مرتضی حاجی: استعفای رئیس جمهور مشکلی را حل نمی‌کند

مرتضی حاجی وزیر آموزش و پرورش دولت دوم اصلاحات درباره خاستگاه اعتراضات اخیر گفت: بروز اعتراضات و ریشه‌های آن، دارای خاستگاه‌های اقتصادی و ناشی از مشکلاتی بود که در حوزه اقتصاد وجود دارد. مردم به دلیل تحریم‌ها و مشکلاتی که در سال‌های گذشته وجود داشته است اعتراضاتی داشتند اما تداوم این اعتراضات، حاصل نوعی مداخلات بیرونی یا تلاش افراد وابسته به خارج در کشور است.
وی افزود: دولت‌های بیگانه بنابر آنچه در تاریخ سابقه داشته است هیچ گاه خیرخواه مردم ایران نبوده اند و امروز می‌بینیم که اعتراض مسالمت آمیز مردم را به سمت خشونت منحرف کردند. قطعا این اعتراضات فعالیت بانک‌ها را دچار مشکل و از سوی دیگر فضا را رادیکال می‌کند. در این فضا ممکن است اتفاقاتی بیفتد که به منافع کشور لطمه وارد کند.
حاجی گفت: باید توجه داشته باشیم که برخی کشورها در کمین هستند تا راه نفوذ و رخنه ای برای ناآرام کردن کشور و گسترش فضای ناامنی در آن ایجاد کنند. مردم باید هوشیار باشند و تحت تاثیر القائات و تلاش‌های دشمنان کشور قرار نگیرند و اعتراضات خود را به شیوه مسالمت آمیز و به دور از ایجاد التهاب و آشوب دنبال کنند.
او در پاسخ به این سوال که آیا مخالفین دولت آغاز کننده اعتراضات در کشور بودند یا پشت پرده‌های دیگری نیز وجود دارد، گفت: بدون شک، اعتراضاتی از این قبیل، دارای پشت پرده‌ها و صحنه گردان‌هایی است. اما اینکه صحنه گردان‌های اعتراضات چه کسانی هستند را نمی‌توان با قطعیت تعیین کرد. آنچه امروز وجود دارد وجود کانال‌هایی با مدیرانی نامشخص در خارج از کشور است که مردم را به خشونت دعوت می‌کنند. در کنار آنها نیز شخص رئیس جمهور آمریکا قرار دارد که از این قبیل تحرکات حمایت می‌کند.


حاجی افزود: در داخل نیز، ممکن است برخی رقابت‌های سیاسی با دولت، باعث بروز برخی بی‌احتیاطی‌ها شده باشد. حتی این رقابت‌ها، ممکن است تا جایی پیش روند که عده ای با گرفتن ماهی از آب گل آلود، درصدد طرح مسائلی از قبیل استعفای رئیس جمهور باشند. این افراد همان کسانی بودند که در انتخابات به حسن روحانی رای نداده بودند و امروز تمایل دارند تا از فضای به وجودآمده برای انتقام گیری و عقده گشایی استفاده کنند.
او در رابطه با طرح موضوع استیضاح یا استعفای رئیس جمهور از سوی برخی اصولگرایان نیز گفت: اگر طرح چنین مسائلی با هدف و انگیزه‌های سیاسی باشد قطعا یکی از انحرافاتی است که باید اصلاح شود. زیرا حتی با تحقق چنین خواسته ای، آرامش و ثبات به کشور بازنمی گردد. از این رو، نه‌احتمال می‌دهم که این موضوع محقق شدنی باشد نه حتی در صورت وقوع، می‌تواند به حل مشکلات کشور کمک کند.
وی افزود: قبلا نیز مطرح شده بود که باید شرایط برای تحقق و اجرای اصل ۲۷ قانون اساسی که بر برگزاری هرگونه راهپیمایی و تجمع، بدون حمل سلاح تاکید می‌کند، مهیا شود. حتی رئیس جمهور در منشور حقوق شهروندی، چنین حقی را مطرح کرده است و این مسئله جزو وعده‌ها و برنامه‌های وی در انتخابات بوده است.
حاجی در خصوص وظیفه دولت در حال حاضر گفت: به نظرم باید عینک‌ها را تمیز کرد و شفاف تر به جامعه نگاه کرد. باید اعتماد متقابل میان مردم و حاکمیت مستحکم تر شود و این حجم از کاهش اعتماد در جامعه باید به تدریج از بین برود. از این‌رو، رئیس جمهور تمامی تلاش خود را در این مسیر انجام می‌دهد. اما متاسفانه، موارد مربوط به مفاسد اقتصادی، افکار عمومی را آزرده می‌سازد و اعتماد عمومی را کاهش می‌دهد. اعتماد مردم وقتی می‌شنوند معاون رئیس جمهور سابق یا مسئول یکی از وزارتخانه‌های مهم دولت سابق، به اتهام مفاسد مالی محاکمه می‌شود کاهش پیدا می‌کند.
به گزارش جماران، وی در ادامه تاکید کرد: مسئولین جمهوری اسلامی، آستانه تحمل شنیدن صدای معترضین را دارند. باید از مردم خواست آرامش خود را حفظ کنند و از روش‌های مسالمت آمیز برای بیان انتقادات خود استفاده کنند. اعتراض با حمل پلاکارد و دست نوشته، بصورت آرام نیز می‌تواند حامل پیام معترضان به مسئولین باشد.