، مشارکت و شکوفایی برخوردار سازد. او چندی پیش سیدرضا صالحی امیری (وزیر فرهنگ و ارشاد دولت یازدهم) را به معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران منصوب کرد.


شهرداری برای تمام فصول
شهرداری تهران با ابهامات و اشکالات بسیاری در حوزه‌های اداری و مالی است. از این رو اصلاح‌طلبان پس از 14سال با شعار پاکدستی و مبارزه با فساد توانستند شورای شهر و شهرداری را از آن خود کنند و شهرداری اصلاح‌طلب را برگزینند. در این راستا شهردار تهران در اولین گام خود در راستای مبارزه با فساد 2 دستورالعمل ممنوعیت فروش هولوگرام كه مجوز تراكم را به طلبکاران شهرداری تهران داده بود و جلوگیری از تخلفاتی كه در صدور پروانه‌های ساختمانی و در شوراهای معماری و شهرسازی مناطق ایجاد شده بود را به مناطق 22 گانه شهرداری تهران ابلاغ کرد که ‌این مصوبات با حمایت شورای شهر تهران همراه شد و اکنون همه می‌دانند که شهردار جدید تهران در مبارزه با فساد و ابهام‌زدایی از تخلفات احتمالی در شهرداری بسیار مصر و مجد است. از سوی دیگر گرچه بسیاری انتصابات اخیر نجفی را به‌نوعی مورد انتقاد قرار می‌دهند، اما برخی اصلاح‌طلبان معتقدند که نجفی راه خود را درست می‌رود و نباید با گذشت چندماه از حضور او در شهرداری عملکرد نجفی را به باد انتقاد گرفت. البته نجفی همواره به ابعاد مختلف شهری به خصوص حوزه محیط زیست اهمیت داده است. عزل شهردار ناحیه ۲ منطقه یک تهران به علت اهمال و کوتاهی در عمل به وظایف خود در ماجرای قطع درختان خیابان ولیعصر(عج) نیز در همین راستاست. از سوی دیگر اگر نیک بنگریم مشاهده می‌شود که برای عملکرد اصولی و درست راه چندان هموار نیست. سازوکار نظام اداری و سازمانی شهرداری تهران در طول 14 سال گذشته به‌نحوی چیده شده که استعداد فساد در دستگاه شهرداری را افزایش داده و در همین راستا ابهامات بسیاری در عملکرد شهردار سابق تهران و نهاد زیر‌مجموعه‌اش وجود داشت که باید به‌نحوی به رفع این ابهامات و ایرادات پرداخت.
اصلاح ساختار سازمانی شهرداری
محمدعلی نجفی شهردار تهران طی نامه‌ای به میرزایی معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهری خود دستور ویژه‌ای برای اصلاح ساختار سازمانی شهرداری تهران صادر کرده است. در بخشی از این دستور آمده است: نظر به ضرورت تدوین برنامه «اصلاح ساختار سازمانی شهرداری تهران» دستور فرمایید، برنامه زمانبندی دقیق این کار شامل دو مرحله: یک؛ اقدامات اصلاحی جهت رفع تعارضات در بخش‌های دارای اولویت و فوریت بیشتر، دو؛ تهیه مدل مطلوب و نهایی ساختار سازمانی کل شهرداری (ستاد مرکزی و واحدهای تابعه و مناطق) حداکثر ظرف یک هفته توسط اداره کل تشکیلات و بهبود روش‌ها ارائه شود. نجفی در قسمت دیگری از این نامه متذکر شده، ضروری است اصلاح و تنظیم ساختار و تشکیلات در دو حوزه «امور بانوان» و «خزانه‌داری کل» در اولویت قرار گیرد و نهایتا ظرف یک ماه ساختار نهایی این دو بخش برای بررسی و تصویب آماده شود. جهت ایجاد انسجام در روند اصلاح و تصویب ساختارها شایسته است از شورای راهبری این پروژه مهم و کلیدی را طراحی و با تعیین شرح وظایف و ترکیب اعضا پیشنهاد فرمایید.
می‌خواهیم تهران کیفیت محور باشد
همچنین شهردار تهران روز گذشته در نشست با اصحاب فرهنگ و هنر، گفت: تهران ما به‌رغم همه جذابیت‌ها، زیبایی‌ها و ظرفیت‌های قابل توجه خود، با مشکلات و چالش‌های بزرگی نیز روبه‌روست. همچنان که نارسایی‌ها و کمبودهای شهر را خود شهروندان لمس می‌کنند، از این رو نیازی به اشاره به آنها نیست. به گزارش ایسنا، محمدعلی‌نجفی اظهار کرد: از جهت معماری و منظر شهری، اجتماعی، فرهنگی و... نوعی دلزدگی و واخوردگی بر روابط شهر و شهروندان حاکم شده است و جسم و جان شهر ما رنجور است، درکنار آن شخصیت و ماهیت شهر نیز لطمه خورده است. شهردار تهران یادآور شد: ما باید درکالبد تهران روح تازه‌ای بدمیم و این روح و روحیه باید در قالب پدیده‌های فرهنگی، هنری و اجتماعی به شهر دمیده شود. شهردار تهران ضمن درخواست از هنرمندان برای کمک به مدیریت شهری برای حل چالش‌ها و مشکلات، گفت: ما باید احساسات جامعه شهری را به درستی درک کنیم، همچنان که تجربه چهل سال اخیر کشور نشان می‌دهد بی‌توجهی به‌این احساسات چه زیان‌هایی به بار آورده و فاصله‌های وحشتناکی بین مردم و مسئولان ایجاد کرده است. نجفی تصریح کرد: باید جامعه و شهر را در حرکت به عقلانیت و اخلاق‌گرایی اجتماعی کمک کنیم. در این میان رهبری احساسات جامعه شهری تا حدود زیادی در دست هنرمندان، اهل فرهنگ و رسانه است. شهردار تهران فرهنگ و هنر را حیاتی‌ترین و ضروری‌ترین شاخص زندگی شهری دانست و تاکید کرد: این شاخص باید شهر و شهروندان را از عنصر امید، مشارکت و شکوفایی برخوردار سازد. انتظار داریم هنرمندان با ابزاری که در دست دارند، ما را در دستیابی به محیطی پر از آسایش و آرامش برای شهروندان کمک کنند.
شهرداری مراسم محور
نجفی با اشاره به رویکردهای پیش روی شهرداری تهران در حوزه اجتماعی و فرهنگی، گفت: ما به مجموعه‌ای از رویکرد‌ها و برنامه‌های جدید اندیشیده‌ایم و امیدواریم با کمک صاحبنظران و اهل فن آنها را تدوین و اجرا کنیم. او افزود: یکی از این رویکرد‌ها آن است که در اکثر فعالیت‌های شهری ما تسهیل‌گر هستیم و نه تصدی‌گر؛ از این رو باید عرضه آنچه را که در این عرصه فرهنگ و هنر تحقق می‌یابد و در دل جامعه تولید می‌شود را تسهیل کنیم. همین طور باید به ساخت و تحقق آنها کمک کنیم، اما خودمان را خالق هنر یا معمار فرهنگی نمی‌دانیم. وی تاکید کرد: در گذشته شهرداری بیش از حد مراسم محور و مناسک محور بود و به کارایی و اثر بخشی فعالیت‌ها کمتر توجه داشته، اما از این به بعد پرداختن به محتوا و کیفیت فعالیت‌ها در ابعاد فیزیکی، اجتماعی، فرهنگی و هنری بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد.
عبور از پوسته سخت
شهردار تهران اظهار داشت: باید از این پوسته سختی که تهران را فرا گرفته است، عبور کنیم و در عمق جان شهر و شهروندان انتظار یک تحول و تولد جدید را داشته باشیم. او با اشاره به چالش‌های پیش روی شهرداری تهران تاکید کرد: به‌رغم همه مشکلات مالی که در دو ماه و نیم اخیر درباره آن صحبت کردیم، همه مشکلات اقتصادی که شهر و شهروندان را تحت فشار قرار داده ، همه مشکلات سیاسی که در دو ماه گذشته بعضا به اجمال به آنها اشاره کردم و همه مشکلات امنیتی که به آنها اشاره نکردم، امیدوارم با پشتیبانی شهروندان و حمایت و همفکری جوامع فرهنگی هنری و موسیقیایی شهر بتوانیم این مهم را انجام دهیم و شهری در خور انسان امروز و تهرانی امروز بسازیم.