حق با ملت است



دیروز، درست یک روز پیش از فرارسیدن سالگرد رونمایی از منشور حقوق شهروندی، نخستین اجلاس ملی گزارش اجرای حقوق شهروندی برگزار شد. در این همایش که در سالن اجلاس سران برگزار شد، چند عضو منتخب دولت، اعم از وزرا و معاونان رئیس جمهوری، گزارش اقدامات انجام شده در راستای تحقق این منشور و تأمین حقوق شهروندی ایرانیان را به مردم و رئیس جمهوری گزارش کردند. حجت‌الاسلام حسن روحانی نیز در سخنان خود، با اشاره به اینکه از دستگاه‌های مختلف خواسته است تا هر 6 ماه گزارش عملکرد را به وی ارائه کنند، تأکید کرد که خود نیز در سال آینده به مردم خواهد گفت که درباره حقوق شهروندی چه اقداماتی انجام شده است. روحانی خواستار آزادبودن فضای دانشگاه‌ها شد و خطاب به وزیر علوم تأکید کرد: دانشجوی ستاره‌دار نباید داشته باشیم. رئیس قوه مجریه همچنین از نقدهای ایرانیان نسبت به بودجه استقبال کرد و گفت باید روی عملکرد ما نورافکن باشد و مردم در همه زمینه‌ها اظهار نظر کنند. روحانی در سخنان خود با طرح این پرسش‌ها که اساساً برای چه انقلاب کردیم و انقلاب مشروطه برای چه بود؟ گفت: مردم انقلاب کردند، در انتخابات شرکت یا نقد می‌کنند که به حقوق ‌مادی، معنوی، اجتماعی و فردی‌ و به عبارتی به حق‌شان برسند. ملت ما از انقلاب مشروطه به این سو گفت که نمی‌خواهم رعیت باشم و یک آقایی هم آن بالا به نام شاه باشد که فرمانروایی کند و من هم مجری فرمان او باشم. همه انقلاب و تلاش برای این بود که مردم بگویند ما رعیت نیستیم، ما شهروندیم، شاه نمی‌خواهیم بلکه قانون می‌خواهیم. هر کس در این کشور، هر مسئولیتی دارد، بالاتر از قانون نیست و وظیفه‌ای مهم‌تر از اجرای قانون ندارد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، روحانی با بیان اینکه همه باید ذیل قانون کار کنیم، تصریح کرد: خدا رحمت کند امام(ره) عزیز و بزرگوار را که  می‌فرمود پیغمبر اسلام(ص) هم موظف بود به قانون عمل کند. حالا در قرآن که تعبیرهای خیلی عجیبی است، از جمله اینکه به پیغمبر می‌گوید اگر تو یک ذره از قانون منحرف شوی، هم در دنیا، هم در آخرت دو برابر مجازاتت می‌کنیم. بنابراین، اصل،  قانون است و هیچ‌کس حتی پیغمبر اسلام(ص) هم بالاتر از قانون نیست. به گفته وی، قانون اساسی باید در رأس باشد و بعد قوانین موضوعه؛ همه باید طبق قانون عمل کنیم. حقوق شهروندی هم همین است؛ حقوق شهروندی یعنی همه طبق قانون عمل کنیم.


 ضرورت دسترسی مردم به اطلاعات
روحانی، یکی از مهم‌ترین حقوق شهروندی را دسترسی مردم به اطلاعات دانست و تصریح کرد: همه باید بدانند چه خبر است و چه تصمیماتی دارد، اتخاذ می‌شود. به همین دلیل به دولت دستور دادم و اکنون هم دارد اجرا می‌شود که هر وزارتخانه و دستگاه که پیشنهادی را مطرح می‌کند، قبل از اینکه من پیشنهاد آن دستگاه را ببینم، باید در سایت منتشر شود. وی افزود: هر چند ممکن است آن پیشنهاد دو ماه دیگر در دستور کار قرار بگیرد و در دولت هم ممکن است تغییراتی بکند، اما از ابتدا که پیشنهاد دستگاه‌ها به دفتر هیأت دولت می‌آید، باید روی سایت برود تا همه آن را ببینند. همه باید ببینند دولت در ماه‌های آینده درباره چه می‌خواهد بحث کند.
 خوشحالی از نقد بودجه توسط  مردم
روحانی با ابراز خوشحالی از نقد بودجه از سوی مردم در فضای مجازی و رسمی، اظهار کرد: شما نمی‌دانید در این روزهای اخیر چقدر خوشحالم. شاید باور نکنید اگر بگویم چقدر خوشحالم که وقتی بودجه ما  به مجلس رفت، از فردا در فضای مجازی، غوغایی بپا شد. چقدر زیبا. همه مردم به صحنه آمده‌اند، اظهار نظر و نقد می‌کنند. سازمان برنامه و بودجه، دولت و شخص رئیس جمهوری را نقد می‌کنند.
وی با بیان اینکه دست‌شان درد نکند، ‌دست‌شان را می‌بوسم، اضافه کرد: باید خادم و نماینده خودتان را نقد کنید. راجع به بودجه‌ها مردم صحبت می‌کنند و می‌گویند فلان دستگاه چرا باید اینقدر پول بگیرد. این حق مردم است. مردم دارند مقایسه می‌کنند، می‌گویند فلان دستگاه فرهنگی اینقدر میلیارد تومان بودجه برایش گذاشتید. اعتراض می‌کنند و می‌گویند چرا اینقدر زیاد؛ اهلاً و سهلاً، همه چیز با مردم است.
رئیس جمهوری، مجلس و دولت را نماینده مردم و نظرات مردم را در رأس دانست و افزود: اگر مردم می‌گویند این پول زیاد است، ‌اگر نظر عمومی مردم این است، نه یک تا 10 نفر، بلکه اگر فهمیدیم نظر عام مردم این است، اگر اکثریت مردم چیزی می‌گویند، درست می‌گویند، حق با آنان است، حق با دولت نیست، حق با ملت است.
مردم باید بدانند پول خزانه کجا صرف می‌شود
روحانی با اشاره به اینکه یک فهرست بلندبالایی از 17 دستگاه مختلف بود که فقط پول از ما می‌گرفتند، گفت: اول سال به آنها پول می‌دادیم، اگر یک روز هم دیر می‌شد، اعتراض می‌کردند که چرا دولت پول ما را نداده و چرا دیر داده است. بعد که می‌گوییم این پول را کجا صرف کردید، می‌گفتند به شما ربطی ندارد. پولی دادید به ما،‌ خداحافظ شما، ما هر کجا بخواهیم صرف می‌کنیم. رئیس جمهوری با بیان اینکه نمی‌خواهم گله کنم که بگویم بعضی از آن پول‌ها صرف تخریب دولت می‌شد، این موضوع را بی اهمیت دانست و افزود: اما این پول کجا خرج شد و رفت؟ اکنون پشت همین تریبون، به وزیر اقتصاد و به خزانه دستور می‌دهم، از سال 97، هر بودجه‌ای که به هر دستگاهی تخصیص می‌دهد یا پرداخت می‌کند، باید بلافاصله در سایت اعلام کنید تا همه مردم بدانند. وی تصریح کرد: مردم باید بدانند که پول خزانه به چه کسی، به کدام نهاد و دستگاه داده می‌شود. اگر دستگاهی، عمومی غیردولتی است، این دستگاه از مردم و خزانه پول، عوارض و مالیات نمی‌گیرد، البته اشکال ندارد، خودشان جایی با پول خودشان کار ‌کنند اما اگر بنا شد از خزانه یعنی از بیت‌المال و جیب مردم پولی بگیرد، باید گزارش بدهند و به مردم بگویند این پول را چه کردند و کجا خرج کردند. رئیس شورای اقتصاد با بیان اینکه باید مردم درباره بودجه و موضوعات مختلف اظهار نظر کنند و غیر از این راهی برای جلوگیری از فساد وجود ندارد، گفت: ولله بالله اگر صدها دستگاه مبارزه با فساد درست کنیم، اگر ده‌ها دادگاه با فساد مبارزه کنند، نمی‌توانیم فساد را ریشه‌کن کنیم، مگر آنکه مردم به صورت شفاف ببینند ما چه می‌کنیم، باید در اتاق شیشه‌ای برویم، باید نورافکن روی ما باشد و ‌باید همه ما را مشاهده کنند.
ایستادگی در برابر فیلترینگ
رئیس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه در 5-4 سال گذشته، روزی نبوده که با نهادها و دستگاه‌های مختلف در جلسات صحبت و بحث نکنم، ادامه داد: هر روز می‌آمدند که آنجا را فیلتر کنیم و آن شبکه را ببندیم. می‌گفتم چرا؟ و ایرادی را پیدا کرده و می‌گفتند. آیا اگر یک راننده تخلف کرد، باید بزرگراه‌ها را ببندیم؟ اگر قطار یکبار تصادف کرد، آیا باید کل قطارها را جمع کنیم؟ این چه حرف و استدلالی است؟ مگر می‌شود در دنیای امروز از فضای اینترنت خارج شد و بگوییم که می‌خواهیم اشتغال درست کنیم؟ مگر شدنی است؟ روحانی که اظهاراتش با تشویق‌های پی درپی حاضران تأیید می‌شد، با اشاره به اینکه در دنیای امروز 70درصد خدمات از طریق اینترنت و فضای مجازی انجام می‌گیرد، گفت: امروز دیگر نمی‌شود به دنیای 50 سال پیش برگردیم. درست است که سن و جوانی‌مان برای 50 سال پیش است، اما افکار ما باید در دنیای امروز باشد. وی با بیان اینکه بزرگ‌ترین حق جوانان عزیز ما در این کشور اشتغال است، اضافه کرد: وزیر ارتباطات گزارش داد و گفت که 30 هزار اشتغال در یکی از شبکه‌های اجتماعی کشور هست. قرار ما این است که صدها هزار شغل در فناوری ارتباطات درست کنیم. مگر می‌توانیم این فضا را به خاطر اینکه کسی تخلف کرده و ایراد دارد، ببندیم.
روحانی با اشاره به اینکه باید برویم اشکال و ایراد را رفع کنیم، اظهار کرد: نمی‌خواهم بگویم فضای اینترنت خطر ندارد، اتوبان را هم خطرناک می‌بینم. شما اگر ملاحظه نکنید و بروید وسط اتوبان ماشینی به شما می‌زند؛ باید مراقبت کنید. باید به جوان آموزش دهیم که اینجا اتوبان است، پیاده‌رو نیست که بخواهی در آن قدم بزنی. باید به راننده آموزش بدهیم که در اتوبان نمی‌شود دنده عقب حرکت کرد.
مردم را آزاد بگذاریم
رئیس جمهوری با بیان اینکه ما فضای اینترنت امن و سالم و راحت و ارزان می‌خواهیم، اما در عین حال ما یک فضای امنیتی نمی‌خواهیم، اضافه کرد: نمی‌خواهیم برویم  ببینیم در زندگی و امور خانوادگی مردم چه خبر است؟ دو تا دوست چه می‌کنند؟ کی به چه کسی و فلان فرد سیاسی یا حزب سیاسی چه پیامک زد و چی گفت؟ رها کنیم، دست برداریم و مردم را آزاد بگذاریم. نمی‌شود! آن دوره گذشت، والله گذشت، ول کنید.
وی که سخنانش با تشویق مستمر حضار همراه شده بود، ادامه داد: یک مقدار هم قبول کنیم که مردم خودشان هم حساس‌ هستند. فکر می‌کنیم دیندار فقط ما هستیم؟! مردم به دین، به اخلاق، به فرهنگ، به ایرانی بودن، مذاهب، به زبان و به لهجه خودشان احترام می‌گذارند. دوست دارند و می‌فهمند. فکر می‌کنیم عقل مطلق هستیم و نعوذ بالله مردم بی‌خبر. نخیر این طور نیست. مردم، جوان‌ها و دانشجوهای ما، یک قدم از ما جلوترند. بگذاریم فضای دانشگاه آزاد باشد. همین‌جا به آقای دکتر غلامی می‌گویم دانشجوی ستاره‌دار نباید داشته باشیم. روحانی ادامه داد: اگر کسی می‌آید از ما کنتور آب می‌خواهد و از آب می‌خواهد استفاده کند، از دین و مذهبش می‌پرسیم! می‌گوییم اول بیا این را پر کن که دین و مذهبت چیست؟ برای کدام گروه سیاسی هستی؟ نماز شب می‌خوانی یا نه؟! روزه و ماه رمضان و مستحبات را انجام می‌دهی؟ چه کار به کار مردم داری! آب می‌خواهد، خب به او بدهید. مردم برق می‌خواهند، تو بگو برق می‌خواهی کتاب بخوانی و بعد یک نامه‌ای بنویسی خلاف مصالح با این برق!؟ شما چکار به این کارها داری؟ برق را بده، پولت را بگیر. رئیس جمهوری افزود: طرف می‌خواهد در مقاطع لیسانس و فوق‌لیسانس تحصیل کند، چه کار داری به زندگی‌اش؟ می‌رویم از همسایه می‌پرسیم طرف می‌خواهد فوق‌ لیسانس بخواند! حراست می‌رود از همسایه می‌پرسد که این جوان، جوان خوبی است؟ اینکه در خانه‌اش زندگی می‌کند، همسرش است؟ به شما چه ربطی دارد؟ این غلط‌ها دیگر چیست؟
ولله پیغمبر شنود نمی‌گذاشت!
روحانی در میان تشویق حضار تأکید کرد: فضا را برای حقوق مردم باز بگذاریم. البته اگر کسی قانون را زیر پا گذاشت، اگر کسی جرمی انجام داد، آنجا دادگاه و دادستان هست، باید برود. اما در امور مردم و زندگی خصوصی مردم تفحص نکنیم. فرمان 8 ماده‌ای امام(ره) را یادمان نرود. این فرمان را به صورت تابلو نصب کنیم و همگان و هر روز، آن را بخوانیم. رئیس جمهوری ادامه داد: امام(ره) در آن سالی که آن همه کشتار بود و گروهک‌ها در ایران کشتار می‌کردند، فرمود اگر وارد خانه مردمی شدید، به‌عنوان اینکه این تروریست است و فهمیدید اشتباه است، بعد که رفتید آنجا،‌آلات قمار و شراب است، اگر برگردید و نقل کنید، باید تعزیر شوید. حق ندارید نقل کنید. در خانه خصوصی مردم بوده، به تو چه؟ تو رفته بودی تروریست بگیری، فهمیدی اشتباه کردی، خداحافظ شما. بعد بگویید ما رفتیم، تازه یک چیز بهتری پیدا کردیم. حالا بیا پرونده درست کن و طرف را دستگیر کن. مگر ما متخصص درست کردن پرونده برای مردم هستیم؟
وی با بیان اینکه ببینیم پیغمبر با مردم چگونه رفتار می‌کرد، اضافه کرد: والله پیغمبر با علم الهی و با استعداد بلند ذاتی‌اش، همه منافق‌ها و کفار را می‌شناخت و می‌دانست، اما آیا به آنان متعرض می‌شد؟ به آنان می‌گفت شما در خانه چه کردی؟ به آنان می‌گفت دیشب چه اقدامی انجام می‌دادی؟ نمی‌گفت اگر هم می‌خواست محاکمه کند، باز هم از علمش استفاده نمی‌کرد. والله پیغمبر شنود نمی‌گذاشت!
رئیس شورای عالی امنیت ملی، با تأکید بر دخالت نکردن در زندگی خصوصی مردم، گفت: موارد استفاده از شنود مشخص است. غیر از مواردی مانند تروریسم، جنایات سازمان یافته و توطئه علیه کل کشور، دیگر شنود نداریم و این مصوبه شورای عالی امنیت ملی است. به همه دستگاه‌های امنیتی از وزارت اطلاعات، سپاه، نیروی انتظامی و چند تا دستگاه دیگری هم که گاهی از این کارها می‌کنند، اعلام می‌کنم که باید به قانون عمل شود و همه دستگاه‌ها و دستگاه امنیتی، باید بدانند که نوکر و خادم مردم هستند.
مردم و جوانان بودجه را رها نکنند
رئیس جمهوری در ادامه، با بیان اینکه اگر می‌خواهیم کشورمان درست شده و در مسیر درست حرکت کند باید فضا را باز و شفاف کنیم، تأکید کرد: از مردم ایران و از همه جوانان می‌خواهم مسأله بودجه 97 را رها نکنید، ادامه دهید و ببینید در بودجه چه خبر است و این نورافکن‌ها باید در همه ردیف‌ها وارد شود. همه دستگاه‌هایی که در سال 97 بودجه می‌گیرند، باید به مردم اعلام شود که بودجه را کجا خرج کردند و این مسیر خوبی است که آغاز شده است.
روحانی خطاب به ملت ایران گفت: به‌عنوان رئیس جمهوری سر پیمان خودم تا آخر خواهم بود و از شما مردم، جوان‌ها، زن‌ها، مردها، روستاییان، شهری‌ها، فرهیختگان و‌ هنرمندان نیز می‌خواهم بر سر پیمان بمانید. ما با هم کاری را شروع کردیم و باید با هم ادامه دهیم. روحانی در تمام ساعات دولت دوازدهم به شما، رأی، نظر، حمایت و انتقاد شما نیازمند است. شما باید پرسشگر باشید و وظیفه ما پاسخگویی است. ما باید پاسخ دهیم. بر سر پیمان‌مان، تا پای جان ایستاده‌ایم و باید کشور را پیش ببریم. ده‌ها مشکل پیش‌ روی ماست، اما اگر دست به دست هم دهیم، همه را حل خواهیم کرد. می‌توانیم و ملت ما این قدرت را دارد.
مخالفان برجام به ترامپ دل نبندند
رئیس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به اینکه 2سال از برجام گذشته و در این مدت چندین بار امریکایی‌ها خواستند تا برجام را از بین ببرند، تأکید کرد: تا امروز نتوانسته‌اند کاری از پیش ببرند و به اعتقاد من تا آخر هم نخواهند توانست. اگر هم کسی با برجام مخالف است به ترامپ دل نبندد کاری برایتان نمی‌کند. برجام می‌ماند و ما راه را ادامه می‌دهیم.
وی همچنین با بیان اینکه طرح تحول سلامت خواهد‌ ماند و دولت آن را به‌عنوان یکی از حقوق مهم شهروندی در امر سلامت، ادامه می‌دهد، اضافه کرد: آرامش اقتصادی نیز به‌عنوان یک حق مهم شهروندی است که ادامه خواهد یافت. مردم بدانند بنای ما در تورم، مهار تورم و در رشد، رشد مثبت اقتصادی است. بنای دولت در مسأله سکه و ارز و بازار سرمایه، تعادل صحیح است. ممکن است مشکلی پیش بیاید که آن را با کمک شما و در کنار هم حل خواهیم کرد. رئیس جمهوری با تأکید بر اینکه دولت دوازدهم از فضای مجازی، فضای اینترنت و ارتباط مردم با دنیا حراست خواهد کرد، گفت: بعضی‌ها که شب‌ها تا صبح خواب می‌بینند، بدانند آن خواب‌ها تعبیر نمی‌شود، پس به خواب‌های خودتان دل نبندید. فضای ارتباط مردم با جهان، حفظ خواهد شد، ما دنبال فیلتر کردن شبکه‌های اجتماعی نخواهیم بود. اینجا وزیر ماست به مردم قول می‌دهد دستش روی دکمه فیلترینگ نخواهد رفت. روحانی با اشاره به آمار منفی اشتغال زنان در گذشته، خاطرنشان کرد: در سال گذشته 67 درصد اشتغال ایجاد شده مربوط به زنان جامعه ما بوده است. پس ما به عهد و پیمان‌مان وفا کردیم. رئیس جمهوری با بیان اینکه به همه وزارتخانه‌ها گفته‌ام، حداقل، دو جوان و حداقل یک خانم در سطح معاون یا مشاور ‌باید منصوب کنند، اضافه کرد: ما بعضی مواقع می‌گوییم شرکت‌های دولتی را خصوصی کردیم، اما واقعاً چه کردیم؟ آن شرکت دولتی را می‌دهیم به بازنشسته‌های خودمان، این شد خصوصی! به دولت اعلام می‌کنم همه کارهایی که واگذار می‌شود به بخش‌های مردمی، باید حداقل 50 درصد آن جوان‌ها باشند. بازنشسته هم باشد، 20 تا 40 درصد، نه اینکه همه بازنشسته‌ها را شما اینجا می‌آورید. پس جوان‌ها کی مشغول به کار شوند؟
افزایش قیمت حامل‌های انرژی صرف اشتغال می‌شود
وی، اشتغال را جزو حقوق شهروندی و یکی از وظایف دولت دانست و خطاب به مردم گفت: هیچ چیزی را گران نخواهیم کرد، مگر اینکه خواهیم گفت این پول کجا صرف خواهد شد و اگر شما قبول داشتید، آن کار را خواهیم کرد.
رئیس جمهوری، اشتغال جوانان را یکی از اولویت‌های مردم در انتخابات دانست و افزود: می‌گویند ممکن است حامل‌های انرژی گران شود. به شما اعلام می‌کنم، قیمت بنزین و گازوییل از نصف قیمت جهانی بالاتر نخواهد بود. قانون به ما گفته باید ظرف 5 سال به قیمت جهانی برسانیم. چرا؟ به‌دلیل اینکه ما می‌دانیم شرایط زندگی مردم چگونه است؟ اما اگر پولی از این بابت از مردم گرفته شود، من به سازمان برنامه و بودجه و به دولت گفته‌ام، این پول صرفاً برای اشتغال جوان‌ها خواهد بود و بس؛ فقط برای اشتغال. روحانی که سخنان او با تشویق حضار همراه شده بود، محیط زیست را هم جزو حقوق شهروندی برشمرد و اضافه کرد: در روزی داریم در تهران صحبت می‌کنیم که متأسفانه مدارس ما به‌دلیل آلودگی هوا تعطیل است. اینجا به وزیر صنعت و وزیر نیرو و وزیر نفت و مسئول محیط زیست می‌گویم، این مسئولیت سنگین ماست. صنعت ما باید درست شود. خودرو و نیروگاه و بنزین و گازوییل و وسایل گرم‌کننده‌ منزل‌های ما باید درست شود. همه باید دست به دست هم دهیم. در یک روزهایی هم ماشین شخصی استفاده نکنیم. راه دیگری نداریم. وی با بیان اینکه حقوق شهروندی ما، استاندارد شدن همه چیز است، افزود: یکی از کارهای دولت دوازدهم استاندارد شدن همه مشاغل است. باید در آموزش فنی و حرفه‌ای در دبستان و دبیرستان و دانشگاه، آموزش‌های ارائه شده
استاندارد باشد.
همه می‌خواهند مداخله کنند
وی در بخش پایانی سخنان خود، با بیان اینکه حقوق شهروندی با نوشتن یا ابلاغ و پایش درست نمی‌شود، اظهارکرد: باید به گفتمان و فرهنگ تبدیل شود. باید در دانشگاه، وزیر علوم ما بتواند دانشگاه را اداره کند. هر روز از این طرف و آن طرف به او دستور می‌دهند، ما راست و چپ نداریم که دستور دهند. وزیر مسئولیت دارد و قانون اساسی این را می‌گوید. وزیر باید در همه آن جمعیت‌ها و شوراهایی که شرکت می‌کند، حرف بزند. در مسأله فرهنگ، وزیر ما مسئول است. وزیر فرهنگ و وزیر آموزش و پرورش ما مسئول است. اینها مسئولیت دارند. در سیاست خارجی وزیر خارجه ما مسئول است. رئیس جمهوری با بیان اینکه نمی‌شود همه بخواهند مداخله کنند، تأکید کرد: معیار ما قانون اساسی است. ما باید بر مبنای قانون اساسی عمل کنیم. اصل 113 قانون اساسی می‌گوید رئیس جمهوری مسئول اجرای قانون اساسی است و همه ما باید قانون اساسی را اجرا کنیم. ما چیزی فرای قانون اساسی و قانون در این کشور نداریم.

نیم نگاه
فضا را برای حقوق مردم باز بگذاریم. البته اگر کسی قانون را زیر پا گذاشت، اگر کسی جرمی انجام داد، آنجا دادگاه و دادستان هست، باید برود. اما در امور مردم و زندگی خصوصی مردم تفحص نکنیم. والله پیغمبر شنود نمی‌گذاشت!
از مردم ایران و از همه جوانان می‌خواهم مسأله بودجه 97 را رها نکنید، ادامه دهید و ببینید در بودجه چه خبر است و این نورافکن‌ها باید در همه ردیف‌ها وارد شود
به‌عنوان رئیس جمهوری سر پیمان خودم تا آخر خواهم بود و از شما مردم، جوان‌ها، زن‌ها، مردها، روستاییان، شهری‌ها، فرهیختگان و‌ هنرمندان نیز می‌خواهم بر سر پیمان بمانید. ما با هم کاری را شروع کردیم و باید با هم ادامه دهیم
بعضی‌ها که شب‌ها تا صبح خواب می‌بینند، بدانند آن خواب‌ها تعبیر نمی‌شود، پس به خواب‌های خودتان دل نبندید. فضای ارتباط مردم با جهان، حفظ خواهد شد، ما دنبال فیلتر کردن شبکه‌های اجتماعی نخواهیم بود. اینجا وزیر ماست به مردم قول می‌دهد دستش روی دکمه فیلترینگ نخواهد رفت
ولله بالله اگر صدها دستگاه مبارزه با فساد درست کنیم، اگر ده‌ها دادگاه با فساد مبارزه کنند، نمی‌توانیم فساد را ریشه‌کن کنیم، مگر آنکه مردم به صورت شفاف ببینند ما چه می‌کنیم، باید در اتاق شیشه‌ای برویم، باید نورافکن روی ما باشد و ‌باید همه ما را مشاهده کنند
بگذاریم فضای دانشگاه آزاد باشد. همین‌جا به آقای دکتر غلامی می‌گویم دانشجوی ستاره‌دار نباید داشته باشیم


مسئولان در نخستین اجلاس ملی گزارش اجرای حقوق شهروندی گزارش دادند
 دستاوردها  و  راهکارهای رفع موانع اجرای حقوق شهروندی
نخستین اجلاس ملی گزارش اجرای حقوق شهروندی با گزارش دو معاون رئیس جمهوری، پنج وزیر و دستیار رئیس جمهوری در امور حقوق شهروندی از پیشرفت‌ها و راهکارهای رفع موانع تحقق حقوق شهروندی آغاز و در پایان گزارش هر یک از این مسئولان نیز رئیس جمهوری تأکیدات و توصیه‌های ویژه‌ای ارائه کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی در ابتدای این مراسم و پس از آغاز گزارش مسئولان، اظهارداشت: در سالروز رونمایی از منشور حقوق شهروندی علاقه‌مند بودیم که همه وزرا، معاونان رئیس جمهوری و مسئولین دستگاه‌های اجرایی بتوانند گزارشی را در این راستا ارائه کند که به دلیل محدودیت زمان، امکان آن وجود ندارد. دکتر روحانی تأکید کرد: از همه وزرا، معاونان و مسئولان می‌خواهم تا در زمینه عملکرد یکسال گذشته خود در مسیر اجرای حقوق شهروندی و برنامه‌هایی که برای سال‌جاری دارند، به مردم گزارش دهند.
در این مراسم پیش از سخنان رئیس جمهوری، شهیندخت مولاوردی دستیار رئیس جمهوری در امور حقوق شهروندی گزارشی در زمینه اقدامات انجام شده برای اجرای منشور حقوق شهروندی و چالش‌های گوناگون در بخش‌های، فرهنگی، مدیریتی، سیاسی، اقتصادی، فناورانه و قانونی و مشارکت‌های مردمی، داوطلبانه و بخش خصوصی، ‌ارائه کرد.
دستیار ویژه رئیس‌جمهوری با بیان این‌که تحقق حقوق شهروندی با چالش‌هایی روبه‌رو است، گفت: در گام اول نیازمند آسیب‌شناسی چالش‌ها و موانع هستیم. باید گفتمان حقوق شهروندی به عمیق‌ترین لایه‌های جامعه برسد که این اتفاق نیازمند گذشت زمان و حضور و رویکرد فعال دولت است.
ارایه عملکرد یکساله معاونت حقوقی
همچنین لعیا جنیدی معاون حقوقی رئیس جمهوری نیز در این مراسم گزارشی از اهم موارد عملکرد یکساله معاونت حقوقی ریاست جمهوری در حوزه حقوق شهروندی، شامل تهیه فهرست تکالیف عام و خاص، دستگاه‌های اجرایی، تهیه پیش‌نویس لوایح چهارگانه ناظر بر حقوق شهروندی، اقدامات در زمینه آموزش و تحقیقات و انجام پژوهش‌های کاربردی و پشتیبانی حقوقی دستگاه‌ها در اجرای حقوق شهروندی ارائه کرد.
رئیس جمهوری پس از گزارش معاون حقوقی رئیس جمهوری، گفت: اگر بخواهیم حقوق شهروندی به‌طور مستمر مورد رسیدگی و تکمیل قرار بگیرد، می‌بایست مسئولان معاونت حقوقی ریاست جمهوری، رئیس سازمان اداری و استخدامی و دستیار ویژه حقوق شهروندی رئیس جمهوری، باید به‌طور مداوم برای تکمیل حقوق شهروندی و برنامه‌هایی که از سوی وزارتخانه‌ها، برای اصلاح، فرستاده می‌شود، با هم جلسه داشته و طراحی و برنامه‌ریزی کنند و در صورت لزوم آنها را در هیأت وزیران مطرح کنند. دکتر روحانی از تلاش‌های حجت‌الاسلام مجید انصاری و نقش ارزشمند وی در تدوین منشور حقوق شهروندی، قدردانی کرد.
تدوین سند کار شایسته
دکتر علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در این اجلاس، گزارشی از اقدامات و برنامه‌های آینده این وزارتخانه در راستای اجرای حقوق شهروندی در بخش‌های گوناگون تدوین سند کار شایسته، حق اشتغال بدون تبعیض برای همگان در کلیه ارکان، تدوین و اجرای سیاست‌های اشتغال، مبتنی بر کاهش فقر و اشتغال در مناطق روستایی و عشایری و مناطق محروم، توجه به حقوق اصناف و تشکل‌های مختلف، ایجاد نظام مشارکتی و معنا دادن به شرکای اجتماعی، گسترش اورژانس اجتماعی و توجه به حقوق و اشتغال زنان،‌بیمه زنان سرپرست خانوار، گسترش، طرح‌های غربالگری کودکان، توجه به حقوق سالمندان و معلولان و ارائه لایحه حمایت جامعه از معلولان، به مجلس، ارائه کرد. رئیس جمهوری پس از ارائه گزارش وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مسئولیت این وزارتخانه را در اجرای حقوق شهروندی، مضاعف برشمرد و اظهار داشت: این وزارتخانه مسئول رسیدگی به افرادی است که نیازمند مدد در جامعه هستند و این در حالی است که همه ما در برابر مددجویان جامعه وظیفه‌ای سنگین برعهده داریم.
دکتر روحانی با اشاره به اینکه این بخش یکی از جاهایی است که مساوات به معن ی واقعی کلمه می‌تواند، استقرار پیدا کند، گفت: زمانی که فردی نیاز به مدد و حمایت دارد، هیچ‌کس برای کمک کردن به او دیگر از مذهب، قومیت و تفکر سیاسی‌اش، سؤال نمی‌کند و در اینجا مسائل انسانی، به‌طور یکجا متبلور است.
رئیس جمهوری تأکید کرد: حمایت از مددخواهان باید تمرینی در راستای برقراری حقوق مساوی ملت و شهروندان برای ما باشد و امیدواریم، خداوند به ما توفیق داده و در برابر خانواده‌هایی که نیاز به مدد دارند، شرمنده نباشیم.
اجرایی شدن قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات
دکتر سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گزارشی اهم اقدامات انجام شده در حوزه حقوق شهروندی در این وزارتخانه را ارائه کرد. براساس این گزارش اجرایی شدن قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات با استقرار دبیرخانه و سامانه آن، حذف مقررات مانع محیط کسب و کار فرهنگی، کاهش مراجعات مردمی و صرفه‌جویی در وقت و هزینه آنان، شفاف‌سازی حمایت‌های مالی از حوزه فرهنگ در حیطه‌های نشر، مطبوعات، جشنواره‌ها و رویدادهای فرهنگی از جمله اقدامات انجام شده در راستای اجرای حقوق شهروندی در این وزارتخانه است.
همچنین استقرار حرفه‌ای نظام مالکیت، فکری، معنوی در حوزه فرهنگ و هنر، استقرار نظام دسترسی آزاد به اطلاعات، انتشار جامع حمایت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد از بخش فرهنگ و هنر، استقرار دولت الکترونیک و پنجره واحد برای تمامی خدمات فرهنگی - هنری و کمک به ایجاد و توانمندسازی اهالی فرهنگ و هنر از برنامه‌های آینده این وزارتخانه، برای توسعه اجرای حقوق شهروندی در این بخش است.
رئیس جمهوری پس از گزارش وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، با قدردانی از تلاش‌های وی و آقای علی جنتی وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی، وظیفه این وزارتخانه را در زمینه اجرای حقوق شهروندی متفاوت از سایر دستگاه‌ها دانست و افزود: وزارت ارشاد با فرهیختگان جامعه، نویسندگان، هنرمندان، خبرنگاران و مسئولان رسانه‌ها، سر و کار دارد و این در حالی است که در گذشته این قشر کاستی‌ها و مشکلات فراوانی برای انجام رسالت‌های خود داشته‌اند و امیدوارم در طول 4 سال گذشته این مضیقه‌ها کمتر شده باشد. دکتر روحانی کاهش صدور مجوزها در وزارت فرهنگ و ارشاد را مثبت دانست و گفت: در حقیقت خواست مردم این است که دولت دست از سر آنها برداشته و ما مداخلات‌مان را در زندگی آنها کم کنیم.
رئیس جمهوری گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، یکی از بخش‌هایی است که به‌طور قانونی و گاه سلیقه‌ای در کاری که هنرمندان و خلاقان آثار هنری و علمی، انجام می‌دهند مداخله می‌کند و این در حالی است که باید به قانونی بودن آثار اکتفا کرده و سلیقه‌ای بودن را کنار بگذاریم.
تحقق دولت همراه
مهندس محمدجواد آذری‌ جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز ضمن ارائه گزارشی از عملکرد این وزارتخانه در راستای اجرای حقوق شهروندی، گفت: تکمیل زیرساخت‌های ارتباطی در کشور گردش آزاد اطلاعات و شفافیت در نظام اداری، ایجاد فرصت برابر شغلی برای جوانان، تحقق دولت همراه و کاهش هزینه‌های مردم در مراجعه به دستگاه‌های اجرایی از جمله اقدامات این وزارتخانه در راستای اجرای حقوق شهروندی است.
براساس گزارش وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات،رونمایی از نرم‌افزار موبایل محور دولت همراه، حمایت از توسعه سرویس‌های عمومی، تعامل با سرویس‌دهندگان بین‌المللی، بهره‌برداری از سامانه‌های اختصاصی برای رسیدگی به شکایات مردم، ذخیره‌سازی و پردازش اطلاعات در سرورهای داخلی و بهره‌مندی از شورای اجرایی ارتباطات از برنامه‌های این وزارتخانه در آینده خواهد بود.
دکتر روحانی پس از استماع گزارش وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، گفت: امروز بخش مهمی از حقوق شهروندی مردم،‌ ارتباطات آسان، ارزان و امن با حفظ حریم خصوصی است.
رئیس جمهوری با اشاره به این‌که آقای جهرمی در مسئولیتی قرار دارد که نسبت به وی فشار زیادی وجود دارد، افزود: از ابتدای دولت یازدهم نسبت به فشارهای مختلف ایستادگی کردیم تا مردم بتوانند، ارتباط سهلی را از لحاظ علمی و شغلی داشته باشند و امروز این فشارها همچنان وجود دارد و ما نیز همچنان ایستادگی می‌کنیم. به وزیر ارتباطات هم می‌گوییم که در برابر ناملایمات و فشارها بایستد و بداند که همه دولت از او پشتیبانی خواهند کرد.
دکتر روحانی ادامه داد: البته این کار ساده‌ای نیست، بلکه حق بزرگ مردم است و اینکه یک فردی که در دوره لیسانس خود 140 واحد را گذرانده بخواهد برای سرنوشت یک ملت، با قلم خودش تصمیم بگیرد، شدنی نیست.
رئیس جمهوری خاطر نشان کرد: اگر فردی در مصرف آب اسراف کند، آیا قاضی می‌تواند دستور بدهد که آب یک شهر را قطع کنند؟ باید با متخلف برخورد شود و نمی‌توانیم بخاطر تخلف یک نفر، ملتی را از امکانی محروم کنیم.
دکتر روحانی ادامه داد، برای ما اخلاق و آینده جوانانمان حائز اهمیت است و معتقدیم که کودکان و نوجوانان کشور باید محافظت شوند، ضمن اینکه باید از فرهنگ، ایمان و آینده جوان‌نمان مراقبت کنیم از حقوق ملی هم نمی‌توانیم به راحتی بگذریم و تا روزی که رئیس جمهوری باشم نمی‌گذارم که این اتفاق در کشور بیفتد.
تصویب سند حقوق شهروندی
جمشید انصاری معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور نیز در گزارشی به چگونگی تبیین و تصویب سند حقوق شهروندی در نظام اداری کشور اشاره کرد و گفت: تدوین مصادیق حقوق شهروندی در نظام اداری، تقسیم کار ملی و پیش‌بینی دامنه مسئولیت‌ها و تعیین دامنه شمول تصویب‌نامه حقوق شهروندی و ضمانت اجرای مشخص برای آن از جمله اقدامات این سازمان در راستای اجرای حقوق شهروندی است.
معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور، همچنین آموزش و فرهنگ‌سازی و نهادینه کردن عدالت استخدامی و شایسته‌گزینی در نظام اداری، توسعه سازمان‌های مردم‌نهاد، برای نظارت بر رعایت حقوق شهروندی در نظام اداری، اجرای برنامه‌ ارتقای سلامت و مقابله با فساد اداری، الکترونیکی کردن خدمات دولت و استقرار میز خدمت و سنجش میزان رضایتمندی مردم را از دیگر فعالیت‌های انجام شده در این راستا عنوان کرد. رئیس جمهوری پس از گزارش رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور، با اشاره به این‌که بخش بزرگی از مسائل مربوط به حقوق شهروندی در زمینه خدماتی است که دستگاه‌های مختلف ارائه می‌کنند که از لحاظ کیفیت، زمان و هزینه بسیار حائز اهمیت است، گفت: دولت الکترونیک می‌تواند بخش بزرگی را در این زمینه جبران کند، اما باید به گونه‌ای باشد که مردم برای انجام کارها و مطالبات خود، در هر دستگاهی تنها به یک میز مراجعه کند و اینطور نباشد که یک نفر مجبور باشد، برای انجام کاری، تمامی اتاق‌ها و راهروهای آن دستگاه را طی کند.
دکتر روحانی با تأکید بر این‌که باید برای هر خدمت زمان‌بندی شده و کیفیت آن کنترل شود، گفت: دستگاه‌ها باید برای به دست آوردن کمترین زمان پاسخگویی با یکدیگر رقابت کنند و در این صورت بسیاری از مفاسد کاسته شده و یا از بین می‌رود و مقررات وضع شده از سوی سازمان اداری و استخدامی می‌تواند ما را در رسیدن به این خواسته کمک کند.
آموزش خانواده در سطح کشور
سیدمحمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش نیز در این مراسم گزارشی از اقدامات موانع فرارو و برنامه‌های آینده این وزارتخانه در راستای اجرای حقوق شهروندی ارائه کرد. تدوین دروس مرتبط با حقوق شهروندی، جذب، نگهداشت و تربیت حدود 8 هزار نفر مدرس، آموزش خانواده در سطح کشور، چاپ 290 جلد کتاب درباره حقوق شهروندی، نظارت و ارزیابی اجرای برنامه حضور مشاور در محاکم قضایی برای کمک به نوجوانان و جوانان، ‌ارتقا و گسترش فعالیت‌های آموزشی در کانون‌های اصلاح و تربیت و زندان‌ها، تشکیل کمیته مسائل اهل سنت و آسیب‌شناسی برنامه‌های آموزشی و درسی، سامانه یکپارچه مدارس و مراکز غیردولتی از جمله برنامه‌های وزارت آموزش و پرورش در زمینه اجرای حقوق شهروندی است.
رئیس جمهور پس از گزارش وزیر آموزش و پرورش این وزارتخانه را از لحاظ مسئولیت فرهنگی و وسعت بسیار مهم دانست و گفت: امروز 13 میلیون نوجوان و جوانان کشور برای تربیت و آموزش در اختیار این وزارتخانه هستند.
دکتر روحانی با بیان اینکه باید به دانش‌آموزان ضمن تدریس دروس‌شان حقوق شهروندی را بیاموزیم، افزود: آنها باید حق خود را در  برابر معلم وزارتخانه و مسئولان کشور بدانند و حقوق شهروندی هم باید در درس، کتاب و تعلیم، آموخته شود و هم در مقام عمل باید توسط معلمان با اعمال و رفتار آنان و پاسخگو بودن و احترام به دانش‌آموزان در ذهن فرزندان ما شکوفا شود.
رئیس جمهوری مهارت زندگی را از حقوق مسلم فرزندان این کشور برشمرد و گفت: آموزش و پرورش ما باید به گونه‌ای حداقل، یک نوع مهارت را به دانش‌آموزان بیاموزد که آنها پس از فراغت از تحصیل در دبیرستان، بتوانند، یک کار را با مهارت، انجام دهند. دکتر روحانی اخلاق را از مسائل مهم و حقوق دانش‌آموزان دانست و افزود: حقوق مذاهب، اقلیت‌ها براساس قانون اساسی این است که آنها نیز باید بتوانند بیاموزند.
صیانت از حریم امنیت عمومی و حقوق شهروندی
دکتر عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور نیز در گزارشی اقدامات و برنامه‌های این وزارتخانه در حوزه‌های مختلف، سیاسی، اجتماعی، امنیتی و انتظامی در راستای اجرای حقوق شهروندی را بیان کرد. اشتغال حدود 20 درصد از زنان در سمت‌های سرپرستی و مدیریتی، رشد 144 درصدی حضور دهیاران زن، صیانت از حریم امنیت عمومی و حقوق شهروندی و کاهش 7 درصدی زورگیری و 10 درصدی شرارت، برگزاری انتخابات بدون حتی یک مورد تخلف و مشکل امنیتی، استقرار سامانه الکترونیکی ارتباط مردم و دولت در استانداری‌ها و فرمانداری‌ها و دریافت بیش از 93 هزار نامه مردمی، برگزاری بیش از هزار مراسم در سراسر کشور به مناسبت 16 آذر، مجوز فعالیت به 58 تشکل اقلیت دینی، تدوین پیش‌نویس لایحه سمن‌ها برای ارائه به مجلس و توجه به حق دسترسی به اطلاعات، حق حریم خصوصی، حق تشکل، تجمع و راهپیمایی، حق رفاه و تأمین اجتماعی، حق دسترسی و مشارکت فرهنگی، حق اداره شایسته و حسن تدبیر، حق کرامت و برابری انسانی و حق مشارکت در تعیین سرنوشت از جمله برنامه‌ها و عملکرد وزارت کشور در حوزه اجرایی کردن حقوق شهروندی است. رئیس جمهوری پس از گزارش وزیر کشور با بیان این‌که این وزارتخانه اقدامات خوبی در زمینه اجرای حقوق شهروندی به انجام رسیده است، گفت:‌برگزاری انتخابات سالم و آزاد بسیار ارزشمند و حائز اهمیت است به گونه‌ای که در انتخابات اخیر، زمانی که برای تبلیغات به استان‌های کشور می‌رفتم، می‌دیدم که ستادهای تبلیغاتی کاندیداهای مختلف در یک خیابان و روبه‌روی هم قراردارند، اما حتی یک مورد برخورد نزاع و درگیری در جریان تبلیغات، رخ نداد.
دکتر روحانی با اشاره به این‌که مردم ایران از لحاظ سیاسی و شناخت قواعد بازی در این انتخابات، بسیار پخته عمل کردند، افزود: البته اعتراض چه از سوی مردم و چه از سوی کاندیداها وجود داشت، اما همه این اعتراض‌ها از طریق قانونی دنبال شد. رئیس جمهوری حضور و مشارکت مردم در سمن‌ها و سازمان‌های مردم نهاد را مهم دانست و افزود: این نشان می‌دهد که مردم در صحنه حضور داشته و ارزش‌های مشارکت را می‌دانند. دکتر روحانی کاهش آسیب‌های اجتماعی را از گام‌ها و اقدامات مهم در کشور برشمرد و گفت: مردم خواهان زندگی اخلاقی و انسانی و در چارچوب ارزش‌ها هستند.در پایان این مراسم رئیس جمهوری از کتاب جستارهایی درباره حقوق شهروندی رونمایی کرد.

برش
حقوق شهروندی کالای تزئینی نیست
شهیندخت  مولاوردی گفت: سال گذشته در چنین روزهایی شاهد رونمایی از منشور حقوق شهروندی بودیم. امسال در اولین سالگرد رونمایی از این منشور می‌بینیم که یکی از مهم‌ترین وعده‌های ریاست جمهوری عملیاتی شده است. مولاوردی خاطرنشان  کرد: برخی تلاش می‌کنند تا قرائت‌های سیاسی از حقوق شهروندی ارائه دهند و تلاش‌های ذیربط را از این زاویه داوری کنند در حالیکه منشور حقوق شهروندی کرامت انسان را هدف قرار داده و امری عمیق‌تر از مسائل سیاسی و جناحی است.
وی همچنین به ضرورت توجه دولت به زیرساخت‌های اقتصادی برای اجرای منشور حقوق شهروندی اشاره کرد و گفت: مطالعه و افزایش آگاهی و مسئولیت‌پذیری مردم، اراده جدی رئیس‌جمهوری بر اجرای قانون اساسی و تأکید بزرگان نظام بر حاکمیت قانون و وجود سرمایه انسانی در حوزه‌های مختلف و نگرش امیدوارانه زنان و اقلیت‌ها به تصمیمات دولت برای پاسخ‌دهی به مطالبات مشروع آنها موجب امیدواری خواهد بود. این موارد کمک خواهند کرد تا منشور حقوق شهروندی به خوبی اجرا شود.
دستیار ویژه رئیس‌جمهوری در امور حقوق شهروندی گفت: با پیشگام شدن دولت می‌توان و باید این باور که حقوق شهروندی واژه‌ای وارداتی یا کالایی زینتی است را تغییر داد و به انتظار فردایی بهتر نشست. دکتر روحانی پس از گزارش دستیار رئیس جمهوری در امور حقوق شهروندی، ضمن تجلیل از تلاش‌های مولاوردی، مسئولیت وی را بسیار حساس و دشوار دانست و گفت: وظیفه ایشان پایش مستمر تمامی وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها و گزارش‌گیری و اعلام آن به مردم است و ضمن آنکه براساس منشور باید به‌طور مرتب چگونگی اجرای آن را به رئیس جمهوری گزارش دهد، اما همزمان باید برای کل مردم نیز اعلام کند که وزارتخانه‌ها، دستگاه‌های دولتی و حتی نهادهای عمومی که از بودجه دولت استفاده می‌کنند، در اجرای حقوق شهروندی چه اقداماتی را انجام داده و در چه مواردی عقب‌ماندگی دارند. رئیس جمهوری با اشاره به اینکه نظرات مردم باید در سایتی که مربوط به حقوق شهروندی است، منعکس و اعلام شود، افزود: این نظرات پس از دسته‌بندی به اطلاع دولت و سایر مردم خواهد رسید. دکتر روحانی از تلاش‌ها و خدمات خانم امین‌زاده در مسئولیت دستیار رئیس جمهوری در امور حقوق شهروندی نیز قدردانی کرد.