بازگشت رئیس به کنار تشک

شرق: رسول خادم باز هم مرد همه‌کاره کشتی آزاد ایران شد. تبعات ناکامی تیم ملی کشتی آزاد در رقابت‌های قهرمانی جهان 2016 پاریس (تنزل به رتبه نهمی) آن‌قدر برای اهالی این رشته سنگین بود که آنها را دوباره به فکر بازگرداندن خادم به این تیم انداخت. قهرمان المپیک 1996 آتلانتا، با همه مسئولیت‌های زیادی که در فدراسیون کشتی و عضویت در هیئت‌رئیسه اتحادیه جهانی کشتی دارد، خواسته اعضای شورای فنی کشتی آزاد را اجابت کرده و پذیرفته تا رسما مدیریت فنی تیم ملی بزرگ‌سالان را بر عهده بگیرد.  رسول خادم، رئیس فدراسیون کشتی که تا المپیک ۲۰۱۶ ریو سرمربیگری تیم ملی را نیز هم‌زمان در اختیار داشت، پس از این بازی‌ها به دلیل انتقاداتی که از او می‌شد، ترجیح داد با کناره‌گیری از سرمربیگری تیم ملی، تمرکز خود را بر امور مدیریتی فدراسیون کشتی و همچنین حضور پررنگ در هیئت‌رئیسه اتحادیه جهانی کشتی معطوف کند. 
با نظر خادم و اعضای شورای فنی، محمد طلایی، سرمربی تیم ملی جوانان که دو سال پیاپی تیمش بر سکوی نخست جهان ایستاده بود، به‌عنوان سرمربی تیم ملی کشتی آزاد بزرگ‌سالان انتخاب شد. 
هرچند طلایی و کادرش در یک سال گذشته موفقیت‌هایی را در رقابت‌هایی مانند جام جهانی و قهرمانی آسیا به دست آوردند، اما در مهم‌ترین آزمون خود که پیکارهای جهانی ۲۰۱۷ پاریس بود، نتوانستند نمره قبولی بگیرند و تمام ناکامی‌ها به نام آنها نوشته شد.  طلایی چهره‌ای آرام است و چه کسی است که نداند این مربی محجوب در اداره تیم ملی اختیار تام نداشت و باز هم این رسول خادم بود که تصمیم‌گیرنده اصلی همه امور در این تیم بود.  حضور همیشگی او در عکس‌ها و فیلم‌های منتشرشده در تمرینات آزادکاران، گواهی روشنی بر این ادعا است.  خیلی از کارشناسان معتقدند در واقع بخشی از ضربه‌ای که این تیم در مسابقات جهانی خورد، هنگام «کوچینگ» آزادکاران از کنار تشک در هنگام مبارزاتشان بود؛ یعنی زمانی که خادم کنار تشک نبود تا نکات فنی را به ملی‌پوشان گوشزد کند و به آنها روحیه بدهد.  
نکته درخور توجه درباره نظارت همیشگی خادم در دوران سرمربیگری طلایی در این تیم، اینجا بود که طلایی بعد از نتیجه دور از انتظار تیمش در مسابقات جهانی، کنایه‌ای به اعضای شوراي فنی کشتی آزاد و فدراسیون کشتی زد که برای اعزام تیمش به این رقابت‌ها اختیار کامل نداشته است!  در این شرایط نگرانی‌ها از آغاز دوران افول ورزش اول ایران بعد از مسابقات پاریس در حالی از سوی گوش‌شکسته‌های این رشته افزایش یافت که اعضای شورای فنی خواستار حضور رسمی رسول خادم در رأس تیم ملی شدند.  پیشنهاد سرمربیگری دوباره خادم برای تیم ملی آزاد، نخستین‌بار در نشست اعضای شورای فنی با مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش که برای آسیب‌شناسی عملکرد ضعیف آزادکاران برگزار شده بود، مطرح شد؛ پیشنهادی که البته با واکنش مثبتی از سوی وزیر ورزش مواجه نشد. 


سلطانی‌فر دلیل مخالفتش با سرمربیگری خادم را حضور هم‌زمان او در ریاست فدراسیون کشتی ایران و عضویت در هیئت‌رئیسه اتحادیه جهانی کشتی اعلام می‌کند و می‌گوید خادم بهتر است تمرکز خود را روی مسئولیت مهمی که در این اتحادیه دارد بگذارد. 
پیشنهاد شورای فنی اگرچه مخالفت ضمنی سلطانی‌فر را با این موضوع به همراه داشت، اما اعضای این شورا به‌صراحت اعلام کردند در‌صورتی‌که خادم خودش بگوید از عهده هر سه مسئولیت به‌طور هم‌زمان برمی‌آید، باز هم او را سرمربی این تیم خواهند کرد. این اظهارنظر اعضای شورای فنی زمانی قوت بیشتری به خود گرفت که پای گزینه‌های دیگری هم برای سرمربیگری تیم ملی بزرگ‌سالان به میان آمد، اما هیچ‌کدام به سرانجامی نرسیدند.  اکبر فلاح از گزینه‌های تأیید‌شده از سوی اهالی کشتی بود که در همان ابتدای کار، آب پاکی را روی دست شورای فنی ریخت و شرط حضورش را به داشتن اختیار تام و البته توجه‌نکردن به فرایند انتخابی تیم ملی اعلام کرد؛ شرطی که محال بود شورای فنی و فدراسیون زیر بار آن بروند.  محمدحسن محبی نیز بعد از مطرح‌شدن نامش گفت چندان تمایلی برای همکاری با فدراسیون ندارد.  غلامرضا محمدی، سرمربی سابق تیم ملی آزاد، اگرچه می‌توانست گزینه خوبی برای این مسئولیت باشد، اما به دلیل مخالفانی که داشت، این امکان برایش مهیا نشد تا پشت میز مذاکره با شورای فنی بنشیند.  آخرین گزینه خود محمد طلایی بود که شورای فنی نظر مثبت‌تری نسبت به سایر گزینه‌های نام‌برده به او داشتند. با‌این‌حال بعد از گذشت چهار ماه از ناکامی در مسابقات جهانی پاریس، شورای فنی کشتی آزاد چاره‌ای ندیدند جز اینکه بار دیگر دست به دامان خادم شوند.  طبق مصوبه روز گذشته این شورا، مقرر شده خادم با توجه به محدودیت زمان باقی‌مانده تا مسابقات جام تختی (بهمن‌)، رقابت‌های آسیایی (اسفند‌) و جام جهانی کشتی آزاد (فروردین) و همچنین جمع‌بندی لازم ‌نداشتن اعضای شورای فنی درباره انتخاب سرمربی، خادم مسئولیت سرمربیگری تیم ملی کشتی آزاد بزرگ‌سالان کشور را عهده‌دار باشد. 
ابراهیم جوادی، عضو شورای فنی کشتی آزاد، دراین‌باره به «شرق» می‌گوید: «با توجه به اینکه شورای فنی نتوانسته در این مدت گزینه مناسبی را برای سرمربیگری تیم ملی انتخاب کند، این مسئولیت را به آقای خادم دادم. امیدواریم تا فروردین بتوانیم گزینه خوبی را پیدا کنیم. اگر این اتفاق نیفتد، این احتمال وجود دارد که شورای فنی دوباره آقای خادم را به‌عنوان سرمربی ثابت این تیم انتخاب کند».