اعتراض حق و آشوب، تضییع حق شهروندان

روزهای اخیر تجمعات اعتراضی در برخی شهرهای کشور شکل گرفت که روز گذشته حوادثی در همین راستا در تهران نیز رخ داد. اين تجمعات در ابتدا به صورت اعتراضات معيشتي بود ولي برخي افراد باشعار‌هاي خاص سبب شدند تا وضعيت از حالت اعتراضات اجتماعي به موضوعي امنيتي تبديل شود. در همين راستا محمدمهدی برومندی، نایب ريیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از تشکیل جلسه فوق العاده کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی خبر داد و گفت: قرار است ظهر امروز (دوشنبه، 11 دی) جلسه فوق العاده این کمیسیون در راستای بررسی تجمعات اعتراضی اخیر در برخی شهرهای کشور تشکیل شود. نایب ريیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: با حضور نمایندگان در حوزه انتخابیه قرار است این جلسه فوق العاده تشکیل شود تا حوادث اخیر مورد بررسی قرار گیرد.
شيطنت دشمن
نمايندگان در روزهايي كه گذشت مواضع متفاوتي داشتند و برخي معتقد هستند كه بايد با اين معترضان به نوعي برخورد شود كه دشمنان نتوانند از حضور انتقادي‌شان سوءاستفاده كنند ولي مي‌گويند كه بايد حساب معترضان را از خرابكارها و آشوبگران جدا كرد. در روز گذشته نيز نمايندگان همين رويكرد را پيش گرفتند و اظهاراتي را به زبان آوردند كه نشان دهنده نگاه متفاوت آن ها به وضعيت به وجود آمده است. براي مثال محمد کاظمی، نایب‌ريیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با بیان اینکه هیچ حادثه جدیدی رخ نداده که اجتماعات را به آن‌ها ارتباط دهیم، گفت: این تجمعات بهانه‌ دشمنان دیرینه نظام جمهوری اسلامی است. محمد کاظمی درخصوص تجمعات روزهای اخیر مردم شهرهای مختلف در اعتراض به مشکلات اقتصادی و گرانی، گفت: مجموعه حاکمیت و نظام جمهوری اسلامی ایران موظف به تامین نیازهای مردم هستند که از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی همه زندگی خود را برای نظام تقدیم کردند. نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در روزهای اخیر گرانی خاصی اتفاق نیفتاده است، تصریح کرد: در مدت اخیر تنها قیمت تخم‌مرغ افزایش یافته که دولت نیز وعده مرتفع کردن آن را داده است،اما این مساله بهانه‌ای برای بیگانگانی شد که دشمنی دیرینه با نظام جمهوری اسلامی دارند. وی با اشاره به تويیت ريیس جمهور آمریکا و اظهارنظر مقامات عربستانی در خصوص تجمعات روزهای اخیر، افزود: هر وطن‌دوستی با توجه به این تويیت‌ها و اظهارنظرها خواهد فهیمد که چنین اجتماعاتی ریشه در افکار دشمنان دارد.زیرا حرکت سلحشوران جبهه حق علیه باطل در خارج از کشور برای برقراری امنیت و نابودی داعش آمریکایی‌ها را مایوس و نگران کرد. وی ادامه داد: در این شرایط نگرانی و ناراحتی دشمنان،سایت ضد انقلاب «آمدنیوز» برنامه‌ریزی حضور راهپیمایی‌ها و اجتماعات را انجام می‌داد که خوشبختانه مسدود شد. کاظمی معتقد است:بدون هیچ شکی مشکلات و نارسایی‌های اقتصادی درکشور وجود دارد و گام‌های اساسی در رفع آن‌ها باید برداشته شود، مردمی هم که همه زندگی خود را فدای نظام جمهوری اسلامی کردند؛آگاه تر از آن هستند که با بیگانگان همکاری کنند؛ بنابراين این اجتماعات را نباید به این مردم دلسوز نسبت داد. این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: اجتماعات مسالمت‌آمیز برای درخواست مطالبات مردم هیچ مشکلی قانونی ندارد اما شعارهای ساختارشکنانه و تضاد با نظام جمهوری اسلامی در این اجتماعات قابل پذیرش نیست.
فرياد درد معيشت


علی بختیار، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی نيز در همين راستا گفت: از مردم می‌خواهیم که مراقب حرف‌های تفرقه افکنانه باشند و مانند گذشته از آرمان‌های نظام حمایت کنند. علی بختیار درخصوص تجمعات اعتراضی اخیر دربرخی شهرهای کشور،اظهارداشت: اعتراضات مردمی به وضعیت اقتصادی و معیشتی ارتباط دارد؛زیرا مردم شرایط سختی را تجربه می‌کنند و اوضاع اقتصادی کشور دارای مشکلاتی است که البته مردم ایران هرگاه که نیاز بوده سختی‌ها را تحمل کرده‌‎اند و با نظام همراه بوده‌اند. نماینده مردم خوانسار و گلپایگان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: بخشی از این اعتراضات نتیجه حرف های تفرقه افکنانه برخی افراد است که دشمن نیز به آن‌ها دامن می‌زند. عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه لایحه بودجه سال 97 و تبصره 18 این لایحه در خصوص افزایش قیمت حامل های انرژی است که هنوز این موضوعات به تصویب نرسیده و کمیسیون انرژی این موضوع را رد کرده است، ادامه داد:درجزيیات بودجه مباحث زیادی پیرامون قطع یارانه برخی اقشار و افزایش قیمت حامل‌های انرژی مطرح است که احتمال دارد این موضوعات به طور کلی حذف شوند؛ولی برخی افراد در این زمینه با تحریک مردم،شیطنت می‌کنند. بختیار با اشاره به اینکه نمایندگان مجلس این موضوع را درک کرده اند که وضعیت مردم دشوار است، متذکر شد: مصاحبه‌های نمایندگان در مخالفت با افزایش قیمت‌ها و تاثیر بنزین در شاخص‌های اقتصادی را خبرگزاری خانه ملت منتشر کرده و مجلس با تبصره 14 و 18 لایحه بودجه 97 مخالف است تا خطری معیشت مردم را تهدید نکند.نماینده مردم خوانسار و گلپایگان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه از مردم می‌خواهیم مانند گذشته از آرمان‌های نظام حمایت کنند، گفت: در مجلس وظیفه داریم که مشکلات را حل کنیم و افرادی که جزو کارگزاران نظام هستند نیز باید کمک کنند تا مشکلات مردم حل شود.
دولت حرف مردم را بیشتر بشنود
علي‌مطهري، نایب ريیس دوم مجلس با تاکید بر اینکه دولت باید حرف مردم را بشنود، اظهارد اشت: آنچه مسلم است این است که بخشی از مردم اعتراض دارند، دولت باید حرف آن‌ها را گوش دهد و به کسانی که اعتراضات مدنی دارند، مجوز تجمع و اظهارنظر بدهد ولی با تخریب کنندگان اموال عمومی و اخلال نظم در جامعه نیز باید مقابله شود. نماینده مردم تهران در مجلس خاطرنشان ساخت: در این راستا صداوسیما نیز باید حرف مردم را بازتاب دهد و پاسخ‌های مسئولان را به گوش مردم برساند.مطهری اضافه کرد: تجمع کنندگان نباید ابزار دست دشمنان شوند بلکه باید استقلال خود را حفظ کنند و شعارهای خود را بدهند، نه اینکه شعارهایی را که دیکته شده است بدهند. نایب ريیس دوم مجلس اضافه کرد: البته دولت هم نباید انفعالی عمل کند و به خاطر برخی تجمعات از مواضع اصولی خود عقب برود. مطهری تصریح کرد: اگر مصلحت کشور و مردم این است که قیمت بنزین افزایش یابد، این کار را انجام دهد، ولی محل هزینه کرد درآمد حاصل از این افزایش قیمت را برای مردم توضیح دهد. نایب ريیس دوم مجلس گفت: دولت باید بیشتر با مردم صحبت کند و حرف مردم را بشنود. مطهری اضافه کرد: دولت باید شرایط جهانی، داخلی و وضعیت مالی خود را به خوبی تشریح کند؛ مردم ما مردمی هستند که انقلاب را دوست دارند و عاقلانه تصمیم می‌گیرند.
روز عمل است نه سخنراني
اين اظهارات و سخنراني ها از همه افراد جامعه برمي‌آيد ولي مسئولاني مانند نمايندگان مجلس شوراي اسلامي به جاي دادن پيام‌ها و ايراد اظهارات اين چنيني به نظر بايد برنامه‌مشخصي براي آرام كردن مردم ومعترضان داشته باشند. اين طيف مي‌توانند درد مردم را بشنوند و به گونه‌اي رفتار كنند كه فشار رواني جامعه كاسته شود. اميدواريم دست‌كم فراكسيون اميدمجلس كه رويكرد متفاوتي با ساير فراكسيون‌هاي مجلس دارد با رويه‌اي مناسب پاي دردل مردم بنشيند و تا حدي كه توان دارد در راستاي حل مشكلات آن‌ها تلاش كنند.