خواب شوم غرب برای دمشق


گروه بين الملل:  درحالي که وزراي خارجه پنج کشور غربي و منطقه‌اي سه‌شنبه آتي براي بررسي اصول حل سياسي بحران سوريه در پاريس گردهم مي‌آيند، يک منبع اروپايي نشست پنج‌جانبه آمريکا، انگليس، فرانسه، عربستان و اردن را که روز جمعه گذشته در واشنگتن حول محور سوريه برگزار شد، فاش کرد.
اين منبع اروپايي به الميادين فاش کرد، نشست جديدي درباره موضوعات اين نشست ظرف روزهاي آينده بدون مشارکت مخالفان سوريه برگزار مي‌شود.اين منبع که يک مسؤول در وزارت خارجه يک کشور اروپايي است به الميادين گفت: اين نشست پنج‌جانبه درباره پرونده سورويه در واشنگتن برگزار شد.اين منبع اروپايي افزود، در اين نشست نمايندگاني از آمريکا، انگليس، فرانسه، عربستان و اردن حضور داشتند.به گفته اين منبع، هدف از نشست تدوين پيش‌نويس اصلاحات قانون اساسي و احياي موسسات و نهادهاي قانوني سوريه بود که پيش‌نويس اصلاحات در صورت نهايي شدن تقديم طرف روس مي‌شود.به گفته اين منبع، هيچ شخصيت مخالف سوري در اين نشست پنج‌جانبه حضور نداشت و قرار است نشست جديدي درباره همين موضوع باز هم بدون مشارکت مخالفان برگزار شود. روزنامه الشرق الاوسط نيز نوشت، وزراي خارجه پنج کشور غربي و منطقه‌اي گردهم مي‌آيند تا سندي را تصويب کنند که معاونان و جانشينان اين وزرا جمعه گذشته در واشنگتن تهيه کرده بودند و شامل اصول حل سياسي بحران سوريه است. براين اساس رکس تيلرسون، وزير خارجه آمريکا با سرگئي لاوروف، وزير خارجه روسيه مذاکره خواهد کرد به اين اميد که گشايشي در مذاکرات صلح سوريه که استفان دي‌ميستورا، فرستاده سازمان ملل به سوريه قصد دارد آن را ۲۶ ژانويه در وين برگزار کند، حاصل شود. يک مسئول ديگر اعلام کرد که مذاکرات ميان اين کشورها شامل سه نکته است: اول هيئت دولت انتقالي که در بيانيه ژنو آمده، دوم نظارت بر انتخابات سوريه و سوم آينده رئيس‌جمهوري سوريه بشار اسد خواهد بود. دور آتي مذاکرات ژنو و نشست سوچي محور ديدارهاي نصر حريري، رئيس هيئت مخالفان در لندن با کريستين ترنر، معاون رئيس دفتر امنيت ملي و مارتين لندنگ، فرستاده انگليس به سوريه است. به گفته منابع آگاه، دي‌ميستورا دور بعدي مذاکرات ژنو را به دلايل لجستيکي ۲۶ ژانويه در وين برگزار مي‌کند تا دور آتي سنجشي براي قدرت مسکو در اعمال نفوذش بر دمشق در راستاي پيشرفت در مذاکرات باشد. دبيرکل سازمان ملل آنتونيو گوترش نيزخواهان آغاز مذاکرات ژنو بدون پيش‌شرط است. در اين راستا آنتونيو گوترش، دبيرکل سازمان ملل اعلام کرد: همه طرف‌ها بايد بدون پيش‌شرط پاي ميزي مذاکره درباره سوريه بيايند و بايد مسائل به طور جدي بررسي شود.وي افزود:‌ نبايد هيچ موضوعي در مذاکرات از جمله دولت انتقالي در سوريه از قلم بيفتد.
تنش بيشتر ترکيه و آمريکا در مرز سوريه
ائتلاف بين‌المللي به همراه مخالفان سوريه، قصد دارد نيروي گاردي مرزي جديدي با تشکيل ۳۰ هزار نفر را در سوريه ايجاد نمايد که با مخالفت ترکيه رو به رو شده است. رجب طيب اردوغان در اينباره درتماس تلفني با دبيرکل ناتو تاکيد کرد، ترکيه هرگز استقرار نيروهايي تحت رهبري "نيروهاي سوريه دموکراتيک" را که وابسته به حزب اتحاد دموکراتيک و يگان‌هاي مدافع خلق هستند، در سوريه نمي‌پذيرد. خبرگزاري آناتولي، اين تماس تلفني پس از آن صورت گرفت که آمريکا اعلام کرد تصميم دارد يک نيروي حفاظت مرزي جديد در سوريه با همکاري نيروهاي سوريه دموکراتيک تشکيل دهد. در همين حال، بنعالي ييلديريم، نخست وزير ترکيه گفت: گروه‌هاي تروريستي نمي‌توانند از مرزهاي ناتو حفاظت کنند و ترکيه به شدت تصميم اخير آمريکا براي تشکيل يک نيروي حفاظت مرزي جديد در سوريه با سازمان تروريستي حزب اتحاد دموکراتيک و پ.ک.ک را محکوم مي‌کند. به گزارش اسپوتنيک به نقل از کانال خبر ترک، ترکيه در حال بسيج نيروهايش در مرز ترکيه و سوريه است، بدين ترتيب آنکارا در نزديکي عفرين مي‌تواند عمليات عليه کردها را رهبري نمايد. آنکارا در مرز با سوريه، تجهيزات نظامي‌از جمله پنج تانک را به اين منطقه فرستاده است. در استان مرزي‌هاتاي ترکيه تا کنون حدود 24 قطعه از تجهيزات نظامي‌از جمله نفربر زرهي ارسال شده است. گفتني است، ابراهيم کالين سخنگوي رياست جمهوري ترکيه در خصوص ايجاد نيروي گارد مرزي توسط آمريکا در سوريه گفت: "ايالات متحده آمريکا اقداماتي را انجام مي‌دهد که سازمان‌هاي تروريستي را قانوني مي‌کند. اين امر باعث نگراني است و غير قابل قبول مي‌باشد. ما همچنان حق مبارزه با تروريسم را داريم". با شدت گرفتن تنش‌ها سخنگوي پنتاگون از رايزني آمريکا با ترکيه درباره تشکيل نيروي امنيتي در بخش‌هاي تحت کنترل کردهاي سوري خبر داد. به گزارش آناتولي، «اريک پاهون» سخنگوي پنتاگون (وزارت دفاع آمريکا) گفت: آمريکا در جريان نگراني‌هاي ترکيه از تصميم واشنگتن براي تشکيل نيروي امنيتي در شمال سوريه قرار دارد و در اين رابطه با آنکارا گفتگو مي‌کند. سخنگوي پنتاگون در ادامه افزود: ما ارتباطات نزديکي با ترکيه که متحد ما در ناتو است داريم و در اين رابطه (تشکيل نيروي امنيتي) در شمال سوريه با ترکيه گفتگو مي‌کنيم.
بازسازي زيرساخت‌هاي شرق ديرالزور توسط روسيه
ارتش روسيه با همکاري دولت سوريه زيرساخت‌هاي بخش شرقي استان ديرالزور را بازسازي خواهند کرد.به گزارش تاس، ارتش روسيه با همراهي دولت سوريه به دنبال بازسازي زيرساخت‌ها در شرق استان ديرالزور با توجه ويژه به امکانات اجتماعي از جمله مدارس و بيمارستان‌ها است.ژنرال «يوگنگ پاپلواسکي» در مراسم افتتاحيه مدرسه‌اي در روستاي «حتلاح» چندين کيلومتر دورتر از مرکز استان ديرالزور گفت: «نتيجه تلاش‌هاي کميته مديريت شرق استان ديرالزور قابل مشاهده است. در حال بازسازي و راه‌اندازي مدارس، مغازه‌ها و بيمارستان‌ها هستيم و مردم در حال کار و فعاليت هستند». اين کميته از اوايل دسامبر سال گذشته با حمايت ارتش روسيه کار خود را آغاز کرد.اين کميته شامل نمايندگاني از تمامي‌قوميت‌ها و گروه‌هاي مذهبي ساکن بخش شرقي رود فرات است.ارتش سوريه کتب درسي، اسباب و لوازم مدرسه و چندين تن مواد غذايي را براي کودکان سوري در روز بازگشايي مدرسه فراهم کرده است. يک ايستگاه پزشکي نيز در مدرسه راه‌اندازي شده است.یک تحليلگر و نويسنده مشهور عرب تأکيد کرد که ولاديمير پوتين، رئيس‌جمهوري روسيه پيروز واقعي در سوريه است و به طرح و نقشه خود تا زمان نابودي جبهه النصره در ادلب ادامه مي‌دهد. عبدالباري عطوان، نويسنده و تحليلگر سياسي معروف عرب مصاحبه‌اش با خبرگزاري آلمان (د.پ.آ) گفت: وي پايداري حکومت و ارتش سوريه در مقابله با داعش و ديگر گروه‌هاي تروريستي را ستود.عطوان تأکيد کرد: نشست سوچي واژه نهايي بحران سوريه خواهد بود حتي اگر اجراي آن دو سال به طول بينجامد يا بيشتر. مخالفان سوريه با سياست‌هاي کاهش تنش روسيه عملا قدرتشان کاهش يافته است. بلکه اين مساله احتمالا رئيس‌جمهوري سوريه را تا سال ۲۰۲۱ باقي نگه خواهد داشت اما خواسته‌هاي مردم سوريه درباره آزادي، برابري و دموکراسي در قانون اساسي جديد تدوين خواهد شود و روسيه هرگز به اسد اجازه بازگشت به قبل از ۲۰۱۱ را نخواهد داد. وي گفت: پوتيني که بي‌ترديد قيصر روسيه براي دوره جديد رياست‌جمهوري خواهد بود تمام هم و غمش را براي بازسازي سوريه خواهد گذاشت و توجهش را احتمالا به سمت ساحل آفريقا و ليبي خواهد برد.