رد ادعای «نیکی هیلی» در سازمان ملل

آرمان: بر این اساس روز گذشته پس از اظهارات فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نشست مقدماتی پارلمان اروپا و نیز تایید رهبران قدرت‌های جهانی مبنی بر ضرورت ادامه راه برجام و همچنین اعتراض نمایندگان کشورهای روسیه، انگلیس، چین، آلمان، فرانسه و همچنین ایران نسبت به عدم عمل واشنگتن به تعهداتش نیکی هیلی سفیر آمریکا در سازمان ملل یکبار دیگر ایران را به دخالت در امور منطقه متهم کرد و بازهم با تکرار ادعاهایش گفت: ما هیچ بهبودی در رفتار ایران مشاهده نمی‌‌کنیم بلکه حمایت این کشور از تروریست‌ها همچنان ادامه دارد. نشانه‌های ایران بر روی موشک‌هایی که انصارا... پرتاب می‌کند، پیداست. موشکی که انصارا... به سمت سعودی پرتاب کرد، ساخت ایران بوده است. ادعاهای سفیر آمریکا در سازمان ملل در حالی است که مقامات ایران بارها این اتهامات را رد کرده‌اند تا آنجا که حتی سردار سرلشکر عزیز جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران در واکنش به ادعای دونالد ترامپ درباره مشارکت شلیک شده به سوی فرودگاه ریاض گفت: امکان انتقال موشک به یمن را نداریم. از سویی، فرحان حق، جانشین سخنگوی سازمان ملل در کنفرانس خبری خود در مقر این سازمان در نیویورک اعلام کرد: هیچ شواهد قاطعی که نشان دهد چه کشوری سازنده موشک‌های شلیک شده توسط حوثی‌های یمن به عربستان بوده است، وجود ندارد. علاوه بر آن، نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل با انتشار بیانیه‌ای مطبوعاتی اتهامات بی‌اساس سفیر آمریکا در سازمان ملل را قویا رد کرد و همچنین ظریف طی یک واکنش توئیتری به ادعاهای نیکی هیلی علیه ‌ایران با انتشار عکسی از کالین پاول وزیر خارجه وقت آمریکا در دولت اول بوش پسر و همچنین نیکی هیلی نماینده کنونی آمریکا در سازمان ملل اظهار کرد: «زمانی که من در سازمان ملل بودم این نمایش و آنچه به بار آورد را دیدم.»
توجیه برای عدم تایید برجام
آمریکا هر بار برای توجیه بدعهدی‌هایش و نیز لغو برجام ایران را به رفتار بد در منطقه و دخالت در امور همسایگان متهم می‌کند تا در نهایت بتواند به بهانه‌ای برجام را یکجانبه لغو کند و یا در مسیر ایران‌هراسی در منطقه و جامعه جهانی حرکت کند. بنا بر این گزارش، سفیر آمریکا در سازمان ملل در ادامه اظهارات ضد ایرانی خود اعلام کرد که وزیر دفاع این کشور در آینده نزدیک از اقدامات جدید برای مقابله با اقدامات خصمانه ‌ایران خبر می‌دهد. به نقل از بی‌بی‌سی نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل روز پنجشنبه گفت: تمرکز ما فقط بر روی برنامه هسته‌ای ایران نیست بلکه برنامه‌های موشکی ایران نیز در دستور کار ما قرار دارد. ما هیچ بهبودی در رفتار ایران مشاهده نمی‌‌کنیم بلکه حمایت این کشور از تروریست‌ها همچنان ادامه دارد. هیچ گروه تروریستی در خاورمیانه نیست که ‌ایران با آن همکاری نکند. سفیر آمریکا در سازمان ملل مدعی شد: رفتار ایران در خاورمیانه روزبه‌روز بدتر می‌شود و بر درگیری‌های منطقه دامن می‌زند. او مدعی شد: نشانه‌های ایران بر روی موشک‌هایی که انصارا... پرتاب می‌کند، پیداست. موشکی که انصارا... به سمت سعودی پرتاب کرد، ساخت ایران بوده است. بر آن هستیم ماهیت نظام ایران را افشا کرده و بر ضروت مقابله با تهدیدهایی که‌ ایران ایجاد کرده تاکید کنیم. در حالی که مقامات کشورمان ادعای بی‌اساس هرگونه همکاری با حوثی‌های یمن را در حمله موشکی به فرودگاه ریاض رد کرده‌اند، هیلی ادامه داد: وزیر دفاع آمریکا در آینده‌ای نزدیک از اقدامات جدید علیه ‌ایران به علت رفتارهای خصمانه‌ این کشور خبر خواهد داد. سفیر آمریکا در سازمان ملل گفت: قصد داریم برای مقابله با رفتار ایران یک ائتلاف بین‌المللی ایجاد کنیم. تحرک علیه ‌ایران از شورای امنیت شروع می‌شود و این تحرک توسعه می‌یابد به گونه‌ای که تمامی جامعه جهانی را در بر بگیرد. بحرانی که با ایران وجود دارد تنها به توافق هسته‌ای مربوط نمی‌شود بلکه به تهدیدهای که ‌ایران ایجاد کرده نیز مرتبط است. او افزود: شرکای ما قانع شده‌اند که ترامپ حق داشته توافق هسته‌ای را تایید نکند.
واکنش‌ها به ادعای هیلی


اتهامات نیکی هیلی مبنی بر اینکه موشکی که انصارا... به سمت سعودی پرتاب کرد، ساخت ایران بوده است بر حسب انتظار مورد استقبال عربستان و بحرین قرار گرفت. به نقل از الشرق‌الأوسط، عربستان سعودی ضمن حمایت از اظهارات ضد ایرانی نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل مدعی شد: ما بار دیگر حمایت ایران از شبه نظامیان حوثی که عملیات خصمانه انجام می‌دهند و موسسات دولتی را ویران می‌‌کنند، محکوم می‌کنیم. علاوه بر عربستان، بحرین نیز با انتشار بیانیه‌ای از ادعاهای نیکی هیلی استقبلال به عمل آورد. تلاش آمریکا و متحدان منطقه‌ای‌اش برای مقصر جلوه دادن ایران در مشکلات منطقه در حالی است که فرحان حق، جانشین سخنگوی دبیر کل سازمان ملل در کنفرانس خبری خود در مقر این سازمان در نیویورک ادعای هیلی را رد کرد و گفت: گزارش اخیر دبیرکل به شورای امنیت سازمان ملل، گزارش شش ماهه او درباره چگونگی اجرای قطعنامه 2231 درباره برنامه هسته‌ای ایران بود که شامل جزئیاتی درباره ابعاد مختلف مربوط به‌ ایران است. بنا بر گزارش پایگاه‌ اینترنتی سازمان ملل، او ادامه داد: در بخشی از این گزارش، تحلیلی درباره موشک‌های شلیک شده از یمن به عربستان ارائه شده است اما هیچ مدرک قاطعی در آن وجود ندارد که کشور سازنده ‌این موشک‌ها را تعیین کرده باشد. او در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره زمان اعلام دقیق شواهد قطعی کشور سازنده موشک‌های شلیک شده به عربستان گفت: کمیته کارشناسان (سازمان ملل) همچنان در حال بررسی این مساله هستند. فرحان حق همچنین در خصوص گزارش دبیرکل از اجرای توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 اظهار داشت: این گزارش به روشنی تصریح می‌کند که برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) یک دستاورد دیپلماتیک است و باید حفظ شود. سازمان ملل در حالی این نتیجه‌‌گیری را اعلام کرده است که نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل در ادعایی بی‌اساس گفت که موشک‌های شلیک شده به عربستان ساخت ایران بوده است. هیلی با استقبال از گزارش شش ماهه دبیرکل سازمان ملل درباره موضوع هسته‌ای ایران، مدعی شد که گوترش از تجهیز حوثی‌ها به سلاح‌هایی خطرناک از سوی ایران سخن گفته است. گزارش دبیرکل سازمان ملل نشان می‌دهد که گوترش تایید نکرده موشک‌های شلیک شده از یمن به عربستان ساخت ایران بوده است. گوترش در گزارش خود به شورای امنیت گفت: گروهی از کارشناسان سازمان ملل برای بررسی لاشه موشک‌های شلیک شده به عربستان، به ‌این کشور رفته‌اند. در پی ادعاهای بی‌اساس سفیر آمریکا در سازمان ملل نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل با انتشار بیانیه‌ای مطبوعاتی این اتهامات را قویا رد کرد، در این بیانیه آمده است: به دنبال طرح اتهامات بی‌پایه دولت آمریکا بر ضد جمهوری اسلامی ایران طی 10 ماه گذشته، امروز بار دیگر سفیر آمریکا در سازمان ملل ایران را به ارسال موشک به یمن متهم کرد؛ اتهام بی‌اساسی که ما قویا آن را رد کرده و در عین حال، آن را نشانه بارزی از نقش مخرب، تحریک‌آمیز و غیرمسئولانه آمریکا می‌دانیم. شواهد و مدارک ادعائی که امروز به نمایش گذاشته شد، مثل مدارک جعلی و ساختگی است که آمریکا در گذشته در مناسبت‌های دیگر نیز ارائه کرده است. علاوه بر آن، محمدعلی الحوثی، رئیس کمیته عالی انقلابی یمن در واکنش به اظهارات نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل در صفحه توئیتر خود نوشت: بنا به ادعای آمریکا اگر ما موشک از ایران وارد می‌کردیم، موشک ضد هوایی وارد می‌کردیم.