هلال‌احمر در امداد هیچ کسی را جا نگذاشت

آرمین منتظری|  الحاج اسی، دبیرکل فدراسیون بین‌المللی صلیب‌سرخ معتقد است که کمک‌های جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران به زلزله‌زدگان کرمانشاه گسترده، مداوم و جامع است. اسی روز پنجشنبه هفته گذشته در سفری به کرمانشاه از مناطق زلزله‌زده این استان نظیر سرپل ذهاب، ازگله و برخی از روستاها نیز دیدن کرد. او حتی به روستای دور افتاده دربندهور در نزدیکی مرز با عراق نیز سفر کرد و از نزدیک با مردم زلزله‌زده سخن گفت و روند ارایه کمک‌رسانی و توزیع بسته‌های امدادی یک ماهه را مشاهده کرد. اسی سپس از مرکز بسته‌بندی اقلام یک ماهه در کرمانشاه نیز دیدن کرد. اسی در گفت‌وگویی با خبرنگار «شهروند» درباره کیفیت و کمیت کمک‌های‌رسانی جمعیت هلال‌احمر به زلزله‌زدگان کرمانشاه سخن گفته است:  شما امروز از مناطق زلزله‌زده چه در شهر و چه روستاهای دورافتاده بازدید کردید. کیفیت و کمیت کمک‌های جمعیت هلال‌احمر ایران به زلزله زدگان را چطور دیدید؟
نخست این‌که باید بگویم دسترسی هلال‌احمر ایران به زلزله‌زدگان حقیقتا فوق‌العاده بود. مناطقی که می‌شد با خودرو به آنها کمک‌رسانی کرد درباره‌شان اقدام شد. برخی مناطق دوردست که تنها با بالگرد می‌شد به آنها کمک‌رسانی کرد نیز از کمک‌ها برخوردار شدند. دور افتاده بودن روستاها تأثیری در ارسال کمک‌ها نداشته و این خیلی فوق‌العاده است. بنابراین آنچه من می‌توانم بگویم این است که رویکرد امدادرسانی به شکلی جامع و کامل انجام شده و همچنان درحال انجام است و هلال‌احمر هیچ نیازمندی را جا نگذاشته و این دقیقا مفهوم و معنای کمک بشردوستانه است.
مسأله دیگری که به نظر خیلی فوق‌العاده رسید این است که در مناطق زلزله‌زده همه عوامل بحران بررسي شد. آب آشامیدنی و سیستم فاضلاب، مسائل مربوط به بهداشت، سرپناه و حتی مسائل روانی و بهداشت روانی نیز مورد رسیدگی قرار گرفته است. اینها عواملی هستند که در شرایط فعلی اهمیت بسیاری دارند و باید مورد توجه قرار بگیرند. من حقیقتا به هلال‌احمر ایران تبریک می‌گویم که توانسته است از انتخاب درست و مناسب مناطق زلزله‌زده و تعیین اولویت‌های درست، بر زندگی مردم زلزله‌زده تأثیر مثبت بگذارد.
نکته مهم دیگری که باید بگویم این است که در پاسخگویی به بحران‌ها، آنچه مهم است روش پاسخگویی است. من صدها داوطلب جمعیت هلال‌احمر را دیدم که در سنین مختلف از پیر و جوان گرفته تا زن و مرد دست به دست هم داده‌اند که با تعهد کامل مشغول به آماده‌سازی کمک‌ها هستند. همچنین نکته دیگری که از سوی جمعیت هلال‌احمر مورد توجه قرار گرفته است حفظ شأن و شخصیت افراد زلزله‌زده است زمانی که کمک‌ها را دریافت می‌کنند. اینها مجموعه اقدامات مهمی هستند که در پاسخگویی به هر بحرانی باید مورد توجه قرار بگیرند که در زلزله اخیر هلال‌احمر ایران این عوامل را رعایت کرده است.


سفر من به ایران و بازدیدم از مناطق زلزله‌زده باعث شد تا ارزش دوباره‌ای برای تلاش‌های هلال‌احمر ایران به‌عنوان یک عضو از فدراسیون صلیب‌سرخ جهانی، قایل شوم. خیلی خوشحالم که به ایران آمدم و همه این تلاش‌ها را به چشم خود دیدم. ما در صلیب‌سرخ خیلی مشتاقیم تا با هلال‌احمر همکاری بیشتری داشته باشیم و در این زلزله در مرحله بازگشت به زندگی عادی به این جمعیت کمک کنیم.
 شما به فعالیت‌های داوطلبان اشاره کردید. حتما می‌دانید که هلال‌احمر ایران این افتخار را دارد که از فعالیت تعداد زیادی داوطلب برخوردار باشد. بدیهی است که این تعداد داوطلب نیازهای آموزشی نیز دارند. فدراسیون صلیب‌سرخ چه کمک‌هايی می‌تواند برای آموزش این تعداد از داوطلبان به هلال‌احمر ایران ارایه کند؟
کمکی که ما می‌توانیم بکنیم این است که نخست روش‌هاي انگیزه ایجاد کردن در داوطلبان را براساس آموزه‌های صلیب‌سرخ جهانی آموزش دهیم. آنها باید بدانند که درگیر چه کار مهمی شده‌اند و ارزش کار کمک‌های بشردوستانه را درک کنند. آنها باید بدانند  نقشی که ایفا می‌کنند تا چه اندازه تأثیرگذار است. در برخی از نقاط خاص نیز باید برای پیوستن داوطلبان جوان به هلال‌احمر ایران فعالیت کرد. آموزشی‌هایی که ما می‌توانیم ارایه دهیم عبارتند از: آموزش کمک‌های اولیه، امداد و نجات، آموزش سرپناه‌سازی، ایجاد کمپ و چگونگی مدیریت کمپ. همه این برنامه‌های آموزشی در فدراسیون صلیب‌سرخ قابل دسترسی است و هلال‌احمر ایران می‌تواند از آنها استفاده کند.
در عین حال من فکر می‌کنم که اعضای صلیب‌سرخ جهانی نیز می‌توانند از هلال‌احمر ایران خیلی چیزها یاد بگیرند. در سفر قبلی من به ایران در اصفهان از مرکزی دیدن کردم که در آن آموزش شبیه‌سازی پاسخگویی به حوادث جاده‌ای ارایه می‌شد که کیفیت خیلی خوبی داشت. من فکر می‌کنم که با ایجاد یک برنامه مدون تبادل تجربیات می‌توان همکاری خوبی میان جمعیت هلال‌احمر و صلیب‌سرخ جهانی ایجاد کرد.
 آیا زیرساخت‌های چنین همکاری درحال حاضر وجود دارد؟
بله. این زیرساخت‌ها درحال حاضر وجود دارد. هلال‌احمر جمهوری اسلامی عضوی فعال در سازمان صلیب‌سرخ جهانی است و ما می‌توانیم با استفاده از این کانال فرصت‌ها را میان یکدیگر به اشتراک بگذاریم. ما همچنین دفتری در تهران داریم که جمعیت هلال‌احمر ایران می‌تواند از این طریق از فرصت‌هایی که فدراسیون صلیب‌سرخ ایجاد می‌کند مطلع شود.
 حدود 20 روز است که از زلزله کرمانشاه می‌گذرد. با توجه به بازدید شما از مناطق زلزله‌زده فکر می‌کنید که در این مرحله چه اقداماتی باید انجام شود؟
واقعیت این است که کاری که باید انجام شود همین حالا درحال انجام است. شرایط درحال حاضر به سمت بازگشت به زندگی عادی پیش می‌رود. آن دسته از مردمی که خانه‌ها، دام‌ها و زندگیشان را از دست دادند درحال دریافت کمک‌ها هستند. روند بازسازی نیز آرام آرام آغاز خواهد شد. دولت هم مسئولیت تأمین سرپناه‌های مردم برای مدت زمان طولانی‌تر را برعهده گرفته است. آنچه مهم است این است که در روند بازسازی حتما باید کدهای ساختمانی که ساختمان را در مقابل لرزش مقاوم می‌کنند مورد توجه قرار گرفته و رعایت شوند تا دیگر شاهد چنین تخریبی نباشیم.
  می‌دانید که توافق هسته‌ای میان ایران و غرب امضا شده است. هر چند هنوز در بخش مبادلات بانکی و انتقال پول تاحدودی مشکلاتی وجود دارد. شما تا چه اندازه امکان قراردادن نام ایران در لیست برنامه‌هایتان برای جمع‌آوری کمک‌های نقدی را ممکن می‌دانید؟
یکی از مهمترین اصول صلیب‌سرخ و هلال‌احمر، بی‌طرفی و استقلال است. این اصول تضمین می‌کند که تلاش‌های ما تحت‌تأثیر مسائل سیاسی و اقتصادی میان کشورهای قرار نمی‌گیرد. ما در هر شرایطی آماده کمک‌رسانی هستیم و از مکانیزمی بهره می‌بریم که کمک‌های بشردوستانه را با حفظ استقلال کامل از شرایط سیاسی جهان ارایه می‌کند. درواقع کار ما همین است. ما معمولا کمک‌ها را از طریق برنامه‌های جمع‌آوری اضطراری کمک‌ها دریافت و آنها را به هر نقطه‌ای که نیاز دارند
 ارسال می‌کنیم.
  در پایان اگر پیشنهادی برای جمعیت هلال‌احمر ایران دارید بفرمايید؟
چالش‌هایی که ما با آنها روبه‌رو هستیم بزرگتر از آن هستند که خودمان به تنهایی بخواهیم در مقابلشان بایستیم. بنابراین همکاری و شراکت در ارایه کمک‌های بشردوستانه اهمیت حیاتی دارد. خوشحالم که می‌بینم در ایران این همکاری و شراکت میان دستگاه‌های مختلف وجود دارد. در عرصه جهانی نیز این شراکت و همکاری باید مورد توجه قرار بگیرد. فدراسیون صلیب‌سرخ جهانی زیرساخت‌های این همکاری بین‌المللی را مهیا می‌کند و ما دست هلال‌احمر ایران  را می‌فشاریم و از این نهاد دعوت می‌کنیم تا در فدراسیون جهانی صلیب‌سرخ و برنامه‌هایش فعالانه وارد شود. در مقابل ما نیز متعهد خواهیم بود تا هلال‌احمر ایران از مواهب این همکاری در هر زمانی که لازم است برخوردار شود.