3 ميليون و 700 هزار يورو گم شد

شرق، آمنه شيرافکن:‌ در شهريور 91، کنفرانس جنبش عدم تعهد در ايران برگزار شد. سال 96 خبر آمده که گويا در جريان برگزاري اين کنفرانس نزديک به چهار ميليون يورو پول مفقود شده است. البته محمدعلي پورمختار، نماينده افشاکننده اين خبر، در همه اين سال‌ها هيچ اطلاعي از اين تخلف ميليوني نداده است، آن هم در شرايطي که او در مجلس نهم، رئيس کميسيون اصل 90 بود. آن روزها ماجراي واگذاري خودروهاي مگان به برخي افراد خاص مطرح شده بود و بعدها هم مشخص نشد ماجرا از چه قرار است.
احمدي‌نژادي‌ها از دور خارج شده‌اند. کارهاي اخيرشان هم از جانب تحليلگران سياسي به دست‌و‌پازدن‌هايي بي‌تأثير براي هرچه بيشتر ديده‌شدن تعبير شده است. غروب‌ها مي‌روند بست مي‌نشينند و حرف‌هاي درشت به برخي مسئولان مي‌زنند و آن‌وقت روز روشن، شخص احمدي‌نژاد مي‌رود دور ميز مسئولان در مجمع تشخيص مصلحت نظام لبخندهاي پهن تحويل ديگران مي‌دهد. 
اما نقد احمدي‌نژادي‌ها در آن روزهاي حضور در قدرت کار دشواري بود و حالا آسان‌تر از هميشه. مجالس هشتم و نهم کارنامه ضعيفي از نقد بهنگام دولت احمدي‌نژاد به منصه ظهور گذاشت و جالب آنکه برخي نمايندگان نزديک به احمدي‌نژادي‌ها امروز اخبار مگو را بازگو مي‌کنند.
اشتباه فاحش نمايندگان در طرح يک تخلف


محمدعلي پورمختار، عضو کميسيون قضائي و حقوقي مجلس، ديروز از مفقودشدن سه‌ميليون و ۷۰۰ هزار يورو و ۵۳۰ هزار دلار کنفرانس جنبش عدم تعهد خبر داده است. البته خبر پورمختار پيش‌تر به‌شکل ديگري از جانب نادر قاضي‌پور هم مطرح شده بود. 
او يک ماه پيش به خانه ملت گفته بود که «اختلاس بعدي آقاي بقايي دررابطه‌با تحويل سه ميليون و ۷۶۶ هزار و ۵۰۰ يورو و همچنين ۵۹۰ هزار دلار از بيت‌المال است که اين ميزان پول در سال ۱۳۹۲ به آنان داده شد تا در اجلاس سران کشورهاي اسلامي، هزينه شود، اما اين ميزان هزينه نشده است». 
اطلاعات دو نماينده مجلس درباره يک موضوع و تخلف، اختلافی جدي دارد؛ نخست اينکه پورمختار به کنفرانس جنبش عدم تعهد در تهران اشاره کرده است که شهريور 91 در تهران برگزار شده اما قاضي‌پور به درست يا اشتباه به اجلاس سران کشورهاي اسلامي اشاره کرده است و سال 92. درحالي‌که اتهام مورد نظر هر دو نماينده يک رقم واحد است؛ سه ميليون و 700 هزار يورو تخلف از جانب بقايي.
تخلف‌ها را به موقع اعلام کنيد
البته نادر قاضي‌پور هم پيش‌تر خبر داده بود که در منزل آقاي بقايي ۷۰۳ سکه تمام بهار آزادي، هزارو 842 نيم سکه، ۱۵ سکه دوو‌نيم، مبلغ ۲۱ ميليارد و ۱۷۵ ميليون و ۳۰۰ هزار ريال وجه نقد، ۴۵۴ ميليون و ۵۱۰ هزار ريال از پول نهاد رياست‌جمهوري موجود بوده. 
البته حميد بقايي هم کمي بعد به اين سخن قاضي‌پور پاسخ گفته بود که «فرزند خلف پدرتان نيستيد اگر مستندات حرفتان را منتشر نکنيد».
عبدالرضا هاشم‌زايي، رئيس سني مجلس دهم، در همين زمينه به «شرق» مي‌گويد: «خيلي از اطلاعات بهتر است همان موقع که اتفاق می‌افتد، در رسانه‌ها درز پيدا کند؛ وقتي دير منتشر شود تأثيرگذاري‌اش را هم از دست مي‌دهد و مردم هم در ذهنشان مي‌پرسند مگر نمايندگان نمي‌توانستند چندسال پيش از همين فسادها و تخلف‌ها بگويند».
احمدي‌نژادي‌ها دشنام مي‌دهند و کماکان ايمن‌اند
محمدعلي پورمختار در مجلس نهم، رئيس کميسيون اصل 90 بود؛ مهم‌ترين کميسيون با خاصيت نظارتي در مجلس. آن موقع ماجراي تخلف‌هاي احمدي‌نژاد يکي‌درميان از جانب اين کمیسيون مطرح مي‌شد و بعدتر به فراموشي سپرده مي‌شد. مصطفي افضلي‌فرد، سخنگوي کميسيون اصل 90 در مجلس نهم، به «شرق» مي‌گويد: «به‌هرشکل وقتي روند رسيدگي به برخي پرونده‌ها کامل نشده باشد نمي‌توان همه اطلاعات آن را بازگو کرد. شايد دليل تعلل همين بوده که نتيجه پرونده‌هاي شکايت مشخص نشده است». 
پورمختار درباره تخلفات «حميد بقايي» به خانه ملت گفته است: «جريان انحرافي حامي محمود احمدي‌نژاد همچنان به رفتارهاي انحرافي خود ادامه مي‌دهد اما با وجود مصاحبه‌ها و شعارهايي که سر مي‌دهند، تخلفات آقاي بقايي کاملا محرز است». افضلي‌فرد در پاسخ به اينکه آيا رسيدگي به پرونده تخلف حميد بقايي و افشاگري اخير پورمختار شش سال طول کشيده نيز گفته است: «من در اين زمينه اطلاع دقيقي ندارم و بايد از خودشان سؤال کنيد». موبايل پورمختار خاموش است.
سکوت پورمختار در برابر سؤال‌ها
مهدي قديمي، خبرنگار پارلماني، نيز در همين زمينه در توييترش درباره اشاره به کنفرانس جنبش عدم تعهد و سخنان پورمختار گفته است: «همان کنفرانسي که محمد مرسي هم آمد، سخنراني کرد و سفر و سخنراني‌اش حاشيه‌ساز شد. همان موقع درباره هزينه‌هاي کنفرانس از همين نماينده (پورمختار)‌ها پرسيدم و گفتند اهميت بين‌المللي اين رويداد را رها کردي و درباره هزينه‌هاي مالي سؤال مي‌کني و دنبال حاشيه‌سازي هستي و فلان...». هاشم‌زايي هم به «شرق» گفته است: «يکي از مشکلات ما در کشور در اين 38 سال همين مسئله برخورد جناحي با مسائل مختلف، از جمله فساد است. بايد از تيم احمدي‌نژاد به صراحت پرسيده شود که شماها هشت سال در حاکميت بوديد و اين بلا را سر کشور آورديد. 
شما راست‌راست مي‌چرخيد و تشويش اذهان عمومي مي‌کنيد و مثل مشروطه بست مي‌نشينيد و کسي کار خاصي به شما ندارد. اينها کشور را تا لبه پرتگاه برده‌‌اند و حالا داد عدالت‌خواهي‌شان به فلک مي‌رسد».
او همچنين تأکيد کرده است: «اينکه برخي اطلاعات از بقايي و تيم احمدي‌نژاد حالا درز مي‌کند، شايد دليلش آن بوده که در آن زمان بقايي اين‌چنين به دادگاه رفت‌وآمد نداشت. 
معاون رئيس‌جمهور بود و آن موقع از او اطلاعاتي نداشتند و ملاحظه‌ها‌يي هم بود».
تعداد زيادي کارت هديه در صندوق خودروي شخصي بقايي  
پورمختار همچنين به بخش ديگري از تخلف بقايي اشاره کرده «تعداد زيادي کارت هديه از صندوق خودروي شخصي او پيدا شد که منشأ آنها بايد مشخص شود، سه ميليون و حدود 700 هزار يورو از کنفرانس جنبش عدم تعهدها به‌اضافه حدود 530 هزار دلار مفقود شده که آخرين بار حسب اظهار يکي از عوامل در اختيار «حميد بقايي» بوده است؛ بنابراين نحوه هزينه‌کرد اين منابع بايد مشخص شود. حميد بقايي که روزهاي گذشته زنبيل قرمز به دست راهي دادگاه شده بود، اين روزها ميل چنداني به حضور در دادگاه ندارد. درعين‌حال نمايندگان مجلس دهم نيز هر روز برگ تازه‌اي از تخلف‌هاي او را رو مي‌کنند. تخلف‌هايي که معلوم نيست چند وقتي در اختيارشان بوده و سکوت اختيار کرده بودند؟