خسارت سالانه۳۴ هزار میلیاردی آلودگی هوا

بر اساس گزارشات هواشناسی پایداری شرایط نامطلوب هوا در کلانشهرهای تهران، اصفهان، تبریز، ارومیه و اراک تا روزهای پایانی هفته ادامه دارد. در روزهای اخیر اغلب مدارس کلانشهرها همچون تهران، ارومیه و تبریز به دلیل وضعیت حاد آلودگی هوا تعطیل شدند. در تهران نیز کمیته اضطرار به آماده‌باش نیروهای اورژانس و گسترش محدوده طرح ترافیک پرداخت. هر چند این اقدامات مقطعی دردی از آلودگی هوای کلانشهرهای کشور دوا نمی‌کند و سناریو آلودگی هوا به دلیل وارونگی هوا هر سال تکرار می‌شود. در این میان ایرج حریرچی، معاون وزیر بهداشت از اتلاف 48/2‌درصد تولید ناخالص ملی برای عوارض آلودگی هوا خبر داد. از سوی دیگر مهری، رئیس پلیس ناجا گفت: «باید برای داشتن هوایی سالم‌تر استاندارد خودروها و موتورسیکلت‌ها را تغییر دهیم.» همچنین رضا شاکرمی، دادستان کرج گفت: «۷۰‌درصد آلودگی هوا مربوط به خودرو‌های ناوگان درون‌شهری و خودرو‌هایی است که داخل شهر عبور می‌کنند و این ناوگان‌ها فرسوده هستند.» حسین شهبازی، مدیر واحد مدل‌سازی و پیش‌بینی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با پیش بینی اینکه این شرایط جوی تا روز چهارشنبه ۲۹ آذر کمابیش تداوم داشته باشد، گفت: در روزهای آینده وضعیت آلودگی هوا روند افزایشی دارد. شایان ذکر است، همه مقاطع تحصیلی امروز (سه شنبه) استان تهران به جز پردیس، دماوند و فیروزکوه به دلیل آلودگی بیش از حالت استاندارد هوا، تعطيل است.
آلودگی تا پایان هفته میهمان کلانشهرها
مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور با اشاره به پایداری شرایط نامطلوب هوا در کلانشهرهای تهران، اصفهان، تبریز، ارومیه و اراک تا روزهای پایانی هفته اظهارکرد: برای حل بحران آلودگی هوا باید اقدامات اساسی صورت گیرد. قطعا تعطیلی مدارس نمی‌تواند چاره اساسی برای حل این مشکل باشد. احد وظیفه وضعیت جوی تهران را طی روزهای آینده پیش‌بینی کرد و گفت: وزش باد در روزهای آینده در تهران پیش‌بینی نمی‌شود و شرایط آرام جوی در اکثر مناطق این استان حاکم است. بنابراین آلاینده‌ها تا روز چهارشنبه و حتی صبح روز پنجشنبه میهمان تهران هستند.
عوارض آلودگی‌هوا


سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به هزینه بالای درمان عوارض ناشی از آلودگی هوا اعلام کرد که 48/2درصد تولید ناخالص ملی صرف اثرات مستقیم و غیرمستقیم آلودگی هوا می‌شود. ایرج حریرچی افزود: در دنیا به طور متوسط 48/2 تا هفت‌درصد تولید ناخالص ملی کشورها به دلیل آلودگی هوا از بین می‌رود. در کشور ما نیز 48/2‌درصد تولید ناخالص ملی صرف عوارض ناشی از آلودگی هوا می‌شود، یعنی سالانه ۳۴‌هزار‌میلیارد تومان برای اثرات مستقیم و غیرمستقیم آلودگی هوا هزینه می‌شود؛ به گزارش ایسنا، او با اشاره به تاثیر آلودگی هوا بر بروز بیماری‌های مزمن تنفسی، قلبی- عروقی، سرطان‌ها و کبد چرب اظهارکرد: مطالعات و تخمین‌هایی که در زمینه آمار مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا انجام می‌شود، می‌توانند مرگ‌های منتسب به آن را بررسی کنند.
آمارهای تکان‌دهنده خودروهای فرسوده
رئیس پلیس راهور ناجا با بیان اینکه بیشترین آلودگی هوا ناشی از سوخت‌های فسیلی است، ادامه داد: واقعیت این است که در کشور ما در سال ٨4، حدود 5/7‌میلیون دستگاه خودرو وجود داشته که در حال حاضر این میزان به ٢0‌میلیون خودرو رسیده و بیش از ٩0‌درصد خودروها نیز تولید داخل هستند. تولیدکنندگان می‌گویند مصرف خودروهایشان هفت لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است، اما عملا وقتی وارد چرخه فعالیت می‌شوند بیش از ١0 لیتر مصرف دارند. بنابراین باید برای داشتن هوایی سالم‌تر استاندارد خودرویمان را تغییر دهیم. مهری یکی از منابع آلایندگی را موتورسیکلت‌ها عنوان کرد و گفت: حدود ١١‌میلیون دستگاه موتورسیکلت در کشور تردد می‌کنند که بیش از ٩0‌درصد آنها کاربراتوری هستند. او با تاکید بر اینکه خودروهای فرسوده دو برابر خودروهای نو مصرف سوخت دارند به آمارهای این بخش اشاره کرد و گفت: ۷۴‌درصد مینی‌بوس‌ها، ۵۴‌درصد اتوبوس‌های شهری، ۴۲‌درصد اتوبوس برون شهری، ۳۸درصد تاکسی‌ها و کامیون‌ها، ۲۲‌درصد وانت‌بارها، ۱۹درصد سواری‌های دولتی و سه‌درصد سواری‌های شخصی و مجموعا 7/7درصد خودروهای کشور معادل یک‌میلیون و ۳۵۰‌هزار دستگاه فرسوده هستند که هرساله به این میزان افزوده می‌شود.
ورود دادستانی کرج به موضوع آلودگی هوا
دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان البرز گفت: با توجه به وضعیت آلودگی هوا و وجود ریزگرد‌ها در این استان وظایف هریک از ادارات مربوط به آلودگی هوا را مورد بررسی قرار داده‌ایم. به گزارش میزان، رضا شاکرمی تاکیدکرد: ۷۰‌درصد آلودگی هوا مربوط به خودرو‌های ناوگان درون‌شهری است.