آزادي سيصد نفر ديگر از متهمان آشوب‌هاي اخير


دادستان تهران در مورد تحليل آشوب‌هاي اخير در کشور، اظهار داشت: نارضايتي‌ها، مشکلات اقتصادي و معيشتي و آسيب‌هاي اجتماعي، به عنوان بستر و زمينه‌ساز آشوب‌ها بر تجمعات اعتراضي تاثيرگذار بوده است، اما با اين وجود، توجيهي براي آشوب‌هاي اخير نيست و لذا در تبيين علل شکل‌گيري اين حوادث، بايد به انتشار فراخوان‌ها در فضاي مجازي و موج‌سواري آمريکا، گروهک‌ها و عوامل ضد انقلاب بر حوادث توجه نمود. عباس جعفري دولت آبادي با رد اين نظر که جرقه آشوب‌ها در مشهد زده شد گفت: پيش از حادثه مشهد نيز برخي عوامل ضد انقلاب از طريق فضاي مجازي تحرکاتي در تهران انجام دادند که با هوشياري پليس و برخي نهاد‌هاي امنيتي خنثي شد.
وي علت آشوب‌ها را، نقش برخي جريان‌هاي سياسي در تخريب وجهه جمهوري اسلامي‌دانست و افزود: اهداف اين جريانات سياسي، سياه‌نمايي و ايجاد واگرايي و تشديد اختلاف‌ها ميان مسؤولان و نهايتاً سلب اعتماد مردم نسبت به مسؤولان است. دادستان تهران فضاي مجازي را عامل شتاب‌دهنده به جريان آشوب‌ها دانست و نقش فضاي مجازي را در چند محور شامل ساماندهي افراد، برقراري ارتباط ميان آشوبگران، هويت‌سازي و گفتمان‌سازي مورد توجه قرار داد.  وي گفتمان ايجاد شده در فضاي مجازي که منتهي به آشوب‌ها گرديد را غيرواقعي و از نوع اقدامات تحريک‌آميز و آشوب‌گرانه ارزيابي نمود و در تاييد اين ارزيابي، سن متهمان دستگير شده در جريان آشوب‌ها را مويد قرار داد و اظهار داشت: اکثر متهمان دستگير شده هجده تا سي و پنج ساله و از طبقات پايين اجتماع بودند. هم‌چنين در ميان متهمان جمعيت نخبگاني ديده نمي‌شد و در صورت حضور، تعداد آن‌ها بسيار کم بود؛ ضمن اين که اقدامات اين متهمان مانند آتش زدن پرچم يا تخريب اموال بيت‌المال که در تعارض با منافع ملي است، مؤيد اين نکته است که آشوب‌هاي اخير ناشي از تحريک به آشوب بوده است.
 دادستان تهران علت ديگري که شتاب‌دهنده آشوب‌ها بود را دميدن روح ياس و نااميدي در جامعه دانست و با اشاره به اين که انسان‌ها به اميد زنده هستند، اظهار داشت: عده‌اي که به واقعيت‌هاي کشور دسترسي نداشتند و آگاه نبودند، از طراحي دشمن که ريشه در جريان سلطه دارد، غافل بودند. وي انتشار اخبار فساد به نحوي که فراتر از اطلاع‌رساني پيرامون اخبار مربوط به مبارزه با فساد باشد را، موجب دامن زدن به ياس و نااميدي مردم و از عوامل شتاب‌دهنده نارضايتي‌ها دانست.  دادستان تهران در تحليل آشوب‌هاي اخير، رد پاي آمريکا، منافقين و ديگر گروهک‌هاي معاند نظام را قطعي ارزيابي نمود و افزود: آن‌ها بر موج اين نارضايتي‌ها سوار شدند و مي‌خواستند انتقام چهل سال ناکامي‌در مقابل نظام اسلامي‌را به يکباره بگيرند.
 دادستان تهران با طرح اين سوال که «آيا هشدار دهندگان انتظار دارند که پليس آشوبگران را رها کند و قوه قضاييه نيز وظيفه خود در محاکمه آشوب‌گران را کنار بگذارد»، افزود: پسنديده نيست پليس و ساير دستگاه‌هايي که در جهت برقراري نظم تلاش مي‌کنند را سرزنش نماييم و به جاي حل مشکلات کشور، به آتش اختلافات بدميم. دادستان تهران از جمله مطالبات مردم از مسؤولان که متوجه همه دستگاه‌ها اعم از اجرايي و قضايي است را، برخورد قاطع با آشوبگران دانست و با تاکيد بر ضرورت تفکيک افراد ناآگاه و فريب خورده از عوامل اصلي آشوب‌ها، اظهار داشت: ظرف يک هفته گذشته علاوه بر ۱۴۰ نفر از متهمان دستگير شده در جريان آشوب‌ها که قبلاً آزاد شدند، ظرف هفته جاري ۳۰۰ نفر ديگر پس از انجام تحقيقات، با اخذ تأمين مناسب و يا اتخاذ تصميم نهايي آزاد شدند.