کلید ورود زنان به ورزشگاه درقم!

آرمان - یاسمین طالقانی: ورود زنان به ورزشگاه خواست امروز و دیروز نیست بلکه از زمان دولت اصلاحات این موضوع مطرح شد چرا که پیش از آن دوران سازندگی و ذهن جامعه به اصلاح خرابی‌های 8 سال جنگ تحمیلی معطوف بود، بنابراین کمتر در مورد حضور زنان به ورزشگاه‌ها بحثی صورت گرفته بود. در 8 سال دولت اصلاحات اما این خواست جامعه زنان با واکنش مثبتی روبه‌رو نشد چرا که برخی از ابتدا با تصورات اشتباهی که از شعار جامعه مدنی رئیس دولت اصلاحات داشتند، با تحقق این خواست جامعه مخالفت کردند که البته ‌این طیف نسبتی با مراجع و بزرگان نبودند که اگر مخالفتی با تحقق برخی برنامه‌ها داشتند از زاویه دیگری بود و نه مخالفت خوانی با دولت وقت. نخستین حضور زنان در ورزشگاه‌های ایران در بازی ایران و بحرین در مقدماتی جام جهانی ۲۰۰۶ است. در آن برهه برخی از گروه‌ها بدون توجه به خواست مردم با هر اقدام فرهنگی و سیاسی مخالفت می‌کردند که البته پس از چند سال برخی از سردمداران این گروه‌ها با درک اشتباهات گذشته به فیلمسازی و فعالیت‌هایی پرداختند که روزی خط قرمز خودشان بود. زمانی که دولت محمود احمدی‌نژاد بر سر کار آمد حامیان آن دولت که البته پیش از این دردایره دلواپسان بودند در مقابل وعده ورود زنان به ورزشگاه از سوی رئیس دولت نهم سکوت کردند. در آغاز سال ۸۵ احمدی‌نژاد با ارسال نامه‌ای به رئیس سازمان تربیت بدنی خواستار فراهم کردن امکانات حضور زنان در ورزشگاه‌ها شد که‌ این نامه با واکنش‌های زیادی مواجه شد چنان‌که برخی مسئولان، نمایندگان مجلس و سایت‌ها با این خواست رئیس جمهور مخالفت کردند و از سوی دیگر بزرگان قم هم به صراحت مخالفت خود را اعلام داشتند که همین امر سبب فراموش شدن تلاش برای تحقق حضور زنان در ورزشگاه شد.
مشی متفاوت دولت روحانی
اما دولت روحانی رویکرد متفاوتی را برگزید و سعی کرد خواست زنان برای حضور در ورزشگاه را با تعامل حل و فصل کند که در دولت اول او این امر محقق نشد و در دولت دوم هم مخالفت‌ها جدی است. چنان که اسحاق جهانگیری در شهریور ماه سال جاری اینچنین به مخالفت‌ها اشاره کرد: «وقتی یک مسئولی می‌گوید چرا نگران شادی و نشاط و مردم هستید؟ باید بگوییم که جامعه ما جوان است و نیاز به شادی دارد. عده‌ای جلوی ورود زنان به استادیوم را گرفتند. فکر کردید کار خوبی انجام دادید؟ حضور زنان در ورزشگاه‌ها یک خواسته است. جامعه جوان شغل می‌خواهد، می‌خواهد نقدش به گوش مسئولان برسد، می‌خواهد دسترسی آزاد به اطلاعات داشته باشد.» نکته قابل توجه آن است که حضور زنان در ورزشگاه با برخی چالش‌های گذشته مواجه نیست به عنوان نمونه بسیاری از مجلسیان موافق تحقق خواست جامعه زنان درباره حضور در ورزشگاه هستند و نیروهای دلواپس هم کمتر از زمان های قبل به ‌این موضوع واکنش نشان می‌دهند.
مخالفت‌ها


اکنون برخی از مراجع حضور زنان در ورزشگاه‌ها را تایید نمی‌کنند. چنان‌که قبل آیت‌ا... مکارم شیرازی با اشاره به سابقه بحث ورود زنان به ورزشگاه‌ها و مخالفت با آن، تاکید کرد: «طرح مجدد این مساله، رفتن راه انحرافی است. هم رهبری و هم مراجع مخالفت کردند و باز هم متاسفانه برخی با وجود اطلاع از این کار به دنبال تصویب آئین‌نامه هستند. مگر مشکل کشور ما ورود زنان به ورزشگاه است؟ مشکل مردم گرانی نان و بیکاری جوانان تحصیلکرده و اشتغال و مشکل بانک است که مردم را بیچاره کرده است. دولت به جای نوشتن آئین‌نامه برای ورود زنان به ورزشگاه‌ها، برای گران نشدن نان و رفع مشکلات بیکاری و معیشتی مردم آئین‌نامه بنویسد.» قبل از آن هم آیت‌ا... علوی گرگانی گفته بود: «مطلع شدیم که مسئولان کشور یواش یواش زمزمه می‌کنند که در صورت امکان زمینه حضور خانم‌ها در مسابقه‌های کشتی و مسائلی که مربوط به ورزشگاه‌هاست فراهم شود. باید حتما جلوی این کار گرفته شود. حضور بانوان در ورزشگاه‌ها مشکلات زیادی را به بار خواهد آورد.»
گشودن درها
حجت‌الاسلام حسن روحانی فرزند حوزه و دانشگاه است. بنابراین به خوبی از دغدغه مراجع خبر دارد و بعید نیست برای حضور بانوان در ورزشگاه‌ها با مراجع و بزرگان حوزه به گفت‌وگو بنشیند اما اخیرا چنین منتشر شد که علی مطهری فرزند شهید مطهری در نظر دارد اقداماتی برای رفع دغدغه‌های حضور زنان در ورزشگاه‌ها انجام دهد که از جمله آنها مذاکره با مراجع است. آبان ماه بود که علی مطهری علی مطهری در مورد پیگیری حضور زنان در ورزشگاه‌ها از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: «شورای عالی انقلاب فرهنگی وظیفه سیاست‌گذاری دارد نه قانونگذاری؛ قانونگذاری در انحصار مجلس است و موضوع ورود زنان به ورزشگاه‌ها به ویژه در مورد فوتبال نیز در حوزه اختیارات دولت است و اگر نیاز به قانون باشد، دولت یا مجلس باید از طریق لایحه یا طرح اقدام کنند.» او توضیح داد: «وزارت ورزش باید زیرساخت‌ها و شرایط را فراهم کند؛ مثلا در مورد مسابقات فوتبال باید در ورزشگاه‌ها جایگاه مخصوص برای زنان قرار دهند؛ محل ورود و خروج آنها جدا باشد و سرویس بهداشتی جدا داشته باشند. قاعدتا از نظر شرعی نیز این امر نباید مشکلی داشته باشد زیرا در مسابقات فوتبال بدن بازیکنان پوشیده است و از نظر فقهی اشکالی بر آن وارد نیست و مانند مسابقات کشتی نیست که بگوییم اشکال شرعی دارد.» اخیرا هم او از مذاکره با مراجع برای حضور زنان در ورزشگاه‌ها گفته است. نایب‌رئیس مجلس با بیان این‌که اگر لازم باشد، حاضر است با مراجع در این زمینه مذاکره کند، به یکی از رسانه‌ها گفت: «اگر اعضای فراکسیون زنان از من این درخواست را داشته باشند حاضر هستم این کار را انجام بدهم.»