«ابتکار» از وضعیت جدید واردات خودرو گزارش می دهد ریاضت مردم به اسم حمایت از تولید ملی

سمیرا ابراهیمی
از 12 ام تیرماه سال جاری، سایت ثبت سفارش خودرو بسته شد و 6 ماه بسته ماند. در این مدت مسئولان
ذی ربط وزارت صنایع و معادن، حمایت از خودروی داخلی را بهانه بسته شدن و بازنگری در وضعیت تعرفه‌ها و انواع خودروهای وارداتی بیان می کردند. هرچند  بازه قیمتی خودروهای وارداتی قابل‌مقایسه با خودروهای داخلی نیست و خودروهایی مانند پورشه، لکسوس و ب‌‌ام‌‌و از نظر قیمت هیچ‌گاه رقیب محصولات داخلی نبود‌ه‌اند. به هر حال در این مدت، آشفته بازاری در بطن بازار خودرو ایجاد شد که حاصل از افزایش تقاضا و کاهش عرضه بود. سعید موتمنی، رئیس اتحادیه دارندگان نمایشگاه و فروشندگان خودرو در گفت و گو با «ابتکار» از آشفته بازار ایجاد شده در این 6 ماه می‌گوید.
هرچند در 6 ماه گذشته، به دلیل ثبت سفارش قبلی، حدود ۴۹ هزار خودرو از طریق گمرک وارد کشور شده‌است و این رقم رکورد جدیدی در عرصه این بازار است. اکنون تعرفه های جدید برای واردات انواع خودرو سواری بنزینی و دیزلی با حجم موتور تا 1500 سی سی 55 درصد تعیین شده که این رقم تا قبل از بسته شدن سایت ثبت سفارش، 40 درصد بود. همچنین واردکنندگان خودروهای با حجم موتور 1501 تا 2000 سی سی باید 75 درصد تعرفه پرداخت کنند که این رقم نیز 20 درصد افزایش داشته و خودروهای با حجم موتور 2001 تا 2500 سی سی که قبلا 75 درصد تعرفه برای ورود به کشور پرداخت می کردند، اکنون باید با پرداخت تعرفه 95 درصدی وارد شوند. همچنین به خودروهای با قیمت بیش از 40 هزار دلار، اجازه ورود داده نمی شود و پورشه نیز دیگر اجازه ورود ندارد. در زمانی که سایت ثبت سفارش بسته شده بود، طی نشست هایی که مسئولان وزارت صنعت، کمیسیون صنایع مجلس و فعالان بازار خودرو داشتند، گمانه زنی هایی از احتمال باز شدن مسیر خودروهای با حجم موتور بیشتر از 3000 سی سی مطرح می شد، اما این اتفاق رخ نداد. هر چند کارشناسان صنعت خودرو معتقدند که حجم موتور، در هیچ جای دنیا معیار مناسبی برای لوکس به شمار آوردن خودروها نیست، بلکه قیمت خودرو در این زمینه مطرح می شود و البته تنها مالیات در معاملات این قبیل خودروها، نسبت به سایر خودروها افزایش دارد. مدیران وزارت صنعت نیز اکنون می گویند وضعیت سنجش خودروی لوکس عوض شده، اما در عمل تعرفه ها به همان رویه سابق است.


امیرحسین قناتی، مدیر کل صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت، معدن در مورد تغییر معیار سنجش لوکس بودن خودروهای وارداتی و در نظر گرفتن توام حجم موتور و قیمت برای انجام این کار، گفت: از این پس معیار لوکس بودن خودروها بر اساس حجم موتور را نخواهیم داشت و تعیین سقف قیمتی ، معیار اصلی واردات خودروهای خارجی خواهد بود و خودروهایی که قیمت بالاتر از 40 هزار دلار داشته باشد، لوکس محسوب شده و مجوز ثبت سفارش و واردات را نخواهد داشت.
قناتی با بیان این که بر این اساس محدودیتی برای واردت خودروهای خارجی بر مبنای حجم سیلندر وجود نخواهد داشت، افزود: با این روند واردات خودروهای خارجی حتی با حجم موتور بالای 2500 و حتی بیش از 3 هزار سی سی نیز به شرط عبور نکردن قیمت این خودروها از سقف تعیین شده وجود خواهد داشت. اما حتما وقتی سقف قیمتی برای واردات خودروهای خارجی لحاظ شود، موضوع لاکچری بودن و قیمت بالای این گونه خودروها مطرح خواهد شد. یعنی این که مبنای سنجش لوکس بودن خودروهای وارداتی سقف قیمتی خواهد بود و در این زمینه حجم موتور مطرح نیست.
تعرفه‌های جدید آشفته بازار خودرو را سامان می دهد؟
موتمنی در خصوص افزایش تعرفه‌ها گفت: احترام به قوانینی که در مجلس مصوب می‌شوند، اولین اصل هر کسب و کار است. با این که اکنون تعرفه‌ها افزایش یافته و تغییری هم در مجوز واردات خودروهای بیشتراز 2500 سی سی رخ نداد، اما از آشفته بازاری که در این 6 ماه به وجود آمده بود، جلوگیری می‌کند.
او در ادامه افزود: پیش از 12 تیرماه سال جاری، بازار خودرو، بازاری آرام بود که هرکس نیاز به خودرو داشت وارد شده و خرید خود را انجام می داد. اما با بسته شدن سایت ثبت سفارش، پای دلالان و واسطه گران به این بازار باز شد، بازار سیاه وارد شد، بسیاری از افراد به صورت متفرقه خودرو آوردند و با سودی بسیار کمتر از سود نمایندگی ها به فروش رساندند. تعداد زیادی از نمایندگی ها و شرکت های وارد کننده خودرو که خودرو در انبار داشتند، خودروهای خود را به صورت قطره چکانی و با قیمت هایی چندین برابر قیمت بازار، به فروش رساندند که این افزایش قیمت ها گاهی به 100 میلیون تومان هم می رسید. اما اکنون می توان امیدوار بود که هرچند با افزایش تعرفه ها، قیمت ها به طرز سرسام آوری بالا می رود، اما نظم به بازار خودرو برگردد. گفتنی است در این مدت چندین برند خودروی جدید نیز مجوز ورود به کشور گرفتند که باعث افزایش طیف انتخاب می شود.
تعیین تعرفه واردات برای حمایت
از خودروساز کافی نیست
سیدجواد حسینی‌کیا، دبیر کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت و گو با «ابتکار» گفت: در حوزه واردات خودرو باید عملیاتی 2 سویه انجام شود، به این صورت که تعرفه ها متناسب با شرایط داخلی باشد و خودروسازان داخلی را به سمت ورشکستگی نرساند، اما از طرف دیگر به مشتریان خودروهای خارجی نیز فشار زیادی وارد نشود. البته اولویت ما اقتصاد داخلی است و باید تعرفه ها به نحوی باشد که تولیدکننده داخلی را تقویت کند. هرچند که در مبحث حمایت از خودروساز داخلی، مهم تر از اعمال تعرفه، حمایت از آنها با اعطای تسهیلات بانکی ارزان قیمت، بخشودگی مالیاتی، ایجاد بازار صادراتی با در نظر گرفتن مشوق و در نهایت افزایش قدرت رقابت پذیری آنهاست.
نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: مسلما خودروسازان در مقابل حمایت های مجلس و دولت باید کیفیت و ایمنی خودروها را افزایش دهند.
همچنین رضا علیزاده با بیان اینکه برای حمایت از خودروسازان قطعا تعیین شرایط می‌تواند منجر به حرکت های خوبی در حوزه کیفیت و ایمنی در صنعت خودرو شود، گفت: باید مشوق‌‌هایی در قبال ارتقاء برخی از آیتم های کیفی و ایمنی خودروها در نظر گرفته شود تا الزامات و شروط دولت و مجلس در صنعت خودرو اثر بخش تر باشد.
این نماینده مجلس شورای اسلامی، بیان کرد: در شرایط کنونی طبعا باید از تمامی واحدهای تولیدی و صنعتی داخلی حمایت شود تا سطح تولیدات ارتقاء یابد اما نحوه حمایت از بخش‌های تولیدی و صنعتی به خصوص خودروسازان باید کارشناسی شده باشد تا بتوان به نتیجه درست و مورد انتظار دست یافت.
وی با اشاره به جزئیات نحوه حمایت از خودروسازان تاکید کرد: البته بحث و بررسی در خصوص جزئیات حمایت از تولید داخل و خودروسازان ورود به مباحث تخصصی تر است اما قطعا برای حمایت از خودروسازان باید زمانبندی مشخصی تعیین شود هر چند این مساله جزو مباحث فنی و تخصصی است که باید در این راستا صورت گیرد.
علیزاده با توجه به موضوع بسته شدن سایت ثبت سفارش و اهداف مورد نظر در این راستا افزود: اقدام دولت در بستن سایت ثبت سفارش و عدم مجوز ترخیص خودروهای خارجی از گمرکات، ظاهرا به جهت تغییر دستورالعمل واردات و برخی تغییرات در تعرفه واردات خودرو صورت گرفته است، اما این جریان اثر روانی را بر بازار خودرو گذاشته است.
سایر اخبار این روزنامه
آیت‌الله موحدی کرمانی در خطبه های نماز جمعه تهران: گناه نکنیم تا زمین لزره تمام شود «ابتکار» میزان کنش و اثرگذاری فعلی احزاب داخلی را بررسی می کند جای خالی مناظره های حزبی کمبود بارش در ایران با افزایش دما می‌آید قهر آسمان! محمدعلی وکیلی چندسکانس ازخسارتهای انقلابی نماها «ابتکار» از تقابل رئیس دولت‌های نهم و دهم با مسئولان نظام گزارش می دهد «ابتکار» از وضعیت جدید واردات خودرو گزارش می دهد ریاضت مردم به اسم حمایت از تولید ملی آمریکا و کره‌جنوبی مدعی شدند، چین تحریم‌های شورای امنیت علیه کره شمالی را نادیده گرفته است « ابتکار» از پروژه جدید شهرداری پایتخت گزارش می دهد خوب یا بد حذف طرح ترافیک حسن قشقاوی: قول شرف می‌دهم روادید کاغذی ایران در سراسر جهان حذف شود جهانگیری به بانیان برخی اقدامات علیه دولت هشدار داد شروع کنندگان حرکت سیاسی در خیابان بدانند پایان دهنده آن نیستند معاون امنیتی استانداری تهران: موظف به برخورد قاطع با اقدامات غیرقانونی هستیم آیت‌الله موحدی کرمانی در خطبه های نماز جمعه تهران: گناه نکنیم تا زمین لزره تمام شود آیت‌الله موحدی کرمانی در خطبه های نماز جمعه تهران: گناه نکنیم تا زمین لزره تمام شود آیت‌الله موحدی کرمانی در خطبه های نماز جمعه تهران: گناه نکنیم تا زمین لزره تمام شود