برجام نبود، روزی هزارمیلیارد ضرر می‌کردیم

آرمان: برخی نمایندگان مجلس سکوت درباره مسائل مختلفی که ذهن جامعه را درگیر خود کرده را صلاح نمی‌دانند و به بیان مواضع می‌پردازند. مسعود پزشکیان نایب‌رئیس مجلس یکی از این نمایندگان است و در بیان اعتراضاتش بنابر میزان اطلاعات خود از هیچ‌تلاشی دریغ نمی‌کند. وی بارها درباره مسائل مختلف اظهارنظرهای شفافی ارائه داده و اخیرا هم در نشست مجمع مطالبه‌گران اردبیل ضمن اشاره به دلایل لزوم برجام و نشان‌دادن عواقب نبود این توافق، گفته است: «برخی تصور کردند با خواندن 2 کتاب کارشناس برجام می‌شوند». نایب‌رئیس مجلس علاوه بر محکوم کردن حقوق‌های نجومی به این موضوع اشاره کرد که تصویب این حقوق‌ها به‌دست مقاماتی صورت گرفته که امروز از معترضان اصلی رقم مذکور به‌شمار می‌روند. وی همچنین از درایت آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی و همچنین شهید بهشتی به عنوان عالمان سیاستمدار یاد کرد.
کارشناس برجام
مسعود پزشکیان اظهار کرد: اگر برجام ۲۰ دقیقه‌ای در مجلس مصوب شد به دلیل آن بود که تمام قراردادهای بین‌المللی در صورت طرح در مجلس شورای اسلامی به سرعت و بدون بحث خاص رای‌گیری شده طوری که یا مورد پذیرش قرار می‌گیرد یا رد می‌شود. وی با بیان اینکه در بحث برجام و موضوعات مطرح شده در مورد آن نگاه حاکم مرتبط با نگاه حزبی و جریان سیاسی بوده است، خاطرنشان کرد: زمانی که بنده نیز به عنوان عضو اکیپ مجلس در مورد برجام انتخاب شدم با مطالعه آن به معنای واقعی به دلیل تخصصی بودن بحث زیاد متوجه قضایا نشدم چرا که در موضوعات غیرتخصصی همواره سعی‌ می‌کنم ورود پیدا نکرده و اصراری نداشته باشم. نایب‌رئیس مجلس گفت: بنده فوق تخصص جراحی قلب هستم و ۱۷ سال در دانشگاه در این حوزه درس خوانده و صاحب تجربه شدم اما هیچ‌وقت به خود اجازه نمی‌دهم در حوزه‌های دیگر پزشکی ورود پیدا کنم. در حالی که عده‌ای در آن مقطع احساس می‌کردند با خواندن دو کتاب می‌توانند کارشناس برجام باشند. همین غیرتخصصی عمل کردن ما کشور را به این شرایط عجیب و غریب رسانده است. طوری که هیچ‌کس نیز نمی‌خواهد اشتباه خود و ورود غیرکارشناسی‌اش را در چنین موضوعاتی بپذیرد.
ضرر‌هزار میلیاردی


وی با بیان اینکه هر روز از بابت تحریم‌های قبل از برجام‌هزار‌میلیارد تومان متضرر می‌شدیم، اضافه کرد: اگر برجامی تصویب شد قطعا ما توانستیم در آن مقطع جلوی ضرر و زیان‌های بسیار زیاد را به این کشور بگیریم. وضعیت بودجه در کشور بسیار وخیم است طوری که بودجه سال آینده را نیز واقعا روی هوا می‌بندیم چرا که هیچ‌امیدی به این نیست که این ارقام بودجه‌ای حداقل در بخش درآمدی محقق شود. به نوشته ایسنا؛ پزشکیان با بیان اینکه حتی فرد دیوانه نیز مثل ما اولویت‌های دخل و خرج خود را تنظیم نمی‌کند، اظهار کرد: ما حتی اولویت‌ها را به اشتباه گرفته‌ایم و به جای آنکه پروژه‌ای را در اولویت اجرا کنیم به یکباره می‌خواهیم با منابع محدود چندین پروژه را به عنوان اولویت در نظر بگیریم که از همین روی شاهد آن هستیم که ساخت یک راه ارتباطی ۲۰ سال طول می‌کشد.
از رأی تا دادوفریاد!
وی در واکنش به برخی ایرادات به حقوق‌های نامتعارف در کشور گفت: جالب است این حقوق‌های نجومی را مجلس مصوب کرده و شورای نگهبان نیز به آن رأی داده است ولی امروز داد و فریاد می‌کند چه کسی به مدیران این اجازه را داده است که حقوق‌های نجومی بگیرند که باید گفت «خود کرده را تدبیر نیست.» بنده خود پزشک هستم و به صراحت اعلام می‌کنم پزشکان اضافه دریافتی دارند در حالی که سقف پرداختی‌ها را خود مجلس تعیین کرده و یقین داشته باشیم بیگانگان در این زمینه برای ما تصمیم نگرفته‌اند که امروز زمین و زمان را برای حقوق‌های نجومی به باد انتقاد گرفته‌ایم.
نگاه متفاوت
وی با بیان اینکه در دولت نه پول کافی است و نه حال و حوصله‌ای برای کار کردن وجود دارد، اذعان کرد: معتقدم تا ما نگاهمان را عوض نکنیم و تغییر نگرش نداشته باشیم استان و منطقه‌مان را نمی‌توانیم متحول کنیم. شخصیت‌هایی همچون هاشمی رفسنجانی و شهید بهشتی به‌رغم آنکه لباس روحانیت داشتند نگاهشان متفاوت از دیگران بود که این نگاه زمینه محبوبیت و توانمندی آنها را فراهم کرد. وی با انتقاد از نحوه اداره و مدیریت کشور به شکل آزمون و خطا، خاطرنشان کرد: با همین کشت و صنعت می‌توان یک کشور را اداره کرد اما جای افسوس دارد که ما نتوانسته‌ایم از این ظرفیت برای جوانان بیکار درآمدی درست کنیم. در کنار تغییر نگرش‌ها و تکیه بر توانمندی‌هایمان باید در عرصه مدیریت از توان مدیرانی استفاده کنیم که مدام آیه یاس نخوانند و به قدرت و صلابت تغییر و تحول ایمانی راسخ داشته باشند.