پلاسکو همچنان می‌سوزد

علیرضا صدقی- امروز درست یک سال از حادثه شوک‌آور آتش‌سوزی و فرو ریختن نوستالژیک‌ترین مرکز تجاری تهران، «پلاسکو» می‌گذرد. ساختمانی که خاطرات فراوانی را برای بخش قابل توجهی از تهرانی‌ها و حتی شهرستانی‌ها ساخته بود. انگار «پلاسکو» محلی بود برای جمع شدن‌های بی‌دغدغه‌ و خریدهای شب عید؛ اصلا نام «پلاسکو» برای خیلی از مردم یادآور سرخوشی‌های جوانانه در شب‌های عید بود و حالا یک سال است که دیگر ساختمان پلاسکویی در تهران وجود ندارد.
ساختمانی که فرو ریخت و خاطره‌های مردم را به تلی از خاکستر تبدیل کرد. این حادثه به تنهایی یک فاجعه بود. فاجعه‌ای که واپسین روزهای دی ماه را تا همیشه به خاطره‌ای تلخ و گزنده و استخوان‌سوز بدل ساخت. با این همه اما به نظر می‌رسد ابعاد فاجعه پلاسکو بسیار بیشتر از فروریختن آن و مدفون شدن 20 آتش‌نشان و شهروند تهرانی در آوار سوزان آن باشد.
بعد از فاجعه، بلافاصله نهادها و سازمان‌های درگیر و حتی غیردرگیر حضور پررنگ رسانه‌ای خود را آغاز کردند و هر یک وعده‌ای به مال‌باختگان دادند. وعده‌هایی گاه پرطمطراق و دهان پرکن که دل خیلی‌ها را آب می‌کرد و انتظارها را هر روز بیشتر؛ گفته شد قرار است همه پلاسکویی‌ها در یک ساختمان مجتمع شوند، آن هم به انتخاب خودشان؛ گفتند
وام‌های شان استمهال می‌شود، تسهیلات 3 میلیارد ریالی با سود 9 درصد به مستاجران پلاسکو داده می‌شود، قرار بر این بود که پلاسکو به زودی بازسازی شود و راهکارهای به حداقل رساندن آسیب‌های ناشی از فاجعه به سرعت مورد بررسی قرار گیرد.


امروز درست یک سال از فاجعه پلاسکو می‌گذرد و هنوز تقریبا هیچ یک از وعده‌های نهادهای مرتبط محقق نشده است. انگار این وضعیت تاکید دوباره‌ای است بر «هزار وعده خوبان یکی وفا نکند». فعالان و کسبه پلاسکو یک سال است که بین ساختمان تجارت جهانی میدان فردوسی و مجتمع تجاری نور سرگردانند و نمی‌دانند سرآخر باید کدام یک را انتخاب کنند. تا جایی که خبر می‌رسد حتی یک نفر از کسبه پلاسکو موفق به دریافت تسهیلات 3 میلیارد ریالی نشده است. تازه دو هفته پیش خبرهایی از مراسم کلنگ‌زنی در محل ساختمان پلاسکو، آن‌هم درست در سالگرد بروز این فاجعه به گوش رسید. این‌ها همه نشان می‌دهد که آتش پلاسکو هنوز در سوز و گذار است و خاموش نشده. در جریان بازسازی پلاسکو گفته می‌شد که باید مجوزهای لازم برای آن اخذ شود و به دلیل مخالفت سازمان میراث فرهنگی این اتفاق رخ نداده است. با توجه به این که ارتفاع پلاسکو باید منطبق بر حریم مدرسه ژاندارک باشد، از موضع خود عقب نمی‌نشستند و شهرداری قالیباف هم انگار هیچ اتفاقی نیفتاده، پیگیر موضوع نبود. گویا در شورای پنجم شهر تهران نخستین اقدامات انجام شده و بنا شد تا با سیاست «نه سیخ بسوزد و نه کباب» راهکار میانه‌ای به منظور رفع اختلاف نظرها بین بنیاد مستضعفان (مالک پلاسکو)، شهرداری و میراث فرهنگی انتخاب شود. راهکاری که هنوز ابعاد و کم و کیف دقیق آن مشخص نیست. مستاجران مال‌باخته پلاسکو هنوز نمی‌دانند میزان اعیان و عرصه‌ای که قرار است در ساختمان جدید به دست بیاورند چه اندازه است و آیا امکان بازیابی دارایی گذشته خود را دارند یا خیر؟
در مورد تسهیلات هم وضع بهتر از این نیست. آن‌جا هم حرف و حدیث بسیار است و بانک‌ها از اجرای مصوبه کارگروه دولت درخصوص رفع مشکلات پلاسکو خودداری می‌کنند. تا جایی که نرخ سود این تسهیلات با رشدی صد درصدی 18 درصد عنوان شد و تازه آن هم با مشکلات و موانع فراوان ممکن است که پرداخت شود.
موارد مشابه فراوانی در مورد مشکلات و مسائل «پلاسکو» وجود دارد. مسائلی که بیش از هر چیز نشان‌دهنده ناکارآمدی سازمان‌ها و نهادهای حاکمیتی در مواجهه با یک بحران کوچک است. نکته نگران‌کننده اینجاست که اگر همین مسئولان با پدیده و بحرانی به مراتب بزرگ‌تر و خطرناک‌تر از پلاسکو روبه‌رو شوند، چه خواهند کرد؟ آیا این سیستم‌ها امکان حل و فصل مشکلات بزرگ و بحران‌های دامنه‌دار را خواهد داشت؟ آیا مسئولان کشور می‌توانند در مواقع اورژانسی از راهکارهای مناسب بهره بگیرند یا همه تصمیم‌های بحرانی از اتاق مدیران بالادستی بیرون نخواهد آمد؟
پرسش‌هایی که پاسخ به آن‌ها یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است که متاسفانه مسببان و مسئولان امر سعی می‌کنند با سیاسی‌سازی موضوع از پاسخ به آن‌ها فرار کنند.
سایر اخبار این روزنامه
در بیست و سومین سالمرگ مهدی بازرگان بازخوانی شد ایستاده تا آخر «ابتکار » دلایل رفتارهای ناهنجار برخی از سیاسیون را بررسی می‌کند لات ها و لوطی ها در کوچه سیاست سیدحسن خمینی: دوره «نگفتن‌ها» و «ندیدن‌ها» گذشته است محمدعلی وکیلی نسبت تدبیربه تغییر «ابتکار» حواشی پرداخت تسهیلات 5میلیارد تومانی برای توسعه پیام رسان های ملی را بررسی می کند قانون هوای پاک چه کمکی به مهار ریزگردها می‌کند؟ تنفس در آرزوی هوا دو سناتور جمهوری خواه طرحی را برای سخت‌تر کردن شرایط توافق هسته‌ای به کنگره ارائه کردند «ابتکار» از تلاش نمایندگان برای تحقیق وتفحص از شهرداری تهران گزارش می دهد «بهارستان» پشت درهای «بهشت» «ابتکار» از بازیگرانی که در نخستین حضورشان سیمرغ گرفتند گزارش می دهد تازه‌کارها به بهشت می‌روند «ابتکار» از حال و هوای جای خالی ساختمان فروریخته خیابان جمهوری و وضعیت کاسبان آن یک سال پس از آتش سوزی گزارش می‌دهد پلاسکو همچنان می‌سوزد