این چه نوع حرف زدن است؟

حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس‌جمهوری در مراسم اختتامیه نهمین جشنواره بین‌المللی فارابی با بیان اینکه برخی هنوز ابعاد برجام را لمس نکرده اند، گفت: برجام آثاری دارد که تا قیامت باقی می‌ماند. همچنین آثاری دارد که ممکن است از بین برود. در این راستا طی حدود دو سال اجرای برجام درآمدهای کشور از محل فروش نفت و میعانات دو برابر شده که این اثر از بین نخواهد رفت.
وی با بیان اینکه ممکن است در برجام ایراداتی وجود داشته باشد، تصریح کرد: دیپلمات‌های ما قراردادی نوشته‌اند که ترامپ یک سال خود را به در و دیوار می‌زند تا آن را برهم بزند اما تاکنون در این زمینه موفق نشده است. این به معنای پیروزی تعهدات بین‌المللی و پیروزی حقوق بر دیکتاتوری است؛ آمریکایی‌ها نتوانستند با استکبار و دیکتاتوری با خود بزرگ بینی خود، افکار عمومی جهان را زیر پا بگذارندکه این یک پیروزی بزرگ برای علوم انسانی محسوب می‌شود.
به گزارش ایرنا، حسن روحانی در بخشهای دیگری از صحبتهای خود با تاکید براینکه آمریکایی‌ها در مواجهه با مسائل داخلی ایران نیز با شکست‌ مواجه شدند، به اعتراضات اخیر مردم در کشور اشاره و خاطرنشان کرد: عده‌ای در خیابان به حق یا ناحق اعتراضاتی مطرح می‌کنند. در این راستا من خواهش می‌کنم که به مردم احترام بگذارید.
وی همچنین با اشاره به اظهارات اخیر امام جمعه موقت تهران ادامه داد: حال اگر گفته می‌شود که فردی از سمتی تحریک شده یا دستوراتی داشته یا اینکه جاسوس بوده، بگذارید در یک دادگاه ثالث به این موضوع رسیدگی شود؛ این چه نوع حرف زدنی است که هرکسی که درخیابان حرف می‌زند یا خس و خاشاک هستند یا گاو و گوساله یا آشغال؟ چرا با توهین بی ادبانه با جامعه خود برخورد می‌کنید؟ مردم حرف دارند و برای همین به خیابان آمده‌اند؛ برخی حرفشان به حق است و برخی نیز از شرایط سوءاستفاده کردند؛ در همه جای دنیا نیز اینگونه است و اگر فردا در لندن و نیویورک نیز تظاهرات شود عده‌ای پیدا می‌شوند که شیشه‌ها را می‌شکنند و چند مغازه را غارت می‌کنند.


رئیس‌جمهوری تصریح کرد: نباید همه را به یک چوب برانیم، بلکه باید به ویژه در تریبون‌های مقدس دقیق حرف بزنیم؛ چراکه ملت ما ملت بزرگی هستند.
وی با اشاره به اداره ماجرای اعتراضات اخیر در سطح کشور توسط نیروهای امنیتی گفت: اگر اعتراضی بود تمام شد و اگر برخی نیز سوءاستفاده‌هایی کردند نیروهای امنیتی به خوبی کار را اداره کردند و ماجرا تمام شد، اما از امروز کار جامعه شناسان، روانشانسان اجتماعی اساتید و فرهیختگان حوزه علوم انسانی آغاز شده است و آنها باید مسائل را تحلیل کنند.
وی با اشاره به سابقه فیلترینگ در کشور ادامه داد: چنانچه که می‌خواهیم فضای مجازی برای مردم مفید باشد نیز باید از طریق علوم انسانی در این زمینه اقداماتی انجام دهیم. باید ابتدا فرهنگ استفاده از آن را به جوانان آموزش دهیم و بدانیم که با فیلتر کردن کار درست نمی شود.
روحانی با اشاره به تلاش رژیم گذشته برای جلوگیری از استفاده مردم از رادیو گفت: در رژیم قبل روزی می‌خواستند کسی رادیو گوش نکند به همین دلیل به جز تنها چند کانال رادیویی سایر کانال‌ها پارازیت داشتند. در این وضعیت آیا رژیم گذشته در پارازیت موفق بود؟ در کشور نیز روزی گفتیم که ماهواره ممنوع است اما آیا با گفتن ما امروز کسی از آن استفاده نمی کند؟ همچنین روزی گفتیم که فضای مجازی بد است اما آیا این فضا اصلاح شد؟
وی تاکید کرد: مردم بیش ازما (مسئولان) یا اگر ما متکبر باشیم، به اندازه ما می‌فهمند و حق انتخاب دارند؛ نباید آنقدر خود را بزرگ و بلند فرض کنیم بلکه مردم ما بزرگ و فرهیخته‌اند. اگر در جامعه از ابزاری اشتباه استفاده می‌شود باید در مورد روشهای صحیح استفاده از آن آموزش داده شود. در این زمینه نیز بار مسئولیت بر دوش علوم انسانی است و فرهیختگان و اساتید و دانشگاهیان باید به میدان بیایند و روش استفاده از ابزارهای مختلف توسط مردم برای رسیدن به مطلوب مورد نظر را آموزش دهند.
رئیس‌جمهوری با انتقاد از وضعیت آزادی در برخی علوم گفت:ما چارچوبی میگذاریم و می‌گوییم که اگر چپ یا راست بروی کج رفته‌ای. در این شرایط چگونه دانشمندان بدون تضارب آرا و نقدو انتقاد و رویارویی دقیق اخلاقی می‌توانند رشد یابند؟
وی به رسمیت شناختن اختلاف فکری و نظری و ایجاد فضای مناسب نقد و انتقاد از جمله اقدامات موردنیاز برای پیشرفت علوم به ویژه علوم انسانی عنوان کرد و گفت: تفکر انسان‌ها مانند کارخانه ماشین سازی نیست که از یک طرف به آن آهن بدهید و از سمت دیگر ماشین بیرون بیاید؛ باید به تنوع و اختلاف نظر انسان‌ها احترام بگذاریم و بدانیم که اختلاف نظری که در چارچوب نظریه باشد می‌تواند به وحدت جامعه منجر شود و فشار برای وحدت ماشینی می‌تواند برای انسجام جامعه خطرناک باشد.
واکنش صدیقی به سخنان روحانی: بهتر است به جنگ با دشمنان بروید
حجت الاسلام کاظم صدیقی امام‌جمعه موقت تهران م در واکنش به اظهارات روحانی که به کنایه گفته بود برخی مردم را آشغال خطاب کرده‌اند، گفت: آنچه را که در خطبه نماز جمعه تهران به سمع مردم عریز و نمازگزاران رسید تجلیل از مردم و تشکر فراوان از اجتماع مثال‌زدنی مردم در مقابله با آدم کشی، تخریب و آتش‌سوزی و سلب امنیت عمومی بود؛ بنده در نماز جمعه از مردم تشکر کرده و از حق اعتراض ایشان حمایت کردم. وی بابیان اینکه، اعتراض حق معترضین است اما آشوب علیه مردم قابل‌قبول نیست، تصریح کرد: از رئیس‌جمهور محترم انتظار ظرفیت داریم. به گزارش تسنیم، صدیقی خطاب به روحانی گفت: ما دلسوز شما هستیم به جنگ با دشمنان بروید و شما مسئولیت کمرشکنی دارید و بهتر است فرصت خود را صرف خدمت و رفع مشکلات مردم کنید نه مقابله با یک طلبه.