293 طرح عمرانی 20 میلیارد دستیار ویژه رئیس جمهور 33 میلیارد تومان!

در شرایطی که دولت در لایحه بودجه 97 و در اقدامی سوال‌برانگیز، برای 293 طرح مطالعاتی و اجرائی تنها 20 میلیارد تومان پیش‌بینی کرده، برای اداره یک موسسه وابسته به دولت تحت نظر مشاور ارشد اقتصادی رئیس‌جمهور، 33 میلیارد تومان در نظر گرفته است!
روز شنبه هفته جاری در گزارش تیتر یک کیهان، با اشاره به نامه دکتر حسن سبحانی، نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی، با استناد به یک جدول عجیب و مشکوک در لایحه بودجه پیشنهادی دولت برای سال آینده تأکید شد که این ارقام سوری که یک ایراد ساختاری در بودجه‌های سالانه است، محلی برای بده- بستان میان نمایندگان و دولت در بررسی و تصویب بودجه 97 بدل خواهد شد.از سوی دیگر، ارقام چشمگیر دیگری هم در این بودجه به چشم می‌خورد که نشان از حمایت مالی دولت از نهادهای وابسته به دولت دارد که یک مورد آن موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی به ریاست مسعود نیلی، مشاور ارشد حسن روحانی است.
به گزارش مشرق، مسعود نیلی از مهرماه سال ۱۳۹۲ با حکم محمد نهاوندیان رئیس دفتر روحانی، ریاست موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی را بر عهده گرفت.
در آخرین سال دولت دهم یعنی سال ۱۳۹۱ بودجه این موسسه 17/9 میلیارد تومان بود اما در دولت‌های یازدهم و دوازدهم بودجه آن افزایش قابل ملاحظه‌ای پیدا کرد به طوری که برای سال ۱۳۹۷ مبلغ 33/8 میلیارد تومان بودجه برای این موسسه لحاظ شده است که رشد حدود ۸۹ درصدی نسبت به سال آخر دولت دهم نشان می‌دهد.


بودجه 33/8 میلیارد تومانی موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی در سال ۹۷ شامل 33/1 میلیارد تومان بودجه جاری و ۷۰۰ میلیون تومان بودجه عمرانی است.بر اساس لایحه بودجه، اعتبار 33/1 میلیارد تومانی هزینه‌های جاری که سال آینده در اختیار مسعود نیلی در موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی قرار خواهد گرفت، طبق جدول فوق خرج خواهد شد.
نکته قابل توجه آن است که موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی به ریاست مسعود نیلی سال آینده برای برگزاری هر نشست علمی ۴۵ میلیون تومان بودجه دریافت خواهد کرد. مطابق لایحه بودجه ۱۳۹۷، مسعود نیلی می‌تواند سال آینده ۶۵ نشست علمی در موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی برگزار کند که بابت مجموع آنها 2/9 میلیارد تومان بودجه دریافت خواهد کرد.
البته این موضوع در لایحه  بودجه 97 منحصر به موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی نیست. مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری که مدیریت آن را مشاور رسانه‌ای رئیس‌جمهور به عهده دارد، قرار است در سال آینده ۳۰ نشست و همایش برگزار کند که میانگین اعتبار هر یک از این نشست‌ها ۱۱۳ میلیون تومان و بودجه مجموع آن 3/4 میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.
همچنین بابت هر گزارش تحلیل داده‌های آماری برای معاونت امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور، ۴۰ میلیون تومان حق‌الزحمه داده شود. علاوه بر این مطابق با لایحه بودجه ۹۷، هر جلسه دبیرخانه ستاد ملی زن و خانواده ۸ میلیون تومان هزینه در بر دارد!
گفتنی است در حالی که مردم و کارشناسان از رقم‌هایی که دولت برای بودجه 97 پیش‌بینی کرده همچون قیمت غیرواقعی دلار، افزایش قیمت حامل‌های انرژی، حذف حدود 30 میلیون یارانه‌بگیر، افزایش فشار مالیاتی و ... اظهار نگرانی می‌کنند، بودجه‌های سرسام‌آور برای امور جاری برخی نهادهای وابسته به دولت بخشی از بودجه کشور را می‌بلعد.