تلاش هیلی برای اتهام‌زنی علیه ایران در شورای امنیت

شرق: نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد، سه‌شنبه به وقت محلی برگزار شد؛ بررسی وضعیت توافق هسته‌ای و پایبندی ایران به آن، موضوع اصلی این نشست بود؛ نشستی که بار دیگر حمایت جامعه بین‌المللی از برجام را به نمایش گذاشت و اهمیت اجرای کامل این دستاورد دیپلماسی را مورد تأیید قرار داد. «جفری فلتمن»، معاون دبیرکل سازمان ملل، در ابتدای نشست از پایبندی ایران به برجام گفت: «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ۹ گزارش را به این شورا تقدیم و اعلام کرده که ایران به تعهدات هسته‌ای خود پایبند است. با این حال، رئیس‌جمهور ایالات متحده از صدور تأییدیه پایبندی ایران خودداری می‌کند». فلتمن با ابراز تأسف از این تصمیم دونالد ترامپ، به خاطر «مبهم‌کردن فضای آینده توافق هسته‌ای ایران»، واشنگتن را تشویق کرد که به اجرای تعهدات خود در برجام ادامه دهد و از ایران خواست به توافق هسته‌ای پایبند بماند. اما نیکی هیلی، سفیر ایالات متحده در سازمان ملل در این نشست از «فشارهای جدید علیه ایران» گفت. هیلی در این نشست مانند گذشته اتهاماتی ساختگی به ایران نسبت داد. به گزارش «فاکس‌نیوز»، هیلی گفت: «بر اساس یک گزارش جدید از سوی دبیرکل سازمان ملل، فشارهای جدید به خاطر رفتار خصمانه ایران می‌تواند منجر به صدور یک قطع‌نامه جدید علیه تهران یا تقویت قطع‌نامه‌های فعلی شود». هیلی در یک جلسه توجیهی در همان روز در مورد قطع‌نامه 2231 شورای امنیت سخن گفت. به نوشته «فاکس‌نیوز»، هیلی هشدار داد که سپاه می‌تواند به خاطر نقض مکرر قطع‌نامه‌های سازمان ملل مشمول تحریم‌های بین‌المللی شود. هیلی یک هفته تلاش علیه ایران را پشت سر گذاشته. پنجشنبه گذشته سفیر آمریکا در سازمان ملل گروهی خبرنگار را به پایگاهی نظامی در واشنگتن برد و پشت تریبونی ایستاد که یک حجم بزرگ آهنی پشتش گذاشته شده بود. او گفت این موشکی است که از یمن به عربستان اصابت کرده و ریاض آن را به امانت به آنها داده است؛ اما همه این صحنه‌آرایی برای این بود که هیلی بگوید این موشک ساخت ایران است و آرم گروه صنعتی شهید باقری بر آن حک شده است. نیکی هیلی مدعی شده ایران عامل بی‌ثباتی خاورمیانه است و ادامه داده: «آنچه از بررسی بقایای موشک برمی‌آید، می‌تواند به‌عنوان «شواهد انکارناپذیر» نقض تعهدات بین‌المللی ایران و تلاش نافرجام ایران برای لاپوشانی این موارد تلقی شود». به گزارش «ایسنا»، به نقل از بی‌بی‌سی، نیکی هیلی ادامه داد: «تمرکز ما فقط روی برنامه هسته‌ای ایران نیست، بلکه برنامه‌های موشکی ایران نیز در دستور کار ما قرار دارد. ما هیچ بهبودی در رفتار ایران مشاهده نمی‌کنیم، بلکه حمایت این کشور از تروریست‌ها همچنان ادامه دارد. هیچ گروه تروریستی‌ای در خاورمیانه نیست که ایران با آن همکاری نکند». دونالد ترامپ و نیکی هیلی دوشادوش هم برای اتهام‌زنی علیه ایران گام برمی‌دارند؛ حتی جلوتر از وزارت خارجه آمریکا. درحالی‌که تمام طرف‌های توافق برجام متعهد شده‌اند با حسن نیت برای اجرای برجام و جلوگیری از دخالت در تحقق منافع کامل ناشی از برجام برای ایران به بهترین نحو تلاش کنند اما اظهارات نماینده آمریکا در سازمان ملل در ارتباط با برجام با این تعهد مغایر است. در عین حال، سیاست دولت جدید آمریکا در مخالفت علنی با برجام و وضع مجموعه‌ای از تحریم‌های جدید در نقض آشکار با تعهدات برجامی آن دولت است.
برجام بهترین برخورد با سیاست‌های ناآشناست
«جوان ادامسون»، نماینده اتحادیه اروپا در سازمان ملل متحد، برجام را بهترین نمونه برای برخورد با فعالیت‌های هسته‌ای ناآشنا دانست و گفت: «آمریکا باید به تعهدات برجامی خود عمل کند». او افزود: «باید اذعان کنیم که ما در وضعیت بحرانی قرار داریم و این وضعیت از زمان عدم تأیید برجام توسط رئیس‌جمهوری آمریکا ایجاد شد. ما به این تصمیم آقای ترامپ در حوزه سیاست داخلی آنها احترام می‌گذاریم اما در بعد سیاست خارجی لازم است که آمریکا به تعهدات خود عمل کند». ادمسون تصریح کرد: «وضعیت منطقه خاورمیانه در چند ماه گذشته به‌شدت پرتنش شده است و اتحادیه اروپا بارها از همه خواسته است که تنش‌ها را کاهش دهند. اتحادیه اروپا بارها از ایران خواسته است که از اقدامات نظامی تنش‌زا مانند تست موشک‌های بالستیک خودداری کند». او تأکید کرد: «بحث موشکی ایران خارج از موضوع برجام است و برهم‌زدن برجام به خاطر موضوعی که به آن مربوط نیست، نتایج مطلوبی نخواهد داشت».
اعضای شورای امنیت چه گفتند؟


به گزارش «ایسنا» اعضای شورای امنیت در نشست مربوط به برجام از اين توافق حمایت کردند؛ « فرانسوا دلاتره»، نماینده فرانسه در سازمان ملل گفت: «ایران تعهدات هسته‌ای در برجام را نقض نکرد و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم هیچ گزارشی درباره نقض هسته‌ای ایران منتشر نکرده است. فرانسه از کار نظارت و راستی‌آزمایی آژانس حمایت کامل می‌کند»، با بیان اینکه برجام تضمین می‌کند برنامه هسته‌ای ایران به سمت اهداف نظامی منحرف نمی‌شود، مدعی شد: «ایران همچنان موشک بالستیک آزمایش می‌کند و این مایه نگرانی برای کشور فرانسه و کشورهای منطقه است. آزمایش‌های اخیر موشکی ایران و نیز پرتاب‌های فضایی این کشور منطبق بر قطع‌نامه 2231 نیستند». او با تأکید بر اینکه ایران تعهدات خود در توافق هسته‌ای را نقض نکرده است، افزود: «فعالیت‌های موشکی ایران باید متوقف شود اما برجام موضوعی مجزاست و باید جداگانه به مسائل دیگر پرداخت». «سباستیانو کاردی»، نماینده دائم ایتالیا در سازمان ملل در این نشست هم گفت: «درباره موشک سیمرغ ایران دو نظر وجود دارد. عده‌ای آن را نقض قطع‌نامه 2231 می‌دانند و عده‌ای دیگر این‌گونه نمی‌دانند و می‌گویند در این قطع‌نامه از ایران خواسته شده که از آزمایش موشک بالستیک خودداری کند ولی ایران از این آزمایش منع نشده است». «ولادیمیر سافرانکوف»، نماینده روسیه در سازمان ملل در نشست شورای امنیت با انتقاد از تلاش برخی کشورها برای تضعیف برجام گفت: «متأسفانه با وجود جنبه‌های مثبت اجرای برجام، برخی کشورها تلاش کردند پیشرفت را در این توافق جمعی تضعیف کنند». او از کشورهای عضو سازمان ملل خواست موضوعات منطقه‌ای را با برجام و قطع‌نامه 2231 تلفیق نکنند. او گفت: «در قطع‌نامه 2231 فقط از ایران «خواسته شده است» که دست به فعالیتی نزند که به موشک‌های بالستیک مربوط می‌شود، موشک‌هایی که می‌توانند تسلیحات هسته‌ای را حمل کنند. مشکلات منطقه‌ای و وضعیت در خاورمیانه چیزی نیست که در چارچوب برجام و قطع‌نامه 2231 بحث شود. بحث‌ها در این زمینه باید در چارچوب دیگری صورت گیرد. موضوع موشک‌های بالستیک ایران نباید در شورای امنیت بررسی شود». در این نشست، لی‌یو جی‌ای نماینده چین در سازمان ملل تأکید کرد که برجام موجب تقویت معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (ان‌پی‌تی) و حفظ صلح و ثبات در خاورمیانه شده است. او گفت: «از زمان اجرای برجام در دو سال پیش، این اجرا بیشتر و بیشتر پیشرفت داشته و اثرات مثبتی داشته است. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون 9 بار پایبندی ایران را به تعهدات هسته‌ای‌اش تأيید کرده است».
«متیو ریکرافت»، نماینده انگلیس در شورای امنیت سازمان ملل هم گفت: «ادامه اجرای برنامه جامع اقدام مشترک در چارچوب قطع‌نامه 2231 یک دستاورد مهم دیگر و به علاوه یک مسئولیت برای همه ما است. ما کماکان متعهد به اجرای کامل این توافق هستیم و از دیگر طرف‌ها نیز همین را می‌خواهیم». ریکرافت در ادامه با ادعای اینکه ایران قطعات موشکی بالستیک و فناوری موشکی برای حوثی‌ها در یمن منتقل کرده است، گفت: «ما دراین‌باره نگران هستیم. انتقال این تسلیحات نگران‌کننده است و ثبات و امنیت منطقه را تهدید می‌کند. سازمان ملل باید تحقیقاتی عادلانه در این زمینه انجام دهد و شورای امنیت را از نتایج آن مطلع کند».