دیداري با طعم انتقاد به سياست‌هاي انگليسي

روز گذشته بوریس جانسون، وزیر امور خارجه انگلستان به ایران سفر کرد؛ سفری که بعد از اظهارات جنجال‌برانگیز دونالد ترامپ، اهمیتش افزايش پيدا كرد. او در ابتدای ورود به ایران، مورد استقبال محمد‌جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران قرار گرفت. در سفر جانسون به تهران، آخرین وضعیت روابط دوجانبه به‌خصوص در حوزه همکاری‌های اقتصادی دو کشور، گسترش روابط تجاری و بانکی، مسائل منطقه‌ای و تحولات بین‌المللی مورد گفت‌وگو و تبادل نظر قرار گرفت. جانسون در این سفر علاوه بر دیدار ظریف، با علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی و علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت‌و‌گو کرد. وزیر امورخارجه انگلیس ‌در جریان این سفر امروز با حسن روحانی، ريیس‌جمهور و علی اکبر صالحی، ريیس سازمان انرژی اتمی دیدار خواهد کرد.
اهمیت برجام برای انگلیس
بوریس جانسون، وزیر خارجه انگلستان در اولین دیدار خود كه با محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران انجام شد با اشاره به اینکه برجام از اهمیت و ارزش بالایی برای انگلستان برخوردار است، بر تعهد این کشور بر اجرای کامل آن تاکید کرد. وزير امور خارجه انگلستان همچنین خواهان گسترش همکاری ها، روابط و تداوم رایزنی ها با جمهوری اسلامی ایران شد.
حاشیه های یک دیدار


دیدار وزیر امور خارجه ایران و انگليس خالی از حاشیه نبود و هنگامي كه یکی از اعضای هیات انگلیسی روسری‌اش افتاده بود، محمد جواد ظریف از او خواست که حجابش را رعايت كند.
سفارت انگلیس در تل‌آویو می ماند
اما در ادامه بوریس جانسون در دیدار با علی شمخانی، دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان با تاکید بر مخالفت لندن با تصمیم آمریکا درزمينه به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژيم صهيونيستي و انتقال سفارت خود به این شهر گفت: اقدامات یک‌جانبه، دستیابی به صلح را دشوار می‌كند.
بوریس جانسون در این دیدار با اشاره به ضرورت تلاش بیشتر برای حل و رفع مشکلات و موانعی که در مسیر اجرای کامل تعهدات برجام به‌ویژه در بخش مبادلات مالی و روابط بانکی وجود دارد، اظهار کرد: برجام توافقنامه‌ای چند جانبه و بین‌المللی بوده که اجرای کامل آن به نفع صلح و ثبات جهانی است.جانسون خاطرنشان کرد: انگلیس تصمیمی برای انتقال سفارت خود به قدس نداشته و ما سفارت خود را در تل‌آویو نگه می‌داریم.
دوران پسابرجام رضایت‌بخش نیست
شمخاني، دبیر شورای عالی امنیت ملی نيز در این ملاقات گفت: در حال حاضر و در شرایط پسابرجام مبادلات و همکاری‌های اقتصادی میان دو کشور رضایت بخش نیست و تسهیل روابط بانکی در این زمینه می‌تواند مقدمه‌ای برای گسترش همکاری‌ها در دیگر بخش‌ها باشد. شمخانی با انتقاد از کشورهای اروپایی و آمریکا به دلیل عدم اجرای تعهدات خود نسبت به برجام تاکید کرد: رفتار آمریکا در قبال برجام فاجعه‌ای تمام‌عیار بوده و ادامه این رویکرد ضمن بی‌اعتباری سیاسی این کشور، موجب زیر سوال رفتن توافقات بین‌المللی می‌شود.وی با بیان اینکه عدم تایید توافق هسته‌ای توسط ترامپ به معنای پایبند نبودن آمریکا به توافقات بین‌المللی است، افزود: جمهوری اسلامی ایران با توجه به انفعال طرف‌های دیگر در برابر رفتارهای ناشایست واشنگتن بر اساس منافع ملی و مسئولیت‌های خود، تصمیم‌هاي لازم را در مقابله با اقداماتی از این دست و در صورت لزوم بازگشت به شرایط پیش از توافق اتخاذ کرده است.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با انتقاد از مواضع بی‌پایه برخی کشورها علیه سیاست‌های منطقه‌ای ایران اذعان کرد: ما در مقابله با تروریسم جدی هستیم و اگر سیاست‌ها و اقدامات عملی جمهوری اسلامی به بهای تقدیم صدها شهید نبود، امروز داعش حکومت عراق و سوریه را در دست داشت و به همسایگی اروپا رسیده بود. شمخانی با اشاره به تصمیم ترامپ درزمينه به رسمیت شناختن قدس شریف به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، این اقدام را خدمت ناخواسته به جهان اسلام دانست و گفت: فلسطین کشوری یکپارچه با پایتخت واحدی بوده و تصمیم جدید آمریکا به طور قطع، موجب بازگشتن موضوع فلسطین به عنوان مساله اصلی جهان اسلام و انسجام بیشتر مسلمانان برای مقابله با رژیم کودک‌کش صهیونیستی و احقاق حقوق مردم مظلوم فلسطین خواهد شد.وی با تاکید بر حق انتخاب دولت و نام حکومت از سوی مردم اصلی سرزمین فلسطین افزود: بدون شک مردم فلسطین نام اسرايیل را برای کشور خود انتخاب نخواهند کرد و این ترجمان حذف اسرايیل از نقشه جهان است.دریابان شمخانی همچنین با انتقاد از رویه دولت انگلیس در فروش سلاح و تجهیزات امنیتی به کشورهای ناقض حقوق‌بشر مانند عربستان سعودی و بحرین خاطر نشان کرد: در حالی که تمامی نهادهای بین‌المللی، محاصره و بمباران مردم مظلوم و بی‌دفاع یمن را محکوم کرده‌اند، به صورت قطع شرکای این جنایت نیز در دادگاه افکار عمومی بین‌المللی محکوم و ناقض حقوق بشر معرفی خواهند شد.نماینده مقام معظم رهبری گفت: کشورهای غربی نه تنها اجازه نمی‌دهند که نهادهای بین‌المللی به وظیفه خود در شناسایی جنایات عربستان در یمن و پیگرد مسئولیت آن اقدام کنند، بلکه حاضر نیستند روند فروش و انتقال سلاح به عربستان را متوقف کنند.
حل مشکلات منطقه از طریق مذاکره
وزیر امورخارجه انگلیس، روز گذشته با رییس مجلس شورای اسلامی نیز دیدار کرد. علی لاریجانی در دیدار با بوریس جانسون و هیات همراه از ابراز همدردی دولت و ملت انگلیس در مورد زلزله اخیر تشکر کرد و گفت: ما خواهان گسترش روابط اقتصادی با اتحادیه اروپا هستیم. روابط ایران و انگلیس اگرچه تاریخي طولانی دارد اما همیشه با فراز و فرود روبه‌رو بوده است. علی لاریجانی افزود: ما مخالف لشكرکشی به سایر کشورها هستیم؛ از سال 2000 که ارتش های آمریکا و انگلیس ابتدا به افغانستان و سپس عراق حمله کردند، منطقه شاهد آشفتگی شد و هر روز این آشفتگی بیشتر می شود. این حملات، عامل مهمی در گسترش تروریسم بود. باید به جای ایران‌هراسی به آنچه در واقعیت کشورهای منطقه می گذرد، توجه کرد.
انتقاد از سياست‌هاي انگليسي
لاريجاني تصریح کرد : مردم بحرین جز دموکراسی چیز دیگری نمی خواهند، آن ها خواهان حق رای منصفانه هستند. چرا شما از سرکوب آنان حمایت می کنید، شما خود را مدافع حقوق بشر معرفی می کنید اما در اینجا از کسانی که حقوق مردم بحرین را ضایع می کنند حمایت می کنید.رييس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در یمن هم همین‌گونه است چرا اجازه داده نمی‌شود که مردم یمن برای خود تصمیم بگیرند. شما برای کسانی‌که مردم یمن را بمباران می کنند، سلاح و امکانات می دهید.وی افزود: ما در مبارزه با تروریسم جدی هستیم؛ در عراق و سوریه به دعوت رسمی دولت های آن کشورها وارد مبارزه با تروریسم شدیم. ما راه‌حل مشکلات منطقه را سیاسی و از طریق گفت وگو و مذاکره می دانیم. برجام که از نظر شما یک اقدام درست و موفق بود، چه کشورهایی در منطقه با آن مخالفت می کنند و حداکثر تلاش خود را به کار بردند که به نتیجه نرسد.
انتقادات پسابرجامی لاریجانی
لاریجانی نيز مانند شمخاني در این دیدار با اشاره به موضوع برجام تاکید کرد: شما بعد از تصویب برجام، اقدام جدی برای همکاری اقتصادی انجام ندادید، در حالی که برخی از کشورهای اروپایی تلاش بسیار بیشتری کردند حتی شما مشکل بانکی سفارت ایران در لندن را هم حل نکرده اید. وی افزود : تصمیم ريیس جمهور آمریکا برای انتقال سفارت آن کشور به بیت‌المقدس یکی دیگر از اشتباهات بسیار بزرگ دولت آمریکاست که میزان اشتباه بودن آن در آینده مشخص می شود.
فرضیه‌های یک حضور
بر اساس آنچه که برخی از رسانه‌ها حوزه بین‌الملل ادعا داشتند، جانسون در این سفر به دنبال فراهم کردن شرایط آزاد کردن نازنین زاغری که به جرم جاسوسی در زندان است، خواهد بود. این گمانه‌زنی ابتدا از سوی رسانه های انگليسي مطرح شد اما در اخبار رسمی منتشر شده در رسانه‌های ایران چنین موضوعی مطرح نشده است.