گرانی شغل ایجاد نمی‌کند

بانک مرکزی، نرخ تورم 5 درصد را برای سال آینده هدف گذاری کرده است. بنا بر آمار بانک مرکزی و مرکز آمار، نرخ تورم در حال حاضر در کشور تک رقمی است؛ البته نحوه محاسبه نرخ تورم در اقتصاد و سبدی که در نظر گرفته شده، به نحوی است که لمس نرخ تورم در قشرهای جامعه متفاوت است و مردم این میزان تورم را یکسان در سر سفره خود حس نمی‌کنند.
 دولت در لایحه بودجه پیشنهادی سال آینده به دنبال آن است که 17 تا 18 هزار میلیارد تومان منابع از تفاوت قیمت انرژی داشته باشد؛ اما همین موضوع به صرف بیان، ایجاد تورم کرده و شاید در زمان اجرا، کنترل تورم کامل از دست خارج شود و تورم بسیاری در جامعه ایجاد نماید. رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس چند روز پیش گفت: با توجه به افزایش قیمت‌ها در لایحه بودجه سال ۹۷، قطعا نرخ تورم ایران در سال آینده تک رقمی نخواهد بود.
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفت وگو با تابناک در خصوص این موضوع اظهار داشت: چیزی که بانک مرکزی اعلام می‌کند، با چیزی که مردم درباره تورم در سر سفره خود احساس می‌کنند، هیچ گونه همخوانی ندارد. متأسفانه بودجه امسال، با این شعارهایی که در ظاهر زیبا و در ماهیت، دقیقا عکس شعارها نوشته شده است و اگر وضعیت این گونه بماند، مردم بسیار در فشار خواهند بود.
رسول خضری گفت: درباره بحث حامل‌های انرژی و افزایش قیمت سوخت و حذف یارانه بگیرها و نیز عوارض خروجی، موضع جدی خواهیم گرفت و اجازه نخواهیم داد، این اتفاقات در کشور رخ دهد. دولت نمی‌تواند با وام و افزایش حامل‌های انرژی شغل ایجاد کند. در هیچ جای جهان هم این اتفاق رخ نمی‌دهد و یک بدعت جدید در دنیا خواهد بود.


وی افزود: وام برای اشتغال زایی راهکار نیست. ما می‌خواهیم با این کار 80 میلیون ایرانی را تحت فشار قرار دهیم که برای 800 تا 900 هزار نفر اشتغال ایجاد کنیم، در حالی که راهکار اینها نیست. از سوی دیگر، حذف یارانه 20 میلیون تن، غیر قانونی است.
وی افزود: متأسفانه در سال‌های گذشته، مجلس به دولت اجازه داده بود که قیمت حامل‌های انرژی را با شیب خیلی ملایم افزایش دهد؛ اما دولت به دلیل انتخابات و مسائل دیگر، این کار را نکرد، ولی امسال می‌خواهد یک‌ضرب تلافی چند سال گذشته را بر سر مردم درآورد؛ اما مجلس اجازه این کار را به دولت نخواهد داد و ما به شدت مخالف این وضعیت هستیم، چون این کار باعث بالا رفتن تورم می‌شود و قطع به یقین در آینده این تورم تبدیل به یک دورقمی درشتی خواهد شد.
این نماینده با اشاره به برخی بحث‌ها که دولت ادعا دارد، قیمت حامل‌های انرژی در ایران ارزان است، گفت: دولت اگر می‌خواهد قیمت سوخت را جهانی کند، باید قیمت یارانه را هم جهانی کند. ما از سال 87 تا کنون، یک ریال افزایش ندادیم؛ مگر ما متناسب با یارانه افزایش قیمت سوخت نداشتیم؟ ما خود، تولیدکننده و صادر کننده نفت هستیم. خنده‌دار است؛ قیمت سوخت در ایران با قیمت‌ترکیه ـ که کامل از ما خرید می‌کنند ـ برابر باشد. از سوی دیگر، ما مگر دستمزدهای خود را با قیمت جهانی پرداخت می‌کنیم که بخواهیم قیمت سوخت را جهانی بگیریم؟ ! این نماینده یادآور شد: الان در کدام کشور جهان، تعرفه خودرو و واردات آن به شیوه‌ای که ما انجام می‌دهیم انجام می‌شود؟ دولت الان به شدت بر گرانی و افزایش تورم زوم کرده و فشار را بر قشر فقیر بیشتر می‌کند. این کار نه تنها نمی‌تواند اشتغال ایجاد کند، بلکه مردم متوسط را هم فقیرتر می‌کند.
مجلس مجوز را به دولت داده است
نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس هم در این رابطه، گفت که مجلس پیش از این در برنامه ششم مجوز افزایش قیمت حامل‌های انرژی را به دولت داده بود اما باید اقدامات جایگزین برای دهک‌هایی که نمی‌توانند فشار تورمی را تحمل کنند، انجام شود.
سید فرید موسوی  با اشاره به پیش بینی افزایش قیمت حامل‌های انرژی در بودجه ۹۷ گفت: این افزایش قیمت تاثیر منفی بر دو شاخص اقتصادی مهم یعنی تورم و رشد اقتصادی دارد که از دستاوردهای دولت هم به شمار می‌رود، اما دولت برای هزینه‌کرد این مبالغ در بهسازی بافت‌های فرسوده، توسعه حمل و نقل عمومی و افزایش اشتغال پیش‌بینی‌هایی کرده که به زعم خود می‌تواند آثار این تبعات منفی را کنترل کند. وی افزود: اینکه هزینه‌کرد در این سه حوزه می‌تواند آثار و تبعات منفی روی اقشار جامعه داشته باشد، موضوعی است که در حال بررسی است. خوشبختانه دولت لایحه بودجه را به موقع به مجلس ارائه کرده و کارشناسان آن را مورد ارزیابی قرار می‌دهند. ما امیدواریم با اقدامات اصلاحی در اقتصاد تبعات منفی را هم کنترل کنیم و زمینه مناسبی برای بهبود شاخ‌صها یعنی رشد اقتصادی داشته باشیم.
نماینده تهران با بیان اینکه درآمدهای حاصل از افزایش قیمت حامل‌های انرژی باید درست هزینه شود، ادامه داد: در قانون هدفمندی قرار بود با افزایش درآمد بهره‌وری افزایش یابد، اشتغال بهبود پیدا کند و به تولید کمک شودکه متاسفانه شاهد این وقایع نبودیم و الان نمی‌توانیم شکست‌های گذشته را تکرار کنیم چراکه جامعه تحمل این موضوع را ندارد.
موسوی با بیان اینکه مجلس پیش از این در برنامه ششم مجوز افزایش قیمت حامل‌های انرژی را به دولت داده بود، گفت: مهم میزان این افزایش و نحوه اجرای آن است. زیرا ما دهک‌هایی داریم که نمی‌توانند فشار تورمی را تحمل کنند و باید با اقدامات جایگزین فشار روی این افراد را کم کنیم که در این راستا مکانیزم و میزان تاثیر آن حائز اهمیت است.
رکود موجود خطرناک است
در این رابطه همچنین، عضو کمیسیون عمران مجلس، با بیان اینکه لایحه بودجه ۹۷ به علت وابستگی بسیار به نرخ حامل‌های انرژی تغییرات اساسی خواهد داشت، گفت: پیش بینی می‌کنم نرخ بنزین به یک هزار و ۱۰۰ تومان یا یک هزار و ۲۰۰ تومان افزایش یابد.
حسن خسته بند ادامه داد: افزایش نرخ حامل‌های انرژی و استفاده از منابع آن در راستای ایجاد اشتغال صحت ندارد زیرا پس از تصویب این موضوع دولت می‌تواند تحت عنوان آمار و ارقام موضوع را گزارش کند و در نهایت مردم متضرر تورم خواهند شد. وی با بیان اینکه سال آینده سال سختی به لحاظ اقتصادی نسبت به دوره‌های قبل‌تر خواهد بود، گفت: همه باید کمک کنیم تا از رکود خارج شویم، متاسفانه در شرایط فعلی تورم کنترل شده اما به قیمت رکود. وی ادامه داد: رکود از تورم خطرناک‌تر است زیرا هم شغل جدید ایجاد نمی‌شود و هم اینکه شغل موجود نیز از دست خواهد رفت. خسته بند در پاسخ به این سؤال که کمیسیون تلفیق چه کمکی می‌تواند در راستای اصلاح لایحه بودجه داشته باشد، گفت: به طور حتم لایحه بودجه تغییرات بسیاری خواهد داشت و به پیشنهادات دولت به طور کامل مصوب نمی‌شود به طور مثال افزایش قیمت سوخت در کمیسیون انرژی به کل منتفی شد. این نماینده همچنین پیش‌بینی کرد که نرخ بنزین در کمیسیون تلفیق به یک هزار و 100 تومان یا یک هزار و 200 تومان افزایش یابد.
 حذف یارانه تورم‌زا است
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس هم اعتقاد دارد با حذف یارانه نقدی برخی از دهک‌ها و تزریق منابع آن به جامعه، نقدینگی افزایش می‌یابد، بنابراین، این کار تورم زا است.
نبی هزارجریبی در این باره که گفته می‌شود بودجه سال 97 تورم زا و ضد اشتغال است، اظهار داشت: وقتی یارانه نقدی بخشی از جامعه حذف شود و اعتباری بالغ بر 37 هزار میلیارد تومان به جامعه تزریق شود، شاهد تورم در جامعه خواهیم بود.
وی با بیان اینکه دولت پیش از‌ترزیق پول در جامعه باید بدهی‌های خود را صاف کند، گفت: در حال حاضر دولتی بدهی بالغ بر 140 هزار میلیارد تومان به صندوق تامین اجتماعی دارد و چند ده میلیارد تومان به پیمانکاران عمرانی بدهکار است، بنابراین دولت باید ابتدا بدهی‌های خود را پرداخت کند. نماینده گرگان و آق قلا با تاکید بر اینکه دولت نباید به دنبال طراحی پروژه‌های جدید عمرانی باشد، بیان داشت: در شرایطی که دولت بودجه برای اتمام پروژه‌های طراحی شده در گذشته ندارد، کلنگ زنی‌های جدید بی معنا است، سال گذشته 3500 سالن ورزشی در سراسر کشور کلنگ زنی و نیمه رها شد بنابراین مقرر شد دولت تا اتمام این پروژه‌ها کلنگ طرح‌های جدید را نزند. وی با بیان اینکه تزریق 37 هزار میلیارد تومان به جامعه تورم زا است، ادامه داد: با این حساب بودجه سال 97 تورم زا است اما ضد اشتغال نیست، چرا که دولت با در نظر گرفتن تسهیلات بلند مدت اما کم کارمزد به ایجاد اشتغال کمک می‌کند، از سوی دیگر با افزایش تعرفه‌های واردات مانع ورود کالاهای مشابه داخلی شده است، با این برنامه‌ها در واقع دولت از اشتغال و تولید داخلی حمایت کرده است. نمی‌توان تاثیر تحریم‌ها بر تولید را نادیده گرفت اما دولت می‌تواند با تزریق منابع مالی ارزان قیمت به واحدهای تولیدی داخلی و افزایش تعرفه واردات از اشتغال داخلی حمایت کند اما برخی این اقدامات را نادیده گرفته و به دنبال تخریب دولت هستند.
بودجه نفس ایرانیان را بند آورد
 عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: لایحه بودجه سال ۹۷در بخش تعیین قیمت حامل‌های انرژی از شفافیت کافی برخوردار نیست و همچنین به اولویت‌بندی‌ها توجه مناسب نشده است. معصومه آقاپور علیشاهی درباره لایحه بودجه سال 97 گفت: باید اقتصاد کشور از شعار زدگی خارج شود و کارهای اساسی در اقتصاد کشور انجام شود چرا که اگر در این رابطه باز هم تاخیر وجود داشته باشد به زیان مردم است. تاخیر در تحول اقتصادی باعث می‌شود مردم بازنده باشند و سفره خانوارهای ایرانی کوچکتر شود. وی درباره نقاط ضعف لایحه بودجه سال 97 تصریحکرد: لایحه بودجه سال 97در بخش تعیین قیمت حامل‌های انرژی از شفافیت کافی برخوردار نیست همچنین به اولویت‌بندی ها، نحوه واگذاری پروژه‌های نیمه تمام و تعیین زمان دقیق تخصیص‌های اعتبارات بودجه‌ای توجه نشده است. وی افزود: نحوه شناسایی گروه‌های هدف زیر خط فقر، تعیین تکلیف مطالبات بازنشستگان فرهنگی و عدم شفافیت بودجه شرکت‌های دولتی از دیگر موضوعاتی است که در لایحه بودجه سال 97 به آن، به‌اندازه کافی توجه نشده است. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: با توجه به بررسی‌های انجام شده در زمینه لایحه بودجه سال 97 می‌توان گفت نفس ایرانیان در بودجه سال آتی بند آمده است.