پول مجاز همراه مسافر ۵ میلیون تومان

آرمان- فریبا نهاوندی: شورای پول و اعتبار در تازه‌ترین جلسه خود مصوباتی در مورد پول مجاز همراه مسافر و همچنین موسسات پولی و مالی غیر‌مجاز داشت. در این نشست میزان پولی که یک مسافر در سفر به کشوری دیگر یا هنگام ورود به کشور مجاز به همراه داشتن آن است 50‌میلیون ریال تعیین شد. علاوه بر این اعضای شورای پول و اعتبار پیشنهاد کردند شعبه ویژه رسیدگی به تخلف غیرمجازها تشکیل شود.
پول مجاز همراه مسافر
هر چند در سال‌های اخیر روش‌های پیچیده‌ای برای پولشویی به کار گرفته شده است، اما همچنان یکی از موثرترین و پر کاربردترین روش‌ها استفاده از پول نقد است. پول زمانی که وارد سیستم بانکی شود قابل رد گیری است، اما اگر قبل از این ورود از مجرا‌های مختلفی بگذرد تشخیص اینکه منبع آن کجاست سخت و تقریبا غیر ممکن می‌شود. بر این اساس دولت‌ها تلاش می‌کنند تا حد ممکن میزان پول نقد همراه شهروندان را کنترل کنند. این موضوع به ویژه درباره مسافران از اهمیت بیشتری برخوردار است. جا به جایی پول در سفر اگرچه لزوما به قصد پولشویی اتفاق نمی‌افتد، اما می‌تواند این شائبه را ایجاد کند. علاوه بر این تفاوت در نرخ ارز‌ها در دو کشور مختلف می‌تواند تجارت پول را سودآور کند. به این منظور همواره سقفی برای پول مجاز همراه مسافر در نظر گرفته می‌شود. شورای پول و اعتبار مقرر کرد ورود و صدور پول رایج کشور توسط هر مسافر- شهروند ایرانی یا خارجی- حداکثر تا مبلغ 50میلیون ریال بلامانع است. شورای پول و اعتبار در یک‌هزار و دویست و چهل و یکمین جلسه خود تاکید کرد در صورت رعایت نشدن سقف تعیین شده برای ورود و خروج ریال، با متخلفان وفق ماده 42 قانون پولی و بانکی کشور و همچنین سایر مقررات رفتار می‌شود.
شعبه ویژه رسیدگی به تخلف غیرمجازها


موسسات پولی و مالی غیر مجاز در سال‌های اخیر مشکلات عدیده‌ای برای کشور به وجود آورده‌اند. هر چند در یکی دو سال اخیر برخورد‌های موثری با این موسسات صورت گرفته و مسئولان بانک مرکزی می‌گویند بساط آنها تا پایان سال برچیده می‌شود، اما تبعات منفی فعالیت این موسسات همچنان به چشم می‌آید. در یک دهه گذشته شاهد رشد قارچ‌گونه موسسات پولی و مالی غیر مجاز بوده‌ایم. این موسسات عمدتا با وعده دادن سود‌های کلان مشتریانی را جذب کردند، اما در ادامه شاهد بروز انواع قانون شکنی‌ها و سوء‌استفاده‌ها بودیم. از طرفی به لحاظ فنی موسسه‌ای که سود بالای 30‌درصد می‌دهد نمی‌تواند سر پا بماند و ورشکسته می‌شود و از طرف دیگر برخی از مدیران این موسسات اقدام به سوء‌استفاده از سپرده مردم کردند. دو روز پیش رئیس بانک مرکزی عنوان کرد: تخلفات متعددی در نهادهای غیرمجاز وجود داشت. در برخی موارد مدیران و گردانندگان این نهادها از حساب تعاونی زیرمجموعه خود به نفع شخصی برداشت کرده اند که به همین خاطر در حال حاضر در بازداشت به‌سر می‌برند. برای نمونه یکی از مدیران تعاونی غیرمجاز فرشتگان، ۷۰۰‌میلیارد تومان از حساب تعاونی به نفع خود برداشت کرده است. ولی ا... سیف گفت: همچنین به لحاظ رعایت اصول حرفه‌ای بانکداری، مدیریت منابع و مصارف موسسات غیرمجاز با ضعف‌ها و چالش‌های متعددی روبه رو بوده است. در حالی که موسسان این نهادها کمترین صلاحیت، تخصص و تجربه در زمینه اداره واحدهای پولی را نداشتند و به دور از هرگونه نظارتی از سوی صادرکنندگان مجوز، نابخردانه اقدام به گسترش فعالیت خود می‌کردند و اقدامات خلاف و متقلبانه­ ای را مرتکب شدند که گسترش بی­ رویه شعب در اقصی نقاط کشور، تنها یکی از آنها بود؛ تا جایی که شبکه شعب برخی از این موسسات حتی از تعداد شعب برخی بانک‌­های بزرگ، قدیمی و مطرح کشور نیز گسترده‌تر شد. باید تاکید کنم به‌رغم ثبت انحلال اغلب تعاونی‌های اعتباری غیرمجاز در مرجع ثبتی طی سال ۹۲، این تعاونی‌ها ضمن تخطی از مقررات و ضوابط ناظر، با سوءاستفاده از عناوین مجعول، نسبت به اخذ سپرده از عموم مردم و سایر فعالیت‌های غیرقانونی اقدام کرده‌اند. در جلسه اخیر شورای پول و اعتبار به پیشنهاد دادستان کل کشور مقرر شد شعبه ویژه‌ای در یکی از دادسراهای تهران برای رسیدگی به تخلف مدیران و سهامداران نهادهای پولی غیرمجاز با درخواست بانک مرکزی، تشکیل شود.بر اساس مصوبه سران و نمایندگان منتخب سه قوه، در این نشست گزارشی درباره آخرین اقدام‌های انجام‌شده برای ساماندهی وضع تعاونی‌های غیرمجاز فرشتگان، افضل توس، وحدت، البرز ایرانیان و ثامن‌الحجج ارائه شد.شورای پول و اعتبار بر پیگیری شناسایی دارایی‌هایی که در این تعاونی‌ها از محل منابع سپرده‌گذاران تهیه شده یا مورد استفاده قرار گرفته است، با هدف تامین حداکثری منافع سپرده‌گذاران تا ساماندهی نهایی موضوع تاکید کرد.
مصوبه‌ای برای پلاسکویی‌ها
بر اساس مصوبات این جلسه، حادثه‌دیدگان آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو که چک برگشتی دارند به مدت دو سال از محدودیت‌های دستورالعمل حساب جاری برای دریافت دسته چک جدید، مستثنا شدند. این افراد توسط اتاق اصناف ایران به شورای هماهنگی بانک‌ها و در نهایت به بانک‌های عامل مربوط معرفی می‌شوند. بر اساس این مصوبه، چک‌های برگشتی مربوط به دسته‌چک‌های جدید صادر شده، مشمول این حکم نمی‌شود.سی ام دی پارسال ساختمان پلاسکو پس از سه ساعت آتش سوزی، فروریخت.در مجموع یک‌هزار و ٢00 واحد تولیدی در مجتمع تجاری پلاسکو وجود داشت که بر اساس آمارها 560 واحد آن، فعال بود.15‌هزار‌میلیارد ریال خسارت به این واحدها وارد شد و چند‌هزار کارگر بیکار شدند.بخش زیادی از کسبه این ساختمان در صنف تولیدکنندگان و فروشندگان پیراهن بودند که 99‌درصد آنان از این واحدها به عنوان «مرکز پخش» استفاده می‌کردند. همچنین 180 واحد در این ساختمان تولیدکننده و فروشنده دیگر اقلام بودند. در این ساختمان 400 واحد پیراهن دوز، شش واحد کشباف، هشت واحد صنف خیاطان و 20 واحد تولیدی کفش فعال بود.