«ابتکار» از تلاش نمایندگان برای تحقیق وتفحص از شهرداری تهران گزارش می دهد «بهارستان» پشت درهای «بهشت»

معصومه معظمی
تحقیق و تفحص از شهرداری تهران سال گذشته و درست زمانی که موضوع واگذاری بی‌حساب و کتاب «املاک‌نجومی» از سوی شهرداری تهران به تصدی شهردار اصولگرای آن به اعضای شورای شهر نورچشمی وهم طیف آقای شهردار مطرح بود، در مجلس شورای اسلامی کلید خورد. البته محورهای دیگر تفحص از شهرداری بجز واگذاری «املاک نجومی» به اشخاص حقیقی و حقوقی خاص! که البته سروصدای زیادی در جامعه به پا کرده بود، می توان به موضوع تغییرکاربری‌ها و فروش بی‌حساب هولوگرام‌ها، می‌توان اشاره کرد. هرچند که این تفحص پس از کش‌وقوس فراوان و جنجال زیادی که در جامعه به پا کرد، به بهانه نزدیکی به انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم و اینکه شهردار تهران -که به عادت سال‌های متوالی نامزد انتخاباتی – بود، این تفحص در مجلس رای نیاورد.
گفتنی است؛ بسیاری از نمایندگان دلیل این ناکامی در تفحص از شهرداری تهران را لابی‌های سنگین قالیباف و حامیانش در مجلس و بیرون مجلس دانستند. حتی مصطفی کواکبیان پس از این ماجرا با استناد به اصل اصل 78 قانون اساسی در اخطاری گفت: «آقای لاریجانی می‌خواست من را تحقیر کند، چون علی رغم اینکه نام بنده به عنوان یکی از متقاضیان تفحص بود، هرچه فریاد کشیدم اجازه نداد صحبت کنم، چون نمی‌خواست تفحص از شهرداری تهران رای بیاورد.» این عضو فراکسیون امید همچنین با تاکید بر اینکه تفحص از شهرداری تهران ربطی به فراکسیون امید نداشت، به رقبای این فراکسیون نهیب زد که «اگر کسی در این‌باره شکست خورده،‌ مجلس است که در مورد املاک نجومی کوتاه آمد.» در این راستا؛ برخی از اعضای شورای شهر چهارم هم دلیل رای نیاوردن تفحص از شهرداری تهران در آن زمان را داشتن حکم مشاوره برخی نمایندگان از قالیباف دانستند که لابی و تلاش زیادی برای رای نیاوردن این تفحص در مجلس انجام دادند.
تفحص دوباره از شهرداری تهران


با محورهایی دیگر کلید خورد
البته برخی از مخالفان تفحص هم با طرح این ادعا که قصد تفحص‌کنندگان از شهرداری تهران، صرفا سیاسی است، مانع از انجام وظیفه قانونی مجلس طبق اصل 78 قانون اساسی که این حق تحقیق و تفحص را به مجلس داده است، شدند. البته پس از گذشت ایام انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم و اجبار قالیباف برای کنارکشیدن به نفع ابراهیم رئیسی، نامزد همفکرش در انتخابات و ناکامی دوباره در مقابل حسن روحانی در انتخابات، اردیبهشت سال جاری برخی از نمایندگان با محورهای دیگری خواستار تفحص از شهرداری تهران شدند. این تفحص‌کنندگان با محوریت مصطفی کواکبیان، نماینده مردم تهران در مجلس، با طرح این موضوع که دیگر زمان انتخابات نیست که شائبه سیاسی درباره تفحص مطرح شود، تفحص از شهرداری تهران را درباره نحوه ساخت و ساز و هزینه‌ها و مدیریت نمایشگاه شهر آفتاب، نحوه تغییر کاربری‌ها و واگذاری املاک شهرداری تهران به ویژه بوستان مادر را تقدیم هیات رئیسه مجلس کردند. البته هادی بهادری، عضو اصلاح‌طلب کمیسیون عمران مجلس درباره این سه محور جدید تفحص کنندگان معتقد است: «هزینه‌کرد ۲۰۰۰ میلیارد تومان برای پروژه‌ای همچون «شهر آفتاب» شبهه‌آفرین است.» این نماینده مردم ارومیه در خانه ملت همچنین با اشاره به آخرین وضعیت بررسی موضوع تحقیق و تفحص از شهرداری تهران در مجلس اعلام کرد: «این مسئله در کمیسیون عمران مطرح و آقای نجفی شهردار فعلی تهران هم در این جلسه حاضر شد و نمایندگان موافق و مخالف نیز نقطه‌نظرات خود را مطرح کردند.» ابوالفضل موسوی، دیگر عضو کمیسیون عمران مجلس هم درباره این موضوع به «ابتکار» گفت: «تحقیق و تفحص از شهرداری تهران یک بار مطرح شد و در صحن علنی رای نیاورد و پس از برگزاری انتخابات، اوایل سال جاری دوباره برخی از نمایندگان این درخواست را مطرح کردند که در کمیسیون عمران بررسی شد. البته از آنجایی که تعدادی از اعضای کمیسیون در جلسه حضور نداشتند و تنها ۱۶ نفر در کمیسیون عمران بودند، نتیجه ۸ موافق و ۸ مخالف بود و تفحص به این ترتیب رای نیاورد.» او همچنین افزود: «رئیس کمیسیون عمران هم برای کسب تکلیف که آیا بالاخره تفحص انجام بشود یا نشود و اینکه آیا دوباره رای‌گیری بشود یا خیر، به هیات رئیسه مجلس نامه‌ای نوشته‌است ولی هنوز نتیجه و پاسخ هیات رئیسه به کمیسیون عمران اعلام نشده است و پس از آن مشخص می‌شود که رای‌گیری مجدد می‌شود یا همان رای‌گیری کفایت می‌کند.»
وعده گزارش 100 روزه شهردار فعلی درباره تخلفات شهردار سابق
البته آبان ماه مجید فراهانی، رئیس کمیته بودجه شورای شهر تهران، ری و تجریش هم از احتمال بررسی موضوع تحقیق و تفحص از شهرداری تهران توسط نمایندگان مجلس خبر داده بود. او در باره این موضوع خبرداده بود «یکی از اولین اقداماتی که شورای شهر پنجم انجام داد این است که شهرداری را ملزم به ارائه گزارشی 100 روزه کرد، گفت: «در این گزارش قرار است وضع موجود شهر و وضعیتی که شهر تحویل گرفته شده است را ارائه کنند تا ببینیم در این 14 سال چه اتفاقاتی برای شهر رخ داده است.» فراهانی با بیان اینکه در این گزارش میزان بدهی، تعداد پروژه‌های ناتمام وضعیت اداره شهر در گذشته و ... مشخص می‌شود، تصریح کرد: «این مصوبه اولین گامی بود که توسط اعضای شورای شهر برداشته شده، هر چند که نمایندگان مردم در مجلس نیز در حال بررسی هستند که تحقیق و تفحص مجدد از شهرداری را به جریان بیندازند.» در این راستا؛ ابوالفضل موسوی، عضو کمیسیون عمران مجلس به «ابتکار» گفت که در جلسه کمیسیون عمران که آقای نجفی، شهردار تهران هم حضور داشتند اعلام کرد قرار است گزارشی 100 روزه به شورای شهر ارائه دهد، و زمانی که در
این باره شفاف سازی هایی صورت گرفت، مشخص شود که آیا تحقیق و تفحص انجام شود یا نشود. پس از این صحبت‌ها در کمیسیون عمران درباره تفحص از شهرداری در زمان فعلی رای‌گیری شد و تعداد آرای موافق و مخالف تفحص از شهرداری در کمیسیون تحت تاثیر این صحبت آقای نجفی، برابر شد.» البته برخی موافقان تحقیق و تفحص از شهرداری تهران با اعتراض به برخورد برخی افراد که همچنان مخالف تحقیق از این شهرداری هستند، می‌گویند در شرایطی که قالیباف دیگر در شهرداری تهران مسئولیت ندارد، چرا همچنان مخالف انجام تفحص هستند، در حالی که مخالفان تفحص همچنان انجام این تفحص را در شرایط فعلی تتمه همان دعواهای سیاسی گذشته می‌دانند.
گزارشی تکان‌دهنده از شهردار
البته محمدعلی نجفی، شهردار فعلی تهران چند روز گذشته طبق وعده ای که به کمیسیون عمران مجلس داده بود، گزارش 100 روزه فعالیت خود و بررسی عملکرد شهرداری در دوره قبل را در صحن این شورا ارائه کرد و از حقایقی پرده برداشت که در جای خود حائز اهمیت است. نجفی ضمن ابراز تاسف، گفت که در بررسی پرونده‌های شهرداری «مواردی از سوء استفاده» آشکار شده است که باید از طریق مراجع قضایی پیگیری شود. او افزود: «اواخر سال ۹۵ شهرداری با یکی از شرکت‌های نیروی انتظامی (ناجا) قراردادی را در خصوص تدوین شاخص‌های ارزیابی عملکرد به مبلغ یک میلیارد تومان به امضاء رسانده است که شاید ارزش واقعی آن حتی ۱۰ میلیون تومان هم نبوده است.»
به گفته نجفی مبلغ دو قرارداد به حساب شرکت وابسته به ناجا ریخته شده است، اما یک میلیارد و ۲۵۷ میلیون تومان آن را به یک حساب بانکی متعلق به رئیس دفتر یکی از معاونان شهردار قبلی واریز کردند و این پول نیز «خرج انتخابات» شده است.
او همچنین میزان بدهی که قالیباف برای شهرداری باقی گذاشته است را 52 هزار و صد میلیارد تومان اعلام کرد که سه برابر بودجه فعلی شهرداری است. بنابراین به دلیل موارد تخلفات جدیدی که شهردار فعلی درباره تخلفات شهرداری در زمان تصدی شهردار قبلی اعلام کرد، متقاضیان قبلی تفحص از شهرداری باز هم بر مواضع قبلی خود پافشاری کردند. احمد مازنی، نماینده مردم تهران و یکی از امضاکنندگان تفحص از شهرداری تهران در گفت‌وگو با «ابتکار» با انتقاد از لابی گسترده قالیباف و زیرمجموعه‌اش برای ممانعت از انجام تفحص از شهرداری تهران، از رئیس مجلس خواست که با صدور مجوز این تفحص، شبهات افکار عمومی را برطرف کند. او با اشاره به اظهارات اخیر محمدعلی نجفی در مورد تخلفات مالی در دوره شهرداری سابق در زمان انتخابات، اعلام کرد: «کاش در زمان مسئولیت آقای قالیباف اجازه می دادند مجلس وظایف نظارتی خود را انجام دهد و در حضور آقای قالیباف، تحقیق و تفحص از شهرداری تهران انجام شود. در این صورت بسیاری از شبهات برطرف می‌شد و آن مقدار از شک باقیمانده هم براساس عدل و انصاف مورد رسیدگی قرار می‌گرفت.» او همچنین تاکید کرد:
«آقای قالیباف که امروز می‌گوید به انجام تفحص از شهرداری تهران راضی بوده است، در آن زمان خود و زیرمجموعه‌شان تلاش کردند مانع از انجام آن تفحص شوند و لابی‌های وسیعی در مجلس به راه انداختند تا مانع از به نتیجه رساندن تفحص شوند که این تلاش‌ها به نتیجه هم رسید.»
این عضو فراکسیون امید مجلس با طرح این موضوع که «وقتی از نظارت فرار می‌کنیم معلول ۲ علت است»، به «ابتکار» گفت: «در واقع ما یا شان خود را فراتر از نظارت می‌دانیم، درحالی که حتی مقام معظم رهبری نیز بارها فرموده‌اند که بروید و دستگاه‌های زیرمجموعه رهبری را هم مورد نظارت قرار دهید و در این صورت شهرداری که جای خود دارد یا احیاناً ریگی به کفش داریم.» گفتنی است با رای منفی نمایندگان به تحقیق و تفحص از شهرداری تهران که مدت های زیادی افکار عمومی را به خود مشغول کرده بود و مردم منتظر بودند نتیجه این تفحص و شفاف سازی به آنها اعلام شود، در کمال ناباوری برخی نمایندگان امضاهای خود را پس گرفتند و با لابی های سنگین افرادی در مجلس و خارج از آن باعث شدند این تفحص رای نیاورد.
اعلام آمادگی برای تفحص دوباره از شهرداری تهران
البته برخی تصور کردند که برنده این چالش بوده اند، در حالی که افکار عمومی نسبت به مجلس ذهنیتی منفی پیدا کردند و بر این باورند که احتمالا بده بستانی اتفاق افتاده که چنین موضوع جنجال برانگیزی که برای مدتی فضای جامعه را تحت تاثیر خود قرار داده بود به این سادگی منتفی می شود. بنابراین در صورت کلید خوردن دوباره تحقیق و تفحص نمایندگان می توانند با شفاف سازی از موضوع، ذهنیت جامعه را نسبت به عملکرد خود پاک کنند.
همچنین فریده اولاد قباد، دیگر نماینده مردم تهران در مجلس و اعضای کمیته تفحص کننده از شهرداری تهران در گفت‌وگو با «ابتکار» تاکید کرد که آمادگی لازم را برای تحقیق و تفحص از شهرداری تهران دارد. او در این باره افزود: «تحقیق و تفحص از شهرداری تهران را سال گذشته کلید زدیم، ولی متاسفانه به دلیل لابی‌گری‌های زیاد، در صحن علنی رای نیاورد. ولی به عنوان عضوی ازمتقاضیان تفحص از شهرداری تهران، این آمادگی را دارم که در صورت همکاری شهردار فعلی و اعضای شورای شهر با مجمع نمایندگان استان تهران، تفحص از شهرداری تهران را دوباره کلید بزنیم.» او همچنین تاکید کرد که درباره استارت دوباره تفحص از شهرداری تهران با سایر امضاکنندگان این طرح از جمله محمود صادقی، دیگر نماینده مردم تهران و رئیس فراکسیون شفاف‌سازی مجلس موضوع را مطرح و پیگیری خواهد کرد. البته برخی از نمایندگان از جمله ابوالفضل موسوی، نماینده یزد در مجلس، با طرح این موضوع که «شورای شهر تهران یکدست است و همه اطلاعات شهرداری قبلی و فعلی را دراختیار دارد»، معتقدند که جدای از مجلس شورای شهر وظیفه دارد تحقیق و تفحص از شهرداری تهران را پیگیری کند.
او در این باره به «ابتکار» گفت: «شورای شهر فعلی با توجه به اسنادی که در اختیار دارند، به سادگی می توانند نسبت به تفحص از شهرداری تهران ورود کنند و هرگونه عملکرد شهرداری را مورد تفحص قرار دهند و به وظیفه خود عمل کنند.» اوهمچنین گفت: « البته درحال حاضر کمیسیون عمران مجلس هم طبق وظیفه به هیات رئیسه نامه زده است و منتظریم هیات رئیسه وضعیت را روشن کند.»
بنابراین باید منتظر بود و دید که آیا نمایندگان پس از چند مرحله و تلاش برای ورود به حریم شهرداری که دیگر در اختصار و تصدی شهردار 12 ساله تهران نیست، موفق می شوند تحقیق و تفحص از این شهردرای پولدار و البته بدهکار را رقم بزنند یا همچنان قدرت نفوذ قالیباف بر شرایط فعلی می چربد و با وجود عدم حضور فیزیکی او در سیستم شهرداری تهران همچنان درهای بهشت به سوی نمایندگان تفحص کننده بسته خواهد ماند.
سایر اخبار این روزنامه
در بیست و سومین سالمرگ مهدی بازرگان بازخوانی شد ایستاده تا آخر «ابتکار » دلایل رفتارهای ناهنجار برخی از سیاسیون را بررسی می‌کند لات ها و لوطی ها در کوچه سیاست سیدحسن خمینی: دوره «نگفتن‌ها» و «ندیدن‌ها» گذشته است محمدعلی وکیلی نسبت تدبیربه تغییر «ابتکار» حواشی پرداخت تسهیلات 5میلیارد تومانی برای توسعه پیام رسان های ملی را بررسی می کند قانون هوای پاک چه کمکی به مهار ریزگردها می‌کند؟ تنفس در آرزوی هوا دو سناتور جمهوری خواه طرحی را برای سخت‌تر کردن شرایط توافق هسته‌ای به کنگره ارائه کردند «ابتکار» از تلاش نمایندگان برای تحقیق وتفحص از شهرداری تهران گزارش می دهد «بهارستان» پشت درهای «بهشت» «ابتکار» از بازیگرانی که در نخستین حضورشان سیمرغ گرفتند گزارش می دهد تازه‌کارها به بهشت می‌روند «ابتکار» از حال و هوای جای خالی ساختمان فروریخته خیابان جمهوری و وضعیت کاسبان آن یک سال پس از آتش سوزی گزارش می‌دهد پلاسکو همچنان می‌سوزد