آمریکا و کره‌جنوبی مدعی شدند، چین تحریم‌های شورای امنیت علیه کره شمالی را نادیده گرفته است

مچ‌گیری به سبک ترامپ
دونالد ترامپ می‌گوید سیاست تجاری آمریکا با چین منوط به نقش این کشور در مهار و عدم حمایت از کره‌شمالی است
محمدرضا ستاری
تنها چند روز پس از تصویب طرح جدید تحریم‌های جدید شورای امنیت علیه کره‌شمالی که واردات نفت و کارگران شاغل خارج از کره‌شمالی را هدف قرار داد، روز گذشته رسانه‌های کره‌جنوبی اعلام کردند که یک کشتی حامل نفت به مقصد کره‌شمالی توقیف شده است.


در طرح جدید تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل علیه کره‌شمالی که در قالب قطعنامه 2397 به تصویب رسید، قرار است که میزان واردات نفت کره‌شمالی از 4 میلیون بشکه به 5 هزاربشکه تقلیل یافته و تا سال 2019 نیز کلیه کارگران شاغل در خارج از کره به کشورشان باز گردانده شوند. در همین راستا و در چارچوب قطعنامه 2397، مقامات کره‌جنوبی در اولین اقدام اجرایی پس از ماه‌ها جنگ لفظی و رسانه‌ای، یک کشتی با پرچم هنگ‌کنگ را در بندر یویو توقیف کردند. سئول اعلام کرده که این کشتی قصد داشته به صورت مخفیانه نفت را به یک کشتی متعلق به کره‌شمالی تحویل دهد. گفته می‌شود که کشتی مذکور اعلام داشته که قصد دارد محموله نفت را از ژاپن به تایوان منتقل کند، اما در بررسی‌های صورت گرفته معلوم شده است که این محموله‌ها به جای تایوان به 4 کشتی متعلق به کره‌شمالی تحویل داده شده است.
انتقاد شدید ترامپ از چین
گفتنی است چندی قبل نیز وزارت خارجه کره‌جنوبی اعلام کرده بود، ماهواره‌های شناسایی آمریکا در اواخر مهر‌ماه گذشته، 30 کشتی چینی را که نفت به کره‌شمالی منتقل کرده، رصد کرده‌اند. سئول مدعی است که به رغم وجود تحریم‌های بین‌المللی، چینی‌ها همچنان به تجارت نفت با کره‌شمالی مبادرت کرده و تحریم‌های بین‌المللی را دور زده‌اند. از سوی دیگر، همزمان با این اتفاق، دونالد ترامپ رئیس ایالات متحده آمریکا نیز طی مصاحبه‌ای با روزنامه نیویورک تایمز، ضمن انتقاد شدید از پکن تصریح کرده که من تا کنون با چین به نرمی رفتار کرده‌ام. تنها مساله مهم‌تر از تجارت برای من مساله جنگ است. حال که دست چین در کمک به رژیم پیونگ‌یانگ رو شده است، نشان می‌‌دهد که پکن از راه‌های دوستانه برای برنامه هسته‌ای کره‌شمالی جلوگیری می‌کند. ترامپ همچنین گفته است که من از ورود نفت به کره‌شمالی خشنود نیستم و همانطور که پیشتر نیز اعلام کرده‌ام، سیاست تجاری آمریکا با چین را منوط به همکاری چین برای حل و فصل بحران کره می‌دانم.
این گفته‌ها در حالی مطرح می‌شود که وزارت خارجه چین در واکنش به این سخنان اعلام کرده که در خصوص این مساله تحقیقاتی فوری را صورت خواهد داد. پکن همچنین تصریح کرده که چین همواره به تعهداتش در خصوص مصوبه‌های شورای امنیت پایبند بوده و اگر تحقیقات حاکی از نقض تحریم‌های شورای امنیت باشد، با قاطعیت برخورد خواهد کرد.
حال برای بررسی بحران شبه جزیره کره و نقش هر دو قدرت جهانی در برخورد با این بحران لازم است که نگاهی اجمالی به سیاست‌های آمریکا و چین در قبال کره‌شمالی داشته باشیم. کره‌شمالی به عنوان منزوی‌ترین کشور جهان، موردی است که مطالعه و تائید اخبار ضد و نقیضی که از آن به گوش می‌رسد با دشواری‌های خاص خودش همراه است. به گفته ناظران، این کشور با اقتصادی ورشکسته و حکومتی سرکوب‌گر تنها رمز بقایش کمک‌های روسیه و چین است. مقامات غربی مدعی هستند که رژیم پیونگ یانگ حجم وسیعی از درآمدهای خود که شامل کمک‌های مسکو و پکن می‌شود، صرف توسعه برنامه‌های هسته‌ای خود کرده و به تنهایی در منطقه ژئواستراتژیک شرق دور به بحران و ناامنی دامن زده است.
کارشناسان امنیتی با وجود مانور وسیع بر روی بحران‌زایی کره‌شمالی، وجود تسلیحات هسته‌ای در این کشور را مانع اصلی برخورد قاطع با رژیم پیونگ یانگ می‌دانند و علیرغم تمام بحث‌هایی که بر لزوم مذاکره یا مقابله با کره‌شمالی مطرح می‌شود، به جز تحریم‌های بین‌المللی و تهدیدات روز افزون اقدام خاص دیگری را صورت نمی‌دهند. تا به اینجای کار تهدیدها نشان داده که پیونگ یانگ نه تنها از مسیر توسعه سلاح‌های هسته‌ای عقب نشینی نکرده، بلکه فروردین ماه امسال نیز چندین و چند آزمایش هسته‌ای انجام داده است. رهبران کره‌شمالی به این اقدام بسنده نکرده و حتی عملاً تهدید می‌کنند که موشک‌هایشان قادر است سراسر خاک آمریکا را هدف قرار دهد و ژاپن را نیز به عنوان یک جزیره‌ای که نیازی به وجودش نیست به زیر آب خواهند فرستاد!
آمریکا و کره‌شمالی
بررسی روند تحولات کره‌شمالی در سال‌های اخیر و صحبت‌های ضد و نقیضی که از جنگ، مذاکره و تحریم‌ مطرح می‌شود، یک سوال بزرگ را پیش روی افکار عمومی جهان قرار می‌دهد. اینکه رژیمی که گفته می‌شود در بحران انسانی و اقتصادی قرار داشته و برای بقا به وجود کمک‌های خارجی نیازمند است، چگونه توانسته اینچنین نظم بین‌المللی را با مخاطره روبرو سازد؟
در خصوص سیاست‌های آمریکا در قبال کره‌شمالی همین بس که راهبردهای واشنگتن در دهه 1990 میلادی منجر به دستیابی پیونگ یانگ به بمب اتمی شد. همزمان در حالی که گفته می‌شد مذاکرات با کره‌شمالی آغاز شده، قرار گرفتن این کشور در محور شرارت بوش، باعث شد تا روز به روز بر توان اتمی کره‌شمالی افزوده شود. هر چند در زمان اوباما حربه تحریم‌ها علیه کره‌شمالی ادامه داشت، اما با روی کار آمدن ترامپ و آغاز جنگ لفظی میان او و رهبر کره‌شمالی، آنچه تاکنون شاهدش بودیم، افزایش تهدیدهای کره‌شمالی و دوگانگی موضع آمریکا در قبال بحران شبه جزیره کره است. نشریه فارین پالیسی آمریکا چندی پیش در مقاله ای با اشاره به راهبرد ترامپ در قبال کره‌شمالی نوشت: رویکردهای ترامپ عملاً ضد راهبرد است و او تاکنون نشان داده که جهان‌بینی خود را بر فتوحات کوتاه مدت و تاکتیکی بنا نهاده است. علی‌رغم نقش حیاتی سئول در رسیدگی به بحران هسته‌ای کره‌ شمالی که بی‌تردید یگانه مساله‌ امنیت ملی است که در صدر دستورکار ترامپ قرار دارد، وی به فسخ توافق تجاری دوطرفه‌ی آمریکا با کره‌ جنوبی مبادرت کرده است و در این راستا سعی کرده تعهد آمریکا به پرداخت بخشی از هزینه سیستم دفاع ضدموشکی تاد را انکار کند.
چین و کره‌شمالی
در مورد چین نیز برخی از تحلیل‌گران معتقدند که پکن به عنوان یک قدرت نوظهور جهانی از کره‌شمالی به عنوان پاشنه آشیل آمریکا در منطقه استفاده کرده و با توجه به پتانسیل‌ موجود در فضای تنش‌زای شبه جزیره کره به طراحی سیاست‌ها و برنامه‌های راهبردی خود در منطقه و جهان مبادرت می‌کند. پکن به عنوان یکی از شرکای مهم اقتصادی پیونگ یانگ از سال 2009 به این طرف، حمایت‌های همه‌جانبه خود را از کره‌شمالی تعدیل کرده است، به طوریکه در همین سال به رسانه‌های چینی اجازه انتقاد از رژیم کره‌شمالی داده شد. چین همچنین در دو قطعنامه اخیر شورای امنیت بر علیه کره‌شمالی نیز نقش موافق را داشته است. از همین رو به عقیده کارشناسان اولویت مهم چنین در قبال کره‌شمالی جلوگیری از تغییرات سیاسی و فروپاشی حکومت کره‌شمالی است، چرا که بی‌ثباتی در داخل کره‌شمالی می‌تواند حامل تحرکات غیر قابل پیش‌بینی در مرزهای چین باشد.
در حالیکه این روزها احتمال تقابل نظامی در قبال کره‌شمالی افزایش یافته، مقامات پکن سعی دارند با جلوگیری از عدم قطعیت استراتژیک یعنی دست برتر آمریکا و کره‌جنوبی، از نزدیکی بیشتر ایالات متحده و نقش آفرینی آن در شبه جزیره کره جلوگیری کنند. در واقع سه هدف عمده چین یعنی حفظ نظم داخلی، دفاع در مقابل تهدیدات خارجی و نفوذ استراتژیک با حضور آمریکا در منطقه در تعارض است.
پیونگ یانگ کارتی مطلوب برای قدرت‌های جهانی
این حالت بیانگر آن است که اکنون کره‌‌شمالی به عنوان یک کشور میانجی برای قدرت‌های جهانی برای دستیابی به منافع راهبردی در منطقه شرق دور بدل شده است. مانور روی سلاح اتمی کره‌شمالی و وحشت‌آفرینی از این بازیگر مخل نظام در حالی مطرح می‌شود که طبق استراتژی نظامی بر پایه نظریه بازی‌ها، یک مهاجم زمانی می‌تواند مبادرت به یک حمله موثر کند که ضمن وارد ساختن ضربه اول، توان مقاومت در برابر ضربه متقابل را داشته باشد تا پس از آن مبادرت به حمله دوم کند. رژیم کره‌شمالی به خوبی می‌داند که استفاده از سلاح اتمی در همان ضربه نخست موجودیتش را به طور کامل با تهدید مواجه می‌سازد. در همین رابطه است که می‌توان حدس زد، پیونگ یانگ نه به عنوان یک تهدید امنیتی، بلکه به عنوان یک کارت برای بازیگران مهم جهانی مطرح است تا هر یک بنا بر راهبردهای ویژه خود برای اثر گذاری در منطقه ژئوپلتیک شرق دور از آن استفاده کنند.
سایر اخبار این روزنامه
آیت‌الله موحدی کرمانی در خطبه های نماز جمعه تهران: گناه نکنیم تا زمین لزره تمام شود «ابتکار» میزان کنش و اثرگذاری فعلی احزاب داخلی را بررسی می کند جای خالی مناظره های حزبی کمبود بارش در ایران با افزایش دما می‌آید قهر آسمان! محمدعلی وکیلی چندسکانس ازخسارتهای انقلابی نماها «ابتکار» از تقابل رئیس دولت‌های نهم و دهم با مسئولان نظام گزارش می دهد «ابتکار» از وضعیت جدید واردات خودرو گزارش می دهد ریاضت مردم به اسم حمایت از تولید ملی آمریکا و کره‌جنوبی مدعی شدند، چین تحریم‌های شورای امنیت علیه کره شمالی را نادیده گرفته است « ابتکار» از پروژه جدید شهرداری پایتخت گزارش می دهد خوب یا بد حذف طرح ترافیک حسن قشقاوی: قول شرف می‌دهم روادید کاغذی ایران در سراسر جهان حذف شود جهانگیری به بانیان برخی اقدامات علیه دولت هشدار داد شروع کنندگان حرکت سیاسی در خیابان بدانند پایان دهنده آن نیستند معاون امنیتی استانداری تهران: موظف به برخورد قاطع با اقدامات غیرقانونی هستیم آیت‌الله موحدی کرمانی در خطبه های نماز جمعه تهران: گناه نکنیم تا زمین لزره تمام شود آیت‌الله موحدی کرمانی در خطبه های نماز جمعه تهران: گناه نکنیم تا زمین لزره تمام شود آیت‌الله موحدی کرمانی در خطبه های نماز جمعه تهران: گناه نکنیم تا زمین لزره تمام شود