دولت به بانک مرکزی بدهکارتر شد!


گروه اقتصادی-
در حالی که رعایت انضباط پولی از جمله شعار‌های دولت حسن روحانی بوده است، آخرین آمار بانک مرکزی نشان می‌دهد بدهی دولت به بانک مرکزی و نظام بانکی افزایش داشته است.
براساس آخرین آماری که توسط بانک مرکزی منتشر شده، بدهی دولت به این بانک با افزایش 10 درصدی از 34 هزار میلیارد تومان به 37/9 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.
این آمار که مربوط به پایان مهر ماه سال جاری است، نشان می‌دهد حدود سه هزار میلیارد تومان نسبت به مهر سال گذشته بر بدهی دولت به بانک مرکزی افزوده شده و این در حالی است که بدهی شرکت‌ها و موسسات دولتی به بانک مرکزی کاهش یافته است. این در حالی است که حسن روحانی دولت خودش را ملزم به رعایت انضباط پولی اعلام کرده و در بهمن 94 هم از اهمیت این موضوع سخن گفته بود. با این حال می‌بینیم با تمام شعار‌هایی که در این باره داده می‌شود، دولت به بانک مرکزی بدهکارتر شده است. اما افزایش بدهی‌های دولت، تنها مربوط به بانک مرکزی نیست، چه اینکه در همین بازه زمانی بدهی دولت به نظام بانکی هم افزایش داشته و حتی از میزان بدهی دولت به بانک مرکزی هم بیشتر است!


براساس این آمارهای رسمی، بدهی دولت به نظام بانکی از 17 هزار میلیارد تومان به بیش از 21 هزار میلیارد تومان رسیده که نشان دهنده رشد بالا و 25 درصدی این نوع بدهی می‌باشد.به عبارت دیگر؛ بدهی دولت، هم به بانک مرکزی و هم به نظام بانکی طبق آمار بانک مرکزی 10 و 25 درصد افزایش یافته و با اینکه ادعای انضباط پولی و مالی داشت بر بدهکاری‌های خود افزوده است.  از سوی دیگر بدهی‌های ارزی بانک مرکزی هم در پایان مهر ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش قابل توجهی یافته است. این بدهی که از 150 هزار میلیارد تومان در مهر سال پیش به 172 هزار میلیارد تومان رسیده، رشد بیش از 14 درصدی را ثبت کرده است.
گفتنی است، بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی هم از 98 هزار میلیارد تومان در مهر سال پیش به 112 هزارمیلیارد تومان رسیده که با 14 هزار میلیارد تومان افزایش، رشد 14/5 درصدی را رقم زده است. ارقامی که در بالا مورد‌اشاره قرار گرفت به خوبی نشان می‌دهد که دولت به بانک مرکزی و کل نظام بانکی بدهکارتر شده و از سوی دیگر بدهی ارزی بانک مرکزی و بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی هم افزایش داشته است. مجموعا آنچه که به عنوان جمع‌بندی می‌توان گفت بدتر شدن وضعیت بدهی‌ها در نظام بانکی است که نشان می‌دهد نظام بانکی که به گفته برخی کارشناسان با بحران‌هایی روبرو خواهد بود، وضعیت نا مناسب تری پیدا کرده است.