مرکز پژوهش‌های مجلس اعلام کرد: پیش‌بینی رشد 4.1 درصدی اقتصاد ایران/نرخ تورم امسال، 10.5 درصد

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در جدیدترین گزارش خود پیش‌بینی کرد که رشد اقتصادی ایران به 4.1 درصد و نرخ تورم امسال هم به 10.5 درصد برسد.
مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی جدید پیرامون وضعیت درآمدهای مالیاتی، رشد اقتصادی، ‌ قیمت نفت و نرخ تورم، عنوان کرد: تغییر عوامل اصلی اثرگذار بر درآمدهای مالیاتی، تعیین‌کننده میزان وصولی‌های سال‌های آتی خواهند بود. بر این اساس، قسمت عمده وصولی درآمدهای مالیاتی به ویژه از محل مالیات مشاغل و اشخاص حقوقی در سال 1397 معطوف به عملکرد اقتصادی مودیان در سال 1396 است.
بر همین اساس، چنانچه در سال 1396 شاهد رشد اقتصادی، افزایش ارزش افزوده بخش‌های مختلف اقتصادی و رونق کسب و کار باشیم و یا قیمت‌های اسمی از رشد بالایی برخوردار باشند، افزایش درآمدهای مالیاتی از این ناحیه، دور از انتظار نخواهد بود.
برآوردهای مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی حکایت از رشد اقتصادی 4.1 درصدی برای سال 1396 دارد. همچنین برآوردها نشان می‌دهد نرخ تورم سالانه از 9 درصد در سال 1395 به 10.5 درصد در سال 1396 خواهد رسید و قیمت صادرات نفت به طور میانگین از 44.2 دلار در سال 1395 به 55 دلار در سال 1396 خواهد رسید.


با توجه به اندک بودن رشد اقتصادی و ارزش افزوده بخش‌های مختلف، نمی‌توان از ناحیه رشد اقتصادی انتظار افزایش قابل توجهی در درآمدهای مالیاتی این بخش‌ها داشت. بی‌اعتنایی به این موضوع می‌تواند فشار مالیاتی بر مودیان شناسنامه‌دار اقتصادی مانند اشخاص حقوقی غیردولتی و مشاغل را افزایش داده و نتیجه‌ای جز بدتر شدن شرایط اقتصادی فعالان و در نتیجه اقتصاد کشور را در پی نخواهد داشت.
بر اساس اعلام پژوهشکده پولی و بانکی بر مبنای گزارش بازوی پژوهشی مجلس شورای اسلامی، البته با توجه به اثرگذاری مستقیم میزان درآمدهای نفتی بر درآمد مالیاتی، افزایش احتمالی قیمت نفت در سال آینده می‌تواند از ناحیه افزایش مالیات پرداختی شرکت‌های نفتی و نیز افزایش حجم واردات به منابع مالیاتی سال آینده کمک نماید.
در خصوص تورم نیز واقع امر آن است که میزان افزایش در سطح عمومی قیمت‌ها در سال 1396 بالاتر از میزان تورم در سال 1395 پیش‌بینی می‌شود که این موضوع نیز می‌تواند تاثیر مثبتی بر رشد وصول درآمدهای مالیاتی در سال آتی نسبت به سال جاری داشته باشد.
سایر اخبار این روزنامه
مخالفت کمیسیون تلفیق مجلس با افزایش قیمت حامل های انرژی پشت پرده ناآرامی‌ها اخیر از زبان وزیر اطلاعات رئیس جمهور در جلسه با صادرکنندگان عمده کالاهای غیرنفتی: یکی از بزرگترین خدمت‌ها به کشور و ملت، تلاش در مسیر تولید و اشتغال‌آفرینی است سخنگوی هیات رئیسه مجلس: مجلس موافق ادامه فیلترینگ تلگرام نیست تظاهرات اسرائیلی‌ها علیه فساد نتانیاهو برای ششمین هفته رزمندگان یمنی یک جنگنده ائتلاف سعودی را منهدم کردند موج سازان و موج سواران رئیس جمهور در جلسه با صادرکنندگان عمده کالاهای غیرنفتی: یکی از بزرگترین خدمت‌ها به کشور و ملت، تلاش در مسیر تولید و اشتغال‌آفرینی است تولید گاز سکوهای فازهای 20 و 21 پارس جنوبی از ظرفیت اسمی فراتر رفت مرکز پژوهش‌های مجلس اعلام کرد: پیش‌بینی رشد 4.1 درصدی اقتصاد ایران/نرخ تورم امسال، 10.5 درصد شهردار تهران: شهرداری در نوسازی بافت فرسوده موفق نبوده‌است نامردمی با «آیت‌الله مردم» چرا؟ معاون اول رئیس جمهور: تدوین برنامه‌ای برای مقابله با آنفلوآنزای پرندگان ضروری است آغاز ثبت نام متقاضیان وام اشتغال روستایی در سامانه کارا فرمانده پلیس راه ‌کشور: شناسایی 1500 نقطه بحرانی حادثه خیز جاده‌ها اطلاعیه تکمیلی شهرداری درباره طرح جدید ترافیک