اصول‌گرایان در سال 88 گیر کرده‌اند

در حالی که این روزها برخی چهره‌های سیاسی در جناح اصول‌گرا و اصلاح‌طلب موضوع گفت وگوی ملی را مطرح می‌کنند و بر رفع کدورت‌ها و ایجاد وفاق تاکید می کنند، اصول‌گرایان و خصوصا طیف تندروتر آن به جای آنکه این نظم را به پیش ببرند، به انحای مختلف چوب لای چرخ وحدت می گذارند و مدام بر طبل تفرقه می‌کوبند. برخی چهره‌های جامعه روحانیت مبارز که این روزها در نشست‌ها و گفت‌وگوهای مختلف نظریه‌پردازی می‌کنند و اتفاقا بین خودشان هم وحدتی دیده نمی‌شود و طبیعتا هم نمی‌توانند عامل وحدت در جامعه باشند، با این حال سوزن آنها در سال 88گیر کرده است و با این چوب در اصل می‌خواهند فضای کار از اصلاح‌طلبان بگیرند.
اتفاقا روز گذشته سخنگوی جامعه روحانیت مبارز تلویحا از اختلاف شدید بین خودشان خبر داد و تاکید کرد: اینکه می‌گویند اصول‌گرایان میانه‌روتر شده‌اند، دقیق و صحیح نیست و ربطی به انتخابات ندارد. البته اگر اظهاراتی از طیف‌های مختلف اصول‌گرا وجود داشته باشد که نشان‌دهنده تغییر مواضع باشد جای بررسی دارد.
حجت‌الاسلام «غلامرضا مصباحی مقدم» که با ایلنا گفت‌‌وگو می‌کرد، در پاسخ به این سوال که سال گذشته اصول‌گرایان پیشنهاد اصلاح‌طلبان مبنی بر گفت‌وگوی ملی را رد کردند، اکنون شاهد طرح گفت‌وگوی بین جریان‌های سیاسی از سوی اصول‌گرایان هستیم. دلیل آن چیست؟ گفت: «یک مانع بزرگ برای عدم استقبال از پیشنهاد اصلاح‌طلبان می‌بینم و آن، این است که اصلاح‌طلبان هنوز مواضع خود را نسبت به فتنه ۸۸ اعلام نکرده و به نحوی آن مسیر را ادامه می‌دهند.»
در حقیقت این عضو جامعه روحانیت و دیگر همفکرهای ایشان، به نوعی برخورد می‌کنند که گویی برای نظام و کشور دلسوزتر از اصلاح‌طلبان هستند و به همین دلیل سعی دارند که آنها را به نوعی با اتهام‌هایی روبه‌رو سازند تا اگر روزی خواستند در مقام تایید کننده قرار بگیرند، بتوانند با خیال راحت و دلیل خودتراشیده‌شان اصلاح‌طلبان را به راحتی از گردونه رقابت خارج کنند.


وی در رابطه با تغییرات تاکتیکی اصولگرایان و طرح بحث میانه‌روی از سوی آنها نیز اظهار داشت: «اصول‌گرایان یک طیف نیستند، بلکه طیف‌های مختلف دارند که مواضع‌شان چه در گذشته و چه امروز یکی نیست و نسبت به این گفت‌گوها هم طبعا مواضع متفاوتی را
خواهند داشت.»