فرصت گران‌بها

اقدام ترامپ در به‌رسمیت‌شناختن بیت‌المقدس به‌عنوان پایتخت اسرائیل و دستور انتقال سفارتخانه آمریکا از تل‌آویو به این شهر، ناقض سه اصل سیاسی، بین‌المللی و اخلاقی است.  
اول: ناقض اصل سیاسی بی‌طرفی ایالات‌ متحده آمریکا در مهم‌ترین مناقشه بین‌المللی است. از سال 1948 تاکنون، با وجود هم‌پیمانی استراتژیک واشنگتن – تل‌آویو و تعهد آمریکا در حمایت از موجودیت اسرائیل و استفاده از حق وتو در شورای امنیت سازمان ملل متحد به نفع آن، خط‌مشی به‌ظاهر سیاسی آمریکا، ایفای نقش میانجیگری در فصل مناقشه و منازعه دیرپای عرب‌ها و اسرائیل بود. تأثیر کوتاه‌مدت تصمیم ترامپ - همان‌طور که نماینده تشکیلات فلسطین در سازمان ملل متحد خطاب به اعضای شورای امنیت گفت- نقش ایالات متحده آمریکا برای برقراری صلح در خاورمیانه را تضعیف و این کشور را فاقد صلاحیت برای میانجیگری می‌کند. تشکیلات دولت خودگردان فلسطین رسما آمریکا را فاقد صلاحیت برای ادامه میانجیگری در بحران خاورمیانه دانسته‌ و دیدار ازپیش‌تعیین‌شده محمود عباس، رئیس این تشکیلات را با مایک پنس، معاون دونالد ترامپ که قرار بود در روزهای آینده انجام شود، لغو کرده است. 
دوم: ناقض اصول پذیرفته‌شده بین‌المللی و 15 قطع‌نامه شورای امنیت در مناقشه عرب‌ها و اسرائیل و مسئله فلسطین بوده که اولین آن قطع‌نامه 242 در نوامبر 1967 مورد اجماع بین‌المللی و متضمن خروج اسرائیل از سرزمین‌های اشغالی...