گشت می‌گذاریم

معصومه اصغری: فرمانده سپاه محمد‌رسول‌الله تهران بزرگ روز گذشته و برای اولین‌بار به صحن علنی شورای شهر تهران آمد و در بخشی از صحبت خود اعلام کرد: 23 آسیب اجتماعی ازجمله تکدی‌گری، فقر، اعتیاد و... را احصا کرده‌ایم و به‌زودی گشت‌هایی در تهران ایجاد می‌شود که از وقوع سرقت، حضور اوباش و... جلوگیری کنیم. این اولین‌بار است که بخشی از سپاه پاسداران رسما از تصمیم خود برای ورود به موضوع آسیب‌های اجتماعی خبر می‌دهد. فرمانده سپاه محمدرسول‌الله تهران بزرگ برای اولین‌بار به صحن علنی شورای شهر تهران آمده، گزارشی از برنامه‌های مشترک با شهرداری تهران ارائه نداد، اما از شورا و شهرداری خواست بدون انتقاد از تریبون عمومی با آنها همکاری کنند. 
سردار یزدی، فرمانده سپاه محمدرسول‌الله تهران بزرگ، روز گذشته با یک هفته تأخیر به‌دلیل حضور در مناطق زلزله‌زده، به مناسبت هفته بسیج میهمان شورای شهر پنجم شد و گزارشی کوتاه و کلی ارائه کرد که چندان ربطی به همکاری با شهرداری تهران نداشت. او گفت: 12 هزار بسته آموزشی میان دانش‌آموزان توزیع شده است و همچنین بسیجیان بیش از یک میلیون درخت در اطراف تهران کاشته‌اند و چندین زندانی جرائم غیرعمد نیز با همت بسیجیان از زندان آزاد شده‌اند. در پی زلزله در غرب کشور مدیریت 15 روستا که از 70 تا صد درصد تخریب داشته‌اند، بر عهده سپاه تهران گذاشته شده است و در این مدت حدود 500 تریلی و کامیون حاوی اقلام امدادی و غذایی به مناطق اعزام شده و 700 کانکس به مناطق زلزله‌زده غرب کشور ارسال شده است. او گفت: «بسیج تهران تاکنون نسبت به کمک‌رسانی به چهار هزار نفر و مقاوم‌سازی 600 خانه اقدام کرده است. طرح‌های کرامت به‌خصوص در راستای تحکیم بنیان خانواده در تهران اجرائی می‌شود و این در حالی است که باید اعلام کنم همه شهروندان فارغ از نگاه سیاسی، دین، اعتقادات و... برای ما یکسان هستند».
او از موضوع زلزله کرمانشاه به زلزله‌های مهم‌تر در تهران اشاره کرد و گفت: «تهران در هر ساعت زلزله‌هایی به نام فقر و اعتیاد دارد که باید برای حل آنها با یکدیگر همراهی و همکاری داشته باشیم». او اعلام کرد بسیج و سپاه حدود 23 نوع آسیب اجتماعی را احصا کرده‌اند و در تکمیل این موضوع گفت: «حتما می‌توانیم بحث تکدی‌گری، فقر، اعتیاد و... را در تهران با کمک یکدیگر حل‌وفصل کنیم». او امیدوارانه گفت: «می‌توانیم وضعیت بی‌کاری را به یک مرحله قابل‌قبول برسانیم، اما برای حل مشکلات به همراهی و همکاری به‌دور از نگاه سازمانی و قشری نیاز داریم. باید از ظرفیت‌های مردمی برای حل مشکلات استفاده کنیم و اعلام می‌کنم هرکسی و دستگاهی بخواهد در زمینه حل آسیب‌های اجتماعی وارد شود، بسیج و سپاه در کنار آنها قرار خواهند گرفت». فرمان سپاه محمدرسول‌الله تهران بزرگ یک قدم فراتر گذاشت و از برنامه‌های پیش‌بینی‌شده‌شان برای تهران خبر داد و گفت: «یکی از طرح‌هایی که برای تهران پیش‌بینی کرده‌ایم آن است که به‌زودی گشت‌هایی در تهران ایجاد می‌شود که از وقوع سرقت، حضور اوباش و... جلوگیری کنیم».
یزدی به‌عنوان اولین فرمانده از مجموعه سپاه پاسداران که تاکنون در مقابل نمایندگان مردم در شورای شهر تهران حضور می‌یابد و گزارش ارائه می‌کند، در پایان صحبت‌هایش از لزوم دوستی و برادری میان مدیریت شهری و سپاه سخن گفت و افزود: «ما فرزندان، برادران و خواهران شما هستیم و ممکن است جرم و تخلفی صورت گیرد، از ما انتقاد کنید، ولی نه از تریبون عمومی! شماره تلفن و مکان ما مشخص است، از تریبون عمومی ما را صدا نزنید. اگر انتقاداتی که صورت می‌گیرد درست باشد، حتما تشکر کرده و نسبت به اصلاح آن اقدام می‌کنیم». درخواست پایانی فرمانده سپاه اتفاقی معمول در شورای شهر تهران نیست که اتفاقا رئیس شورای شهر تهران هم با آن همراهی کرد. در دوره‌های قبل این‌طور معمول بوده که پس از ارائه گزارش مقام یا مسئول مربوطه اعضای شورا سؤال، تذکر یا هر صحبتی که درباره گزارش ارائه‌شده یا عملکرد دارند، مطرح می‌کنند و آن مقام یا مسئول به‌صورت شفاهی در همان جلسه یا کتبی پس از جلسه به آن سؤال‌ها و تذکرها جواب می‌دهد. با وجود این محسن هاشمی در پاسخ به درخواست تذکر و سؤال اعضا ازجمله حسن رسولی گفت: «از ما درخواست کردند حرف‌هایمان را به‌صورت خصوصی مطرح کنیم و بهتر است به‌دلیل فرصت کوتاه از تریبون‌های رسمی نظرات خود را بیان نکنیم».


«شرق» در گزارش قبلی خود درباره همکاری شهرداری تهران با سپاه محمدرسول‌الله تهران بزرگ سراغ ابوالفضل قناعتی و چند عضو دیگر شورای شهر چهارم رفته بود که همه آنها بر عدم گزارش‌دهی این مجموعه به شورا تأکید کردند. قناعتی در توضیحی گفته بود شهرداری تهران در بسیاری از پروژه‌های فرهنگی و مذهبی و آسیب‌های اجتماعی طبق مصوبه‌ای از شورا زمینه‌ای برای همکاری با مجموعه‌های بیرونی از جمله سپاه را داشت، اما ما هیچ‌گاه از جزئیات این همکاری اطلاعی نداشتیم؛ برای مثال وقتی بر اثر تصمیم‌های شهرداری تهران معتادان و کارتن‌خواب‌های محله هرندی و دروازه‌غار در فاصله کمتر از دو هفته به یک بحران اجتماعی تبدیل شدند، نیروهای مختلف و غیروابسته به شهرداری کنترل موادفروشان و امنیت این محلات را به دست گرفتند. از همان موقع که محمدباقر قالیباف برای کنترل کارتن‌خواب‌ها و معتادان در محله هرندی و دروازه‌غار تصمیم گرفت «قرارگاه اجتماعی» تشکیل دهد و فرماندهی نظامی را در آن مستقر کند، شاید کسی فکرش را هم نمی‌کرد که این سبک و شیوه مشارکت‌دادن نيروهاي غير شهرداري در موضوعاتی مانند آسیب‌های اجتماعی به رویه‌ای دائمی در تهران تبدیل شود. رویه‌ای که اطلاعاتی درباره میزان هزینه و ابعاد قرارداد همکاری طرفین آن هم وجود ندارد. 
سپاه محمدرسول‌الله در حوزه‌های محرومیت‌زدایی، برپایی کاروان‌های راهیان‌نور، اربعین حسینی، حمایت از مراکز فرهنگی و مذهبی و... اقدامات زیادی داشته که بخش زیادی از این اقدامات را شاید هرگز رسانه‌ای نکرده باشند، مثل گشت‌هایی که شاید سال‌هاست شروع کرده‌اند در كنار مجموعه‌های مشابه اقدام می‌کنند و از شهرداری هم کمک گرفته‌اند؛ اما حالا درباره آن در صحن شورای شهر تهران صحبت می‌کنند. در سال 90 خبرگزاری برنا خبر از همکاری شهرداری تهران با سپاه محمدرسول‌الله و واگذاری دو ساختمان به این مجموعه داده بود و همان زمان از افزایش نواحی بسیج از شش ناحیه به تعداد مناطق شهرداری تهران (22 ناحیه) خبر داد و نوشت: «تاکنون دو ساختمان از شهرداری منطقه 13 واقع در اتوبان امام علی(ع) و شهرداری منطقه 14 در حوالی خیابان پیروزی در اختیار نواحی بسیج که زیر نظر سپاه محمد‌رسول‌الله (ص) اداره می‌شوند، قرار گرفته است». به گزارش «شرق» اگر امروز فرمانده سپاه محمدرسول‌الله در صحن علنی شورای شهر تهران از برنامه این مجموعه برای «ایجاد گشت‌های جلوگیری از وقوع سرقت و برخورد با اوباش در تهران» خبر می‌دهد. به‌ نظر ریشه در همین همکاری‌هایی دارد که از قبل وجود داشته و حالا تمایل و درخواست به ادامه این همکاری‌هاست. 
با این روند که شورای پنجم در شیوه اطلاع‌رسانی گذاشته است، احتمالا قرار نیست در این دوره هم جزئیات بیشتری از آنچه در همکاری مشترک سپاه با شهرداری تهران می‌گذرد، اعلام شود و دراین‌میان شهروندان تهرانی با گشت‌هایی که در كنار نیروی انتظامی به‌ دنبال سارقان و اراذل و اوباش می‌گردند، آشنا می‌شوند.