اميدواريم آقاي روحاني از افعال ماضي استفاده کند

ايلنا: کنگره استاني حزب کارگزاران با سخنراني دبيرکل اين حزب؛ يعني غلامحسين کرباسچي و سعيد ليلاز برگزار شد. کرباسچي در اين کنگره، با اشاره به جوان‌گرايي و پرهيز از پوپوليسم گفت: اين توقع وجود دارد که الگويي از سوي احزاب سراسر کشور به‌عنوان مجموعه‌اي که فعاليت سياسي مي‌کنند درباره جوان‌گرايي ارائه شود. او با اشاره به فرازي از نامه امام‌علي(ع) به امام‌حسن(ع) که در آن اميرالمؤمنين به زمان اقرار مي‌کنند، گفت: مشکل اغلب مسئولان ما اين است که به زمان اقرار ندارند، در‌حالي‌که قانون زندگي امروز بشر مي‌گويد بازنشستگي ۶۰ تا ۶۵ سال به‌بعد است، اما هيچ‌کدام از مسئولان ما حاضر به توجه به اين موضوع نيستند.کرباسچي با بيان اينکه معاون اول رئيس‌جمهور گفته؛ «يک مشت مدير آويزان در دولت وجود دارد»، عنوان کرد: مسئولان نبايد مثل رهبران اپوزيسيون حرف بزنند. بايد مديران ناکارآمد دولت را تغيير دهند. معتقدم جوان‌هاي کشور دلسوز و تواناتر از ما بوده و بهتر از ما مسائل را درک مي‌کنند، چراکه نعمت درياي بيکران اطلاعاتي را در اختيار دارند که ما نداشتيم. او با اشاره به سخنراني رئيس‌جمهور در همايش حقوق شهروندي گفت: اميدوارم روزي برسد که آقاي روحاني ماهي يک‌بار سخنراني کند و در آن افعال ماضي به کار ببرد و به‌جاي اينکه بگويد نبايد دانشجوي ستاره‌دار داشته باشيم، به وزير علوم دستور دهد مشکل دانشجويان ستاره‌دار را حل کند.او گفت: انتقاد جدي من به روحاني اين است که استفاده مفيد از نيروهاي جوان کشور در سمت‌هاي مديريتي نکرده است. انتخاب تنها يک وزير جوان، آن هم از نظر سن؛ نه فکر، به‌عنوان نمونه کافي نيست.
او با بيان اينکه پرهيز از پوپولیسم با استفاده از انسان‌هاي داراي فکر و انديشه ممکن است، گفت: آقاي باهنر در مصاحبه‌اي گفته: «اگر من جاي احمدي‌نژاد بودم، ترجيح مي‌دادم بميرم». با شنيدن اين سخنان ياد تلاش‌هاي او افتادم که براي شهردارشدن احمدي‌نژاد انجام مي‌داد. کرباسچي افزود: آن زمان باهنر نايب‌رئيس مجلس بود و با حضور در وزارت کشور به موسوي‌لاري فشار مي‌آورد که حکم احمدي‌نژاد را امضا کند. به خاطر دارم موسوي‌لاري از امضاکردن حکم امتناع مي‌کرد و مي‌گفت: «احمدي‌نژاد پرونده مالي دارد». چطور شما سخنان برخي سياسيون را در حافظه خود داريد، اما برخي حمايت‌هاي خود را فراموش کرده‌ايد.او در پايان گفت: نبايد براي فردي که معتقديد در تمام جريان فتنه نقش اساسي داشته و فردي که آن زمان رئيس دولت بوده و امروز مورد نکوهش قرار مي‌دهيد دادگاهي تشکيل دهيد و نقش هر دو را در اين جريان مشخص کنيد.
ليلاز: ارتباط روحاني با روشنفکران بعد از انتخابات کم شد
سعيد ليلاز هم در اين کنگره، گفت: همين که رئيس دولت قبل، لباس مدافع نظام را از تن به‌در کرده و لباس اپوزيسيون را به تن کرده نشان مي‌دهد، آينده‌اي را بو مي‌کشند که ممکن است نتوان شرايط مطلوبي را تصور کرد. او به بيان برخي از آمارها پرداخت و گفت: سرانه مصرف لبنيات کاهش پيدا کرده است و متأسفانه در سال چهلم انقلاب اسلامي، سه ميليون و ۲۰۰ هزار نفر مواد غذايي  براي خوردن شام شب ندارند. بحران شبکه بانکي ساخته‌وپرداخته هشت سال دولتي است که  امروز مثل جذامي‌ها با آن رفتار مي‌کنند. او با اشاره به مشکل مؤسسات مالي گفت: بحث مؤسسات مالي و اعتباري اين است که يک گروه در برخي نهادها، شبکه بانکي را به انحصار درآوردند و مؤسسات مالي و اعتباري را ايجاد کردند و با کاهش نرخ بانکي و افزايش نرخ تورم، شروع به جمع‌آوري صدها ميليون پول کردند و پول مردم را از دستشان درآوردند و بالا کشيدند. اين عضو حزب کارگزاران ادامه داد: امروز هم اين افراد از طريق مجلس و بانک مرکزي به دولت فشار مي‌آورند که پول مردم را بدهند. افرادي که زماني پول مردم را غارت کرده‌‌اند پشت صحنه هستند، مي‌گويند پول چاپ کنيد تا پول مردم را بدهيد.او با تأکيد بر اينکه اقتصاد ايران در حال فروپاشي نيست، گفت: اقتصاد ايران نياز به يک جراحي عميق دارد. ما اگر واقعيت‌ها را ببينیم، اگر واقعيت‌هاي عيني، اعداد و ارقام و شواهد اجتماعي را مشاهده کنيم، هنوز هم مي‌توانيم از شرايط موجود  دفاع کنیم. او گفت: آينده‌اي فراتر از جمهوري اسلامي براي کشور متصور نيستم و اگر به بازي بي‌ثباتي ايران کمک کنيم، بازي خطرناکي را شروع کرده‌ايم. 
او افزود: بعد از پايان انتخابات سال ۹۶ دو اتفاق افتاده است؛ يکي اينکه سرعت حرکت اقتصادي کم شده و ديگري کم‌شدن ارتباط آقاي روحاني با روشنفکران است. اين تحولات باعث شده زماني که دولت دست به اقدامي مي‌زند، مردم و روشنفکران استقبالي نکنند. او بر لزوم کوچک‌سازي برخي نهادهاي دريافت‌کننده بودجه تأکيد کرد و گفت: من با بودجه براي مسائل نظامي بحثي ندارم، اما چرا بودجه را در اختيار رسانه‌هايي قرار دهيم که به دولت فحش مي‌دهند. روحاني راهي جز رفتن در اين مسير ندارد، اما ما بايد او را به جلو هل بدهيم و به‌جاي غرزدن به او کمک کنيم. وضعيت اقتصادي من نسبت به پنج سال گذشته بهتر شده است.