اخبار ضد و نقیض از نفکتش ایرانی کشتی در حال سوختن و از سرنوشت ملوانان اطلاعی در دست نیست

نفتکش ایرانی که روز جمعه به علت برخورد با یک کشتی باری چینی طئمه حریق و 32 نفر از ملوانان آن مفقود شدند، همچنان پس از گذشت شش روز در آتش می‌سوزد. این در حالی است که همچنان از سرنوشت 29 ملوان ایرانی و 2 ملوان بنگلادشی خبری در دست نیست.
در همین رابطه، روز گذشته سفارت چین در تهران طی بیانیه‌ای با بیان اینکه دولت چین اهمیت بسیاری برای این فاجعه دریایی قائل است، اعلام کرد: وزارت امور خارجه چین سیستم اضطراری خود را فعال کرده است و وزارت حمل و نقل نیز کار گروه ویژه ای را تعیین کرده که امور مدیریت بحران، نجات، کمک رسانی به کشتی مربوطه، بررسی حادثه و غیره را همزمان دنبال می کنند. سخنگوی سفارت چین در ایران در این اطلاعیه همچنین خاطرنشان کرد: در حالی که جزر و مد و وضعیت اقلیمی محل حادثه برای جستجو و نجات بسیار دشوار است اما دولت چین تا جایی که امکان دارد تلاش خواهد کرد تا به جستجو ادامه دهد. براساس این اطلاعیه در حال حاضر طرف چین با تعداد 13 فروند کشتی نجات و جستجو محدوده جستجو را افزایش داده اند که تا مساحت 900 مایل مربع دریایی از محل حادثه را به طور شبانه روزی پوشش
می دهند. همچنین صبح روز هشتم ژانویه یک جسد از دریا بیرون کشیده شد که هویت آن مشخص نیست.
در خصوص زنده بودن یا نبودن ملوانان گمانه‌زنی نمی‌کنیم


با این حال و در حالی که با پیدا شدن جسد یک تن از ملوانان، همچنان سرنوشت 31 ملوان دیگر در هاله‌ای از ابهام قرار دارد، حسن قشقاوی معاون کنسولی و امور ایرانیان وزارت امورخارجه با بیان اینکه درمورد زنده بودن یا نبودن خدمه نفکش ایرانی گمانه زنی نمی کنیم، گفت: احتمال حضور خدمه در طبقه زیرین کشتی که به آب نزدیک و خنک تر است، وجود دارد. قشقاوی در گفت وگویی درباره آخرین وضعیت نفتکش ایرانی در سواحل چین افزود: از صبح دیروز شعله های آتش به مراتب کاهش یافته است و امید آن است که تا چهارشنبه شب شعله های آتش خاموش شود. وی با بیان اینکه طرف ایرانی به طرف چینی آمادگی خود را برای کمک رسانی اعلام کرده است، اظهار داشت: طرف چینی اعلام کرده است که به دلیل گرمای زیاد، ریسک زیادی برای خاموش کردن کشتی وجود دارد، اما ایرانی ها اعلام کردند که آمادگی دارند این ریسک نسبی بالا را بپذیرد و هرکاری که برای نجات جان سرنشینان کشتی لازم است، انجام دهند، حتی اعزام هیاتی زبده از ایران. در حال حاضر منتظر مجوز طرف چینی هستیم.
معاون وزیر اموخارجه گفت: درخواست شده است که یک کشتی آتش نشان ژاپنی، امروز 7.30 صبح به وقت چین به محل حادثه بیاید و اگر نیاز به کمک رسانی بود، این کار را انجام دهد. وی درباره زنده بودن و یا عدم زنده بودن سرنشینان کشتی ایرانی تصریح کرد: امیدواریم زنده باشند و احتمال این است که به قسمت موتورخانه و هرجایی که به نزدیک طبقه زیرین کشتی که به آب نزدیکتر وخنک تر است، رفته باشند تا خود را از آتش دور کنند و نجات یابند.
توقف عمیات اطفاء حریق توسط چینی‌ها
این گفته‌ها در حالی مطرح می‌شود که اخبار ضد و نقیضی در خصوص نحوه اطفاء حریق نفکتش ایرانی و عملیات جستجو برای یافتن سرنوشتی از ملوانان منتشر می‌شود. در همین رابطه روز گذشته سخنگوی شرکت ملی نفتکش از توقف عملیات اطفاء حریق نفتکش حادثه دیده ایرانی توسط دولت چین خبر داد و گفت: شرکت نفتکش با سازمان بنادر و دریانوردی مذاکره کرده تا اگر شرایط مساعد بود هلی‌بورد انجام شود و تیم عملیاتی از ایران با هلی‌کوپتر به منطقه اعزام شود. محسن بهرامی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به آغاز عملیات اطفاء حریق توسط تیم چینی از ساعت ۵ بامداد به وقت ایران، اظهار کرد: چینی‌ها به بهانه بدی آب و هوا و به دلیل احتراق کوچکی که روی نفتکش رخ داده بود عملیات اطفاء حریق را متوقف کردند. وی به این سوال که آیا ایران قصد اعزام مقامات بلندپایه به چین برای پیگیری بیشتر این موضوع را دارد یا خیر، پاسخ داد: نفرات ایران در محل حریق مشغول هستند.
همچنین سعی می‌شود از ایران دولت چین را ترغیب کنیم. سخنگوی شرکت ملی نفتکش با اشاره به مذاکره با ژاپن برای مشارکت در اطفاء حریق، گفت: ژاپنی‌ها آمادگی مشارکت در اطفاء حریق را دارند. همچنین امکانات آنها مناسب است. اگر ایران بخواهد تیم عملیاتی به منطقه اعزام کند به ۲۰ روز وقت نیاز است. بهرامی ادامه داد: در حال مذاکره با سازمان بنادر و دریانوردی هستیم که اگر شرایط مناسب بود هلی‌بورد انجام شود و تیم عملیاتی ایران با هلی‌کوپتر به چین اعزام شده و در منطقه‌ای که حریق رخ داده روی کشتی‌های آتش‌خار مستقر شوند.
احتمال دارد حریق نفتکش تا یک ماه ادامه داشته باشد
از سوی دیگر، در شرایطی که نفتکش ایرانی پس از برخورد با کشتی باری چینی در دریای چین شرقی برای چندمین روز همچنان در حال سوختن است، یک مقام وزارت اقیانوس‌ها و شیلات کره جنوبی به رویترز گفت آتش‌سوزی این نفتکش ممکن است به مدت حداکثر یک ماه همچنان ادامه پیدا کند.
گفتنی است، ده‌ها قایق امداد با بادهای شدید، موج‌های بلند و دودهای سمی در منطقه‌ای به مساحت ۳۱۰۰ کیلومتر مربع برای یافتن ۳۱ ملوان مفقود شده و اطفاء حریق مبارزه می‌کنند در حالی که نگرانی‌های فزاینده‌ای نسبت به احتمال انفجار یا غرق شدن این کشتی وجود دارد.
پارک سون دانگ، یک مقام در وزارت اقیانوس‌ها و شیلات کره جنوبی به رویترز گفت: با در نظر گرفتن موارد قبلی سانحه نفتکش‌ها، ما بر این باوریم که شعله‌های آتش حداقل به مدت دو هفته یا یک ماه ادامه پیدا خواهد کرد. آنچه که ما در حال حاضر نسبت به آن نگران هستیم سوخت بانکر است که در صورت غرق شدن کشتی، آب را آلوده خواهد کرد.
سایر اخبار این روزنامه
روحانی درجلسه هیات دولت : حل مشکلات اقتصادی و تامین حقوق شهروندان دستور کار اصلی دولت است کدام جریان سیاسی از اعتراض های اخیر زیان خواهد کرد؟ ضرر مستقیم اصلاح‌طلبان ، سود غیر مستقیم اصولگرایان آخرین وضعیت توله یوز ماده نجات یافته از چنگ قاچاقچیان «ایران» به طبیعت باز نمی‌گردد جلال خوشچهره فوریت پاسخ به مطالبات مردم سرود رسمی ایران در جام‌جهانی 2018 ساخته می‌شود نت ها در آفساید «ابتکار» رفتارهای جوانان در نا آرامی های خیابانی اخیر را بررسی کرد اعتراض به سبک دهه هفتادی ها «ابتکار» تاثیر حذف یارانه ها بر آینده انتقادهای معیشتی مردم را بررسی می کند سنگ لق یارانه زیرپای گلایه های اقتصادی «ابتکار» از اعتراض معاون پارلمانی دولت درباره تغییر شاکله بودجه ارسالی به مجلس گزارش می دهد واکنش ظریف به تکرار اخبار خروج آمریکا از برجام : اروپا هم از تصمیم ترامپ اطلاعی ندارد داریوش اسدزاده از کاهش تاثیرگذاری سریال های تلویزیونی بر جامعه می گوید راز ماندگاری اخبار ضد و نقیض از نفکتش ایرانی کشتی در حال سوختن و از سرنوشت ملوانان اطلاعی در دست نیست دیدار ظریف و لاوروف در مسکو