شهردار تهران: پلاسکوی جدید را می‌سازیم

شرق: محمدعلی نجفی عصر روز گذشته با قراردادن متنی روی اینستاگرام خود، از توافق نهایی با رئیس بنیاد مستضعفان درباره ساخت بنایی به‌جای پلاسکو خبر داد. در متن توضیحی شهردار تهران آمده است: «یکی از دغدغه‌های من از زمان پذیرش مسئولیت شهرداری و حتی قبل از آن، وضعیت کسبه پلاسکو و آن ساختمان بود. امروز در جلسه‌ای که با مهندس سعیدی‌کیا، رئیس بنیاد مستضعفان داشتم، دراین‌باره به توافق نهایی و عملیاتی دست یافتیم. بنیاد مستضعفان در ضلع شرقی ساختمان پلاسکو زمینی به متراژ چهار‌هزارو300 متر را تملک کرده است، در این جلسه توافق کردیم که با قید فوریت و با رعایت ضوابط شهرسازی یک بنا با معماری فاخر در محل ساختمان پلاسکو ساخته شود. شهرداری متعهد است مجوز و پروانه‌های لازم را صادر کند و بنیاد مستضعفان هم متعهد است به‌فوریت عملیات اجرائی ساخت این بنا را آغاز کند». 
نجفی در پایان نوشته خود آورده است: «پلاسکو فاجعه‌ای بود که از یادها نمی‌رود، اما امیدواریم با ساخته‌شدن این ساختمان بخشی از خاطرات تلخ این حادثه و مصائب کسبه ساختمان پلاسکو برطرف شود». شهریورماه گذشته هم سازمان بنیاد مستضعفان به‌عنوان مالک اصلی پلاسکو از تلاش‌ها برای ساخت بنای جدید در این محل خبر داده بود. براساس خبری که سایت خبری بنیاد مستضعفان منتشر کرد، این نهاد اسناد درخواست دستور نقشه و پروانه ساخت، تخریب، گودبرداری، مطالعات مکانیک خاک و تجهیز کارگاه را منتشر کرد؛ نامه‌هایی خطاب به شهردار سابق منطقه ١٢ که از او خواسته شده بود مجوزهای لازم را برای شروع فعالیت ساخت‌وساز در این محل صادر کند. بااین‌حال شهردار منطقه ١٢ که این نامه‌ها خطاب به او نوشته شده بود، کمی بعد تغییر کرد و همه منتظر بودند که تصمیم شهردار جدید دراین‌باره چه خواهد بود. با خبری که روز گذشته نجفی اعلام کرد به نظر می‌رسد تصمیم جمعی برای ساخت پلاسکوی جدید به مرحله نهایی و اجرائی رسیده است. در این مدت ساکنان و فروشندگان مستأجر ساختمان تجاری پلاسکو بارها و بارها با برپایی تجمع‌های اعتراضی در نقاط مختلف شهر، از روبه‌روی شهرداری و شورای شهر گرفته تا جلوی ساختمان بنیاد مستضعفان و همچنین نمایشگاه مطبوعات، خواستار رسیدگی به وضعیت خود و تعیین‌تکلیف حقوق تضییع‌شده خود در سوختن و ریختن پلاسکو بودند. حال باید دید با آغاز به کار ساخت این بنای جدید ترتیب کار به چه سمت‌وسویی خواهد رفت. ساختمان ١٧ طبقه و ٥٤ساله معروف تهران 10 ماه پیش در یک روز پنجشنبه سوخت و در مقابل چشمان حیرت‌زده مردم فرو ریخت. 
چندی پیش نیز جمعی از معماران و هنرمندان و چهره‌های شناخته‌شده کشور با ارسال نامه‌ای به رئیس‌جمهور درباره تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری برای پروژه ملی پلاسکو نکاتی را پیرامون تلاش‌ها برای فراموش‌نکردن آن واقعه تلخ طرح کردند. در بخشی از نامه آنها آمده بود: «بسیاری از کشورهایی که تجربیات مشابهی داشته‌اند، پس از بررسی و ریشه‌یابی این حوادث، با انجام اقداماتی نمادین، چنین رخدادهایی را در حافظه تاریخی ملت‌های خود زنده نگه داشته‌اند و به یادِ انسان‌هایی که در این حوادث درگذشته‌اند و به احترامِ آنهایی که با شجاعت و پایداری، برای نجات جانِ شهروندان، حیات خود را به مخاطره انداخته‌اند، ایده و طرحی جایگزین را در محل حادثه، بنا نهاده‌اند. اما اکنون، متأسفانه، اقداماتی که درباره پلاسکو، در حال شکل‌گیری است، شیوه دیگری برای جایگزینی در پیش گرفته است که به نظر ما پاسخ‌گوی وضعیتِ منحصربه‌فردِ این حادثه ملی نبوده و صرفا شامل راه‌حل‌هایی برای رفع تکالیف قانونی به نظر می‌رسد».
باید دید در تلاش برای بازسازی دوباره ساختمان معروف و ویران‌شده تهران آیا این نکات هم رعایت می‌شود یا خیر.