روحانی‌ای که درس اخلاق می‌داد

 شرق: آیت‌الله (محمدصادق) محی‌الدین حائری‌شیرازی امام‌جمعه سابق شیراز و از اعضای سابق مجلس خبرگان رهبری روز گذشته در 81سالگی درگذشت.  آیت‌الله مدتی را به دلیل ابتلا به سرطان در بند بیماری بود. او در آخرین روز‌های حیاتش، به دلیل گفتارش در جریان انتخابات خرداد 76 از سید محمد خاتمی و آیت‌الله ری‌شهری، عذرخواهی کرده بود. در متن عذرخواهی آیت‌الله آمده بود: «عارضه‌ اخیرم که تکلم در حد «سلام» و «والسلام» است، نه نشان‌دهنده‌ پایان عمرم است و نه چیز دیگر؛ ولی فرصتی است تا از همه کسانی که در وادی رقابت سیاسی و... به آنها ستم کرده‌ام، حلّیت بطلبم. مثلا از شخصی پرسیدم شما چرا می‌گویید خاتمی رئیس‌جمهور شود؟ او گفت: چون خوشگل است. گفتم: یزید هم خوشگل بود. از دیگری پرسیدم چرا به آقای ری‌شهری رأی می‌دهی؟ گفت: چون حافظ قرآن است. گفتم: حجاج ابن یوسف هم حافظ قرآن بود. بالاخره اگر در این دنیا حلال نکنند، عاقبتِ روز بازخواستم، سیاه‌رویی است. از همه حلّیت می‌طلبم. دعا فرمایید». 
استاد اخلاق
حائری‌شیرازی اصالتا شیرازی بود و به سال 1315 در این شهر متولد شده بود. از مبارزان قبل از انقلاب که در روزهای نخست انقلاب هم در یکی از مقاطع حساس حضور داشت. یعنی اشغال سفارت آمریکا از سوی دانشجویان پیرو خط امام و آنجا هم برای دانشجویان درس اخلاق برگزار می‌کرد. همان کاری که سال‌ها پیش هم در دولت‌های احمدی‌نژاد انجام داد. حائری را مرتضی آقاتهرانی به احمدی‌نژاد معرفی کرد تا در دولت دهم درس اخلاق بگوید. اما خود آقاتهرانی را حائری به احمدی‌نژاد معرفی کرده بود: «آقای آقاتهرانی از من خواستند که استاد اخلاق هیئت دولت شوم و من هم پذیرفتم. البته خود آقای آقاتهرانی را بنده به آقای احمدی‌نژاد معرفی کردم. به احمدی‌نژاد گفتم، وقتی من در مدرسه حقانی تدریس می‌کردم، روزی دیر رسیدم و وقتی وارد مدرسه شدم دیدم کل مدرسه را عطر و بوی قرآن گرفته است؛ فضای معنوی خاصی در مدرسه حاکم شد همانند فضایي که برخی گاهی در تشییع پیکر شهدا احساس می‌کنند. دقت کردم و گفتم باید ببینم که قاری کیست. دیدم نوجواني 16ساله‌ است؛ اسمش را پرسیدم که گفت مرتضی آقاتهرانی. به آقای احمدی‌نژاد توضیح دادم و گفتم از ایشان به‌عنوان استاد اخلاق استفاده کن که ایشان هم پذیرفتند». آقاتهرانی به دلیل حضورش در مجلس حائری را جایگزین خود کرد. حائری البته جزء حامیان احمدی‌نژاد بود و در 84 هم به او رأی داده بود. با این حال در حمایت از هاشمی هم سخن گفته بود: «ابتدا قصد رأی‌دادن به آقای هاشمی را داشتم، بعد دیدم افرادی که تبلیغات آقای احمدی‌نژاد را انجام می‌دهند، بچه‌های مدرسه حقانی هستند؛ مثل آقامرتضی و اینها. سوز اینها را بیشتر دیدم و به وی رأی دادم». 
احمدی‌نژاد از رهبری تمکین کند 


او در مصاحبه‌ای که مرکز اسناد انقلاب منتشر کرده درباره احمدی‌نژاد گفته بود: «در حد تمکین آقای هاشمی از رهبری، اگر احمدی‌نژاد تمکین کند کافی است. اینکه آقای هاشمی را که می‌گفتند مثلا با این فتنه‌ها هست، من گفتم آقای احمدی‌نژاد به اندازه آقای هاشمی تمکین کند؛ گفتم آقای هاشمی چه کار کرد؟ نیروی برجسته او را که کرباسچی بود، آوردند در مناظره، او را له کردند. ایشان یک از گل نازک‌تری نگفت. الان هم نوبت احمدی‌نژاد است؛ اگر احمدی‌نژاد وقتی با این آقا یا آن آقا یا آن آقا برخوردهایی می‌کند، در حد آقای هاشمی -بیشتر هم نه- تمکین کند، به سلامت این دوره را تمام می‌کند و با آبرو هم تمام می‌کند. در هیئت دولت هم همین را اشاره کردم». او این اواخر گفته بود: «معتقدم احمدی‌نژاد فعلی همان احمدی‌نژاد سابق است و آن دوره هم همین وضعیت را داشت و اکنون هم همان‌گونه است، ایشان نه سقوط کرد و نه صعود؛ احمدی‌نژاد دلش می‌خواست در دوره ریاست‌جمهوری خدماتی انجام دهد ولی شتابش زیاد بود و علت شتابش نیز به این خاطر بود که زمان ظهور را نزدیک می‌دید و دلش می‌خواست قدم‌هایی را بردارد و احساس می‌کرد وقت زیادی نداریم و از آن جهت هم بود که وزرایش را عوض می‌کرد و بابت همین‌ها بود که می‌گفت تعارف با کسی نکنیم». حائری بعد از انقلاب در مجلس اول شورای اسلامی به‌عنوان نماینده مردم شیراز حضور یافت. او با شهادت آیت‌الله دستغیب از سوی امام خمینی به امامت جمعه شیراز منصوب شد و بعد از آن نماینده امام در این شهر شد. حائری سابقه عضویت در دوره‌های اول و دوم و چهارم خبرگان رهبری را دارد.  او با اشاره به حضورش در خبرگان دوره چهارم و حضور هاشمی در کسوت ریاست این مجلس گفته بود: «هرکسی با آقای هاشمی رقابت کرد، شکست خورد؛ آقای جنتی آمد نشد، دیگران آمدند، نشد. آقای مهدوی نیز به‌ دلیل اینکه آقای هاشمی به احترام آمدن ایشان کاندیدا نشد، برگزیده شد».
حائری و 88
در جریان انتخابات ٨٨ و پس از آن حائری دست به قلم شد و نامه‌ای را خطاب به محصوران با این جملات آغازین نوشت: «برادران! در پرونده شما خدمات بزرگی به اسلام و انقلاب را می‌توان مشاهده کرد. اگر این خوبی را بر خوبی‌های دیگر خود بیفزایید که: «و ما ابری‌ء نفسی ان النفس لاماره بالسوء الا ما رحم ربی ان ربی غفور رحیم» چه اشکال دارد؟!».  بعد هم ادامه داده بود: «... با ادامه اصرار شما بر مواضع قبلی، فتنه انتخابات ٨٨ آتش زیر خاکستر خواهد ماند و نظام نسبت به آن نمی‌تواند بی‌تفاوت بماند. جمع‌شدن فتنه، خاموش‌شدن مشعل است و خاموش‌شدن مشعل غیر از خاموشی شمعک است. پذیرش خطا از طرف شما، شمعک را خاموش خواهد کرد... . اینک این کار بزرگ فقط‌وفقط از دست شما برمی‌آید. پس از اجر عظیم آن نیز غافل نشوید. عزیزان! تبعیت از حجت باطنی عقل همان تبعیت از خداوند متعال است و مخالفت با حجت باطنی، مخالفت با خداست». 
نامه به مقام معظم رهبری
حائری همچنین نامه‌ای را هم خطاب به مقام معظم رهبری نوشته بود. بعدا در برنامه شناسنامه به سال 93 درباره آن نامه گفته بود: «گاهی در مسائل فقهی اختلاف‌نظر داشتیم و نظر خود را عنوان می‌کردم؛ در مسائل دیگر یک مورد بود؛ در زمان انتخابات که حماسه سیاسی بود به‌طور محرمانه برای ایشان نوشته بودم... بنا به نشر این نامه نبود. بعد در سایت خود نوشتم که این را بر خود ایراد می‌گیرم. من نباید اجازه می‌دادم این کار بشود، زیرا فتح باب می‌شود و دیگران نیز این کار را تکرار می‌کنند». 
کناره‌گیری
آخرین فعالیت سیاسی آیت‌الله، کناره‌گیری از نامزدی در خبرگان پنجم بود. آیت‌الله حدودا دو ماه را در بستر بیماری سپری کرد و در نهایت روز گذشته دار فانی را وداع کرد. آیت‌الله احمد جنتی، رئیس مجلس خبرگان، آیت‌الله صادق آملی‌لاریجانی، رئیس قوه ‌قضائیه، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه و علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، هم هرکدام در پیام‌های جداگانه‌ای درگذشت آیت‌الله حائری‌شیرازی را تسلیت گفتند. امروز مراسم تشییع و دفن پیکر آیت‌الله حائری‌شیرازی در حرم حضرت معصومه در قم انجام می‌شود. همچنین نماز میت آیت‌الله را آیت‌الله شبیری‌زنجانی، از مراجع شیعه، اقامه خواهد کرد.