گذشت آیت‌ا... از توهین کنندگان براي حفظ انقلاب


همايش بررسي شخصيت و انديشه اخلاقي آيت الله‌هاشمي‌رفسنجاني، با حضور شخصيت‌هاي برجسته حوزوي و سياسي در سالن همايش‌هاي سازمان تبليغات اسلامي‌حوزه‌علميه قم برگزار شد.
در اين همايش فرزند ارشد آيت‌الله‌هاشمي‌گفت: پدرم از خيلي مسائل و مشکلاتي که براي‌ ايشان ايجاد کردند گذشت کردند تا انقلاب محفوظ بماند.به گزارش ايلنا، محسن‌هاشمي‌گفت: در ديداري که با آيت‌الله وحيد خراساني داشتيم، اين مرجع تقليد از وضعيت خانواده و فرزندان آيت‌الله‌هاشمي‌رفسنجاني پرسيدند که من گفتم همگي حال‌شان خوب است و فقط مهدي در زندان است که ايشان پاسخ دادند اگر کسي را دوست داريم، بايد فرزندان او را هم تکريم کنيم.او با اشاره به شخصيت انقلابي آيت‌الله‌هاشمي‌و همراهي او با امام راحل در دوران مبارزه عليه رژيم ستمشاهي و دوران پس از تحقق انقلاب گفت: آقاي‌هاشمي‌رفسنجاني از همان ابتداي پس از رحلت آيت‌الله العظمي‌بروجردي مشغول تبليغ براي امام خميني(ره) شدند و اين تجربه اي خاص براي ايشان بود.او با اشاره ويژگي‌هاي اخلاقي مرحوم آيت‌الله‌هاشمي‌رفسنجاني يادآور شد: از بعد فردي و اجتماعي، شاخصه ويژه مرحوم آيت‌الله‌هاشمي، مهرباني و عطوفت ايشان بود. همچنين حفظ اسرار ديگران و رازداري در شخصيت ايشان وجود داشت و تدين بدون تعصب را کاملا در مسير زندگي ايشان مي‌ديديم. پرهيز از اتلاف وقت را مي‌ديديم و هيچ‌وقت نديديم وقت‌شان پرت شود و هدر برود. همچنين بايد اشاره کنم اميد به آينده، عقلانيت و اعتدال، دنياديدگي و خيرخواهي و عشق به مردم و اميد به آينده ايران و پرهيز از ريا از ديگر ويژگي‌هاي شخصيتي مرحوم آيت‌الله‌هاشمي‌بود که موجب تأثيرگذاري بر افراد مختلف و مسائل مي‌شد.او افزود: مرحوم پدر قدرت گذشت بالايي داشت و اين رفتار خوب ايشان، باعث شده بود همه دوستان هم اين احساس را در خود پرورش دهند. اصولا در خيلي مسائل گذشت مي‌کرد تا انقلاب محفوظ بماند.رئيس شوراي‌شهر تهران گفت: ويژگي ديگر توانايي اعتماد کردن و مورد اعتماد شدن در ايشان بود. ايشان معتمد امام خميني(ره) بود و از آن طرف هم به همکاران خود اعتماد مي‌کرد. ايشان از خصلت نيکوي صبر به بهترين شکل و درستي استفاده مي‌کرد و به‌خاطر صداقت اجتماعي و پرهيز از ريا که در وجودشان متبلور بود، محل رجوع افراد بسياري شده بودند.محسن‌هاشمي‌رفسنجاني با اشاره به هوش بالاي مرحوم آيت‌الله‌هاشمي‌در حل مسائل بين‌المللي ايران گفت: مي‌بينيم که اختلافات بين ايران و عربستان زمان دولت ايشان تا حد زيادي مرتفع بود.
همچنين ميزگرد بررسي شخصيت و انديشه‌هاي قرآني آيت‌الله‌هاشمي‌رفسنجاني با موضوع «سعه‌صدر» با حضور سيد محمدرضا بهشتي و حجج‌اسلام سعيد جوادي‌آملي و آذربايجاني در سالن همايش‌هاي غدير برگزار شد.
رسيدن به مرحله تسليم و رضا 
سعيد جوادي آملي در اين ميزگرد با تاکيد بر اينکه‌هاشمي‌به مرحله‌ي تسليم و رضا رسيد و در اين مرحله هم جان به جان آفرين تسليم کرد گفت: مرحوم‌هاشمي‌رفسنجاني از افرادي بود که در هر دوره و مرتبه اي که قرار داشت بر توسعه ي وجودي خود مي‌افزود. او همواره در حال شدن و سيرورت بود و اين توسعه ي وجودي بر اساس استکمالي است که آن را باور داشت.به گزارش ايلنا، وي گفت: مرحوم‌هاشمي‌يکي از سربازان وفادار براي امام راحل بود که در اين راه همه چيز خود را قرباني مي‌کرد و کمترين کاري که اين جايگاه را متزلزل کند انجام نداد.او ادامه داد: وقتي انقلاب پيروز شد‌هاشمي‌از سربازي به درجه‌ي افسري رسيد و کنار امام قرار گرفت و توصيه‌ها و سخنان امام راحل را همواره مجري بود و هر جا ايشان را مي‌فرستاد موفق برمي‌گشت.استاد حوزه ي علميه قم عنوان کرد: وقتي‌هاشمي‌فضاي جنگ را ديد و امام او را به مقام فرماندهي رساند اين دوره‌ي سوم توسعه‌ي وجودي‌هاشمي‌است که دوران هشت سال جنگ را با عزت و عظمت فرماندهي کرد.جوادي آملي ادامه داد: مرحله‌ي چهارم زماني است که او به دوره‌ي سرداري مي‌رسد و کشور را با وجود مشکلات و چالش‌هاي فراواني که داشت تدبير مي‌کند.او به زمان پس از رحلت امام راحل اشاره کرد و گفت: اين مرحله در واقع مرحله‌ي برادري‌هاشمي‌براي رهبري است و در حقيقت اين مرحله‌ي شرح صدر است يعني در عين حال که کنار رهبري برادرانه ايستاد ناصحانه و مشفقانه نيز سخن مي‌گفت.اين التزام عملي و مشفقانه او با رهبري حرکت کردن از بهترين و ارزشمندترين حرکت‌هاي‌هاشمي‌است.
تغيير اخلاق گوشه‌گيري به مجاهدت 
در ادامه‌ي اين ميزگرد حجت الاسلام آذربايجاني گفت: يکي از اقداماتي که آيت الله‌هاشمي‌رفسنجاني در بحث اخلاق انجام داد تغيير نگاه از اخلاق گوشه گيري و سستي به اخلاق مجاهدت بود.اين پژوهشگر حوزه از ويژگي‌هاي برجسته آيت الله‌هاشمي‌را مجاهدت جاني، مالي و عرضي دانست و گفت: در اين مجاهدت يکي از فضيلت‌هاي اساسي که بايد نمودار شود سعه ي صدر است مجاهدت هميشه اينگونه نيست که راه‌هاي طي کردن و هموار داشته باشد بلکه مشکلات و مشقات زيادي هم ممکن است بر سر راه انسان به وجود آيد همانگونه که در زندگي آيت الله‌هاشمي‌به خوبي مي‌بينيم.آذربايجاني نزديک‌ترين ترجمه ي فارسي سعه ي صدر را دريا دلي دانست و گفت: در آيات و روايات مختلف، سعه ي صدر قرابت معنايي بسياري با شرح صدر دارد.او صبر و تحمل، تاب آوري، شکيبايي و بردباري را مؤلفه‌هاي اساسي سعه ي صدر دانست و بيان کرد: بحث سخن وري ملازم با شرح صدر است، سخنراني‌هايي که مرحوم‌هاشمي‌قبل از انقلاب کرد منشأ روشنگري در بسياري از افراد شده است و در حقيقت مي‌توان‌هاشمي‌رفسنجاني را يکي از استوانه‌هاي روشنگري در قبل از انقلاب دانست.
اين پژوهشگر حوزه با طرح اين سوال که تا به کي بايد صبر و سعه ي صدر داشت، گفت: مواقعي که حق شخصي فرد در ميان است و سختي‌ها و زجرهاي فراواني در پي است بايد تحمل کرد اما گاهي مصلحت اهمي‌وجود دارد که در اين مواقع جاي سکوت و سعه ي صدر نيست. در موارد نادري آيت الله‌هاشمي‌لب به سخن مي‌گشود و حقايق بسياري را بيان مي‌کرد.