دستگیری 200 نفر در تهران و بیش از 100 نفر در اراک و ارومیه

شرق: تجمعات اعتراضی، روز گذشته در تهران و دیگر شهرها ادامه داشت؛ اما با شدت کمتر. استاندار استان مركزي از دستگيري 100نفر در اراك خبر داده است. معاون استاندار آذربايجان غربي هم به تسنيم گفته 10نفر در اروميه بازداشت شده‌اند. اوج تجمعات تهران در حوالی دانشگاه تهران و خیابان‌های اطراف آن بود. با‌این‌حال استاندار تهران اعلام کرد هیچ درخواست مجوزی برای برگزاری تجمع به استانداری تهران نرسیده است و استانداری هم هیچ مجوزی صادر نکرده است؛ بنابراین چون مجوزی صادر نشده است، برگزاری هرگونه تجمع در تهران غیرقانونی است.
خبرگزاری ایلنا اتفاقات روز گذشته تهران را این‌گونه روایت می‌کند: صبح، خیابان انقلاب اسلامی حالت عادی و آرامی داشت؛ اما با نزدیک‌شدن به بعدازظهر، همراه با افزایش جمعیت حد فاصل خیابان ۱۲ فروردین تا خیابان ابوریحان، حضور نیروهای امنیتی و انتظامی نیز بیش‌از‌پیش شد و این نیروها برای تأمین امنیت و جلوگیری از برپایی هرگونه تجمع تلاش داشتند. با‌این‌حال حوالی ساعت 13 عده‌ای که تعداد آنها حدود صد نفر بود، در مقابل نرده‌های ضلع جنوبی دانشگاه تهران شعارهایی سر دادند.
گروهی دیگری از دانشجویان و افراد منتسب به بسیج دانشجویی هم مقابل در اصلی دانشگاه تهران حضور یافتند و با بالا‌رفتن از نرده‌ها، پارچه‌‌نوشته‌ها و پلاکاردهایی در اعتراض به عملکرد دولت و حمایت از نظام برافراشته بودند و شعارهایی در حمايت از نظام و رهبري مي‌دادند.
با افزایش تعداد تجمع‌کنندگان، حضور نیروهای امنیتی و یگان‌های ویژه پلیس امنیت تهران نیز بیشتر ‌شد. گروهی از آنها در تقاطع چهارراه ایستادند و از مردم خواستند تجمع نکنند و آنها را به عبور و رفتن به خیابان‌های فرعی دعوت کردند. گروهی از نیروهای پلیس هم دائما در حال رفت‌و‌آمد بودند. با سردادن شعارهایی خاص علیه جناح‌های سیاسی و همچنین برخی از ارکان حاکمیتی، به تعداد نیروهای امنیتی و پلیس نیز افزوده شد که این مسئله موجب شد مغازه‌های مقابل دانشگاه تهران ناچار شوند زودتر دست از کار بکشند. با تاریک‌شدن هوا، نزدیک به ۵۰ نفر بیرون از دانشگاه و در مقابل دانشجویان معترضی که در مجاورت دانشکده هنرهای زیبا بودند، رفتند و با شعارهایی به آرامی به سمت چهارراه ولیعصر حرکت کردند. نیروی انتظامی از شهروندان و عابران خواست از عبور در این پیاده‌رو خودداری کنند و راه خود را از پیاده‌رو مقابل دانشگاه ادامه دهند. البته برخی هم به هشدارهای پلیس توجه نکردند و گه‌گاه شعارهای خاصی سر دادند. در ساعت ۱۸ بر شلوغی‌های میدان انقلاب و خیابان‌های منتهی به دانشگاه تهران بیش‌از‌پیش افزوده شد و برخی از افراد دست به برپایی تجمعات چند‌نفره زدند. پلیس نیز تلاش کرد تجمع‌کنندگان را متفرق‌ کند. ساعت 20 بود که ایلنا اعلام کرد وضعیت میدان و خیابان انقلاب اسلامی و همچنین خیابان‌های منتهی به دانشگاه تهران و عبور و مرور وسایل نقلیه و مردم به حالت عادی بازگشته و از تعداد نیروهای امنیتی کاسته شده است.


3 قوه مصمم به پیگیری مطالبات مردم هستند
وزیر کشور، روز گذشته در نخستین اجلاس پنجمین دوره شورای‌عالی استان‌ها، درباره حوادث و تجمعات اخیر در کشور گفت: «در این حوادث فرصتی پیش آمد تا بار دیگر افرادی که علیه مردم توطئه می‌کنند، دست‌شان رو شود. اینکه مردم نیز مطالبه‌گری کنند، چیز بدی نیست. ما در گذشته نیز تجمعات داشته‌ایم و این تجمعات در مقابل استانداری و مجلس و... بوده که همیشه مسئولان تلاش کردند این مطالبات را به گونه‌ای پاسخ دهند که به محل اعتراض تبدیل نشود».
به گزارش ایسنا عبدالرضا رحمانی‌فضلی افزود: «ما وارث مؤسسات و نظامات مالی‌اي بوده‌ایم که هیچ‌یک از آنها در این دولت اتفاق نیفتاده است و این مؤسسات زمانی تشکیل شده‌اند که هیچ حساب و کتابی برای تشکیل آنها وجود نداشته؛ بنابراین مردم را امروز دچار اشکال کرده است. مشکلات بیش از 95 درصد این مؤسسات از سوی دولت حل شده است و تنها حدود سه درصد آنها که رقم بالای 200 میلیون تومان دارند، باقی مانده است. دولت به جد در قالب اقتصاد مقاومتی نسبت به رفع موانع تولید گام برداشته و خوشبختانه توانسته‌ایم مسائل و معضلات بسیاری مانند پدیده، مؤسسات مالی و... را به مرور حل کنیم».
او تأکید کرد: «اما برخی را که می‌خواهند این موضوعات را به گونه‌ای حل کنند که در آن رعب و وحشت اغتشاش و آسیب‌رساندن به اموال مردم وجود داشته باشد و چهره نظام‌مند و متعالی مردم ایران اسلامی را به‌عنوان قانون‌شکن معرفی کنند، قطعا نمی‌توانیم تحمل کنیم. کسانی که این روزها با سوء‌استفاده از فضای مجازی خشونت‌ورزی و ساخت مواد منفجره و نحوه به‌آتش‌کشیدن محل زندگی و کسب مردم را آموزش می‌دهند، بی‌تردید از مردم نیستند».
رحمانی‌فضلی با اشاره به اینکه افرادی که از متانت توأم با اقتدار پلیس سوء‌استفاده کردند، باید به مردم پاسخ دهند، افزود: «قطعا باید این افراد پاسخ این قانون‌شکنی‌ها و بی‌حرمتی‌ها را به مردم بدهند. مدارای ما به این دلیل است که به اقتدار خود اطمینان داریم. همه ما تجربه‌های خشونت‌ورزی در منطقه را می‌بینیم. اگر می‌خواهیم به خواست‌های به‌حق مردم جامه عمل پوشانده شود، باید در مدار قانون حرکت کنیم؛ چرا‌که در قانون‌گریزی هیچ‌یک از این معضلات و مشکلات حل نخواهد شد. افرادی که از فضای مجازی سوء‌استفاده کردند، شناخته‌شده هستند و قطعا به‌موقع برخورد لازم با آنها صورت خواهد گرفت. ساختارهای دولت، مجلس و شوراها باید در حوزه اعلام مطالبات و درخواست‌های مردم ایفای نقش کنند و نقش نمایندگی خود را به نحو احسن انجام دهند؛ اما در‌این‌میان بی‌تردید نمی‌گذاریم جامعه دچار تزلزل شود».
او ادامه داد: «امروز دشمنان ما که در منطقه منتخب مردم خود نیستند و مشارکت مردم خود را در نظام‌هایشان پیش‌بینی نکرده‌اند، ادعای حمایت از مردم ما را دارند؛ چرا‌که این دشمنان مردم ما را نشناخته‌اند. امروز نیاز است که ما مسئولان مصمم‌تر از همیشه مطالبات مردم را پاسخ دهیم و در‌این‌میان شما نمایندگان مردم در شورا در مقابل خدا و مردم مسئول هستید. همه شما با هر ابزار قانونی متعهد هستید خواسته‌های مردم را پیگیری کنید. باید مردم را قانع کنید و با وجود محدودیت در منابع، خواسته‌ها و مطالبات مردم و منابع را تعادل بخشيد. همه ما مدیون مردم هستیم». معاون امنیتی انتظامی فرمانداری تهران از دستگیری حدود ۲۰۰ نفر در تجمعات روز شنبه در محدوده انقلاب و ولیعصر که قصد درگیری و تخریب اموال داشتند، خبر داد و گفت: «این افراد هم‌اکنون در اختیار دستگاه قضائی قرار گرفته‌اند، برخی دیگر هم با نگاه رأفت آزاد شدند. چند دانشجو هم دستگیر شده بودند که آزاد شدند؛ برخی از خانواده‌های دانشجویان در مقابل دانشگاه حضور پیدا کرده بودند که فرزندانشان به آ‌نها تحویل داده شد».
به گزارش ایلنا، علی‌اصغر ناصربخت، مجموع لیدرهایی را که در تجمع غیرقانونی دیروز دستگیر شدند، حدود ۴۰ نفر اعلام کرده و گفت: «با وجود فضاسازی‌هایی که صورت گرفته، مطلقا مطالبات تجمع‌کنندگان رنگ و بوی اقتصادی ندارد و بیشتر از ناحیه معاندانی است که از خارج جمعی از جوانان ما را احساساتی می‌کنند».
2 کشته در لرستان
معاون سیاسی امنیتی استاندار لرستان اعلام کرد: «رد پای گروه‌های تکفیری، معاند و سرویس‌های اطلاعاتی بیگانگان در اغتشاشات شهر دورود مشهود است. در بررسی‌های به‌عمل‌آمده در درگیری‌های دیروز شهر دورود رد پای گروه‌های خارجی نمایان شده است. در این درگیری هیچ تیری از ناحیه نیروهای نظامی، انتظامی و امنیتی به سمت مردم دورود شلیک نشده است».
به گزارش ایسنا، حبیب‌الله خجسته‌پور یادآور شد: «در این درگیری هدف همه ما این بود که تجمع به صورت مسالمت‌آمیز پایان گیرد؛ اما با توجه به حضور افراد و گروه‌های تکفیری، معاند و هدایت سرویس‌های اطلاعاتی بیگانگان متأسفانه دو نفر در حادثه کشته شدند». همچنین به گزارش ایلنا، فرمانده انتظامی شهرستان رباط‌کریم هم از دستگیری یک زن و مرد که در تجمعات این شهر مشارکت داشته‌اند، خبر داد.