دوباره لغو، دوباره كرباسچي

آرمان - مطهره شفیعی: گویی لغو با دبیر کل حزب کارگزاران سازندگی عجین شده است. اگر نام غلامحسین کرباسچی در مرورگرهای فضای مجازی جست‌وجو شود، اخبار زیادی از لغو سخنرانی‌های او بر صفحه نقش می‌بندد که آخرین نمونه آن، دعوت انجمن اسلامی دانشگاه علوم پزشکی زنجان از کرباسچی برای سخنرانی بود. پیش از این هم سخنرانی دبیرکل حزب کارگزاران در شهرهای ساوه، مازندران، گرمسار و... لغو شده بود.
تنها راه
پس از لغو سخنرانی کرباسچی در زنجان بود که او خطاب به میزبانان خود یعنی انجمن اسلامی دانشگاه علوم پزشکی زنجان نوشت: «از لطف شما عزيزان تشكر مي‌كنم. بسيار متاسف شدم كه توفيق خدمت رسيدن پيدا نكردم و از زحماتي كه متحمل شديد پوزش مي‌خواهم. هميشه ايام ١6 آذر يادآور اختناق و ظلم دوران ستمشاهي و زنده بودن و حيات مظلومين است حتي اگرحق حيات از آنها سلب شود. سخن من هم باشما همين بود كه با هم تلاش كنيم در هرحال و هر شرايطي اميد را براي سازندگي و آزادي از دست ندهيم. اين سوء تفاهمات و چالش‌ها روزي پايان مي‌يابد و همه خواهيم فهميد كه راه نجات كشور و حل مشكلات احترام و اعتماد متقابل است. اگر قدر نيروهاي نجيب و دلسوز و معتدل را ندانيم گرفتار كساني مي‌شويم كه ندانيم با ناسازگاري‌ها و افراط‌گرایي‌هايشان چه كنيم. دردرياي طوفاني اين‌همه مشكلات كه برسرمان از زمين وآسمان و داخل و خارج و چپ و راست فرود آمده راهي جز ايجاد همدلي و تقويت وحدت ملي و كمك به رفع سوء ظن‌هاي موهوم نيست. مفاد و محتوای مطالبی که قصد در میان گذاشتنشان را با شما داشتم جزاين نبود و اين توصيه به حق و صبر و اميد از عهده تک تک شما عزیزان هم بهتر از من بر‌می‌آيد و شايد ضرورتی هم به ‌این همه زحمت براي شما و حساسیت و هزینه‌تراشی بی‌مورد نبود.»
چرا لغو؟


در تمام مراسم‌هایی که برای سخنرانی از دبیرکل حزب کارگزاران دعوت شد که یا اجازه سخنرانی داده نشد و یا دستور لغو آن صادر شد، باید به برخی نکات توجه داشت. نخست اینکه در اخبار مربوط به لغو سخنرانی‌های کرباسچی تاکید بر مخالفت نیروهای دلواپس که به عنوان نیروهای ارزشی معرفی شده‌اند مشهود است. به عنوان نمونه اردیبهشت ماه سال جاری بود که یکی از سایت‌های دلواپس چنین نوشت: «در پی تجمع نیروهای حزب‌ا... گرمسار در واکنش به اظهارات اخیر غلامحسین کرباسچی، دبیرکل حزب کارگزاران ایران، درباره سیاست خارجی جمهوری اسلامی در منطقه برنامه سخنرانی او در این شهر اجرا نشد.» و یا در مورد دیگری در آستانه انتخابات ریاست جمهوری بود که فارس نوشت: «غلامحسین کرباسچی که بنا بود در همایشی با حضور اصلاح‌طلبان و در حمایت از روحانی در دانشگاه فرهنگیان قزوین برگزار و سخنرانی کند، با اعتراض مردم و قشرهای مختلف دانشجویان، جوانان، بانوان و همچنین خانواده شهدا ضمن در دست داشتن عکس‌هایی از شهدای مدافع حرم نسبت به سخنرانی یک فرد هتاک به شهدای حرم در قزوین معترض و گلایه خود را به دلیل مجوز برگزاری این مراسم از مسئولان اعلام کردند.» اگر به ادامه ‌این خبر منتشره در فارس دقت شود شاید بتوان پی به راز لغو سخنرانی کرباسچی برد. فارس نوشته است: «این همایش که با هدف حمایت از روحانی در قزوین برگزار شده بود، لغو نشده و افرادی همچون محمد علیخانی رئیس ستاد روحانی در قزوین و همچنین حجت‌الاسلام سیدناصر قوامی رئیس شورای اصلاح‌طلبان استان قزوین در آن سخنرانی کرده و تعداد دیگری از مجریان این برنامه به شعرخوانی و قرائت متن‌هایی از مقالات پرداختند.» آنچه خبرگزاری دلواپس به آن اشاره دارد نشان دهنده ‌این موضوع است که ارتباط نزدیکی میان لغو سخنرانی‌های کرباسچی و مخالفان روحانی وجود دارد. بی‌تردید حزب کارگزاران نقش مهمی در حمایت از دکتر حسن روحانی در انتخابات‌های 92 و 96 ایفا کرد چنان‌که عضو ارشد این حزب یعنی اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور است که همین امر نمایانگر نزدیک بودن برخی دیدگاه‌های روحانی به کارگزارانی‌هاست. از سوی دیگر قابل کتمان نیست که برخی اهداف دلواپسان با روی کارآمدن حسن روحانی یعنی رئیس جمهوری که اصلاح‌طلبان و اعتدالیون حامی آن هستند به خطر افتاد و آنان چاره‌ای جز ایجاد محدودیت برای حامیان رئیس جمهور ندارند و در این مسیر از ترفندهای مختلفی استفاده می‌کنند که به‌زعم خود مکمل لغو سخنرانی‌هاست.