9 دي نشان داد وقتي اساس نظام هدف قرار گيرد، مردم كوتاه نمي‌آيند

گندم زماني
عباس جعفري دولت‌آبادي در رابطه با شرايط تهران در فتنه 88 و ابعاد آن اظهار داشت: به‌رغم اينكه وضعيت تهران در آن زمان آشفته بود و تعداد دستگير‌ي‌ها زياد بود، ما در صدور مجوزها خيلي دقت مي‌كرديم و تلاش مي‌كرديم از مدار قانون خارج نشويم، شرايط به‌نحوي بود كه از ما انتظار مي‌رفت كه در هر سطحي دستور دهيم. در آن زمان ايده ايجاد دادسراي شهيد مقدس را به قوه‌قضائيه ارائه داديم كه پذيرفته شد و مكان استقرار دادسرا را در زندان اوين قرار داديم كه بتوانيم به حل و فصل مسائل زندانيان كمك كنيم. 
دادستان تهران همچنين تصريح كرد: از جمله اتفاقاتي كه در اين دوران رخ داد و خيلي هم سر و صدا كرد، موضوع محاكمه علني عوامل جريان فتنه بود، زماني كه به تهران آمدم دادگاه عوامل فتنه به صورت علني انجام و گزارش آن پخش مي‌شد، ما در عين حال كه به مبارزه با جريان فتنه معتقد بوديم، اما اعلام كرديم اين اقدام بايد مطابق قانون باشد و با مشورت قوه‌قضائيه به اين نتيجه رسيديم كه پخش اين دادگاه‌ها خلاف قانون و مقررات است، البته برخي از دوستان انقلابي از اين موضوع دلخور شدند كه چرا ما دادگاه فتنه‌گران را تعطيل مي‌كنيم، معتقد بوديم كه اگر مدار امور بر قانون باشد و برخوردها قانوني باشد، مناسب‌تر است. در برابر اين تصميم مقاومت‌هاي زيادي وجود داشت، در مطبوعات نقدهاي زيادي شد و خيلي‌ها هم رنجيدند، اما اعلام كرديم كه بر‌اساس قانون رفتار مي‌كنيم و نبايد از ما انتظار خلاف قانون داشته باشيد. فضاي رواني جامعه در آن زمان به‌گونه‌اي بود كه بايد دادگاه‌ها پخش مي‌شد، كيفرخواست‌ها منتشر مي‌شد و اتهامات هم اعلام مي‌شد، ‌اما آن را خلاف قانون مي‌دانستيم و معتقد بوديم كه به‌رغم اينكه جريان فتنه به نظام اسلامي ظلم كرده، اما قرار نيست كه دستگاه قضايي كاري بر‌خلاف قانون انجام دهد، لذا مقاومت كرديم و تشكيل دادگاه‌ها ادامه يافت، اما غيرعلني بود؛ تنها در يكي دو مورد علني برگزار شد، اما انتشار گزارش جلسات دادگاه مطابق قانون بود و تأكيد شد كه در گزارش دادگاه نبايد هويت ‌متهمان فاش شود. جعفري دولت‌آبادي با بيان اين مطلب كه به پرونده كهريزك رسيدگي مي‌شد، اما پررنگ شدن موضوع كهريزك خيلي هزينه ايجاد كرد، ادامه داد: نبايد اجازه مي‌داديم جابه‌جايي زندانيان به يك حادثه بزرگ تبديل شود. در سال88 از اينگونه موارد زياد داشتيم. 
وي همچنين خاطر‌نشان كرد: در همان ايام يكي از متهمان فتنه كه بعداً هم از كشور خارج شد شعارهايي عليه ولايت فقيه داد كه وقتي دستگير شد ،در زندان اعتراف كرد كه اشتباه كرده و به او گفته بودند كه اين شعارها را بگو. اينها نشان مي‌داد كه كار از دست عوامل جريان فتنه خارج شده بود و منافقين، گروهك‌ها، ليبرال‌ها با هم پيوند خورده بودند كه حاصل آن را در روز عاشورا ديديم كه عليه مقدسات و اركان نظام شعار دادند. دستگيري‌هايي كه بعد از عاشورا انجام شد، خيلي از حقايق را آشكار كرد، زيرا تعدادي از متهمان كليدي بعد از عاشورا دستگير شدند.  دادستان همچنين اظهار داشت: حماسه 9دي از اين باب مهم بود كه مردم يكبار ديگر پاي نظام ايستادند و بر اقدامات فتنه‌گران مهر باطل زدند و به آنها نشان دادند كه به‌رغم برخي از مشكلات، انتقادات و گلايه‌ها وقتي اساس نظام در خطر قرار گيرد و دشمن بر چهره جمهوري اسلامي پنجه مي‌كشد و از گروهك‌ها حمايت مي‌كند، كوتاه نمي‌آيند.
برخي از عوامل اين گروهك‌ها را در جريان فتنه دستگير شدند، برخي از آنها محكوم به اعدام و حكم برخي هم اجرا شد.  دادستان با بيان اين مطلب كه در آن ايام كشور دچار ناآرامي بود، اما يك مميزه مهم وجود داشت و يك ظلم بزرگ به نظام اسلامي شد، تصريح كرد: امنيت مردم مخدوش شد، ‌اموال عمومي آسيب ديد و عده‌اي براي اينكه ادعايي را ثابت كنند، كشور را دچار آشوب كردند. اقدام آنها از لحاظ قضايي جرم و ظلم بزرگي بود، اما مجموعه شرايط ايجاب مي‌كرد كه با تدبير رفتار كنيم. اصل فتنه در تهران بود و آنها تلاش مي‌كردند كه فتنه را سراسري كنند، اما نتوانستند. جعفري دولت‌آبادي همچنين درباره بررسي وضعيت بعد از حادثه كهريزك گفت: شروع كارم همزمان با رسانه‌اي شدن مسائل كهريزك بود، گزارش مرتبط با اين پرونده آماده شده بود، با قضات دادسرا جلسه گذاشتم و از آنها در خصوص تعداد زندانيان و وضعي كه در كهريزك پيش آمده بود و همچنين افرادي كه در جريان فتنه در تهران دستگير شده بودند، توضيح خواستم. اولين كاري كه كردم قضات پرونده‌هاي امنيتي دادستاني را تغيير دادم و از قضات ديگري استفاده كردم، زيرا بايد براي رسيدگي‌ به پرونده‌ها فضاي جديد آماده مي‌شد.