80 درصد قرارداد توتال در اختیار ايران


نماينده مردم لردگان در مجلس شوراي اسلامي‌و عضو کميسيون انرژي خانه ملت گفت: در نشست کميسيون انرژي با زنگنه وزير نفت به موضوع قرارداد با شرکت توتال اشاره شد که در حال حاضر بالاي 80 درصد کار آن به شرکت‌هاي ايراني واگذار شده است و با اينکه پيمانکار اصلي هنوز شرکت توتال است اما بالاي 50 درصد تجهيزات نيز ايراني است.
محمد خالدي سردشتي نماينده مردم لردگان در مجلس شوراي اسلامي‌و عضو کميسيون انرژي خانه ملت در گفتگو با خبرنگار حوزه انرژي روزنامه «تجارت» در خصوص جلسه بيژن نامدار زنگنه وزير نفت با اعضاي کميسيون انرژي مجلس در روز سه شنبه 26 دي ماه و محور بحث‌ها و گفتگوها اظهار داشت: وزير نفت بر اساس مطالبه کميسيون از وزير نفت در حوزه‌هاي مختلف از اکتشاف تا استخراج و فروش و صادرات گرفته تا وضعيت قراردادهاي ملي و شرکت‌هاي خارجي، سياست‌هاي کلان وزارت نفت تا پايان سال جاري و نيز سال ۹۷ و نيز ميادين مشترک، قراردادهاي جديد نفتي در قالب IPC، جذب سرمايه گذاري‌ها، مشکلات اجراي اين قراردادها و اولولويت بندي قراردادها گزارش مبسوطي را ارائه کرد. همچنين کاهش درآمدها و بودجه وزارت نفت از مباحث کميسيون انرژي با وزير نفت بود.
اين نماينده مجلس افزود: همچنين در اين جلسه در خصوص حوزه‌ها و ميادين مشترک به خصوص با کشورهاي قطر، امارات و عربستان گزارشي ارائه شد و قرار شد که شرکت‌هاي فعال در اين زمينه و برخي شرکت‌هاي داخلي که معايب و مشکلاتي دارند؛ با وجود اشکالات تا اتمام پروژه‌ها به کارشان ادامه دهند و مورد حمايت قرار بگيرند.
وي ادامه داد: همچنين موضوع تشويق سرمايه‌‌گذاران به ويژه سرمايه‌گذاران خارجي براي ورود به صنعت نفت و گاز نيز از مسائل مورد بحث در اين نشست بود و نيز در اين جلسه به موضوع قرارداد با شرکت توتال اشاره شد که در حال حاضر بالاي 80 درصد کار آن به شرکت‌هاي ايراني واگذار شده است و با اينکه پيمانکار اصلي هنوز شرکت توتال است اما بالاي 50 درصد تجهيزات نيز ايراني است.
سازندگان تجهيزات و قطعات صنعت نفت دغدغه‌هاي خاص خود را دارند، ولي مهم‌ترين دغدغه آنها اين است که شرکت‌ها و پيمانکاران به جاي خريد توليدات داخلي ترجيح مي‌دهند از قطعات خارجي استفاده کنند و اين موضوع در بلندمدت سبب ورشکستگي توليدکنندگان داخلي خواهد شد. در همين زمينه خالدي سردشتي نيز گفت: موضوع فرسودگي اغلب تجهيزات حوزه صنعت نفت نيز از مباحث نشست روز سه‌شنبه بود و قرار شد که در اين زمينه وزارت نفت ريکاوري داشته باشد و بتوانيم با تنظيم برنامه‌هاي بهبود کيفيت نوسازي تقريبي داشته باشيم.
وي همچنين به موضوع توليد بنزين و خودکفايي آن اشاره کرد و گفت: فاز دوم پالايشگاه ستاره خليج فارس تا پايان سال جاري افتتاح مي‌شود. ما در اين خصوص سفري به استان هرمزگان داشتيم و از فاز اول پالايشگاه ستاره خليج فارس و نيز از فاز دوم اين مجموعه بازديد کرديم، همچنين از پروژه‌هاي نفتي و گازي قشم، در بخش فلات قاره نيز بازديد داشتيم. پالايشگاه مي‌تواند از واردات و خروج ارز از کشور جلوگيري کند. همچنين پالايشگاه گاز قشم نيز پالايشگاهي تماما ايراني بود و جالب اينکه اين پالايشگاه که در حال راه‌اندازي است، با وجود اينکه صد درصد ايراني است اما هيچ خطاي سيستمي‌در آن تاکنون گزارش نشده است و اين موجب افتخار است.
نماينده مردم لردگان در مجلس شوراي اسلامي‌و عضو کميسيون انرژي خانه ملت ادامه داد: همچنين از وزير نفت در خصوص استان‌هايي مانند چهارمحال و بختياري که منابع فسيلي داخلي قابل توجهي دارند نيز سوال شد، اينکه آيا وزارت نفت براي بهره‌برداري از اين منابع برنامه و نگاهي در جهت اشتغالزايي دارد يا خير، که ايشان اظهار داشت اگر سرمايه‌گذار سراغ داريد، ما حرفي نداريم و کاملا موافق هستيم اما در حال حاضر اولويت وزارت نفت موضوع ميادين و حوزه‌هاي مشترک و نيز توجه به مناطق مرزي است که به نظرم ديدگاه درستي نيز است.
زنگنه: کمبود منابع مالي، مشکل اصلي صنعت نفت
در همين زمينه وزير نفت، مشکل اصلي اين صنعت را کمبود منابع مالي دانست و گفت: علاوه بر سرمايه گذاران خارجي، از منابع و سرمايه‌هاي داخلي نيز بهره خواهيم گرفت.
به نقل از مهر، بيژن زنگنه، وزير نفت در حاشيه جلسه کميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي، با بيان اينکه مهمترين محور صحبت‌هاي انجام شده در اين کميسيون، بررسي تمهيدات لازم براي ايجاد اشتغال و همچنين تأمين منابع مالي مورد نياز برخي پروژه‌هاي صنعت نفت بود، گفت: قراردادهاي جديد نفتي (IPC) مورد بحث و بررسي قرار گرفت تا بتوانيم علاوه بر جذب سرمايه خارجي، از منابع مالي و تجهيزات داخلي حداکثر استفاده را ببريم. وي، بحث‌هاي روز سه شنبه کميسيون انرژي را کلان، بلندمدت و اميدوارکننده اعلام کرد.
اين عضو کابينه دوازدهم، نسبت به حمايت‌هاي مجلس از وزارت نفت اظهار اميدواري کرد و افزود: در بعضي از قسمت‌ها به ويژه پارس جنوبي و پالايشگاه ستاره خليج‌فارس، کمبودهاي مالي وجود دارد که انتظار داريم با استفاده از راه‌حل‌هاي مناسب، منابع مالي مورد نياز از بخش داخلي و خارجي تأمين شده تا هر چه سريعتر اين پروژه‌ها به اتمام رسيده و مورد بهره‌برداري قرار گيرند.
همچنين در ادامه، فريدون حسنوند، رئيس کميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي‌از وزارت نفت به عنوان يکي از وزارتخانه‌هاي مؤثر در ايجاد اشتغال و توليد ياد کرد و گفت: دوشنبه آينده به همراه وزير نفت، از پروژه‌هاي پارس‌جنوبي بازديد کرده و تلاش مي‌کنيم تا منابع مالي مورد نياز اين پروژه را از طريق خلق منابع جديد مالي برطرف کنيم.
اين نماينده مجلس، از توجه به منابع و توانمندي‌هاي داخلي ضمن توجه به جذب منابع مالي خارجي خبر داد و گفت: طي جلسه‌اي فوري، بين سران سه قوه، بايد هر چه سريع‌تر موانع قانوني براي جذب منابع مالي مورد نياز مجموعه پارس جنوبي برداشته شود.
حسنوند درباره پالايشگاه ستاره خليج‌فارس گفت: بايد هر چه سريع‌تر منابع مالي پيشنهاد شده وزارت نفت براي تکميل و بهره‌برداري کامل پالايشگاه ستاره خليج‌فارس، بررسي و تخصيص داده شود. در اين راستا، رئيس‌جمهور دستوراتي را ابلاغ کرده که بايد اين دستورات هر چه سريعتر اجرايي شود.
به گفته رئيس کميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي، ۱۴.۵ درصد از سهم درآمد فروش نفت به اين وزارتخانه تعلق مي‌گيرد که کميسيون انرژي بر تعلق ۱۴.۵ درصد از سهم فروش گاز به وزارت نفت نيز پافشاري دارد؛ تا به اين ترتيب بتوان مشکلات منابع مالي اين وزارتخانه را بهتر و سريعتر حل کرد.