تأكيد شهردار به حذف طرح ترافيك در‌سال 97

شرق: شهردار تهران از ابتدای شروع به کار خود خیلی جدی برنامه‌های اداره شهر با پول مردم را دنبال می‌کند و با وجود حضور در دولت و ارتباطات جدید برای گرفتن مطالبات شهرداری از دولت هنوز خبر خوشی از پاستوررفتن‌ها نداده؛ حالا با خبرهایی جدید تهرانی‌ها را نگران‌تر از قبل می‌کند. 
درحالی‌که تعاملات شهرداری تهران و دولت برای تأمین واگن‌های جدید و رساندن هرچه‌زودتر خریدهای قبلی به تهران نتیجه نداده و شهردار درباره تأمین نیازهای حمل‌ونقلی هیچ خبر خوشی ندارد و مردم در روزهای آلوده پاییزی و زمستانی مجبورند همین شرایط موجود در اتوبوس‌ها و متروی متراکم را تحمل کنند، شهردار تهران از حذف مجوز آرم طرح ترافیک و گسترش محدوده طرح ترافیک به محدوده زوج و فرد و اخذ عوارض از همه مردمی که قصد ورود به آن را دارند، خبر می‌دهد. 
گویا درباره این موضوع شورای شهر تهران نيز هم‌نظر است و نه‌تنها تاکنون اعتراضی از سوی نمایندگان مطرح نشده بلکه شهردار تهران امیدوارانه درباره تصویب زودهنگام طرح شهرداری دراین‌باره صحبت می‌کند. محمدعلی نجفی اواخر هفته گذشته با اشاره به فرصت کم باقی‌مانده تا پایان سال، ابراز امیدواری کرده که طرح شهرداری تهران در زمینه حذف آرم طرح ترافیک مورد تصویب شورای عالی ترافیک و شورای شهر قرار گرفته و از اول فروردین ماه سال آینده اجرائی شود. او تأکید کرده؛ تغییرات مورد نظر شهرداری باید در شورای حمل‌ونقل و ترافیک به تصویب برسد که ما یک جلسه در شورا داشتیم و به جمع‌بندی نرسیدیم. بعد باید در شورای شهر به تصویب برسد و در ادامه در دولت مطرح شود تا دولت در جریان قرار گرفته و نظرات خود را به ما منتقل کند. 
او گفته است: «در این طرح صدور آرم طرح ترافیک را به کلی منتفی می‌کنیم چراکه هرساله صد ‌هزار آرم طرح ترافیک به شکل‌های مختلف در کنار 20‌ هزار کارت شناور توزیع می‌شود و این به آن معنی است که روزانه 120‌ هزار خودرو اجازه ورود به طرح ترافیک را دارند؛ این در حالی است که ضابطه خیلی دقیقی بر نحوه توزیع آرم‌های طرح ترافیک حاکم نیست و مفاسد و مسائلی هم در گذشته درباره توزیع این آرم‌ها وجود داشته است. به جای اینکه برای ورود به مناطق زوج و فرد و طرح ترافیک آرم بفروشیم، اعلام می‌کنیم که هر خودرویی به هر دلیلی وارد این مناطق شود، باید عوارض خاص آن منطقه را بپردازد. این طرح تقریبا در همه شهرهای بزرگ دنیا که طرح‌های محدود‌کننده برای ورود به هسته مرکزی شهر دارند، به همین شکل اجرا می‌شود و درحال‌حاضر فروش کارت و آرم ترافیک در هیچ جای دنیا مرسوم نیست. 


شهردار تهران درعین‌حال اظهار امیدواری کرده که خط تعطیل‌شده هفت مترو تهران، تا آخر اسفند راه‌اندازی مجدد شود و درعین‌حال تأکید کرده که معاونت ترافیک شهرداری تهران معتقد است که آماده‌سازی مجدد این خط تا اردیبهشت سال آینده طول می‌کشد؛ یک علت آن نیز خرید تجهیزات خارجی است که به زمان بیشتری نیاز دارد. او تأکید کرده که شهرداری تهران از نظر منابع مالی در فشار زیادی قرار دارد و نمی‌تواند پول زیادی را تزریق کند اما همه ما با امید زنده هستیم؛ در نتیجه اگر ممکن باشد خط هفت تا پایان اسفند ماه و در غیر این صورت تا پایان اردیبهشت 97 افتتاح می‌شود. 
وی همچنین از افتتاح بخشی از خط شش مترو تهران تا آخر شهریور 97 و بقیه بخش‌های این خط تا پایان سال آینده خبر داد. 
نجفی در پاسخ به سؤالی درباره سرنوشت برگزاری نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب، تصریح کرد: تقریبا یک ماه است که جلساتی را با مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داشتیم؛ آنها به‌حق از اینکه امکانات کافی در شهر آفتاب وجود ندارد، گلایه داشتند و ما هم تلاش کردیم آنها را قانع کنیم که با امکانات پیش‌ساخته می‌توانیم شرایط را به نحوی فراهم کنیم تا نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب برگزار شود. 
شهردار تهران ادامه داد: اگر دوستان در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به این جمع‌بندی رسیده باشند که نمایشگاه کتاب را در مصلای امام خمینی(ره) برگزار کنند، ما اعتراض خاصی نداریم اما ترجیح ما بر این است که در سال آینده هم نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب برگزار شود.