گروه اصفهانی‌ها وثیقه گذاشتند

آرمان: روز گذشته رئیس شورای شهر تهران از احتمال آزادی عیسی شریفی، خبر داد. محسن هاشمی دیروز در پاسخ به سوالی درباره پرونده عیسی شریفی، قائم مقام قالیباف که پیش از این به اتهام ‌مالی دستگیر شده بود و اینکه گفته می‌شود وی احتمالا آزاد شده است، گفت: «من هم این خبر را شنیده‌ام و احتمال می‌دهم موثق باشد. البته منبعی به من اعلام نکرده است، اما خیلی‌ها این موضوع را گفته‌اند. علاقه‌مندانی به‌این فرد وجود دارند که به گروه اصفهانی‌ها معروفند که ‌این وثیقه را برایشان تامین کردند.»
یار وفادار قالیباف
برخی عیسی شریفی را شهردار در سایه می‌دانستند که با قالیباف وارد بهشت شد و تا کرسی قائم مقامی پیشرفت کرد؛ البته معاون امور مناطق هم بود و به عبارتی اختیارات زیادی داشت. نکته قابل تامل درباره شریفی عدم تمایل او به شناخته شدن بود؛ یعنی اگر چه در مناصب مهم شهرداری حضور داشت اما از سال 92 هیچ‌گاه حاضر به توضیح به اصحاب رسانه نشد و همواره در سایه‌ای از ابهام فعالیت می‌کرد که البته دلیل این امر مشخص شد! شريفي در سه دوره‌اي که محمدباقر قاليباف براي رياست‌جمهوري خيز برداشت، هربار حدود يک ماه قائم‌مقام سرپرست شهرداري تهران بود، چرا که تصور داشت در صورت پیروزی آقای شهردار در انتخابات ریاست جمهوری، بر کرسی او خواهد نشست که‌ این تصور هیچ‌گاه محقق نشد. از سوی دیگر معاون مناطق بودن شریفی امتیاز خوبی بود که بتواند برنامه‌های خودش را اجرا کند. در مقاطعی شایعه اختلاف او با قالیباف به گوش می‌رسید. در خرداد گذشته برخي از اعضاي شوراي چهارم در جلسه علني ٣4٨ خود، با اشاره به اتمام انتخابات و نتايج آن و معلق‌بودن بسياري از امور شهري در نبود معاونان شهردار تهران و برخي از مديران، نسبت به اين شرايط هشدار دادند و درعين‌حال موضوع غيبت قائم‌مقام شهردار تهران هم مطرح شد. همان زمان ناصر اماني، معاون برنامه‌ريزي شهرداري تهران، خبر کناره‌گيري و استعفاي عيسي شريفي را رسما اعلام کرد. او از پذيرش استعفاي معاون هماهنگي و امور مناطق شهرداري تهران به دليل بيماري فرزندش خبر داد و گفت: معاون هماهنگي و امور مناطق شهرداري تهران در سال گذشته درخواست استعفا کرده بود که اين استعفا به دليل بيماري فرزندش بود که با درخواست شهردار تهران اين موضوع به بعد از انتخابات موکول شد.
تقدیر شورای چهارم


نکته قابل تامل تقدیر اعضای شورای شهر چهارم از شریفی بود. در مراسم پایان شورای شهر چهارم قالیباف و معاونانش حضور داشتند اما خبری از شريفي نبود. بنابراین لوح تقدیری را که برای او آماده شده بود به ناصر اماني دادند تا به دست شریفی برساند. از نکات قابل تامل این بود که شریفی در آغاز کار چهره‌ای متفاوت از روزی داشت که از شهرداری رفت. او در زمان ورود ظاهری داشت اما در زمان خروج دیگر خبری از آن ظاهر نبود. مدت زیادی طول نکشید که تفاوت‌های آغاز و پایان او بیشتر مشخص شود.
بازداشت شریفی
در سال 96 بارها شایعه بازداشت شریفی منتشر و تکذیب شد. در شهریور ماه بود که غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، معاون اول و سخنگوی قوه قضائیه خبر بازداشت عیسی شریفی به علت اتهامات مالی را تایید کرد. 13 شهریور مدیرکل حراست شهرداری تهران درباره بازداشت شریفی گفت: «بازداشت عیسی شریفی، معاون سابق شهرداری تهران ارتباطی با مسئولیت نامبرده در سازمان مذکور ندارد. تا به حال پرونده تخلفی از ایشان در حراست شهرداری وجود نداشته و از رسانه‌ها خواهشمندم مطابق قانون و تا زمان اظهار نظر رسمی مقامات قضائی از گمانه‌زنی‌ها خودداری کنند.» محمد حقانی، عضو سابق شورای چهارم شهر تهران در خصوص بازداشت عیسی شریفی قائم‌مقام قالیباف گفت: مشکل ما در شورای گذشته، کمبود اطلاعات بود. اطلاعاتی را برای شفاف‌سازی در اختیار نداشتیم و بسیاری از سایت‌ها بر روی ما بسته بود. وی افزود: اینکه با فرد بازداشت ‌شده چه خواهند کرد و چه تصمیمی می‌گیرند، بر عهده قوه است، اما رسیدگی‌ها بر دوش شورای پنجم و شهردار منتخبشان است و من نمی‌توانم امر و نهی و یا اظهار نظر کنم.
منتظر توضیح قالیباف
پس از انتشار خبر بازداشت شریفی بود که افکار عمومی به انتظار پاسخگویی قالیباف نشست چرا که شریفی قائم مقام و معتمد او بود. بنابراین باید درباره چرایی عدم اطمینان از عملکرد شریفی احکامی را برایش صادر کرده است که دارای اهمیت زیادی است. سکوت قالیباف در این مقطع که خبر آزادی شریفی منتشر می‌شود بر حجم گمانه‌زنی‌ها اضافه می‌کند. آیا قالیباف از تخلفات قائم مقام خود بی‌خبر بود؟ آیا تغییرات شریفی برای او عجیب نبود که پیگیر چرایی‌آن شود و...