حاتم بخشي از كيسه ملت!

حسن روحاني روزگذشته لايحه بودجه سال 97 را تقديم مجلس شوراي اسلامي كرد. در ميان اخبار بالا و پايين شدن بودجه‌ نهادها و مراكز مختلف بود كه ناگهان خبري تامل‌برانگيز منتشر شد. منبع خبررسانه‌هايي بود كه چندان براي مردم دلنگران نيستند ولي اين روزها براي اينكه اشتباهات دولت روحاني را به رخ بكشند، نشان مي‌دهند كه دلسوز ملت هستند! ماجرا از اين قرار بود كه حسینعلی حاجی‌دلیگانی، نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی گفته بود: کمیسیون برنامه و بودجه مجلس مصوبه‌ای را گذرانده که بر اساس آن 10 درصد از یارانه مردم به استثنای افراد تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی و مردم مناطق زلزله‌زده در 4 ماه پایانی سال جاری کسر و برای بازسازی مناطق زلزله‌زده کرمانشاه هزینه شود. وی با نادرست دانستن این کار افزود: ما نباید به مردم کرمانشاه صدقه بدهیم، مردم کرمانشاه حق‌شان است که از اعتبارات مربوط به حوادث استفاده کنند و خانه‌های آن‌ها بازسازی شود. عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس اظهار داشت: اینکه از یارانه نقدی مردم بخواهند این مبلغ را کسر کنند و به کرمانشاه بدهند، کلاه گذاشتن بر سر ملت ایران است و بدبینی بین مردم ایجاد می‌کند. وی در پایان گفت: این اقدام در واقع چراغ سبزی است که مجلس در صورت تصویب نهایی به دولت می‌دهد تا در سال آینده یارانه‌ها را به دست مجلس حذف کند.
توهين نكنيد
اين خبر كافي بود تا بلافاصله فضاي‌مجازي از انتقادات و اعتراضات به اين تصميم غيركارشناسي كميسيون برنامه و بودجه اشباع شود. بعد از انتشار فوري آن، حشمت‌ا... فلاحت پيشه، عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه در واکنش به تهیه طرحی برای کاهش میزان یارانه‌های نقدی جهت تخصیص مناطق زلزله زده کرمانشاه، گفت که مردم کرمانشاه گدا نیستند که بخواهند از یارانه مردم کم کرده و آن‌ها را به زلزله زدگان بدهند، این توهین به مردم کرمانشاه است. فلاحت‌پیشه با استناد به اصل 20 قانون اساسی در اخطاری ،‌ گفت: بر اساس این اصل، حمایت قانونی از همه مردم از وظایف دولت است. در زلزله کرمانشاه ملت سنگ تمام گذاشتند اما برخی از دولتی‌ها و مسئولان تنها قول داده و عمل نکردند. وی افزود: کرمانشاه یکی از استان‌های مرزی کشور است. اگر در قالب بودجه و نه حرف مشکلاتش حل نشود، بدانید که نارضایتی‌های اجتماعی و اقتصادی تبدیل به نارضایتی امنیتی می‌شود، این موضوع را به عنوان عضو کمیسیون امنیت ملی می‌گویم. نماینده اسلام‌آباد غرب گفت: آقایان دولت به وظیفه خود عمل کرده و تخصیص‌های لازم را در بودجه بدهند، چه توجیهی دارد که مجلس می‌خواهد با طرحی یارانه مردم را کم کرده و به زلزله زدگان بدهد؟ وی خاطرنشان کرد: محروم‌ترین قشر جامعه باید جزویارانه‌بگیران باشند. دولت‌ها در طول تاریخ یارانه را به درستی تخصیص نداده‌اند، اکنون نیز برای فرار از تعهدات می‌گویند که یارانه را کم کرده و به زلزله‌زدگان بدهند، مگر مردم کرمانشاه گدا هستند؟ زلزله بلای طبیعی است، دولت باید بودجه لازم را تخصیص داده و آقایان نیز به تعهدات‌شان عمل کنند. نماینده اسلام‌آباد غرب با اشاره به بروز برف و باران در مناطق زلزله زده، گفت: دو شب گذشته 37 چادر مردم را باد به دلیل برف و باران برد و رییس بنیاد مسکن 48 ساعت است که موبایل جواب نمی‌دهد پس در چنین شرایطی این چه کاری است که آقایان با این طرح می‌خواهند انجام دهند؟ ما گدا نیستیم و فقط حق قانونی خودمان را می‌خواهیم. فلاحت‌پیشه در پایان گفت: همان‌گونه که دولت تعهد داده و رهبری نیز مرحمت داشتند و سخنگوی دولت نیز درباره اختصاص ردیف بودجه قول‌هایی دادند باید تعهدات عملی شود. ما یارانه نمی‌خواهیم.
اشتباهي عظيم


در واكنش به اين اظهارات و اخطار فلاحت پيشه، رييس جلسه كه مسعود پزشكيان بود، گفت كه مجلس اين اقدام را پيگيري خواهد كرد. متاسفانه مشخص نيست،كميسيون برنامه و بودجه كه رياست آن برعهده غلامرضا تاج گردون، شخصيت به اصطلاح اصلاح‌طلب مجلس است با چه ذهنيتي اين مصوبه را تصويب كرده ولي همه را ياد دوران رياست احمدي‌نژاد مي‌اندازد؛ زماني كه اقدامات و تصميماتي بدون تفكر در دستور كار قرار مي‌گرفت و همه را با مشكل روبه‌رو مي‌كرد. اميدواريم عقلاي مجلس شوراي اسلامي اين مصوبه اشتباه را كه مي‌تواند هزينه‌هاي گزافي براي كشور داشته باشد زير سوال ببرند و نگذارند تا با وحدت ملي و حس همگرايي مردم بازي شود. اقدامي كه به نظر مي‌رسد در راستاي سوءاستفاده از نجابت مردم ايران زمين است و تلاش مي‌شود تا از اين طريق راهي براي كاهش يا حذف يارانه‌ها در دستور كار قرار گيرد. اين مصوبه برداشت از حساب ملت براي جبران كسري‌هاي بي‌تدبيري مسئولاني است كه نتوانسته‌اند دخل و خرج كشور را ميزان كنند و براي همين سعي دارند از اين طريق مشكلات خود را كنار بزنند و بي شك اقدامي بي‌فايده است.