تهران دوباره لرزید؛

به دنبال زمین‌لرزه بامداد دیروز در تهران ستاد بحران سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور اعلام کرد این زلزله تاثیری روی گسل‌های فعال تهران نداشته است‌. زمین‌لرزه‌ای به بزرگی 2/4 ریشتر در عمق ۱۲ کیلومتری زمین در دقیقه 54 بامداد دیروز بخشی از تهران و شهرهای غربی آن را لرزاند که در پی آن سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور اقدام به تشکیل نشست ستاد بحران این سازمان کرد‌.
بر اساس نتایج به دست آمده از این نشست که با جمعی از مدیران و کارشناسان سازمان زمین‌شناسی بر گزارش شد، اعلام شد شتاب ثبت‌شده در ایستگاه ملارد، بیشینه شتاب ۴۰ سانتیمتر بر مجذور ثانیه (مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی) را برای زلزله بامداد ۶ دی ماه ۱۳۹۶ ثبت کرده که این میزان شتاب تاثیری روی گسل‌های فعال تهران نخواهد داشت‌. این اطلاعات در حالی ارائه شد که گفته می‌شود این مساله موجب رفع نگرانی بحث مخاطرات ناشی از عملکرد گسل‌های فعال تهران نخواهد بود‌.
در ادامه همچنین ضمن اشاره به گزارش گاردین درخصوص پیش‌بینی زلزله تهران که به‌صورت جدی نسبت به افزایش وقوع زلزله‌های با بزرگای بیشتر از ۷ در سال ۲۰۱۸ هشدار داده است و آن را حاصل کاهش سرعت حرکت وضعی (چرخش زمین به دور خود) می‌داند تاکید کرده مطالعات پیش‌نشانگری زمین‌لرزه در همه مراکز دنیا جنبه پژوهشی و محلی دارد و تاکنون هیچ مرجع علمی معتبری، هشدار زمین‌لرزه خارج از محدوده تحت پایش خود منتشر نکرده است‌.
در نشست فوق‌العاده ستاد بحران سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی ایران کامل‌ترین بانک اطلاعات گسل‌های کشور در اختیار سازمان زمین‌شناسی به عنوان متولی شناسایی و معرفی سرچشمه‌های لرزه‌زا اعلام شد‌.


وضعیت زرد
رییس مدیریت بحران تهران با اشاره به زلزله بامداد دیروز گفت‌: تهران در وضعیت زرد است و نیروها آماده هستند‌. احمد صادقی با اشاره به زلزله بامداد دیروز گفت‌: کانون زلزله، ملارد بود و هیچ خرده‌لرزه‌ای در گسل‌های تهران مشاهده نشد‌. وی با بیان اینکه مردم ساعتی بعد از زلزله بیرون از خانه بودند گفت‌: مجددا مردم به خانه‌هایشان برگشتند و وضعیت فعلا عادی است‌. وی با تاکید بر این موضوع که در حالت آمادگی کامل به سر می‌بریم گفت‌: هیچ زمانی را برای وقوع زلزله نمی‌توان پیش‌بینی کرد‌. صادقی اضافه کرد‌: در دنیا تغییرات اقلیمی رخ می‌دهد و ایران نیز از این موضوع مستثنی نیست‌.
گفتنی است بر اساس آمار اعلام‌شده زلزله دیروز یک کشته و 75 مصدوم در پی داشت.